PCI-E hitparada - výsledky testů
4.11.2004, Martin Štěpánek, recenze

Po dvou předchozích částech, kdy jsme si grafické karty jen představovali, je dnes konečně čas podívat se detailněji na výkon oné šestnáctky statečných. Mezi nejzajímavější patrně bude patřit porovnání mezi GeForce 6600, 6600GT a Radeonem X700Pro.
Kapitoly článku:
- PCI-E hitparada - výsledky testů
- Výsledky - 3D Mark05 (průběhy grafů)
- Výsledky - 3D Mark05, 3D Mark03, 3D Mark2001SE
- Kvalita obrazu
- Výsledky - Detaily výkonu s FSAA
- Výsledky - F1 Challenge 99-02 (průběhy grafů)
- Výsledky - Doom3
- Výsledky - Unreal Tournament 2004
- Výsledky - FarCry
- Výsledky - PainKiller a Wolfstein ET
- Výsledky - HALO a Splinter Cell
- Výsledky - Serious Sam: SE
- Porovnání grafických čipů
- Závěr
3D Mark05 Futuremark |
Když už jsem nově začal používat 3D Mark05, je jistě vhodné využít všechny jeho zajímavé funkce. Jednou z nich je možnost tvorby grafů na základě průběhu fps. Sice jsem se snažil výsledky sloučit do méně grafů, bohužel nebylo možno, jelikož aktuální frame rate není ukládán každou sekundu. Proto zde mám tolik grafů. Nicméně k posouzení daného čipu je i to více než dobré.
Ještě bych rád podotkl, že zde uvádím jen jednoho zástupce od každého čipu, jelikož grafy jsou jinak stejné. Vyjímky jsou pouze v případě, že karty se stejným čipem běží na jiné frekvenci (na příklad MSI GeForce 6600 a Leadtek GeForce 6600). Podobně tomu bude i F1 Challenge 99-02.
HIS Excalibur Radeon X300SE
K oboum výsledkům asi není moc co dodávat. Výkon zde jednoduše není a nezachrání ani podpora DirectX 9.0.
Abit Radeon RX600Pro
Zajímavější než průměrný počet fps je jeho minimální hodnota. Především ve hrách je značně nežádoucí tzv. zatuhnutí. Při pohledu na průměrný počet fps, je jasné, že výkyvy směrem vzhůru výsledek ovlivnily.
HIS Excalibur Radeon X600XT
Pokud porovnáme grafy s předchozími, tedy s X600Pro, zjistíme, že maximální i minimální hodnoty jsou téměř stejné, jen průběh mezi extrémy se posunul do vyšších čísel.
Sapphire Radeon X700Pro
Z nějakého důvodu se oproti X600Pro a XT přesunuly maximální a minimální hodnoty. Bohužel, i když jsou na jiném místě, jsou stále stejně nízké. Na druhou stranu, ve srovnání s konkurencí v podobě GeForce 6600 je minumum značně osamocené a podobně nízká hodnota se příliš často neopakuje.
Sapphire Radeon X800XT + MSI Radeon X800XT + Asus EXTREME Radeon X800XT
V případě X800XT jsou v grafu dvě nízká místa, všechny ostatní jsou o více než 6fps rychlejší.
Leadtek GeForce PCX 5750
Co dodat? Je vidět, že stará NV36 není pro nové DirectX 9.0 testy vhodná (v případě 3D Marku05 se použije pouze DirectX 8.1, ale i tak je vidět, že jádro dané funkce příiš nezvládá). Na první pohled tak není průměrný výsledek fps příliš špatný, ovšem jeho průběh je mizerný. V tabulce se neustále opakují hodnoty jako 1,5fps; 15fps; 1,5fps; 15fps. Aneb, s NV36 se příliš nezahrajete moderní hry pro DirectX 9.0.
Leadtek GeForce PCX 5900
V případě NV45 (alias GeForce 5900) se celá situace opakuje, jen maximální hodnoty jsou vyšší. Ale opět si nezahrajete.
MSI GeForce 6600
Zde je hodnocení velmi obtížné. Průměrné skóre totiž není zlé, ale je do značné míry ovlivněno extrémy, které se pohybují mezi 2fps a 24fps. Při srovnání s Radeonem X600XT je průměrné fps sice vyšší, ale celkový průběh značně horší.
Leadtek GeForce 6600
Zachytil jsem i grafickou kartu od firmy Leadtek, jelikož běží na jiných frekvencích než MSI. Nebýt většího minima, celá situace se takřka opakuje.
Leadtek GeForce 6600GT
Zde mě napadá srovnání s Radeonem X700Pro, který by měl být úhlavním nepřítelem GeForce 6600GT. Především se zapnutým FSAA a AF je vyšší průměrný počet fps, ale průběh grafu se častěji přibližuje k extrému, tedy k minimální hodnotě. Osobně se domnívám, že je lepší, když je průměrný počet fps o trochu nižší, ale méněkrát dosahuje minima, tedy zde dopadl o trochu lépe Radeon X700Pro.