reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král

19.5.2004, Martin Štěpánek, recenze
Sapphire Radeon X800 Pro: Princ nebo král
Technologický popis této novinky jsme vám přinesli již před dvěmi týdny, ale na kartu samotnou jsme si museli počkat. Nicméně dnes máme příležitost vám jako první na českém internetu představit oficiální výsledky Radeonu X800 Pro. Podíváme se jak si výkonnostně povede proti již ostříleným harcovníkům na poli grafických karet.

Far Cry
Crytek Studios

Hra Far Cry byla na trh vypuštěna letos v květnu vývojářskou společností Crytek a je považována za jednu z nejlépe vypadajících "first person" stříleček. I když je pravda, že má před sebou velké soupeře v podobě Dooma III a Half-Life 2.

Ale díky vyspělosti hry to přináší i některé nevýhody, především co se týká testování. Při puštění tzv. demoplay se každá postava řídí svojí inteligencí, která při každém spuštění zaručí mírně odlišné chování. Proto použití demoplay není vhodné pro testování. Místo toho se využívá podobného systému jako je FlyBy v Unreal Tournamentu.

K testování jsem použil utilitu BenchemAll (verze 2.58) a čtyři mapy. Samozřejmostí je nastavení maximálních detailů. Jak se při testování ukázalo, nejnáročnější se ukázala defaultní mapa, která byla následována mapou rebelion a Pier (zde jsem stáhl save ze serveru 3D Center, který je postaven na mapě Pier). Při testování se mi nejvíce zalíbila mapa Rebelion, kde se postava pohybuje po hřebenu kopce a následně se za použití kluzáku snáší nad jezerem (nebo snad zátokou?). Tato mapa je velmi náročná na exteriéry a ve druhé části na vykreslování vodní hladiny, kde jsou vidět plovoucí rybky.

Jen pro představu, test ze serveru 3D Center, postavený na mapě Pier, se skládá z téměř 150 000 polygonů.

PS: před začátkem testování je nutné stáhnout update na verzi 1.1.


klikněte pro zvětšení

Zvolil jsem graf, který nejlépe zobrazuje propad výkonu v dané mapě se vzrůstajícím rozlišením.

Radeon X800Pro podává velmi slušné výkony ve všech mapách, ale při použití 16xAF a 4xFSAA se průměrný frame rate pohybuje již pod úrovní hratelnosti. Ale na druhou stranu, tam kde je hra s Radeonem X800Pro nehratelná, tedy má okolo 25-30fps, GeForceFX 5950Ultra se pohybuje téměř na nule.

Map - Default -Fort (Benchem All):


Default demo - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Ikona Odkaz na databázi
Default Demo
Default Demo 16xAF 4xFSAA
Ikona Odkaz na databázi1024x7681280x10241600x1200
1024x768
1280x1024
1600x1200
Radeon X800Pro
54,10fps
54,05fps
46,65fps
42,47fps
27,99fps
18,07fps
Radeon 9800XT
-10,07%
-14,30%
-16,29%
-25,10%
-30,12%
-32,43%
GeForceFX 5950Ultra
-26,71%
-44,53%
-42,81%
-75,98%
-74,99%
-100,00%


Při hraní bez FSAA a AF je hra s použitím GeForceFX 5950Ultra hratelná jen v rozlišení 1024x768, ale Radeon 9800XT stejného výsledku dosahuje i v rozlišení 1600x1200. O Radeonu X800Pro ani nemluvě. Také si zde můžeme dobře všimnout jak vzrůstá rozdíl mezi novým Radeonem a ostatními kartami se vzrůstajícím rozlišením.

Při použití FSAA a AF je hra hratelná pouze s grafickou kartou Radeon X800Pro, ale jen v 1024x768.


Map - Bunker:


Bunker - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Ikona Odkaz na databázi
Bunker
Bunker 16xAF 4xFSAA
Ikona Odkaz na databázi1024x7681280x10241600x1200
1024x768
1280x1024
1600x1200
Radeon X800Pro
73,66fps
68,24fps
56,19fps
65,75fps
46,79fps
33,77fps
Radeon 9800XT
-8,24%
-10,49%
-10,82%
-13,55%
-20,60%
-29,26%
GeForceFX 5950Ultra
-20,50%
-28,02%
-29,08%
-58,97%
-66,57%
-78,92%


Při testu v mapě Bunker jsou dosahovány mírně vyšší fps, což je znatelné i při zapnutí FSAA a AF. Pak je hra hratelná v 1024x768 i s Radeonem 9800XT. Hranice hratelnosti se u Radeonu X800Pro posouvá do rozlišení 1280x1024.

Tato mapa se ukázala jako nejhorší z mého výběru z pohledu škálovatelnosti grafických karet.


Map - Rebelion:


Rebelion - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Ikona Odkaz na databázi
Rebelion
Rebelion 16xAF 4xFSAA
Ikona Odkaz na databázi1024x7681280x10241600x1200
1024x768
1280x1024
1600x1200
Radeon X800Pro
66,94fps
64,13fps
51,12fps
51,15fps
35,11fps
22,54fps
Radeon 9800XT
-11,64%
-13,75%
-12,07%
-9,78%
-21,56%
-39,88%
GeForceFX 5950Ultra
-31,88%
-38,31%
-43,17%
-72,04%
-64,68%
-72,49%


Jak jsem již říkal, náročné exteriéry a voda byly v kombinaci s FSAA a AF těžkým soustem i pro Radeon X800Pro. Hra tak byla hratelná pouze v 1024x768. Také poměrně překvapivě se v 1024x768 drží Radeon 9800XT, ale při vyšším rozlišení již poměrně markantně zaostává. K výsledku GeForceFX 5950Ultra snad není co dodávat.


Map - Pier:


Pier - s použitím 16xAF a 4xFSAA

Ikona Odkaz na databázi
3D Center - Pier
3D Center -Pier 16xAF 4xFSAA
Ikona Odkaz na databázi1024x7681280x10241600x1200
1024x768
1280x1024
1600x1200
Radeon X800Pro
66,72fps
65,84fps
57,49fps
49,90fps
34,46fps
25,02fps
Radeon 9800XT
-12,69%
-14,61%
-18,14%
-28,26%
-36,45%
-39,25%
GeForceFX 5950Ultra
-33,93%
-38,75%
-44,56%
-74,95%
-70,69%
-100,00%


Tuto mapu zvládl Radeon X800Pro o trochu lépe než mapu první (Fort), ale poměrně překvapivě ostatní karty ještě více zaostávají. To je důkazem, že tato mapa dokáže perfektně škálovat výkon grafických karet.
reklama