16.1.2008, Petr Popelka, recenze

Dnes se podíváme na základní desku společnosti MSI, která je hrdým zástupcem High-End platformy společnosti AMD, založené na novém čipsetu AMD 790FX se socketem AM2+. Recenzovaná deska umožňuje použití až 4 grafických karet s podporou CrossFireX, připojit je možno 8 SATA zařízení, samozřejmostí je potom Gigabitový ethernet, FireWire 400. 7.1 HD audio nebo celkem až 10 USB 2.0 portů. Cena této desky se pohybuje kolem 3 700,- korun včetně DPH.

reklama
Max. nasobic u ADM Athlon X2 6400+ BE? | od: Juice84man (4)  2.5.200812:09
Chtel bych si koupit tuto desku, ptze moje stavajici ­(Asus M2N­-E­) neumi zvednout nasobic tohoto CPU nad 16x. Bude to tato deska umet? CPU ma podle svych udaju mit odemceny nasobic, ale moje deska to proste neumi. Nevim proc. Pokud mate nekdo nejake rady, rad se necham poucit. Podotykam, ze u predchoziho CPU 5000+ BE moje deska umela nastavit nasobic snad az nekam ke 20x ­(ale presnou hodnotu si uz nepamatuju­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
DualCoreCenter | od: parall (1)  12.3.200819:38
Ahoj,
mám tuto desku a nejede mi tato aplikace. Po jejím startu se mi jenom objeví hláška, že v ní došlo k chybě a je třeba ji zavřít. Je potřeba něco nastavit v biosu, aby to jelo, nebo co je špatně?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
PROBLÉM v BIOSU | od: PIKOLIK  30.1.200815:02
Zdravím Vás.Mám jeden dost podstatnej problém a potřeboval bych poradit.Zakoupil jsem zákl.desku:MicroStar K9A2 Platinum ­- AMD790FX,ale bohužel mně při instalaci WIN­-XP nemůže najít HDD.Bude to nejspíš v nastavení BIOSu,ale už dva dny se v tom reju a kde nic,tu nic.Nemáte někdo zkušenost?Díky.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: PROBLÉM v BIOSU | od: Bohumil Stejskal (42)  30.1.200818:02
problém je,že instalačka Windows XP neobsahuje drivery na SATA disk, musíte si ovladače na SATA najít na netu a nahrát na disketu a potom při instalaci Win XP se vás to bude ptát,jestli máte nějaké ovladače od výrobce,tak ho tam nahrajete. Nebo si ten ovladač začlenit do toho instalačního CD Widows XP pomoci programu ­- tuším se jmenuje nLite.Prostě si pročtěte fora na netu, určitě odpovědi najdete.Při instalaci Windows Vista byste takový problém mít neměl.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: PROBLÉM v BIOSU | od: Petr Popelka (252)  30.1.200818:16
Zdravím, deska umí emulovat SATA disky jako IDE, konkrétně se jedná o tyto položky BIOSu: http:­/­/www.svethardware.cz­/sh­/media.nsf­/0c97cd6cabb1398ec1256cc50082f4bf­/3471b33abbbab691c12573cd003f10bc. Nemělo by být potřeba upravovat instalační CD Windows XP pokud nehodláte provozovat RAID.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: PROBLÉM v BIOSU | od: Petr Popelka (252)  30.1.200818:17
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Dual-Channel | od: JaMiskater (27)  19.1.200821:33
Takže když mam dvě ramky tak abych je rozjel jakože dual­-channel tak maj bejt obě ve stejný barvě nebo každá v jiný?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: JaMiskater (27)  19.1.200821:36
Protože na mý základovce od MSI jsou stejné barvy a když zapojim každou z nich do třeba zelený tak mi to ukazuje Single­-Channel nebo tak nějak a když každou do jiný ­(třeba vedle sebe­) tak Dual­-channel. A já si právě nejsem jistej, jestli když zelená je channel A a oranžová channel B tak každá v jinym nebo obě v jedný barvě. Díky za radu ;)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Davis_15  19.1.200823:05
stahni si manual od svy desky tam to mas na 100% :­-D
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Petr Popelka (252)  20.1.20089:08
citace z recenze: ­"Aby byl Dual Channel aktivní, je nutné paměťové moduly párovat do slotů odlišné barvy.­" Stačí takto?:­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: JaMiskater (27)  20.1.200812:22
