reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Metro Exodus Enhanced: ray tracing na steroidech

24.5.2021, Jan Vítek, recenze
Metro Exodus Enhanced: ray tracing na steroidech
Titul Metro Exodus byl jedním z prvních, který dostal podporu ray tracingu na kartách NVIDIA a nyní je první hra pro PC, která přímo vyžaduje grafickou kartu schopnou akcelerovat ray tracing. Co za to dostaneme?

Galerie

 
V této kapitole najdete snímky zachycené bez pomoci fotografického režimu, který hra nabízí. Jde tak o neupravené obrázky z prvního pohledu pořízené v rozlišení 3440 x 1440, a to v kvalitě, která odpovídá použitému hardwaru, čili na nastavení Ultra s nejvyšší kvalitou ray tracingu a s DLSS na rovněž nejvyšší kvalitě. 
 
Máme tu snímky ze třech hlavních kapitol hry u Volhy, Kaspického moře a v Tajze, přičemž je třeba poznamenat, že tato hra z nějakého důvodu neumožní klasické típání screenshotů pomocí klávesy Print Screen. Lze využít buď její fotografický režim, anebo funkci Xbox Game Baru, která je dostupná i na kombinaci kláves Windows + Alt + Print Screen. 
 
- klikněte pro zvětšení -
  
 - klikněte pro zvětšení -
 
Hra světla a stínů je pro Metro Exodus v nové vylepšené verzi skutečně stěžejní a jde právě o to, jak jednotlivé zdroje světla ovlivňují své prostředí. Od červeného ohně ve vlaku tak zčervenají i okolní předměty, což lze ale přebít vlastní svítilnou, která ozáří své okolí bílým světlem. Tomu se ještě budeme věnovat.  
 
- klikněte pro zvětšení -
 
Mrazivé prostředí Volhy má zase modrý nádech od oblohy, přičemž na vagónech lze skutečně poznat, že se díváme proti slunci, kvůli čemuž ve stínech mizí jejich detaily.  
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
V interiérech pod zamračenou oblohou se zase správně projevuje rozptýlené světlo, díky čemuž nejde o tak kontrastní prostředí. Zde můžete vidět i jemné oranžové odrazy ohně v kamnech, které se ukazují na pušce. 
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
Nejlepší atmosféru mají ponuré prostory, kde se mísí denní světlo a lokální zdroje. Na snímku s oběšencem je velice dobře vidět, jak se denní světlo odráží od žabince na hladině, díky čemuž má strop i se stěnami zelený nádech. Ten se pak v levé části mísí s modrým světlem z fosforeskující rostliny.
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
Monotónní pouštní prostředí nenabízí tak hezkou podívanou jako jiné části hry. Vidíme tu obraz s nádechem do červeného spektra, zamlžené horizonty a chvějící se vzduch. 
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
I tady ale ray tracing nabízí oživení, například když díky ohni jemně zrůžoví písek kolem
 
 - klikněte pro zvětšení -
  
 - klikněte pro zvětšení -
 
V exteriéru ale jasně dominuje slunce, takže ostatní zdroje světla si přijdou na své především v temných jeskyních, jejichž žlutý pískovec může díky jasnému ohni dostat výrazný krvavý nádech.
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
Kombinaci zajímavých interiérů a lesního prostředí nabízí předposlední kapitola v tajze.  
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
Nechybí tu ani Lenin se zapadajícím sluncem v zádech, který je součástí uniformně osvětleného prostředí, za nímž vidíme prosvětlené stromy a část jasné oblohy přesně tak, jak bychom očekávali nedlouho před západem.
 
 - klikněte pro zvětšení -
 
A pokud narazíme na sklep osvětlený jen zeleně fosforeskující houbou, bude díky ní i celý obraz zelený, pokud ovšem houbu nesebereme, či nehodíme vedle ní molotov. Zkrátka a dobře máme možnost ihned změnit vzhled scény k nepoznání. 
 
 - klikněte pro zvětšení -

reklama