Sapphire Radeon HD 7970: tvrdá rána pro Nvidii
9.1.2012, Petr Štefek, recenze
Dnes se podíváme na očekávaný Radeon HD 7970 z produkce Sapphire, který je vybaven zbrusu novým grafickým jádrem Tahiti. Nové GPU se chlubí vysokými výkony a hlavně zcela novou architekturou, která se uplatní nejen ve hrách.
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon HD 7970: tvrdá rána pro Nvidii
- Sapphire Radeon HD 7970 - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Battlefield 3
- Crysis 2
- Civilization 5
- Batman: Arkham City
- Metro 2033: The Last Refuge
- StarCraft II
- Unigine Heaven Benchmark
- Spotřeba a teploty
- Závěr
V dnešní recenzi grafické karty Sapphire Radeon HD 7970 se podíváme na výkony tohoto zbrusu nového přírůstku do rodiny grafických karet AMD. Pro AMD znamená tato karta spíše revoluci než evoluci, neboť použité GPU pod kódovým označením Tahiti je zástupcem zcela nové architektury, která nahrazuje VLIW4 architekturu Radeonů HD 6900. AMD přimělo k přechodu na 28nm několik faktorů, mezi které patří hlavně neschopnost TSMC vyrábět na 32 nm a následné zrušení výroby a plné soustředění na 28nm výrobní proces. Když jsme si před několika málo měsíci představovali architekturu Graphics Core Next, jen těžko mohl někdo očekávat, že se AMD podaří za několik měsíců uvést na trh zbrusu nový čip, který byl na programu až po další evoluční verzi architektury VLIW4.
AMD se tak podařil husarský kousek, který konkurenční Nvidii určitě nepotěší a bude v potu tváře pracovat, aby byl její Kepler uveden na trh někdy koncem první poloviny roku 2012. Tahiti patří do rodiny GPU Southern Islands, což je architektura, kterou by měly mít rozličné verze Radeonů HD 7000. Prozatím se mluví kromě Radeonu HD 7970 především o levnější verzi Radeonu HD 7950. Ta se měla objevit také v těchto dnech, ale nakonec to vypadá, že si ještě několik týdnů počkáme. Architektuře tohoto GPU se budeme věnovat v samostatném článku, kde si vysvětlíme, v čem se toto GPU liší od předchozích generací a proč si AMD myslí, že s ním uspěje v profesionálním světě HPC.
Podle tabulky je na první pohled jen velmi málo rozdílů mezi starším Radeonem HD 6870 a novým Radeonem HD 7970. První, co nás zaujme, je podstatné zvýšení počtu stream procesorů a také přítomnost 384bitové paměťové sběrnice. Naopak změna nenastala u počtu renderovacích jednotek a takt jádra nijak dramaticky nepovyskočil. Největší nárůst je ovšem jasně patrný v počtu tranzistorů, kde má Tahiti na svém triku rekord v podobě 4,31 mld. tranzistorů. Takto vysoký počet tranzistorů je možný jen díky modernímu 28nm High-K výrobnímu procesu, který zajistí akceptovatelnou velikost. Jak uvidíme na ilustračních snímcích, jádro skutečně není příliš velké.
V již zmiňovaném článku o architektuře se budeme věnovat i novým technologiím jako je AMD ZeroCore Power pro podstatně nižší příkon v 2D aplikacích nebo v klidovém režimu. AMD nestanovilo Radeon HD 7970 jako přímého konkurenta pro GeForce GTX 580, protože je cenově o něco výše, ale je stejně jasné, že většina čtenářů tyto karty proti sobě poměřovat bude. V našem testu uvidíte Radeony předchozí generace a také zástupce architektury Fermi z dílen Nvidie.
Grafická karta |
GeForce GTX 580
|
Radeon HD 6970
|
Radeon HD 7970
|
GPU |
GF110
|
Cayman XT
|
Tahiti
|
Počet tranzistorů |
3 mld.
|
2.7 mld.
|
4.31 mld.
|
Výrobní technologie |
40 nm
|
40 nm
|
28 nm
|
Frekvence jádra |
775 MHz
|
880 MHz
|
925 MHz
|
Frekvence shaderů |
1544 MHz
|
880MHz
|
925 MHz
|
Počet shaderů |
512
|
1536
|
2048
|
Pixel fillrate |
37 200 Mpix/s
|
28 200Mpix/s
|
29 600 Mpix/s
|
Texel fillrate |
49 600 Mtex/s
|
84 500 Mtex/s
|
118 400 Mtex/s
|
Počet RBE |
48
|
32
|
32
|
Počet TMU |
68
|
96
|
128
|
Velikost paměti |
1536 MB GDDR5
|
2048 MB GDDR5
|
3072 MB GDDR5
|
Frekvence paměti |
4 200 MHz
|
5 500 MHz
|
5 500 MHz
|
Šířka sběrnice |
384-bit
|
256-bit
|
384-bit
|
Propustnost sběrnice |
201 983 MB/s
|
176 000 MB/s
|
264 000 MB/s
|
Verze DirectX |
DirectX 11
|
DirectX 11
|
DirectX 11
|