No právě kvůli tomu trochu nepobíram :D Protože z toho nějak nechápu, jestli teda má bejt každá v jiný nebo jestli má bejt pár ve stejnejch barvách, na těch obrázkách v recenzi to máš vedle sebe ale to se mi vůbec nezdá. Nad tímhle jsem hloubal, jak v manuálu, kde je akorát co je channel A a co je channel B ale ne, jestli dualchannel je AB AB nebo AA BB, já jsem si teda radši domyslel že jeden kanál je jako AA a druhej jako BB tak jsem to prostě píchnul každou z těch dvou do A. Dokonce, když se kouknu v cpu­-z a i jinde. Tak A je jedna B je tři A je dva B je4. A hlavně když dam každou do jiný barvy tak se mi u nich sníží frekvence o nějakejch 20mhz. ­(667 je jedna takže má každá 333,5 ale při obsazení každý do jiný má každá jenom 313,5­). Jsem z toho jelen :D
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Davis_15  20.1.200813:00
ty jelinku bílí :­-D
dej kazdou do jiny barvy jednu do slotu cislo 1 dalsi do sluto cislo 3 pokud mas identicky ramky tak se vetsinou dualnastavy automaticky v CPU­-Z vzalozcememory ams nahore v pravym rohu jestli ti ramky fungujou dual nebo jestli v single... s tema frekvencema by melo jit si pohat v biosu i s casovanim ale kdyz se to nastavy spatne tak ti treba nenajede win nebo ti budou padat hry jak se to stavalo me u Supreme commander takze bych je dal jen do dualu :o­) popripade upravil casovani pameti rucne podle toho co ti rika CPU­-Z jakyhodnoty na jakych frekvencich ty pameti podporujou...;­-­) tak snad uz to je jasny ne??;­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: JaMiskater (27)  20.1.200813:11
Já na to kašlu, udělam jak říkáte vy, sic se mi to nezdá. A ty frekvence? Zvýšim Napětí na 1.9 a frekvence dam v biosu na 400Mhz, když jsem to zkoušel, stejnak mi frekvence nezdvihli víc jak na 370 a něco. A nebo si koupim ještě jednu identickou ramku, která dneska stojí pár korun. http:­/­/www.alza.cz­/2gb­-kit­-2x1gb­-ddr2­-667mhz­-pc5300­-cl5­-kingston­-box­-vhodne­-pro­-dualchannel­-d57514.htm tyhle přesně mam a z toho, že když jsem je kupoval já tak stáli 2500,­- s poštovnym bych brečel.. No ale díky za rady ;)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Davis_15  20.1.200813:35
hele chlape ty as ramky ktery ti ale vetsi frekvencinez 370 MHZnedaji :­-D ono se to nepocita tak jak se na prvni pohled zda v biosu unejakej zakladnich desek kdyz nastavis frekvenci na 400 tak normalne kdyz se potom kouknes ve win tak toukazuje 800 MHZ presne tomunerozumim ale takhle to proste je:­-­) jinak ty ams ramky ktery ani 800 MHZ nepotporujou takze na 400 MHZ bys je dostal jen taktovanim a to nedoporucuju delat kdyz mas problmy s davanim ramek do dual channelu ;­-­) pokud mas AMD doporucil bych ti koupit uplne jiny pameti s co nejmensim CLnejlip CL 3 a dal bych 2x 1GB tedon na to nejlip vchazi OCZ pameti jedna kolem tisicovky stoji a ten vykon je znat...:­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Davis_15  20.1.200813:38
http:­/­/www.czechcomputer.cz­/product.jsp?artno=51339

tuty ramky bych doporucil nejvic;­-­)
jinak vetsinou u ramek abys je hodil na 800 mhz meli by mit napeti alespon 2V :­))
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Petr Popelka (252)  20.1.200817:23
:D ­- tak ještě jinak ­- aby paměti běžely v Dual Channelu, je potřeba je dát tak, jako jsou na obrázku v recenzi:­-­). A co se týče té frekvence 370 MHz ­(tj. asi 740 MHz efektivně­), tahle frekvence se v příapdě AMD odvíjí od taktu procesoru ­- viz CPU­-Z: např. ­"CPU­/6­" atp. Jinými slovy, záleží na procesoru a jeho násobiči, od něho se odvíjí takt pamětí. Aby paměti běžely rychleji, bylo by nutné změnit ­(tj. snížit­) násobič procesoru, což se samozřejmě nevyplatí ­- těch pár MHz u pamětí hraje daleko menší roli než několik set MHz u procesoru. To vám ale nebrání v tom zkusit násobič procesoru změnit, abyste věděl o čem mluvím ­- apropo u nějaké starší recenze některé desky s AMD jsem to tu podrobně rozebíral, vysvětloval, zkuste trochu zapátrat. ­- ještě jedna vsuvka: pokud se jedná o 800MHz paměti, dle JEDECu musí zvládat 800 MHz s napětím 1,8 V ­(samozřejmě s uvedenými latencemi­). Výjimka se sem tam objeví v případě, kdy si deska s danými moduly příliš nerozumí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: JaMiskater (27)  20.1.200819:44
