reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král

19.5.2004, Martin Štěpánek, recenze
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
Technologický popis této novinky jsme vám přinesli již před dvěmi týdny, ale na kartu samotnou jsme si museli počkat. Nicméně dnes máme příležitost vám jako první na českém internetu představit oficiální výsledky Radeonu X800 Pro. Podíváme se jak si výkonnostně povede proti již ostříleným harcovníkům na poli grafických karet.
Full-Screen Antialiasing

Zde jsem použil prográmek FSAA tester, který mají na starosti lidé ze serveru TOMMI Systems.


Ikona Odkaz na databázi
R420 - Vzorek
ATI R420
NV35 - Vzorek
NV30
2x FSAA
4x FSAA
6x FSAA
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
8xS FSAA
Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
klikněte pro zvětšení

Hned v úvodu je nutné zdůraznit, že technika FSAA se u nového R420 vůbec nezměnila, je tedy stejná jako u předcházejícího R350 (alias Radeon 9800).

U Radeonu X800Pro je situace poměrně jednoduchá, jelikož čip podporuje Rotated Grid MultiSampling a to 2x a 4x. K vykreslení 6x FSAA je použit tzv. rozptýlený vzorek. U nVidie je vše trochu složitější, jelikož čip je schopen zpracovat jak SuperSampling tak i Ordered Grid MultiSamping respektive MultiSampling. Při srovnání kvality dostaneme vítěze v podobě NV35 s kombinovaným Multi/SuperSamplingem (8xS).
    • 2x FSAA
      Při srovnání 2xFSAA u ATi a nVidie dostaneme stejnou kvalitu, jen s rozdílem, že vzorek je opačně orientovan.
    • 4 xFSAA
      Zde obraz o trochu lépe vypadá na ATi. Ati totiž používá RGMS (Rotated Grid MultiSampling) a nVidie OGMS (Ordered grid MultiSampling). Výhodou RGMS ve srovnání s OGMS je lepší účinnost pod 45° úhlem.
    • 6x/8xS FSAA
      Kvalitativně je na tom lépe nVidia s její kombinací Multi/SuperSamplingu. Bohužel ale v praxi se lepší ukazuje 6xFSAA u ATi, jelikož je optimální z pohledu kvalita/výkon.

Rozdíl mezi SuperSampling AA a MultiSampling AA:
    • SuperSampling (SSAA) - rendering s vyšším rozlišením a následný downsampling
    • MultiSampling (MSAA) - zde se počítá s více subpixely/pixely, ale všechny mají stejnou texturu, liší se tedy pouze na hranách


Pro ty, kterým se nechtějí všechny obrázky FSAA otevírat, jsem zde udělal pár detailů:


Ikona Odkaz na databázi
ATI R420
NV35
2x FSAA
4x FSAA
6x FSAA
Ikona Odkaz na databázi
8xS FSAA
Ikona Odkaz na databázi


Na těchto detailech je vidět rozdíl mezi různými stupni FSAA, i když drobnější rozdíly mezi 6x a 8xS již tak patrné nejsou. Na druhou stranu rozdíly mezi 2x FSAA a 4x FSAA u ATi a nVidie patrné jsou - zde je ATi lepší, jak už jsem psal o pár řádků výše.

PS: obrázky vzorků (samplů) jsou použity ze serveru 3D Center. Především doporučuji článek ATi & nVidia anti- Aliasing performance.


Temporal Antialiasing

Novinkou je tento druh antialiasingu, ale nutno podotknout, že je to věc čistě ovladačů. Jedná se způsob, kdy je pro každý jednotlivý frame vytvořen nový vzorek (sample). Díky tomuto "chytrému" antialiasingu by mělo docházet k lepšímu vyhlazování se zvyšujícím se framerate.

Jak psal Zdeněk v popisu technologie, kde si o tom také můžete přečíst více: "Princip Temporal AA (módy 2Xt, 4Xt, 6Xt) je ten, že v lichých snímcích je uplatněn určitý vzorek pro subpixely, zatímco v sudých se používá jiný, který s ním nesplývá. Výsledkem pro lidské oko je dvojnásobné vyhlazování, 4x/8x/12x, při zachování výkonu."

Anisotropní Filtrování

Pro dobré zobrazení jak grafický čip filtruje asi nejlépe slouží D3D-AF Tester.


Ikona Odkaz na databázi
ATI R420
NV35
No AF
2x AF
4x AF
8x AF
16x AF
Ikona Odkaz na databázi

Stejně jako se nezměnila technika FSAA u nového R420 ve srovnání s R350, nezměnila se ani u AF. Díky tomu se můžeme setkat se stejnými problémy. Tím hlavním je velká závislost na úhlu v případě ATi. To je nejvíce markantní při 4xAF a vyšším. Ve srovnání s tím, nVidia nabízí bilineární filtrování, které není natolik závislé na úhlu.
    • No AF
      Při pohledu na první dvojici obrázků je poměrně jasné, že obraz u ATi karet je lepší díky použití plně trilineárního AF. nVidia nabízí "pouze" bilineární.
    • 8x AF
      A právě zde se dostáváme na kámen úrazu. Sice stále platí, že ATi používá trilineární filtrování a nVidia bilineární, ale právě kvůli velké závislosti na úhlu (nejhůře jsou filtrované úhly 30° a 60° v každém kvadrantu) dochází u ATi k propadu kvality obrazu. To je velmi patrné při pohledu na horizont, kdy vodorovné hrany nejsou zdaleka tolik precizně filtrované. Na proti tomu nVidie, i přes použití bilineární filtrování, zvládá vyhlazovat jen s malou závislotí na úhlu (jen 45° v každém kvadrantu). Vítězem zde tedy je nVidia.

Update: od Detonatorů 44.05 zvládá i nVidia při nastavení na Quality Trilineární filtrování, ale bohužel jsem neměl žádný snímek k dispozici. Nicméně jsem jich na internetu pár našel a výsledek v 8x AF je stejný jako ten můj. Tedy nVidia NV35 není zdaleka tolik závislá na úhlu.
reklama