reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP

28.4.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Sapphire vs. HIS: Radeon X800 a X800XL nově pro AGP
Konečně se do redakce dostaly grafiky s jádrem ATi R430 vybavené můstkem Rialto. To znamená, že možnosti poslední generace grafických karet ATi naleznou své uplatnění i na platformě AGP 8x a postaví se proti kouskům jako je GeForce 6600GT a 6800.V recenzi se podíváme, jak se Radeony X800(XL) AGP podařily Sapphiru a HIS.
Vody grafického trhu se již delší dobu nezačeřily, a tak bylo na čase, aby jeden z hlavních rivalů přišel s nějakou novinkou. ATi představilo svůj můstek Rialto na konci února, ale teprve nyní se začínají dostávat novinky na trh. Naproti tomu nVidia delší dobu nic nového neuvedla - nemá také důvod, svou současnou nabídkou pokrývá prakticky celý trh a ATi nemá segment, ve kterém by mělo vyloženě jasný náskok.

Můstek Rialto PCIe->AGP

Na můstek Rialto se dlouho čekalo. A řekl bych, že na něj čekali nejen uživatelé, ale hlavně samotné ATi, které potřebovalo rychlejší karty v mainstreamu a hi-endu na AGP jako sůl. Překvapivě byly ale jako první představeny pro sběrnici AGP ty rychlejší grafiky - Radeon X800 a X800XL, v pozadí jim sekundoval Radeon X850 AGP, který ale přišel s podporou AGP dokonce nativně.

Radeon X800 a X800XL AGP by měly nyní nahradit modely X800Pro a X800XT, které jsou na trhu již nějakou tu dobu a proti sérii GeForce 6800 (počínaje LE, konče Ultra) se jim příliš nedaří. Protože jsou nové X800 postaveny na .11mikronovém procesu, jsou na výrobu levnější, a tak by mohly s pořadím v daném segmentu trochu zamíchat.



Detail můstku ATi Rialto

Ovšem největší problém těchto karet tkví v nedostupnosti. Nejen že přicházejí na trh až 2 měsíce po oficiálním představení, ale pro ATi nejdůležitější Radeon X700 AGP se zatím také v cenících ukazuje jen sporadicky (s neznámou dodací lhůtou). A přitom nemá Radeon 9800Pro proti sérii GeForce 6600 šanci, takže je kanadská společnost momentálně bez konkurenceschopné karty v mainstreamu pro AGP.

Radeon X800 a X800XL AGP = R430+Rialto

Základem obou testovaných grafických karet je jádro R430, které je vyrobeno zatím nejmodernějším procesem ATi na 110nm. Znamená to nejen fakt, že je potřeba menší napětí a tudíž čip spotřebuje méně energie, ale také že produkuje méně ztrátového tepla a je levnější na výrobu, protože se na jeden křemíkový plát vejde více jader.



Pipeline zůstává stále stejná jako u R420

Fyzicky obsahuje R430 celkem 6 vertex pipelines a 16 pixel pipelines, z toho jsou u Radeonu X800XL aktivní všechny, u Radeonu X800 pak "jen" 12 pixel jednotek (jedna čtveřice je hardwarově vypnutá). Paměťová sběrnice je 256-bitová a používá paměti typu GDDR3, což znamená velmi solidní výkon. Frekvence jádra Radeonů je 392MHz, resp. 400MHz - frekvence pamětí se liší více - 350MHz vs. 500MHz.

Oba Radeony X800 samozřejmě disponují technologiemi, které jsou vlastní celé sérii "X". Jedná se např. o SmartShader HD (zajišťuje podporu specifikace DirectX 9.0b SM2), SmoothVision HD (správa anti-aliasingu a anizotropního filtrování), HyperZ HD (stará se o kompresní algoritmy pro Z-buffer a barvy), F-Buffer (povoluje "nekonečnou" délku kódu pixel shaderu) atd.

Zde je tabulka srovnávající parametry s konkurenčními kartami:

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X800 Pro
ATi Radeon X800
ATi Radeon X800XL
nVidia GeForce 6800GT
Grafické jádro
R420
R430
R430
NV40
Výrobní proces
130nm
110nm
110nm
130nm
Počet tranzistorů
160 milionů
160 milionů
160 milionů
222 milionů
Frekvence jádra
475MHz
392MHz
400MHz
350MHz
Frekvence paměti
450MHz (900MHz DDR)
350MHz (700MHz DDR)
500MHz (1GHz DDR)
500MHz (1GHz DDR)
Velikost paměti
256MB
128MB
256MB
256MB
Paměťová sběrnice
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
256-bit GDDR3
Propustnost pamětí
28,8 GB/s
22,4 GB/s
32,0 GB/s
32,0 GB/s
Pixel fillrate
5,7 Gpixel/s
4,7 Gpixel/s
6,4 Gpixel/s
5,6 Gpixel/s
Pixel pipeline
12
12
16
16
Vertex shadery
6
6
6
6
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c SM3
Způsob FSAA
6x RGMS
4xRGMS+2xSS
Úspora šířky pásma
HyperZ HD
LMA III
Barevná komprese
6:1
?
Z-komprese
8:1 (až 48:1 při 6xFSAA)
?
Optimalizace obrazu
SmoothVision HD
IntelliSample 3.0

Nyní se již můžeme podívat na obě testované karty - Sapphire Hybrid Radeon X800 a HIS Excalibur Radeon X800XL.
reklama