MSI NX6800GT PCIe - hi-end alias GeForce 6800GT
2.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
S dostupností série GeForce 6800 pro sběrnici PCI Express x16 to vypadalo dlouhou dobu bledě a teprve v posledních cca třech týdnech lze "GT" verzi tohoto rychlíka zakoupit i u nás. Rozhodli jsme se podívat na zoubek výrobci nejznámějšímu ze známých - na kartu MSI NX6800GT-T2D256E. A vězte, že dopadla výborně.
Kapitoly článku:
- MSI NX6800GT PCIe - hi-end alias GeForce 6800GT
- MSI NX6800GT-T2D256E detailně
- Syntetické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Call of Duty, Wolfenstein ET, Serious Sam SE
- Tváří v tvář - GeForce 6800GT vs. Radeon X800XL
- Hluk a přetaktování
- Závěr
Chlazení a hluk
Na tomto místě bych rád upozornil, že dodávky karet vyrobených společností nVidia jsou u MSI pouze dočasné, a tak bude tento typ chlazení jen na několika kartách z první série. Nicméně o hluku musím říct, že je středně hlasitý, ale relativně obtěžuje. Ovladače ForceWare sice větrák regulují, ale ne na úplně tiché otáčky a při zatížení se stejně "rozkřičí". Ani teplota není nijak slavná, po dlouhé zátěži přetaktované karty (sestava složená na stole) dosáhla přes 80 °C. Ale nechci hodnotit, dokud neuvidím finální verzi.
Přetaktování
Abych pravdu řekl, od přetaktování druhého nejvyššího modelu od nVidie jsem si příliš nesliboval. Přeci jen se jedná o hi-end kartu, jejíž frekvence jsou tlačeny na hranice možností, dále je použit 130nm proces, který nemá tak velké rezervy, a vysoký počet pipelines také není důvodem k optimismu. Ovšem nakonec jsem se vcelku divil. Po přetaktování v nejnovějším RivaTuneru jsem dosáhl následujících frekvencí:
Nárůst frekvencí z původních 350/500 na 420/600 znamená procentuelně přesně +20%/+20%, tedy velmi dobrý výsledek. Takto jsem se dostal téměř na frekvenci jádra GeForce 6800 Ultra (ta je 425MHz) a paměťmi jsem ji dokonce o 50MHz překonal. Takové přetaktování se nemusí podařit u každé karty, ovšem příslib je to velký.
Pro Vás zajímavější bude možná výkon, kterého karta dosáhla po přetaktování. Nejdříve se podívejme na grafy:
Graf 49 - Přetaktovaná GeForce 6800GT v 3DMarku03 a 05
Graf 50 - Přetaktovaná GeForce 6800GT v herních testech
Tyto grafy uvádím hlavně pro názornost, abyste viděli, jaký díl výkonu dostanete zdarma navíc při zvýšení frekvencí. Graficky to vypadá poměrně slušně, ovšem zde jsou ještě konkrétní čísla:
Průměrné zlepšení výkonu o 12,6% je velmi dobré. Např. v 3DMarku03 takto MSI překročilo hranici 13300 bodů, v 3DMarku05 se dostalo přes 5400. Nejvyšší nárůsty v herních testech se konají na nejnáročnější nastavení, protože jinde není limitace daná propustností paměťové sběrnice tak jasná.
Na tomto místě bych rád upozornil, že dodávky karet vyrobených společností nVidia jsou u MSI pouze dočasné, a tak bude tento typ chlazení jen na několika kartách z první série. Nicméně o hluku musím říct, že je středně hlasitý, ale relativně obtěžuje. Ovladače ForceWare sice větrák regulují, ale ne na úplně tiché otáčky a při zatížení se stejně "rozkřičí". Ani teplota není nijak slavná, po dlouhé zátěži přetaktované karty (sestava složená na stole) dosáhla přes 80 °C. Ale nechci hodnotit, dokud neuvidím finální verzi.
Přetaktování
Abych pravdu řekl, od přetaktování druhého nejvyššího modelu od nVidie jsem si příliš nesliboval. Přeci jen se jedná o hi-end kartu, jejíž frekvence jsou tlačeny na hranice možností, dále je použit 130nm proces, který nemá tak velké rezervy, a vysoký počet pipelines také není důvodem k optimismu. Ovšem nakonec jsem se vcelku divil. Po přetaktování v nejnovějším RivaTuneru jsem dosáhl následujících frekvencí:
Nárůst frekvencí z původních 350/500 na 420/600 znamená procentuelně přesně +20%/+20%, tedy velmi dobrý výsledek. Takto jsem se dostal téměř na frekvenci jádra GeForce 6800 Ultra (ta je 425MHz) a paměťmi jsem ji dokonce o 50MHz překonal. Takové přetaktování se nemusí podařit u každé karty, ovšem příslib je to velký.
Pro Vás zajímavější bude možná výkon, kterého karta dosáhla po přetaktování. Nejdříve se podívejme na grafy:
Graf 49 - Přetaktovaná GeForce 6800GT v 3DMarku03 a 05
Graf 50 - Přetaktovaná GeForce 6800GT v herních testech
Tyto grafy uvádím hlavně pro názornost, abyste viděli, jaký díl výkonu dostanete zdarma navíc při zvýšení frekvencí. Graficky to vypadá poměrně slušně, ovšem zde jsou ještě konkrétní čísla:
Benchmark | původní | overclock | nárůst |
3DMark03 | 11544 | 13354 | +15,7% |
3DMark05 | 4598 | 5419 | +17,9% |
Far Cry - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 66,7 | 69,4 | +4,0% |
Far Cry - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 52,7 | 61,8 | +17,3% |
Far Cry - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 35,6 | 42,1 | +18,3% |
Half-Life 2 - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 97,8 | 100,5 | +2,8% |
Half-Life 2 - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 83,8 | 91,5 | +9,2% |
Half-Life 2 - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 69,4 | 78,6 | +13,3% |
UT2004 - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 55,8 | 60,7 | +8,8% |
UT2004 - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 42,7 | 49,6 | +16,2% |
UT2004 - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 33,7 | 39,6 | +17,5% |
Splinter Cell - bez FSAA / 1024x768 | 84,9 | 88,1 | +3,8% |
Splinter Cell - bez FSAA / 1280x1024 | 73,5 | 85,2 | +15,9% |
Splinter Cell - bez FSAA / 1600x1200 | 63,2 | 79,1 | +25,2% |
Doom 3 - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 67,9 | 76,2 | +12,2% |
Doom 3 - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 46,6 | 54,8 | +17,6% |
Doom 3 - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 34,2 | 40,4 | +18,1% |
Call of Duty - 4xFSAA, 8xAF / 1024x768 | 175,4 | 178,8 | +1,9% |
Call of Duty - 4xFSAA, 8xAF / 1280x1024 | 156,8 | 165,8 | +5,7% |
Call of Duty - 4xFSAA, 8xAF / 1600x1200 | 134,2 | 147,7 | +10,1% |
CELKEM | +12,6% |
Tab. 4 - Výsledky přetaktované MSI NX6800GT
Průměrné zlepšení výkonu o 12,6% je velmi dobré. Např. v 3DMarku03 takto MSI překročilo hranici 13300 bodů, v 3DMarku05 se dostalo přes 5400. Nejvyšší nárůsty v herních testech se konají na nejnáročnější nastavení, protože jinde není limitace daná propustností paměťové sběrnice tak jasná.