reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Největší z obrů - HP LP3065

4.1.2007, Pavel Kovač, recenze
Největší z obrů - HP LP3065
Máte zálusk na velký monitor a zdá se vám úhlopříčka 24" (1920x1200) málo? Možná právě pro vás je zde nový 30" (2560x1600) monitor od společnosti HP. Tento obří LCD panel využijete na pohodlnou práci s více programy, sledování HD videa, v CAD či pro editaci videa a navíc se můžete chlubit návštěvám. Ale je zde jeden háček - na jakýkoli menší panel se poté přechází velmi, velmi těžko.

Odezva



Šestimilisekundové IPSko jsme tu již delší dobu neměli, a tak jsem nadmíru zvědavý, jak si tento obr povede. Není zrovna jednuduché ovládat všech 12,3 miliónu subpixelů. Uvidíme tedy, jak si elektronika (OverDrive) poradí s tímto oříškem. Z následujícího grafu velice dobře poznáte, že celková odezva se pohybuje od 11,6ms po 20,4ms. 16,6ms, to je průměrná odezva tohoto panelu a perfektně koresponduje s udávanou odezvou (GTG) 6ms.


Odezva v závislosti na změně

Ukázková. Asi tak by se dal popsat průběh odezvy 0-175-0. Odezva rise (rozsvícení) je sice trošku pozvolnější, ale stále to je dostatečně rychlé i pro hraní her a sledování videa. OverDrive se naštěstí drží na uzdě a nedochází k překmitu. Zkrátka perfektní a není co vytknout. I odezva fall vykazuje dobrý průběh. Konkrétní hodnoty jsou rise=12,8 a fall=7,6ms.


Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)

U odezvy typu šedá-šedá panuje naprosto stejná situace. Odezva rise i fall bez překmitů a "schodů", které se také občas u některých monitorů vyskytují. Za to zaslouží HP LP3065 obrovskou pochvalu a možná ještě větší než za velikost samotného panelu. Upřímně osobně jsem takto dobrou odezvu neočekával, protože obvykle u těchto velkých monitorů se výrobce na odezvu příliš nesoustředí a jde hlavně o kvalitu obrazu jako takového. Nesmíme zapomenout na hodnoty rise=11,2ms a fall=10,6ms.


Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)


Sledování videa





No co říci k videu? Asi není třeba vyzdvihovat výhody velkého panelu a také to, že se cítíte jako v kině. Samozřejmě velice důležité jsou i ostatní vlastnosti obrazu. Zde se ukázala technologie S-IPS v tom nejlepším světle. Hloubka obrazu je zkrátka perfektní. Malinko ji sice kazí povrchová úprava, která odpovídá klasickému matnému LCD panelu. Televizím sluší trošku lesklejší obraz, který zvětšuje hloubku a barvy jsou živější. Naštěstí to není chyba monitoru a proč? No protože jde o monitor a ne televizi. Bavíme se tu zkrátka o monitoru a tomu sluší matný obraz bez odlesků. Barvy jsou perfektní a typicky zhoršené rozlišení tmavých scén zkrátka k technologii S-IPS patří. V některých situacích dokonce toto snížené rozlišení tmavých scén může vytvářet dobrý dojem. Třeba u DivX filmů, které mají občas problém s velkou kompresí - monitor zkrátka trošku zatají nedokonalosti, které jsou u tmavých scén hodně vidět.

Co se týče odezvy, tak zde není co vytknout. Rozhodně se zde nesetkáte s šumem v obraze a to ani u HD 1080p filmů, kde leckterý panel problém prostě a jednoduše má.


Hraní her





Hry, ach ty hry. Asi si málokdo koupí tento monitor jen pro hraní her. Ono totiž rozlišení 2560x1600 dá zabrat i té nejnovější grafické kartě. Navíc z vlastní zkušenosti vím, že širokoúhlé zobrazení dost zvyšuje zátěž grafické karty a to z jednoho prostého důvodu. Pokud se totiž zvětší zorný úhel, zvětší se i rapidně počet polygonů ve scéně. To spolu s tímto obřím rozlišením dokáže zatopit nejedné grafické kartě. Moje nVidia 7900GT dostala pěkně zabrat a ani jednu hru jsem si v nativním rozlišení neužil. Smířil jsem se tedy s rozlišením 1920x1200 a pozoroval vliv odezvy. Již tradičně byla první hra Half-Life 2, u níž nebyla odezva vůbec znatelná. Dokonce bych ji přirovnal k leckterým 2ms TN panelům. K rozmazávání textur ani rozdvojování hran nedochází a hra se hraje jedna báseň. U strategie EARTH 2160 se sice při pohybu kamery trošku snížilo rozlišení jednotek od země, ale stále máte velice dobrý přehled o bojišti. Ostatní hry se chovají naprosto ukázkově,


Stabilita kontrastu



Sice monitor neukazuje, v jakém stavu se jas nachází (intenzitu v %), ale prostým odpočítáním stisknutí tlačítka lze změřit vcelku přesně stabilitu kontrastu. Ten se pohybuje stále nad 90%, jakýžto výsledek patří k těm nejlepším. Maximální naměření kontrast dosahuje hodnoty 112:1.

reklama