Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire
19.5.2011, Petr Štefek, recenze
V dnešním článku se soustředíme na dvojici Radeonů HD 6950 ze stájí MSI a Sapphire. Oba dva představují velmi lákavou koupi a oba dva disponují nadstandardními chladiči a více než dostačujícími 2GB paměti.
Kapitoly článku:
- Radeon HD 6950: MSI vs. Sapphire
- MSI Radeon HD 6950 TwinFrozr II - bližší pohled
- Sapphire Radeon HD 6950 Flex Edition - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Battlefield: Bad Company 2, Battleforge
- Call of Duty: Modern Warfare 2, Crysis Warhead
- Colin McRae: Dirt 2, Mass Effect 2
- Metro 2033, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat
- Teploty a spotřeba
- Závěr
Radeon HD 6950 představuje v portfoliu AMD cenový střed a také jednu z nejzajímavějších voleb pro hráče. Mezi hlavní devizi Radeonu HD 6950 patří zbrusu nová architektura typu VLIW4 společnosti AMD, která je prozatím vyhrazena pouze high-endu. Nvidia má proti Radeonu HD hned dvě zbraně. První je mírně levnější GeForce GTX 560Ti a druhou o něco dražší je GeForce GTX 570. Zajímavé je především srovnání s GeForce GTX 570, která je také velkým lákadlem pro náročné gamesníky.
Radeon HD 6950 je vybaven čipem Cayman Pro, který je vyráběn ověřeným 40nm procesem a v našem případě pracuje na taktu 800 MHz. Zvláštností grafického čipu Cayman Pro je zbrusu nová architektura VLIW4, která by měla být pro AMD budoucností a lépe vyhovuje současným a budoucím hrám z pohledu efektivity vytěžování jednotlivých výpočetních jednotek. Tato architektura nahradí postupně postarší VLIW5 na všech frontách od low-endu po high-end, kde tato výměna již proběhla. Na rozdíl od Caymanu XT v Radeonu HD 6970 je v osekané verzi aktivních "pouze" 1408 z 1536 stream procesorů. Ke snížení došlo také na straně texturovacích jednotek (88 z 96). Počet renderovacích jednotek zůstal zachován.
Velkou devizou nového čipu je velký surový výkon v oblasti texturování, kde AMD spíše nabízelo postačující výkony a konkurenční Nvidia nabízela podstatně vyšší texel fillrate, což v některých enginech jednoznačně znamenalo výhody. Cayman Pro má také dvojitý grafický engine, což mimo jiné znamená i dvojnásobný geometrický výkon v případě teselace. Současná generace tak již nezaostává za Polymorph Enginem Nvidie v čipech Fermi o třídu, ale spíše jen o pár desítek procent.
Radeon HD 6950 je vybaven čipem Cayman Pro, který je vyráběn ověřeným 40nm procesem a v našem případě pracuje na taktu 800 MHz. Zvláštností grafického čipu Cayman Pro je zbrusu nová architektura VLIW4, která by měla být pro AMD budoucností a lépe vyhovuje současným a budoucím hrám z pohledu efektivity vytěžování jednotlivých výpočetních jednotek. Tato architektura nahradí postupně postarší VLIW5 na všech frontách od low-endu po high-end, kde tato výměna již proběhla. Na rozdíl od Caymanu XT v Radeonu HD 6970 je v osekané verzi aktivních "pouze" 1408 z 1536 stream procesorů. Ke snížení došlo také na straně texturovacích jednotek (88 z 96). Počet renderovacích jednotek zůstal zachován.
Velkou devizou nového čipu je velký surový výkon v oblasti texturování, kde AMD spíše nabízelo postačující výkony a konkurenční Nvidia nabízela podstatně vyšší texel fillrate, což v některých enginech jednoznačně znamenalo výhody. Cayman Pro má také dvojitý grafický engine, což mimo jiné znamená i dvojnásobný geometrický výkon v případě teselace. Současná generace tak již nezaostává za Polymorph Enginem Nvidie v čipech Fermi o třídu, ale spíše jen o pár desítek procent.
Grafická karta | GeForce GTX 570 | Radeon HD 6970 | Radeon HD 6950 |
GPU | GF110 | Cayman XT | Cayman Pro |
Počet tranzistorů | 3 mld. | 2.7 mld. | 2.7 mld. |
Výrobní technologie | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
Frekvence jádra | 732 MHz | 890 MHz | 800 MHz |
Frekvence shaderů | 1464 MHz | 890MHz | 800MHz |
Počet shaderů | 480 (1D) | 384 (4D) | 352 (4D) |
Pixel fillrate | 35 100 Mpix/s | 28 480Mpix/s | 25 600 Mpix/s |
Texel fillrate | 43 900 Mtex/s | 85 440 Mtex/s | 70 400 Mtex/s |
Počet RBE | 40 | 32 | 32 |
Počet TMU | 60 | 96 | 88 |
Velikost paměti | 1280 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 |
Frekvence paměti | 3 800 MHz | 5 500 MHz | 5 000 MHz |
Šířka sběrnice | 320-bit | 256-bit | 256-bit |
Propustnost sběrnice | 152 000 MB/s | 176 000 MB/s | 160 000 MB/s |
Verze DirectX | DirectX 11 | DirectX 11 | DirectX 11 |