reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT

4.5.2006, Zdeněk Kabát, recenze
Na ostří nože: Radeon X1800GTO vs. GeForce 7900GT
Přestože nejsme první, kdo nabízí recenzi nového Radeonu X1800GTO, rozhodli jsme se na něj podívat z trochu jiného úhlu. Zatímco tato karta je díky své ceně soupeřem GeForce 7600GT, my jsme se rozhodli do srovnání přidat ještě GeForce 7900GT, která je sice přibližně o 2000 Kč dražší, ale zato nabízí velmi slušný výkon.

Testovací sestava



K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Tento procesor sice již není to nejlepší, co lze na trhu sehnat, ale pro mainstreamové karty naprosto dostačuje a jen v minimu testů limituje jejich výkon.


Testovací sestava
Základní deska
MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)
Procesor
Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)
Paměti
2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)
Grafická karta
Sapphire Radeon X850XT (16x1, 520/540, 256-bit, 256MB)
MSI Radeon X1600XT (12x1, 590/690, 128-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X1800GTO (12x1, 500/500, 256-bit, 256MB)
Leadtek GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 7600GT (12x1, 550/700, 128-bit, 256MB)
ASUS GeForce 7900GT (24x1, 450/660, 256-bit, 256MB)
Pevný disk
Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
84.21_forceware_winxp2k_english_whql
6-4_xp-2k_dd_ccc_wdm_enu_30895


V tabulce vidíte i hlavní parametry karet, které se účastnily testu. Jen co se týče grafů, rád bych zdůraznil, že tmavou oranžovou jsou v nich zaneseny karty ATi, zatímco zelená patří nVidii. Tmavšími barvami jsem se pak rozhodl obarvit přetaktovaný Radeon X1800GTO a GeForce 7900GT, aby byly na první pohled viditelné, GeForce 7600GT po přetaktování zůstala z důvodu přehlednosti světle zelená.

Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.

ATi Catalyst 6.4
  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

nVidia ForceWare 84.21
  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Antialiasing s gamma korekcí: Zap.
  • Antialiasing s průhledností: Vyp.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy



Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:


Použité testy
- syntetické
3DMark03 (patch 3.6.0)
3DMark05 (patch 1.2.0)
3DMark06 (patch 1.0.2)
AquaMark3
- DirectX
Far Cry (patch 1.32, Research)
Battlefield 2 (Gulf of Oman)
Call od Duty 2 (D-Day)
Serious Sam 2 (Branchester)
F.E.A.R. (default)
Need For Speed: Most Wanted
The Elder Scrolls IV: Oblivion
- OpenGL
Quake 4 (guru5)
The Chronicles of Riddick (panoptical02)


Několika slovy se zmíním o metodice testování. Teoretické testy, tedy 3DMark03, 3DMark05 a 3DMark06 jsou jasné. I verze, která se dá stáhnout ze stránek FutureMarku zdarma, obsahuje přímočarou metodu získání základního skóre a právě to je samozřejmě zaneseno do grafů. AquaMark3 je na tom naprosto stejně.

Hry Far Cry, Chronicles of Riddick a Quake 4 byly testovány přes utilitu Bench'emAll, která nabízí celou řadu nastavení včetně snadného výběru testovací mapy (použity byly Research, Panoptical, resp. guru5). Přímo z menu byl testován F.E.A.R. a na ostatní testy byly použity různé utility (Serious Sam 2 ze serveru Guru3D, Call of Duty 2 z TechPowerUp!, k otestování Battlefield 2 posloužilo demo od Dušana Šimonoviče a NFS Most Wanted jsme testovali přes FRAPS).

Nově jsem zařadili test ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion, která je momentálně graficky nejpropracovanější hrou vůbec. Nastavení jsme nezvolili naprosto maximální jako u ostatních titulů, ale některé detaily byly staženy (např. Tree Fade, Grass Distance, Exterior Shadows na 50% a Self Shadows a Shadows on Grass vypnuty). Testováno bylo ve dvou různých prostorách - "Dungeon" značí kamenné chodby a haly podzemí, zatímco "Woods" jsou lesní plochy. Jak uvidíte, výsledky se hodně různí.



Protože Oblivion neobsahuje žádný oficiální benchmark, bylo nutné ho testovat ručně přes Fraps. Každé měření jsem prováděl 3x a výsledek zprůměroval, takže odchylka by měla být jen minimální. Testované úseky jsou asi 25-30-sekundové a vybraná místa poměrně graficky náročná. Více již v testech samotných.
reklama