Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

nVidia GeForce 6800GS - protiútok na pozice ATi

8.11.2005, Zdeněk Kabát, recenze
nVidia GeForce 6800GS - protiútok na pozice ATi
Včera nVidia oficiálně uvedla "novou" grafickou kartu s označením GeForce 6800GS, která svými specifikacemi a cenou zapadá do vyššího mainstreamu a měla by tak konkurovat grafikám ATi Radeon X800GTO a X1600XT. Protože jsme dostali kartu přímo od nVidie detailně jsme ji pro vás otestovali. A rozhodně nedopadla špatně.

Testovací sestava



K testu grafických karet jsme použili sestavu postavenou na desce MSI s čipsetem nForce4 SLI a na Athlonu 64 FX-55. Vzhledem k ceně Opteronu 144 (dostupnost je věc druhá) je tak možné, že se mnoho z vás může výkonem velmi přiblížit výsledkům v této recenzi.

Testovací sestava
Základní deska
MSI K8N Diamond (nVidia nForce4 SLI)
Procesor
Athlon 64 FX-55 (ClawHammer, 2,6GHz, 1MB L2)
Paměti
2x 512MB Mushkin Enhanced PC3700 DDR SDRAM (466Hz, CL2.5)
Grafická karta
Sapphire Radeon X800GT (8x1, 475/490, 256-bit, 256MB)
Sapphire Radeon X800GTO (12x1, 400/490, 256-bit, 256MB)
MSI Radeon X800 (12x1, 400/350, 256-bit, 256MB)
MSI Radeon X800XL (16x1, 400/490, 256-bit, 256MB)
Galaxy GeForce 6800 (12x1, 325/350, 256-bit, 256MB)
nVidia GeForce 6800GS (12x1, 425/500, 256-bit, 256MB)
MSI GeForce 6800GT (16x1, 350/500, 256-bit, 256MB)
Pevný disk
Seagate Barracuda 7200.7 (UltraDMA/133, 80GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Thermaltake Purepower TWV 500W (ATX12V v2.0, 500W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
nVidia ForceWare 78.01 WHQL (oficiální)
nVidia ForceWare 81.87 pro GeForce 6800GS
ATi Catalyst 5.9 s Catalyst Control Center (oficiální)

Karty použité ke srovnání jsem vybíral z podobné nebo nižší cenové relace, a tak se v něm nacházejí Radeony nové série X800 a mainstreamové GeForce. Cena GeForce 6800GS je určena na €249 (cca 7500 Kč), takže míří na horní hranu mainstreamu. Po přetaktování se ovšem můžete dočkat mnohem zajímavějších výsledků.

Přetaktované karty běžely na následujících frekvencích:
  • GeForce 6800GS: 425/500 -> 470/650
  • Radeon X800GTO: 400/490 -> 610/560

Byly použity poslední ovladače, které jsou k dispozici jako oficiální na stránkách ATi a nVidie. Jejich nastavení při testech bylo následující.

ATi Catalyst 5.9
  • Catalyst A.I.: Standard*
  • Mipmap Detail Level: Quality
  • Wait for Vertical Refresh: Always Off
  • Smartshader Effects: None

* zásadní problém u Catalystů byl v tom, že v některých hrách nedovolily použít FSAA u 1024x768 při standardním nastavení. Proto bylo nutné u těchto her vypnout A.I. - jedná se o Far Cry, UT2004, Serious Sam SE, Painkiller BOOH a Need For Speed Underground 2.

nVidia ForceWare 78.01 a 81.87
  • Výkonnost systému: Kvalita
  • Vertikální synchronizace: Vyp.
  • Nutit mipmapy: žádná
  • Konformní uchycení textury: Zap.
  • Trilineární optimalizace: Zap.
  • Anizotropní optimalizace mip filtru: Vyp.
  • Anizotropní optimalizace vzorku: Zap.
  • Trojité vyrovnávaní: Vyp.
  • Negativní odklon LOD: Povolit

Syntetické a herní testy



Zde je seznam testů, které byly k recenzi použity:

Použité testy
- syntetické
3DMark03 (patch 3.6.0)
3DMark05 (patch 1.2.0)
AquaMark3
Final Fantasy XI Official Benchmark 3
- DirectX
Half-Life 2 (mapa ixbt01)
Far Cry (patch 1.32, Research)
Battlefield 2 (Gulf of Oman)
Painkiller: Battle Out of Hell (Loony)
Tomb Raider: Angel of Darkness (paris5_4)
Unreal Tournament 2004 (trdemo1)
Counter-Strike Source (Stress Test)
Splinter Cell (patch 1.2b, 1_1_1Tbilisi)
Serious Sam: The Second Encounter (The Grande Cathedral)
- OpenGL
Doom 3 (patch 1.3, default demo)
Pacific Fighters (Kamikaze02)
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay (panoptical02)

Co se týče testů jako takových, tak většina z nich probíhala přes utilitu Bench'emAll (Half-Life 2, Far Cry, Doom 3, UT2004, TRAOD, Splinter Cell, The Chronicles of Riddick), a to vždy s maximálním nastavením. U ostatních her byly použity buď zabudované benchmarky (CS: Source, Painkiller: BOOH, Serious Sam SE) nebo externí utility (Battlefield 2 Benchmarking z Guru3D a FRAPS pro Need For Speed Underground 2).

Pokud to bylo možné FSAA bylo zapínáno přímo v hrách, v ostatních případech pomohly ovladače. Naopak anizotropní filtrování jsem raději nutil přes drivery. Vždy byla vypnuta vertikální synchronizace obrazu.

V některých hrách ale docházelo k problémům. Kromě již zmíněného antialiasingu v 1024x768 u Radeonů to byl hlavně Battlefield 2. U toho je nutné nastavit FSAA pro nVidia v ovladačích, zatímco pro ATi vždy ve hře a v ovladačích naopak vypnout. Navíc benchmark se spouští hned po načtení mapy, kdy aplikace čeká na kliknutí na Join Game. Proto je pro objektivní výsledek nutné okamžitě vstoupit do hry.

Za poskytnutí map k testům děkuji Dušanu Šimonovičovi (Battlefield 2), serveru iXBT Labs (Half-Life 2) a Tech Report (UT2004).
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.