Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
19.5.2004, Martin Štěpánek, recenze
Technologický popis této novinky jsme vám přinesli již před dvěmi týdny, ale na kartu samotnou jsme si museli počkat. Nicméně dnes máme příležitost vám jako první na českém internetu představit oficiální výsledky Radeonu X800 Pro. Podíváme se jak si výkonnostně povede proti již ostříleným harcovníkům na poli grafických karet.
Kapitoly článku:
- Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
- Testovací sestava a použité testy
- Kvalita obrazu
- Výkon - 3D Mark 2001SE, Halo a Call of Duty
- Výkon - Gun Metal, Unreal Tournament 2003 a Splinter Cell
- Výkon - Colin McRae Rally 4.0
- Výkon - Far Cry
- Závěr
Testy
Pro více informací ke každému testu stačí kliknout na jeho název. Bude tak přesměrování na nedávný popis a nastavení benchmarků.
Všechny grafy jsou řazeny vždy podle vyššího rozlišení, které se mi v poslední době zdá důležitější.
3D Mark03 sice neběžel, ale aspoň částečně jej nahradil starší bratříček z roku 2001.
Rozdíly mezi kartami se mohou zdát velké, ale pokud se podíváme na procentuelní vyjádření, zjistíme, že maximální rozdíl je pouhých 11%. Jak se dále přesvědčíme, ve hrách bude situace poněkud odlišná, respektive ty rozdíly budou mnohem markantnější.
Tato hra je na trhu již od roku 2001, jenže v té době byla určena pouze pro X-Box. Ke konverzi na PC došlo až v roce 2003 a od té doby se jedná o poměrně úspěšný titul, který již také delší dobu používáme k testování na SH.
K testování se používá již vestavěný benchmark, který pokrývá většinu scén ze hry, ale o tomto jsem se již jednou více rozepisoval v popisu. Tam také najdete přesnější informace jak test spustit, a že na výsledný kvalitativní efekt nemá AF ani FSAA vliv, proto testuji bez nich.
Zde se již rozdíly zvyšují, hlavně je dobře patrné, že více pipelines lépe zvládá práci ve vyšším rozlišení a proto i rozdíly mezi GeForceFX respektive Radeonem 9800XT a Radeonem X800Pro se se vzrůstajícím rozlišením zvyšují.
Hra Call of Duty je na trhu již od října minulého roku. Jejím základem je předělaný Quake III engine a to i přes počáteční záměr, vybudovat hru na vlastním enginu. Ale zpět ke hře. K testování je se stejně jako u Far Cry nedá použít klasický singl player, proto se používá timedemo. Bohužel ani sebelepší timedemo nemůže zachytit všechny aspekty se kterými se můžete setkat v multiplayeru, je tedy nutné brát výsledky s rezervou. V praxi je frame rate o něco nižší, je tedy nutné s tím počítat.
K testování jsem použil utilitu BenchemAll a demobta00.
I zde je Radeon X800Pro o třídu výše, jelikož s ním lze hrát při aktivovaném FSAA a AF i v rozlišení 1280x1024 a s konkurencí hra končí v 1024x768. Při pohledu na procentuelní výkon, si můžeme dobře všimnout, že Radeon X800Pro je v 1600x1200 přibližně o třetinu rychlejší než Radeon 9800XT, to mi až podivně připomíná procentuelní rozdíl v počtu pipelines.
Pro více informací ke každému testu stačí kliknout na jeho název. Bude tak přesměrování na nedávný popis a nastavení benchmarků.
Všechny grafy jsou řazeny vždy podle vyššího rozlišení, které se mi v poslední době zdá důležitější.
3D Mark 2001SE MadOnion |
3D Mark03 sice neběžel, ale aspoň částečně jej nahradil starší bratříček z roku 2001.
naměřené výsledky:
1024x768 | |
Radeon 9800XT | 17642 |
GeForceFX 5950Ultra | 16230 |
Radeon X800Pro | 18332 |
Rozdíly mezi kartami se mohou zdát velké, ale pokud se podíváme na procentuelní vyjádření, zjistíme, že maximální rozdíl je pouhých 11%. Jak se dále přesvědčíme, ve hrách bude situace poněkud odlišná, respektive ty rozdíly budou mnohem markantnější.
procentuální rozdíly:
1024x768 | |
Radeon X800Pro | 18332 bodů |
Radeon 9800XT | -3,76% |
GeForceFX 5950Ultra | -11,47% |
Tato hra je na trhu již od roku 2001, jenže v té době byla určena pouze pro X-Box. Ke konverzi na PC došlo až v roce 2003 a od té doby se jedná o poměrně úspěšný titul, který již také delší dobu používáme k testování na SH.
K testování se používá již vestavěný benchmark, který pokrývá většinu scén ze hry, ale o tomto jsem se již jednou více rozepisoval v popisu. Tam také najdete přesnější informace jak test spustit, a že na výsledný kvalitativní efekt nemá AF ani FSAA vliv, proto testuji bez nich.
naměřené výsledky:
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon 9800XT | 54,46 | 48,98 | 29,56 |
GeForceFX 5950Ultra | 53,65 | 47,32 | 31,12 |
Radeon X800Pro | 65,79 | 54,09 | 47,56 |
Zde se již rozdíly zvyšují, hlavně je dobře patrné, že více pipelines lépe zvládá práci ve vyšším rozlišení a proto i rozdíly mezi GeForceFX respektive Radeonem 9800XT a Radeonem X800Pro se se vzrůstajícím rozlišením zvyšují.
procentuální rozdíly:
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro | 65,79 fps | 54,09 fps | 47,56 fps |
Radeon 9800XT | -17,22% | -9,45% | -37,85% |
GeForceFX 5950Ultra | -18,45% | -12,52% | -34,57% |
Call Of Duty 16xAF 4xFSAA Activision (Infinity Ward) |
Hra Call of Duty je na trhu již od října minulého roku. Jejím základem je předělaný Quake III engine a to i přes počáteční záměr, vybudovat hru na vlastním enginu. Ale zpět ke hře. K testování je se stejně jako u Far Cry nedá použít klasický singl player, proto se používá timedemo. Bohužel ani sebelepší timedemo nemůže zachytit všechny aspekty se kterými se můžete setkat v multiplayeru, je tedy nutné brát výsledky s rezervou. V praxi je frame rate o něco nižší, je tedy nutné s tím počítat.
K testování jsem použil utilitu BenchemAll a demobta00.
naměřené výsledky:
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon 9800XT | 41,2 | 29,3 | 21,7 |
GeForceFX 5950Ultra | 43,1 | 30,9 | 21,9 |
Radeon X800Pro | 56,6 | 44,1 | 34,7 |
I zde je Radeon X800Pro o třídu výše, jelikož s ním lze hrát při aktivovaném FSAA a AF i v rozlišení 1280x1024 a s konkurencí hra končí v 1024x768. Při pohledu na procentuelní výkon, si můžeme dobře všimnout, že Radeon X800Pro je v 1600x1200 přibližně o třetinu rychlejší než Radeon 9800XT, to mi až podivně připomíná procentuelní rozdíl v počtu pipelines.
procentuální rozdíly:
1024x768 | 1280x1024 | 1600x1200 | |
Radeon X800Pro | 56,60 fps | 44,10 fps | 34,70 fps |
Radeon 9800XT | -27,21% | -33,56% | -37,46% |
GeForceFX 5950Ultra | -23,85% | -29,93% | -36,89% |