Nové grafické čipy na ostří nože

S3 Savage3D je prvním grafickým čipem, který používá kompresi textur - S3TC, kterou do svých ovladačů DirectX 6 implementoval i Microsoft. Komprese textur má svou logiku, nové hry používají textury stále rozsáhlejší a to vyžaduje větší datovou šířku přenosu mezi pamětí a grafickým čipem. Komprimované textury tuto datovou šířku de facto zvětšují, protože velikost přenášených dat je díky kompresi menší. Cestou komprese textur se v budoucnu vydají pravděpodobně i další výrobci čipů, protože velikost textur roste neúměrně datové šířce přístupu do paměti. Komprese textur sice zvyšuje výkon, ale na druhou stranu snižuje kvalitu obrazu a více zatěžuje procesor počítače. Nakolik to bude na překážku jejímu rozšíření se ukáže až časem.
Nové grafické čipy jsou kompletní 2D/3D řešení (na rozdíl od pouze 3D Voodoo 2) a výkon v 2D oblasti je u všech těchto čipů velmi vyrovnaný, přičemž se blíží teoretickému maximu. 2D grafika se tak při rozhodování stává nedůležitou a o to důležitější je 3D výkon.
Voodoo Banshee je kombinací osvědčeného čipu Voodoo 2 s 2D grafickou jednotkou. Podporuje rozhraní Glide (vyvinuté 3Dfx), které se velmi snadno programuje a využívá pouze minimum výkonu procesoru. Banshee tak může využít všechny výhody her používající Glide. Banshee je v provedení PCI i AGP, ovšem AGP pouze ve verzi 1x (těží tedy jen z větší datové šířky sběrnice). To se může nepříjemně projevit ve hrách s rozsáhlými texturami, kterým nebude stačit paměť na grafické kartě. 3D jádro Banshee je sice o jednu texture jednotku chudší, což se však projeví jen v několika hrách používajících duální textury (např. Quake II, Unreal), jinak je výkon Banshee srovnatelný s Voodoo 2.
MGA G200 od Matrox má tradičně skvělé 2D jádro, přičemž ani v 3D nezůstal Matrox daleko vzadu. Výkon je sice nižší než Voodoo 2, ale kvalita obrazu je lepší, a to díky 32-bitovému Z-bufferu a 32-bitové barevné hloubce vykreslování. Grafické karty Mystique G200 a Millenium G200 mají velmi slušný výkon v OpenGL hrách (např. Quake II, Sin). Matrox G200 je vynikající řešení pro perfektní práci s 2D grafikou (Millenium G200 i pro profesionální použití), 3D výkon je sice mírně slabší, ale stále je dostatečný pro kvalitní zážitek ze současných her.
Firma nVidia uváděla svůj nový čip Riva TNT s tím, že půjde o "zabijáka" Voodoo 2 a operovala čísly jako 250 milionů texelů a 8 milionů trojúhelníků za sekundu, což jsou čísla opravdu úctyhodná. Jejich naplnění se však dočkáme až s přechodem k 0,25 mikronové technologii a tím i 125MHz frekvenci TNT čipu. Doposud použitá 0,35 mikronová technologie má za následek přílišné přehřívání čipu při této plánované frekvenci. Nicméně i přesto jsou charakteristiky Riva TNT impresivní. Má např. dvě vykreslovací jednotky (tzv. Twin Texel), které jsou ekvivalentní dvěma texelfx2 jednotkám Voodoo 2. Výkon TNT v 2D je velmi slušný a navíc podporuje DVD, což také může být započítáno ve prospěch.
Savage3D provází slogan "Výkon Voodoo 2 za cenu S3", který nakonec není zas až tak přehnaný. Výkon Savage3D je srovnatelný s Banshee a ve hrách, která nepoužívají multitexturing (Savage3D má pouze jednu texture jednotku) i s Voodoo 2. Pokulhává však v implementaci AGP 2x, i když S3 tvrdí něco jiného, o kompresi textur už byla řeč.
Benchmarkové testy probíhaly na počítači se základní deskou Asus P2B, 64MB SDRAM PC100 paměti, Pentium II/400 a Celeron 266 pod operačním systémem Windows 98 s DirectX 6. Všechny hry běžely v 16-bitovém barevném módu. Ve hře Forsaken dosahují Savage3D, Banshee a TNT téměř shodného výsledku, přičemž překonávají Voodoo 2. Matrox G200 poněkud zaostává, ovšem výkon je srovnatelný s Voodoo 2. Ve hře Turok si velmi dobře vede Banshee, Savage3D poněkud zaostává, síla TNT se projevuje se silným procesorem (s Celeronem výkon výrazně klesá). V Quake II se projevuje chybějící texelová jednotka Banshee, zatímco Riva TNT překonává v rozlišení 800x600 i Voodoo 2, ovšem s Celeronem její výkon rapidně klesá.
Kompletní benchmarkové výsledky naleznete na Tom's hardware, celkově se dá říct, že časy, kdy Voodoo 2 bylo jediné kvalitní 3D řešení, jsou nenávratně pryč, i když dvě Voodoo 2 karty v SLI módu jsou stále tím nejlepším, co existuje. Voodoo Banshee dokazuje, že není jen ořezaným Voodoo 2, výkon Savage3D je s Banshee srovnatelný, i když Banshee dosahuje lepší kvality obrazu. Matrox G200 v herních benchmarcích poněkud zaostává, ale zato kvalita obrazu je bezkonkurenčně nejlepší. Riva TNT je vynikající čip s vysokým výkonem, bohužel však vyžaduje výkonný procesor. Svou sílu prokazuje zejména ve vyšších rozlišeních, kde překonává i Voodoo 2 a ostatní konkurenci.