reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?

28.6.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Radeon X700 AGP - konkurence pro GeForce 6600?
GeForce 6600 a 6600GT vycházely prozatím ve svém segmentu neporažené. Na sběrnici AGP proti nim do nedávné doby stál pouze Radeon 9800Pro od ATi, což není zrovna nejsilnější protivník. Nyní se ale díky můstku Rialto objevily i Radeony X700 a X700Pro na tutéž sběrnici a v dnešní recenzi se na ně podrobně podíváme.

Výsledky testů



Dostáváme se k naměřeným výsledkům obou grafických karet. Použité ovladače pro nVidii jsou oficiální ForceWare 71.84 (nové 77.72 jsme již nestihli, navíc jsou údajně problémové), pro ATi pak nejnovější Catalyst 5.6 s Catalyst Control Center. Základní deska obsahovala poslední update BIOSu a ovladačů čipsetu. Testovací sestava je následující:

Testovací sestava
Základní deska
MSI 875P Neo-PFISR (čipset i875P + ICH5)
Procesor
Intel Pentium 4 3,0GHz (Northwood, 200MHz FSB, s478)
Paměti
2x 256MB OCZ DDR400 (400MHz, 2-3-3-6)
Grafická karta
Leadtek WinFast PX6600 TD (GeForce 6600, 128MB, 300/275)
Ikona Odkaz na databázi
MSI NX6600GT-TD128 (GeForce 6600GT, 128MB, 500/450)
Ikona Odkaz na databázi
Sapphire Radeon 9800Pro (Radeon 9800Pro, 128MB, 380/340)
Ikona Odkaz na databázi
Sapphire Hybrid X700 (Radeon X700, 128MB, 400/250)
Ikona Odkaz na databázi
Sapphire Hybrid X700Pro (Radeon X700Pro, 256MB, 425/432)
Ikona Odkaz na databázi
Sapphire Hybrid X800 (Radeon X800, 256MB, 392/350)
Pevný disk
Maxtor D740X 6L040J2 (UltraDMA/133, 40GB, 7200 ot./min)
Zdroj
Fortron FSP350-60PN(PF) (ATX12V v1.0, 350W)
Operační systém
Windows XP Professional Service Pack 2 CZ + DirectX 9.0c
Ovladače
nVidia ForceWare 71.84 WHQL (oficiální)
Ikona Odkaz na databázi
ATi Catalyst 5.4 s Catalyst Control Center (oficiální)

Pro testování jsme použili standardní syntetické 3DMarky 03 a 05 v defaultním nastavení a pak samozřejmě herní testy, které jsme testovali většinou za pomoci utility Bench'emAll. Protože tyto mainstreamové karty nejsou nijak obzvlášť rychlé, rozhodl jsem se uvést jen testy bez FSAA (kromě CoD a SS, které testuji jen s FSAA a AF). Nastavení jsou uvedena v jednotlivých grafech.

Ke srovnání jsem použil Radeon 9800Pro od Sapphire, jehož frekvence jsou 380/340MHz a dále dvě GeForce 6600 (non-GT a GT). Právě těmto kartám totiž nové Radeony X700 nejvíce konkurují.

Snímky za sekundu, které jsou hlavním artiklem grafů, jsou hlavním parametrem pro testování. V našem případě to znamená, kolik průměrně za celou dobu nahraného dema dokáže grafická karta vykreslit snímků každou sekundu a tedy i jak je hra plynulá. Použitá timedema by měla představovat průměrnou náročnost celé hry, takže naměřené výsledky reprezentují i hratelnost.


Snímky za sekundu
Hratelnost
< 30 fps
omezená hratelnost, trhání
30-40 fps
jakž takž hratelné
40-60 fps
dobrá hratelnost
> 60 fps
ideální rychlost, plynulost

Ideální tedy je, když rychlost překročí 60 snímků za sekundu, a podle toho byste měli nastavovat i detaily a rozlišení her. Pokud máte nějakou extrémně výkonnou grafickou kartu od ATi, která i při zapnutém FSAA dává výsledky přes 100 fps, doporučuji zapnout Temporal AA, který za oběť poloviční rychlosti zdvojnásobí úroveň vyhlazování.

Syntetické testy - 3DMark03 a 05







Pokud bereme Radeon X700Pro jako konkurenci pro 6600GT, tak v 3DMarku03 příliš neobstál, ale jen z hlediska hrubé síly prvních tří herních testů - v testu Mother Nature se před nVidii cca o 5%. A pokud bereme Radeon X700 jako konkurenci pro GeForce 6600, tak zde je na tom naopak Sapphire lépe.



Zde je na tom X700Pro velice podobně jako 6600GT a ani náskok X700 před 6600 není tak markantní. Obě testované karty ATi "obklíčily" Radeon 9800Pro, který ovšem na X700Pro ztrácí již více.



Zde je vidět, že každý test se hodí více jiným grafickým kartám.



Testy fillrate jsou zaměřeny na teoretickou rychlost renderování pixelů/texelů a měly by de facto odpovídat výkonu karty ve hrách, které nijak intenzivně nevyužívají shadery nebo neobsahují příliš náročnou geometrii (obecně starší tituly). Singletexturing je pro ATi velmi slabý, ovšem v multitexturingu jsou na tom Radeony X700 lépe. Když hodnoty porovnáte s tabulkou teoretických rychlostí, zjistíte, že jsou velmi velmi podobné.



Výkon v pixel shaderu nikdy nebyl příliš silnou stránkou Radeonů, což se projevuje na pořadí zde. Pixel shader test vyjadřuje rychlost karty v provádění operací s pixely, které jsou psány ve formě malých programů zvaných pixel shadery.



Naopak vertex shader je doménou obou Radeonů X700. Důvod je prostý - RV410 obsahuje ve srovnání s NV43 o 50% více výpočetních jednotek (vertex shader ALU), což se musí projevit. Nárůst výkonu X700Pro vs. 6600GT je +15-30%, u pomalejších bratříčků pak +89%, resp. +133%!
reklama