reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeony R9/R7 200: novinky od AMD?

24.10.2013, Petr Štefek, technologie
Radeony R9/R7 200: novinky od AMD?
AMD uvedlo některé nové modely Radeonů R7 a R9 série 200, takže je čas podívat se na to, co je vlastně u tohoto hardware nového. Máme zde několik novinek, kde asi nezajímavější je nové rozhraní Mantle pro propojení světa konzolí a PC.
Nová série Radeonů přináší změny v podpoře multi-monitorových systémů. Skoro veškeré změny proběhly ve firmware, takže je možné, že podobný upgrade by mohly získat i Radeony HD 7000. Je ovšem nepravděpodobné, že by AMD zbavilo své nové produkty jisté výhody nad staršími kartami.





Nečekejme HDMI 2.0, jelikož to potřebuje nový hardware a nikoli jen úpravu firmware. AMD ale zapracovalo na Eyefinity a podpoře multi-monitorových systémů. Poslední Radeony HD 7000 byly limitované dvěma nezávislými TMDS rozhraními (DVI/HDMI výstupy), které mohly pracovat současně. TMDS je na rozdíl od Display Portu omezeno tím, že musí pracovní frekvenci rozhraní přizpůsobovat aktuálně připojenému monitoru a jeho rozlišení (resp. rozlišení nastavenému v OS). Ve výsledku tak můžete mít kartu, která obslouží více monitorů za pomocí Display Portů (AMD mělo model se 6 mini Display Porty), ale u klasických výstupů využívající TMDS rozhraní je potřeba počítat s omezeními dle počtu generátorů hodinového taktu. U minulé generace (HD 7000) šlo obsloužit pouze dvojici výstupů najednou.





AMD si muselo pomoci menším trikem, protože jádra u této generace zůstala stejná. Vsadila tak na minoritní změny na úrovni PCB a změny ve firmware. Nyní lze přiřadit větší množství TMDS rozhraní ke stejnému generátoru hodin, což způsobí, že bez výše uvedených omezení lze využívat až 3 monitory. Nebudou tak už potřeba specializované modely a každý Radeon R9/R7 zvládne trojici monitorů, pokud má trojici výstupů.

Pokud byste chtěli trojici těchto nezávislých monitorů využít skrze Eyefinity, musí se jednat o identické monitory (jedná se hlavně o rozlišení a obnovovací frekvence). To znamená využití jediného clock generatoru pro více TMDS výstupů. Dalším omezením je, že 3. displej musíte mít ke kartě připojený už při bootování systému, aby ho Radeon rozpoznal a funkci aktivoval. Pokud byste se o to samé pokoušeli po spuštění počítače, systém 3. monitor nerozpozná.





Aby nedošlo k mýlce, musíme uvést, že využití takto koncipovaného řešení platí pouze pro TMDS rozhraní (DVI/HDMI) a pokud se rozhodnete využít monitoru s Display Portem (nebo s aktivním konvertorem na DVI/HDMI), nic se nemění na tom, že lze trojici monitorů provozovat pěkně po staru. Toto řešení směřuje tak spíše do levnějších vod, kde monitory ještě nemají standardně Display Port, ale především DVI a některé dražší i HDMI. Můžete si tak vytvořit „low-cost“ multi-monitorový systém.

AMD se vrhlo na podporu 4K známého jako Ultra HD skrze rozhraní VESA ID 1.3, které umožní např. pro přehrávání filmů využít větší množství displejů o nižším rozlišení tak, aby ve výsledku měla celá plocha parametry pro přehrávání resp. provozování 4K rozlišení (4096x2160). AMD muselo vyřešit limity plynoucí z toho, že pro každý displej potřebujete obnovovací frekvenci 60 Hz a nikoli 30 Hz, jako bylo zvykem dříve. Samozřejmě potřebujete i monitory, které budou „dlaždicování“ obrazu podporovat a mezi první takové vlaštovky patří Asus PQ321.





VESA ID 1.3 podporuje dlaždicovou skladbu monitorů pomocí nového Tiled Display Topology Data Block (TDTDB), který bude využít k tomu, aby se zdrojové zařízení dozvědělo o existenci zobrazovacích dlaždic resp. monitorů a jejich parametrech (rozlišení, obnovovací frekvence atd.). Zajímavostí je, že pokud ke všemu přidáme DisplayPort 1.2, dostaneme možnost vícenásobného zobrazování skrze jediný port (MST) a díky tomu i finálně možnost provozovat 4K rozlišení na multi-monitorových systémech skrze jediný obrazový (vše za předpokladu kompatibilních monitorů poskytujících zdrojovému zařízení respektive grafické kartě všechny potřebné údaje).





Mezi další vylepšení, které nová řada Radeonů přináší, je tzv. AMD Discrete Digital Multipoint Audio (DDMA) s minoritními zlepšováky. Původní DDMA bylo uvedeno už s Radeony HD 7000 a dovoluje monitorům s HDMI/DP využívat nezávislý zvuk přiřazený každému z těchto konkrétních zobrazovačů, díky čemuž mohou být monitory využity např. pro videokonference, kde každý účastník má z vašeho pohledu dedikovaný monitor. Technologie ale potřebuje podporu ze strany software, což bývá někdy problematické a AMD to často řeší využitím 6kanálového audio výstupu a přiřazením jednotlivých kanálů daným monitorům.
reklama