MSI GTX 950 Gaming 2G vs Sapphire Nitro R7 370 4G
5.10.2015, Pavel Šantrůček, recenze
GeForce GTX 950 je novinkou v nabídce grafických karet společnosti Nvidia, která míří především na nenáročné a příležitostné hráče počítačových her. Jak si tedy tato grafická karta vede proti stávají konkurenci v podání Radeonu R7 370? O tom je dnešní recenze.
Kapitoly článku:
Syntetické testy
Dnešní syntetické testy začneme trochu jinak, než je u našich recenzí obvyklé. Grafická karta GTX 950 se totiž v několika věcech chová jinak, než na co jsme byli zvyklí u jejích předchůdců z rodiny Maxwell 2. Dnes se tedy nejprve podíváme na test AIDA64 "VRAM copy test".
O tom, že tu zvítězí Radeon R7 370 díky své 256-bit paměťové sběrnici asi nikdo nepochyboval, ale co tu evidentně nehraje, je obsazení pomyslné stříbrné a bronzové medaile. Grafická karta GTX 950 i přes nižší frekvenci paměti 6652 MHz (efektivně) tu jasně zvítězila nad GTX 960, jejíž paměti jsou standardně taktovány na 7012 MHz (efektivně). Obě tyto grafické karty využívají 128-bit paměťovou sběrnici, takže šířku pásma (bandwidth) má mít GTX 960 přeci vyšší, tak kde je problém?
Problém je v uarch Maxwellu! Při takovémto čistém vytížení pamětí, jako využívá AIDA64, měly dosud "Maxwellové" zafixovánu frekvenci pamětí na hodnotě 6010 MHz. Frekvenci pamětí jste mohli externě nastavovat na jakoukoliv hodnotu, ale i tak vám tento test proběhl vždy s fixovanou frekvencí 6010 MHz. U GTX 950 byla tato fixace zrušena a tento test nyní probíhá na standardní frekvenci pamětí, tedy 6652 MHz (efektivně). Pokud tuto frekvencí změníte na nějakou jinou hodnotu, bude tato hodnota frekvence pamětí pro tento test použita, obdobně jako je tomu u grafických karet AMD.
Díky vyšší frekvenci je tedy teoretická hodnota šířky pásma u grafické karty GTX 950 vyšší, než u GTX 960 (alespoň v tomto testu)!
Texture fill rate test již probíhá podle všech očekávání. Tento test je, kromě jiného, závislý na počtu a frekvenci texturovacích jednotek (TMU). Díky nejvyššímu počtu TMU jsou pak favority GTX 960 a R7 370 a na frekvenci pak jasně vítězí GTX 960.
V testu "Color fill rate test" se však znovu dějí veledivné věci. To, že grafická karta R7 370 zůstala na chvostu, žádné překvapení (díky absenci barevné komprese) asi není, ale to, že grafické karty GTX 960 i GTX 950 dosahují prakticky stejného výsledku už ale divné opravdu je!
V naší recenzi GTX 980 Ti G1 Gaming jsme ukázali, že odstranění několika SMM z GPC má přímý vliv na využívání ROP jednotek při tomto color (pixel) fill rate testu. Tehdy se při odstranění dvou SMM bloků grafická karta GTX 980 Ti chovala jako by neměla 96 ROPs, ale pouze 88 ROPs.
U GTX 950 toto však neplatí. Tato grafická karta se chová přesně jako GTX 960 a výsledek tohoto testu naznačuje, že v grafickém čipu došlo k nějakým úpravám. My bohužel nevíme k jakým, ale nabízí se hned několik možností. Může to být upravené hardwareové propojení ROP jednotek na GPC/SMM bloky, nebo třeba i zvýšená fixní frekvence některých částí čipu uvnitř GPC (využívajících VRAM). Na rozdíl od grafických karet AMD, pokud totiž u "Maxwellů" zvyšujete libovolně frekvenci pamětí (a tím i šířku pásma), na výsledky tohoto testu to nemá naprosto žádný vliv. V každém případě nám nezbývá nic jiného, nežli počkat na nějaké informace přímo od zdroje, tedy od společnosti Nvidia.
U testu výkonu shaderů, díky vyššímu počtu stream procesorů v kombinaci s vysokou frekvencí, je grafická Gigabyte GTX 960 WNF2OC vítězem tohoto testu a žádné další překvapení se už tedy nekoná.