Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
28.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze

Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.
Kapitoly článku:
- Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
- Radeony X800 pro AGP a Rialto detailně
- Sapphire a HIS - výbava, software a hry
- Teoretické testy - 3DMarky
- Direct3D - Far Cry
- Direct3D - Half-Life 2
- Direct3D - UT2004 a Splinter Cell
- OpenGL - Doom 3
- OpenGL - Wolfenstein ET, Call of Duty, Serious Sam SE
- Přetaktování a nárůst výkonu
- Závěr
Vody grafického trhu se již delší dobu nezačeřily, a tak bylo na čase, aby jeden z hlavních rivalů přišel s nějakou novinkou. ATi představilo svůj můstek Rialto na konci února, ale teprve nyní se začínají dostávat novinky na trh. Naproti tomu nVidia delší dobu nic nového neuvedla - nemá také důvod, svou současnou nabídkou pokrývá prakticky celý trh a ATi nemá segment, ve kterém by mělo vyloženě jasný náskok.
Můstek Rialto PCIe->AGP
Na můstek Rialto se dlouho čekalo. A řekl bych, že na něj čekali nejen uživatelé, ale hlavně samotné ATi, které potřebovalo rychlejší karty v mainstreamu a hi-endu na AGP jako sůl. Překvapivě byly ale jako první představeny pro sběrnici AGP ty rychlejší grafiky - Radeon X800 a X800XL, v pozadí jim sekundoval Radeon X850 AGP, který ale přišel s podporou AGP dokonce nativně.
Radeon X800 a X800XL AGP by měly nyní nahradit modely X800Pro a X800XT, které jsou na trhu již nějakou tu dobu a proti sérii GeForce 6800 (počínaje LE, konče Ultra) se jim příliš nedaří. Protože jsou nové X800 postaveny na .11mikronovém procesu, jsou na výrobu levnější, a tak by mohly s pořadím v daném segmentu trochu zamíchat.
Ovšem největší problém těchto karet tkví v nedostupnosti. Nejen že přicházejí na trh až 2 měsíce po oficiálním představení, ale pro ATi nejdůležitější Radeon X700 AGP se zatím také v cenících ukazuje jen sporadicky (s neznámou dodací lhůtou). A přitom nemá Radeon 9800Pro proti sérii GeForce 6600 šanci, takže je kanadská společnost momentálně bez konkurenceschopné karty v mainstreamu pro AGP.
Radeon X800 a X800XL AGP = R430+Rialto
Základem obou testovaných grafických karet je jádro R430, které je vyrobeno zatím nejmodernějším procesem ATi na 110nm. Znamená to nejen fakt, že je potřeba menší napětí a tudíž čip spotřebuje méně energie, ale také že produkuje méně ztrátového tepla a je levnější na výrobu, protože se na jeden křemíkový plát vejde více jader.

Pipeline zůstává stále stejná jako u R420
Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeonů je 392MHz, resp. 400MHz - frekvence pamětí se liší více - 350MHz vs. 500MHz.
Oba Radeony X800 samozřejmě disponují technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.
Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:
Nyní se již můžeme podívat na obě testované karty - Sapphire Hybrid Radeon X800 a HIS Excalibur Radeon X800XL.
Můstek Rialto PCIe->AGP
Na můstek Rialto se dlouho čekalo. A řekl bych, že na něj čekali nejen uživatelé, ale hlavně samotné ATi, které potřebovalo rychlejší karty v mainstreamu a hi-endu na AGP jako sůl. Překvapivě byly ale jako první představeny pro sběrnici AGP ty rychlejší grafiky - Radeon X800 a X800XL, v pozadí jim sekundoval Radeon X850 AGP, který ale přišel s podporou AGP dokonce nativně.
Radeon X800 a X800XL AGP by měly nyní nahradit modely X800Pro a X800XT, které jsou na trhu již nějakou tu dobu a proti sérii GeForce 6800 (počínaje LE, konče Ultra) se jim příliš nedaří. Protože jsou nové X800 postaveny na .11mikronovém procesu, jsou na výrobu levnější, a tak by mohly s pořadím v daném segmentu trochu zamíchat.
Ovšem největší problém těchto karet tkví v nedostupnosti. Nejen že přicházejí na trh až 2 měsíce po oficiálním představení, ale pro ATi nejdůležitější Radeon X700 AGP se zatím také v cenících ukazuje jen sporadicky (s neznámou dodací lhůtou). A přitom nemá Radeon 9800Pro proti sérii GeForce 6600 šanci, takže je kanadská společnost momentálně bez konkurenceschopné karty v mainstreamu pro AGP.
Radeon X800 a X800XL AGP = R430+Rialto
Základem obou testovaných grafických karet je jádro R430, které je vyrobeno zatím nejmodernějším procesem ATi na 110nm. Znamená to nejen fakt, že je potřeba menší napětí a tudíž čip spotřebuje méně energie, ale také že produkuje méně ztrátového tepla a je levnější na výrobu, protože se na jeden křemíkový plát vejde více jader.

Pipeline zůstává stále stejná jako u R420
Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeonů je 392MHz, resp. 400MHz - frekvence pamětí se liší více - 350MHz vs. 500MHz.
Oba Radeony X800 samozřejmě disponují technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.
Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:
![]() | ATi Radeon X800 Pro | ATi Radeon X800 | ATi Radeon X800XL | nVidia GeForce 6800GT |
Grafické jádro | R420 | R430 | R430 | NV40 |
Výrobní proces | 130nm | 110nm | 110nm | 130nm |
Počet tranzistorů | 160 milionů | 160 milionů | 160 milionů | 222 milionů |
Frekvence jádra | 475MHz | 392MHz | 400MHz | 350MHz |
Frekvence paměti | 450MHz (900MHz DDR) | 350MHz (700MHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) | 500MHz (1GHz DDR) |
Velikost paměti | 256MB | 128MB | 256MB | 256MB |
Paměťová sběrnice | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 | 256-bit GDDR3 |
Propustnost pamětí | 28,8 GB/s | 22,4 GB/s | 32,0 GB/s | 32,0 GB/s |
Pixel fillrate | 5,7 Gpixel/s | 4,7 Gpixel/s | 6,4 Gpixel/s | 5,6 Gpixel/s |
Pixel pipeline | 12 | 12 | 16 | 16 |
Vertex shadery | 6 | 6 | 6 | 6 |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c SM3 | ||
Způsob FSAA | 6x RGMS | 4xRGMS+2xSS | ||
Úspora šířky pásma | HyperZ HD | LMA III | ||
Barevná komprese | 6:1 | ? | ||
Z-komprese | 8:1 (až 48:1 při 6xFSAA) | ? | ||
Optimalizace obrazu | SmoothVision HD | IntelliSample 3.0 |
Nyní se již můžeme podívat na obě testované karty - Sapphire Hybrid Radeon X800 a HIS Excalibur Radeon X800XL.