Tak už tomu moc dobře rozumim, asi si budete myslet že jsem úplný debílek ale já jsem si v tomhle nebyl vůbec jistej kvůli tomu, že někde na fotkách jsem viděl že měli obsazený jako dualchannel právě stejný barvy a teprve až tady jsem uviděl, že vy to tam máte právě naopak tak jsem si začal bejt nejistej. Jinak díky za vysvětlení, ty ramky co mi doporučuje Davis_15 si asi koupim dvě ale až po AMD A64 X2 5000+ protože navíc teď nemam peníze ani na jedno tak je možný, že do tý doby ceny ještě klesnou a koupim si i základovku na lepší taktování. Mockrát díky za rady, vysvětlení apod. Mějte se dobře a zase někde v nějaký diskuzi ;)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dual-Channel | od: Petr Popelka (252)  20.1.200819:58
Žádnej debílek ­- internet je plnej desinformací, které dokáží lidem pěkně zamotat hlavu:­). Navíc důležitý je snažit se něco vyřešit sám ­(Váš případ­), není nic jednoduššího než říct ­"Já nevím, nerozumím tomu, zítra to někomu odnesu ať se na to podívá­":­-­). To jen k tomu debílkovi, protože nic takovýho si nemyslím:­). Každej rozumíme něčemu a člověk se vzdělává celej život, takže nějaké soudy nad, byť třeba banální otázkou, nejsou na místě:­). Přeji pěkný zbytek večera.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
osobni zkusenost s taktovanim 5000+ BE | od: Davis_15  18.1.20082:07
ja mam desku MSI K9A Platinum neco pres rok mam tam Athlona 64 x2 5000+ Black edition a pomoci nasobice mi to slo taktnout az na 3,1GHZ bez zmeny stavy co de doprociku :­) dal sem to zatim nezkousel hodnota nasobice je na 15,5 a pri tohle nastaveni mam pri hre max 35°C prociku :­-D docela hezka teplotka mam chladic :COOLER AKASA AK­-87 otacky mam rucne nastaveny pomoci utilitky od MSI:Core Center :­) na 2000rpm... jakmile dam u nasobice 16 tak nenajede windows porad se to restartuje a zatim mi to takhle stiha vsechny hry takze neni potreba zbytecne experimentovat :­-D pokud nekdo uz zkousel taktovat pres 3,2GH takmi pisnete na maila kolik stavy davate doprociku a taky jestli je to porad stabilni:­-D;­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
MAx. frekvence | od: Waltr  16.1.20089:53
Tak jsem si na konci minulého roku tuto desku koupil. Váhal jsem ještě nad Asusem, ale s ohledem na omezenou dostupnost desek s čipsetem AMD 790FX před Vánocemi jsem ji koupil i s ohledem na perfektní layout především PCI respektivě PCI­-E slotů a jejich polohu k chipsetu, po předchozích zkušenostech s osazením vodích bloků. Paradoxně vzhledem k slušnému pasivnímu výkonnému chlazení jsem blok i s ohledem na minimální ­"tepelný výkon­" od chlazení chipsetu vodou upustil. Jediné s čím opradu nejsem spokojen po mých předchozích deskách DFI a Asus je mizerný bios a nemožnost v něm cokoliv týkající se napětí měnit. Vše je na auto bez možnosti s tím cokoliv dělat. Tak jsem byl odkázaný jen Overdrive a tam se mi při standartním napětí podařilo AMD X2 5000 Black Edition nataktovat na 3,2 GHz. BOhužel dál ani mrť, ale paradoxně v biosu, na první status obrazovce i ve woknech mi jede procesor jen na 3GHz???? Jen Overdive je ­"optimista­".... Doufám, že toto AMD vyladí a budu spokojený. Jinak layout je super, všech nedostatků, které byly zmíněny, jsem si vůbec nevšimnul a to mám 4 dimmy a grafiku ATI 3870. Pravda jinak mám vodníka, takže ty plechový monstra fakt neřeším. Celkova velmi dobrá deska. Poladit Overdrive a napětí tak není co řešit, je za tu cenu super!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Bohumil Stejskal (42)  16.1.20089:55
na té desce se přidává napětí pomocí klávesnice + a ­-
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Waltr  16.1.200810:08
To znamená, že mám najet na auto a pak měnit za pomoci kláves + a ­- , kdy po jejich zmáčknutí se objeví reálná hodnota?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Petr Popelka (252)  16.1.200810:22
Ano, změny se provádějí pomíc klávesny Enter a +­/­- ­- když se podíváte na 3. obr. v kapitoel BIOS, ovládání BIOSu je tam popsáno ­- je to vždy na hlavní ­- úvodní obrazovce BIOSu. Jak jsem ale psal již v recenzi, pokud zvýšíte napětí hodně, vyvstává pak problém s AMD overdrive, který se, alespoň v mém případě, stal nepoužitelným ­(po spuštění pravděpodobně ihned snížil napětí a systém okamžit vytuhnul­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Waltr  16.1.200810:35
