reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Samsung S27B971D: konečně pořádný Samsung?

18.10.2013, Pavel Kovač, recenze: specifikace produktu
Samsung S27B971D: konečně pořádný Samsung?
Samsung si pro nás připravil inovovaný profesionální monitor s hardwarovou kalibrací, PLS obrazovkou a hlavně konečně polomatnou povrchovou úpravou. Novinka se na první pohled zdá téměř ideální. Jak si poradí s našimi testy?

Odezva


Počínaje dnešní recenzí jsme drobně upravili metodiku, respektive prezentaci naměřených dat. Nově bude v recenzi pouze jeden graf, který je daleko přehlednější a pro porovnávání monitorů mezi sebou bude i pro vás pohodlnější. Princip je prostý. Pruhy v grafu znázorňují určitou změnu. Tato změna je znázorněna i barvou daného pruhu. Hned tedy vidíte, jak dlouho trvá například změna u světlých tónů a naopak u tmavých. Toto grafické oddělení je hodně důležité i pro optickou paměť a není tedy tak důležité si pamatovat samotná čísla, ale spíše vzhled grafu. Porovnání monitorů bude tedy opravdu snazší. Všechny grafy u všech monitorů budou mít pevnou osu X od 0 do 35 ms. Doufáme, že tuto změnu přijmete s povděkem a usnadní to orientaci v monitorech.

Ale nyní již zpět k dnešnímu monitoru. Ten vykazuje docela zvláštní chování. U některých změn, zejména hodnoty Rise z černé do šedé, jsou prakticky OverDrive prosté. V menu si můžete nastavit hodnotu SmartResponse na cokoli a odezva se nemění. To ovšem neplatí pro ostatní změny (Fall a obě GTG), kde se overdrive, resp. SmartResponse, již projevuje velmi dobře. Nejlepších výsledků dosáhnete při nastavení na Faster, což bývá u monitorů Samsung docela běžné.

odezva graf


odezva 50-200-50

50-200-50 (20 ms na dílek)


Inputlag


V posledních pár letech se hodně diskutuje o inputlagu. Tento jev je často ještě důležitější než odezva. Samozřejmě čím kratší, tím lepší. Průměrná hodnota dnešních monitorů je 16,2 ms (u nás měřených). Dnešní kousek dosahuje nepěkných 26 ms. To je pro hraní her dost dlouhá doba.


inputlag

Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


První postřehy při sledování videa jsou trošku rozporuplné. Na jednu stranu oceníte perfektní barevné podání již v základu. Na stranu druhou vás zaskočí průsvity. Ano, jde o záležitost konkrétních kusů, ale u monitoru s cenovkou kolem 25 tisíc se prostě neočekávají. Tečka. Sem nepatří. Průsvity jsou jak v horní, tak v dolní části monitoru.

Trošku problém je i s kontrastem, který ihned na první pohled nedosahuje tak velkých hodnot. Dynamika obrazu tím tedy trošku trpí. Je to nejspíš daň za to, že monitor se snaží barvy udržet v jistých mezích a panel s obrazovkou PLS mu moc nepomáhá. Jsou tedy nejspíš potřeba razantní barevné korekce. Pokud tedy hledáte filmový monitor, tak raději nějaký s obrazovkou IPS. PLS má stále co dohánět.





průsvity podsvícení

Fotografie podsvícení


Nově jsme také upravili měření jasu. Protože většina dnešních monitorů je širokoúhlých, tak bylo potřeba podle toho upravit i mřížku. S příchodem monitorů s poměrem 21:9 se mřížka 8×8 hodně natahuje a ve výsledku jsou grafy hodně deformované. Proto od nynějška měříme mřížku 8×5, která lépe odpovídá širokoúhlému poměru stran.


jas černé barvy při 120cd/m2





Hraní her


Při hraní her oceníte nejvíce barvy a rozlišení, resp. velikost bodu. Díky těmto dvěma vlastnostem je hraní opravdu požitek. Není třeba zapínat tak silné vyhlazování, protože velikost bodu je malá a barvy posouvají hry na novou úroveň. Bohužel to si dovolím tvrdit, že valné většině hráčům zrovna moc žíly netrhá. To oceníme my graficky smýšlející. Daleko důležitější pro hráče je odezva, která je doslova průměrná. Také inputlag není tím nejlepším, co by pro FPS hry mohlo dnešní LCD nabídnout. Celkově tedy hodnotím hraní her na lehký podprůměr.






reklama