Srovnání ICQ klientů pro PDA

Srovnání ICQ klientů pro PDA
, , recenze
Pryč jsou doby, kdy kapesní počítače sloužily jen organizaci času. Dnešní PDA je možné připojit k internetu, posílat e-maily, nebo být v kontaktu s přáteli. V našem přehledu se dozvíte i to, které programy pro ICQ síť si můžete do svého PDA nainstalovat.
K oblíbeným
reklama
Jak již nadpis napovídá, celý přehled je věnován ICQ klientům pro kapesní počítače. Přestože je ICQ velmi populární způsob komunikace, nejedná se o jediný program. V následujících odstavcích vám proto představíme další způsoby IM komunikace používané u nás i ve světě.

Základní definice Instant Messagingu (dále jen IM) je velmi prostá. Jde o textovou, hlasovou či vizuální formu síťové komunikace přes elektronická zařízení všeho druhu. Od e-mailu se IM liší tou základní věcí, že konverzace probíhá v reálném čase. Provozování IM komunikace na libovolných zařízeních vyžaduje tzv. IM klienta a IM službu, ke které se tento klient připojuje pro získání údajů o dalších lidech i samotnou komunikaci. Stran připojování ke službě ještě doplňme, že existují i IM klienti multiprotokoloví, kteří se umí bavit skrze více komunikačních protokolů (něco, jako když člověk umí kromě češtiny i angličtinu nebo jiný jazyk, logicky i jeho komunikační potenciál roste).

První předchůdce IM bylo a je IRC (Internet Relay Chat). Je nanejvýš zajímavé, že i dnes je IRC některými příznivci označován jako nejlepší IM prostředek ke komunikaci vůbec, což nakonec dokazuje početná IRC komunita. První IM programy fungovaly natvrdo v reálném čase - jakékoliv napsané písmo, včetně překlepů, se zobrazovalo hned i druhé straně. Moderní programy jdou na věc většinou trochu jinak, zprávy opačné straně odesílají po částech. Buď poté, co uživatel odklepne Enterem, anebo se rozhodne jedno či několikařádkový text odeslat pomocí nějaké klávesové zkratky (ALT+S je poměrně populární).

Sociologové by určitě dodali, že komunikace přes IM protokoly má často oproti e-mailům méně formální ráz. Příchozí zpráva se umí vnutit několika různými druhy upozornění - zvukem, vyřčením slov "Zprávička!" či rozblikáním stavové řádky na PC, způsobů je mnoho. Pokud opravdu nechcete nic propást a trváte na co nejrychlejším upozornění na zprávu, lze většinu klientů dnes nastavit tak, aby se po příchozí zprávě okno s ní maximalizovalo a vynutilo si pozornost. Aplikace a komunikační protokoly posledních let umí pracovat s tzv. stavovou politikou, kdy pro různé stavy na straně uživatele slouží v seznamu příjemce patřičné grafické zobrazení - kupříkladu, když nejste 10 minut u PC, ikona se v intencích skinu IM programu změní (zbledne, změní grafiku, ...) atd.


IRC klient IceChat (klikněte pro zvětšení)

Během doby se bouřlivě rozvíjela celá řada IM protokolů a přidružených aplikací, s různými možnostmi, funkcemi a další přidanou hodnotou (hry, šifrování, ...). Mezi nejrozšířenější protokoly na světě patří následující:
  • AIM má cca 53 milionů aktivních uživatel (Září 2006), přes 100 milionů registrací celkem (leden 2006).


AIM

  • Jabber má přibližně 40-50 milionů uživatelů (leden 2007). Se všemi opensource servery se však údajně reálný počet pohybuje kolem 50-90 milionů.
  • Windows Live Messenger má cca 27,2 milionů aktivních uživatel (září 2006), 155 milionů registrací celkem (duben 2005).
  • Yahoo Messenger se pyšní asi 22 miliony účtů (září 2006).


Yahoo Messenger (klikněte pro zvětšení)

  • QQ má ve špičce přihlášených na 20 milionů uživatel a 221 milionů aktivních účtů (hlavně Čína - červenec 2006)
  • Sametime má cca 15 milionů enterprise uživatelů (nedatováno).
  • Skype má nějakých 9 milionů ve špičce (leden 2007) a 137 milionů registrovaných celkem (leden 2007).


Skype (klikněte pro zvětšení)

  • Xfire má asi 6,1 milionu registrací (leden 2007)
  • Gadu-Gadu disponuje 5.6 miliony účtů (červen 2006).
  • ICQ má dle sčítání v roce 2004 v Evropě na 5 milionu uživatelů.
  • Paltalk má 3,3 milionu unikátních návštěv za měsíc (srpen 2006).

Dalších služeb existují desítky (ať již stavících na některé z předchozích nebo originálních), většinou však jejich podíly nestojí z hlediska výrobců IM klientů příliš za pozornost, viz třeba MXit, PSYC či IMVU. Navzdory svým zjevným nevýhodám (namátkou centralizace nebo uzavřenost) patří v našich luzích a hájích k nejrozšířenějším stále protokol ICQ. Setkat se ovšem běžně můžeme i se Skype, Jabberem, Windows Live Messenger či AIMem.
reklama
Nejnovější články
Streamování her Google Stadia si vystačí s 30 Mbps Streamování her Google Stadia si vystačí s 30 Mbps
Viceprezident Googlu Phil Harrison se více rozpovídal o novém projektu streamování her Google Stadia. Mnozí si dělají obavy o nutné internetové připojení. Dle Harrisona by si hráči měli vystačit s 30Mbps připojením.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Microsoft uvádí antivir Defender ATP pro Apple Mac Microsoft uvádí antivir Defender ATP pro Apple Mac
Microsoft nevyvíjí software pouze pro svou vlastní platformu, ale i pro ty konkurenční. Jeho antivir Windows Defender ATP tak přišel o slůvko Windows v názvu a nyní je k dispozici i pro systém Apple macOS.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Fanoušek youtubera PewDiePie šířil ransomware, chtěl 100 mil. sledujících Fanoušek youtubera PewDiePie šířil ransomware, chtěl 100 mil. sledujících
Boj o první místo v počtu sledujících na YouTube se stal naprostou zvráceností. Fanoušci youtubera PewDiePie hackují tiskárny i chytré televize. Nyní jeden z nich udělal ransomware, který odemkne data tehdy, když PewDiePie získá 100 milionů sledujících.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Intel ukázal obrázky připravovaného GPU Arctic Sound Intel ukázal obrázky připravovaného GPU Arctic Sound
Už nějakou dobu víme, že se Intel chystá vstoupit na trh s dedikovanými grafickými kartami a nemít jen ty integrované v procesorech. Na GDC 2019 ukázal první snímky nových grafických karet s GPU Arctic Sound.
Včera, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
Epic Games ukázali ray tracované demo Troll pod Unreal Enginem Epic Games ukázali ray tracované demo Troll pod Unreal Enginem
Ray tracing má na letošním GDC velkou pozornost a věnuje se mu řada firem. Mezi nimi jsou i Epic Games v jejichž Unreal Enginu bylo vytvořeno demo Troll. Samotný engine s podporou ray tracingu bude také brzy k dispozici. 
Včera, aktualita, Jan Vítek1 komentář