SB Live! nebo Monster MX300 ?
21.3.1999, Vít Zatloukal, recenze

Která z nich je lepší ? A která výhodnější ?
Creative Labs byl vždy průkopníkem v oblasti zvukových karet a jeho Sound Blastery se staly standardem kompatibility. Karty Sound Blaster byly vždy krok před konkurencí, která se jim snažila vyrovnat. Nejnovější Sound Blaster - Live!, který podporuje prostorový zvuk tvořený čtyřmi reproduktory (s možností připojení subwooferu), má však vážného konkurenta - Monster Sound MX300 od Diamond Multimedia.
Interní:
Digital I/O karta:
Konektorů má tedy SB Live! opravdu dost a asi jen málokdo je využije všechny. Monster MX300 má vstupů a výstupů o něco méně, ale pro běžného uživatele je jich pořád víc než dost:
Interní.
Srovnejme teď obě karty z hlediska výkonu a charakteristik. Srdcem SB Live! je procesor EMU10K1, který má výkon 1000 MIPS (celkem miliardu operací za sekundu). Naproti tomu Vortex 2 zvládne 600-800 "hardwarových MIPS, což podle Diamond odpovídá 1200 "DSP" MIPS uváděných Creative. Obě karty podporují více reproduktorů, 3D prostorový zvuk a dokáží přizpůsobit zvuk danému prostředí. Charakteristiky karet jsou shrnuty v tabulce:
Monster MX300 je osazen čipem Vortex 2, který, na rozdíl od svého předchůdce, podporuje už čtyřkanálový surround zvuk. První Vortex (výrobcem je firma Aureal) sice také podporuje prostorový zvuk (se standardem A3D), ovšem jen při použití dvou reproduktorů, takže prostorový efekt se při pohybu posluchače vytrácí.
Podívejme se nyní na obě karty z hlediska technických parametrů. SB Live! je vybaven následujícími konektory:
Externí:
- Joystick/MIDI
- Line Out 1 - výstup pro přední reproduktory nebo sluchátka (32 Ohmů)
- Line Out 2 - výstup pro zadní reproduktory
- Mic In - mikrofonní vstup
- Line In - analogový vstup
Interní:
- TAD - pro připojení modemu/telefonu, který je schopen odpovídat
- CD Audio - pro připojení CD mechaniky
- AUX - pro připojení např. TV tuner karty, MPEG dekodéru apod.
- PC Speaker - vstup použitý pro Creative PC-DVD digital stereo/surround
- CD SPDIF - pro digitální připojení CD-ROM mechaniky
- Microphone - pro připojení k internímu mikrofonu (často se však nepoužívá)
- Modem - připojuje se k modemu, takže lze použít sluchátka a mikrofon pro telefonování
- Digital I/O header - slouží pro připojení Digital I/O karty
Digital I/O karta:
- Digital DIN - konektor pro připojení Cambridge Soundworks 7.1 osmi-reproduktorové soustavy
- SPDIF In
- SPDIF Out
- Mini-DIN MIDI In - další MIDI vstup
- Mini-DIN MIDI Out - další MIDI výstup
Konektorů má tedy SB Live! opravdu dost a asi jen málokdo je využije všechny. Monster MX300 má vstupů a výstupů o něco méně, ale pro běžného uživatele je jich pořád víc než dost:
Externí:
- Joystick/MIDI
- Line Out 1 - výstup pro přední reproduktory nebo sluchátka
- Line Out 2 - výstup pro zadní reproduktory nebo sluchátka
- Mic In - mikrofonní vstup
- Line In - analogový vstup
Interní.
- CD Audio - pro připojení CD mechaniky
- AUX - pro připojení např. TV tuner karty, MPEG dekodéru apod.
- Modem - připojuje se k modemu, takže lze použít sluchátka a mikrofon pro telefonování
- Wavetable header - umožňuje přidat wavetable daughter card
- MX-Link header - pro připojení další "daughter" karty s rozšiřujícími I/O možnostmi (zatím taková karta není k dispozici)
Srovnejme teď obě karty z hlediska výkonu a charakteristik. Srdcem SB Live! je procesor EMU10K1, který má výkon 1000 MIPS (celkem miliardu operací za sekundu). Naproti tomu Vortex 2 zvládne 600-800 "hardwarových MIPS, což podle Diamond odpovídá 1200 "DSP" MIPS uváděných Creative. Obě karty podporují více reproduktorů, 3D prostorový zvuk a dokáží přizpůsobit zvuk danému prostředí. Charakteristiky karet jsou shrnuty v tabulce:
SB Live! | MX300 | |
DMA kanálů | 96 (64 pro výstup, 32 pro efekty) | 96 |
DirectSound kanálů | 64 | 92 |
DirectSound3D kanálů | 32 | 76 |
Wavetable zvuků (hardwarově) | 64 | 64 |
Wavetable zvuků (softwarově) | 448 | 256 |
Sample Rate Conversion | 8-point | 26-point |
API rozhraní | EAX 2.0 | A3D 2.0 |
Další vlastnosti: | Real-time DSP efekty
Simulace zdí a překážek | 76 A3D kanálů
Simulace zdí a překážek |
Pokračování: Výkon a kvalita zvuku