Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire Nitro R9 Fury 4G: spotřeba pod drobnohledem

18.2.2016, Pavel Šantrůček, recenze
Sapphire Nitro R9 Fury 4G: spotřeba pod drobnohledem
Proč je spotřeba grafické karty Sapphire Nitro R9 Fury 4G proti konkurenci tak vysoká? Nešlo by s tím něco udělat? Takové otázky jsme si kladli samozřejmě také a rovnou jsme se jali spotřebu této grafické karty testovat trochu více do hloubky.

Frekvence, napětí a spotřeba


Podobně, jako v našem předchozím článku „Sapphire Nitro R9 380X 4G: vlk v rouše beránka“, kde jsme se pokusili využít výkonnostního náskoku Radeonu R9 380X oproti GeForce GTX 960 ke snížení vlastní spotřeby Radeonu, tak také dnes se pokusíme o něco podobného.

Díky tomu, že na rozdíl od zmíněného Radeonu R9 380X, jsme u grafické karty Radeon R9 Fury schopni měřit a logovat také vlastní napětí čipu, můžeme se v dnešním článku podívat na spotřebu v závislosti na frekvencích a napětí mnohem detailněji, nežli v již zmíněném článku o vlku a beránkovi. Než se však budeme věnovat našemu Radonu Fury, pojďme se nejdříve podívat na chování grafické karty konkurence, tedy GeForce GTX 980.

Cílem našich testů bude zjistit u grafických karet vzájemnou závislost veličin, jako je frekvence, napětí, výkon a spotřeba. Naše testování jsme prováděli v počítačové hře Crysis 3, kde se grafické karty nijak „neflákají“, hra poskytuje konzistentní výsledky a ani zde nehrozí omezení výkonu ze strany procesoru (CPU bottleneck). Testovací scénou jsme procházeli opakovaně, postupně navyšovali frekvenci grafické karty, měřili výkon (průměrnou snímkovou frekvenci), napětí grafického čipu a samozřejmě také celkovou spotřebu sestavy.

Poznámka:
U naší referenční grafické karty Gigabyte GTX 980 4GD jsme museli posunout hranici Power/Temperature limitu (PTL) o 10% tak, aby nám Boost automaticky neshazoval frekvenci a napětí čipu. Výsledky by pak byly ovlivněny.


Graf frekvence GTX 980


Výsledky všech našich měření jsme zanesli do následujícího přehledného diagramu:


GTX 980 graf frekvence spotřeba


Z našeho diagramu naměřených výsledků je pak patrné, že nenarazí-li GeForce GTX 980 na Power/Temperature limit, s narůstající frekvencí pak roste výkon i spotřeba takřka lineárně a to vše při konstantním napětí 1,193 V.

Navýšením frekvence o 14 % (z 1227 MHz na 1400 MHz) nám výkon stoupl o 5,8 % a spotřeba pak o 3,7 %.

Ta samá měření jsme provedli také s naší grafickou kartou Sapphire Nitro R9 Fury 4G, kde jsme však u grafické karty frekvenci nezvyšovali, ale naopak snižovali. Veškeré výsledky jsme opět zaznamenali do přehledného diagramu:


Fury graf frekvence spotřeba


U Radeonu R9 Fury se o nějaké lineární závislosti mezi narůstajícím výkonem a spotřebou dá mluvit jen velmi těžko . Spotřeba s frekvencí roste mnohem rychleji nežli výkon a jak můžete sami vidět, napětí čipu je úzce navázáno na frekvenci.

Navýšením frekvence o 18 % (z 890 MHz na 1050 Mhz) nám sice výkon stoupl o velmi pěkných 12 %, nicméně spotřeba narostla o neuvěřitelných 45%!!!!

Z porovnání obou diagramů můžeme poměrně lehce odvodit to, že aby grafická karta Sapphire Nitro R9 Fury 4G dosáhla obdobné spotřeby jako naše referenční Gigabyte GTX 980 4GD, musela by pracovat na frekvenci někde mezi 930 – 950 MHz. V případě počítačové hry Crysis 3, by však i na takto snížené frekvenci, byl Radeon Fury schopný GeForce GTX 980 výkonnostně porazit.

Tento závěr samozřejmě platí pouze pro naše testy v počítačové hře Crysis 3 a jak by tomu bylo také u jiných počítačových her je otázka. Na druhou stranu, proč si to nevyzkoušet a vše neotestovat alespoň na vzorku počítačových her z naší testovací metodiky?