Máte pravdu, vůůůbec sjem si tohoto řádku nevšimnul. Ač jsem kvůli té pitomé hlášce s USB myší alias PS2 prolezl celý Bios. Díky. PS: Pravda je, že taktování v Overdrivu je bomba. škoda toho napětí. Snad to není naschvál. Ještě kdyby tam dodaly grafiku, HW monitoring větráku a vodníka ­(kvůli tomu si budu kupoat kartu od Koolance­) podle ESA od Nvidie a je to dokonalé. Dávám tomu rok, maximálně dva :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: J.DD.  16.1.200813:08
Dá se procesor AMD X2 5000 Black Edition v programu Overdrive přetaktovat pouhým zvýšením násobiče? Podle screenshotu to vypadá, že jeho max. hodnota je pro tento procesor nastavena na originálních 13x a víc nepůjde.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Waltr  16.1.200813:18
Jasně! Kvůli tomu jsem si jej pořídil. Jedu na 16x. Chystám, při navýšení napětí jít do 3,4+ GHz Jen nevím, jak pak funguje Cool´n´quiet... nějak se mi jej nepodařilo zprovoznit ač jej mám nainstalovaný, Win pofil nam min. a v biosu enable... Nejel ani v základě. Status tále ukazoval 2,6 GHz. Divné?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: mech13 (423)  16.1.200816:35
mam pocit ze je kvuli tomu potreba stahnout nejaky patch pro XP... skus prohledat stranky DAAMIT
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Bohumil Stejskal (42)  16.1.200819:50
v XP musí být nastavený úsporný režim a ve Vistě ­- Možnosti Napájení ­- úsporný režim, samozřejmě ještě v BIOSu ­- Cool n Quiet Enable
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: mech13 (423)  16.1.200821:31
to pise ze ma, ale jen tak to funguje jen u intelu. u AMD se musi nainstalovat patch
http:­/­/www.amd.com­/us­-en­/Processors­/TechnicalResources­/0,,30_182_871_13118,00.html
AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver
Allows the system to automatically adjust the CPU speed, voltage and power combination to match the instantaneous user performance need.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: MAx. frekvence | od: Waltr  17.1.200813:44
JO jo, to všechno mám, jak bios, tak patch respektivě prográmek, tak usporný režim....a nic. A pak je otázka, jak se s tím popasuje až to zázračně rozchodím při vyšším než defaultním násobiči ­(13x)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
dělal jsem komp s touto deskou a taky se stejnýma paměťma | od: Bohumil Stejskal (42)  16.1.20089:38
a chci se zeptat autora, jaké měl napětí na pamětech při maximální frekvenci a při minimálním časování. Neměl jsem na to moc času to zkoumat.Děkuji.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dělal jsem komp s touto deskou a taky se stejnýma paměťm... | od: Bohumil Stejskal (42)  16.1.20089:42
ááá jééé sorry,už tam to napětí vidím... tak když tak jenom u nízkoho časování to napětí nebo bylo stejné ?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: dělal jsem komp s touto deskou a taky se stejnýma paměťm... | od: Petr Popelka (252)  16.1.200810:23
pro nízké latence bylo napětí 2,2 V
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Toz pekne... | od: MikeK  16.1.20080:37
..., ale me staci moja MSI K9A2 CF. Med na chlazeni nepotrebuju, ten hlinikovy pasiv tam to uchladi s prehledem. 4 grafiky?? Pche.. eSATA?? Na nic. 1394? Nemam zadne zarizeni. Tuna kabelu? Uz mam svoje. OC? Stabil 285MHz a vic netreba. Akorat po me furt chce bios PS2 mysku. :)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Toz pekne... | od: Petr Popelka (252)  16.1.20080:44
Co se týče té myšky, nový BIOS by měl detekci PS2 hlodavce přeskočit a zbytečně vás neobtěžovat.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Toz pekne... | od: jiander (1)  16.1.20086:55
Potvrzuji,s BIOSem v 1.2 už není potřeba potvrzovat F1
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Toz pekne... | od: MikeK  16.1.200811:51
Diky diky, ale doma jsem vyhrabal starou mysu jeste s kulickou, tak je pokoj.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Toz pekne... | od: spora (13)  16.1.200820:18
jo, nový bios to řeší. K9A2 CF je dobrá deska, ale vadí mi, že nelze řídit otáčky ventiáltoru manuálně :(
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Toz pekne... | od: Hafoun  16.1.200813:13
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.
Uživatelský profil Vám umožní u nás využívat několik zajímavých funkcí.