NVida Vanta - levná TNT grafika
30.7.1999, Vladimír Pavlík, recenze

OEM VGA karta AGP 4x/2x s čipem “nVidia Vanta” (128-bit GUI video akcelerátor, RAMDAC 250Mhz, 64bitový Wide Frame buffer) a 16MB paměti (8kusů SDRAM Samsung KM4132G112Q). V naší konfiguraci zvládla zobrazení v max. rozlišení 1920x 1200 / HighColor 32bit 72Hz. Z nestandardních rozlišení podporuje jediné 1152 x 864 / TrueColor 32bit až 120Hz. Tato karta má vyveden jen výstup na monitor, na tištěném spoji je připraven i výstup na ploché displeje a TV výstup.

Instalace:
Po vložení AGP karty do základní desky a spuštění Windows95/98 se karta detekuje jako standardní grafický adaptér. Po restartu můžeme pustit instalaci z dodávaného CD-ROM disku nebo sami ručně změnit typ videokarty ve Vlastnostech Obrazovky a nainstalovat příslušné ovladače. Po této úpravě se pak karta hlásí jako VGA karta NVIDIA VANTA (AGP. Čip VANTA je zjednodušenou verzí čipu NVIDIA TNT2. Rozdíl je ve velikosti sběrnice pro přístup do paměti, Vanta disponuje 64 bitovým (dovoluje obsloužit max 16 MB RAM ), kdežto čipy Riva TNT a Riva TNT2 mají tuto sběrnici 128 bitovou (a tak umožňují osluhovat až 32MB RAM). Čip Vanta je založen na 128-bitové TwinTexel architektuře, 128-bit graphics engine, podporuje DirectX 6.0 s OpenGL, 32-bit vykreslování a 32-bit Z/stencil buffer. Karta podporuje standard VESA (VBE 2.0), DPMS (energy saving) a DDC-2B (PnP monitory). Pod systémem Windows 95/98 dále podporuje DirectDraw, DirectVideo a samozřejmě Direct3D, pod Windows NT 4.0 pouze DirectDraw a OpenGL. Na testované kartě bylo instalováno 8 kusů pamětí typu SDRAM výrobce Samsung typ KM4132G112Q.
Srovnání rychlosti karet Viper 550 (TNT) a Viper 770 (TNT2) a OEM VANTA:
Srovnání bylo prováděno na počítači této konfigurace: board P2L97 DS, procesor Celeron 400Mhz, 64MB RAM, HDD Seageate ST3914A.

Ve vyšších rozlišeních se u Vanty pravděpodobně projevuje pomalejší přístup do paměti, takže pokles výkonu je s rostoucí rozlišením docela znatelný.
Testy:
S kartou byla bez problémů vyzkoušeny hry DukeNukem 3D, Quake II, Unreal, Quake 3 demo ve všech nabízených VESA módech,. Dále byla zkoušena instalace a provoz ve Windows 95/98 a ve Windows NT 4.0. Zde fungovalo vše zcela bez problémů. Pro Windows NT je nutné mít minimálně nainstalován Service pack 3.
Tabulka maximálních kmitočtů pro jednotlivá rozlišení :
Rozlišení | Kmitočet | Rozlišení | Kmitočet |
![]() | Hz | ![]() | Hz |
640 × 480 | 240 | 1280 × 1024 | 120 |
800 × 600 | 240 | 1600 × 1200 | 85 |
1024 × 768 | 200 | 1920 x 1080 | 85 |
1152 × 864 | 120 | 1920 × 1200 | 75 |
Klady:
- Jednoduchá instalace z dodávaného CD-ROM disku, dodávané ovladače jsou pro operační systémy: Windows 95, Windows 98, Windows NT 4.0, dále je dodáván ovladač Direct X6.0.
Zápory:
- Dodávaný ovladač Direct X6.0 je již starý, dnes je již novější verze 6.1.
Jedná se o OEM AGP kartu se 16MB paměti vhodnou pro 2D/3D aplikace. Podporuje VESA módy, takže je možno používat i některé starší hry pod DOSem bez jakýchkoliv problémů. Kvalita obrazu ve 2D je vynikající, většinu uživatelů (hráčů) ale bude spíš zajímat výkon ve 3D hrách. Zde je poznat že se jedná o jednodušší verzi osvědčeného čipu, v nižších rozlišeních je rychlost porovnatelná, a se zvyššujícím rozlišením roste i rozdíl v rychlostech čipů.
K testování zapůjčil: LEVI International