Test 5 Radeonů X1650XT od různých výrobců
, Petr Papež, recenze

V testu nižšího mainstreamu porazil ASUS Radeon X1650XT ve většině testů své oponenty a v poměru cena/výkon nenašel konkurenci. Velká spotřeba, vysoká hlučnost a vydávané teplo ale odsunuly tuto kartu z medailových pozic. Napraví jí další výrobci reputaci?

Kapitoly článku:
- Test 5 Radeonů X1650XT od různých výrobců
- HIS X1650XT IceQ Turbo Dual, MSI RX1650XT
- PowerColor X1650XT, Sapphire Atlantis ATI Radeon X1650XT
- Metodika, 3Dmark05/06, X3: Reunion
- FarCry, Quake IV, Call of Duty 2
- F.E.A.R. EP, TC's R6: Vegas, Battlefield 2142
- NfS: Carbon, TES4: Oblivion
- DMOMAM, Company of Heroes, Výkonnostní rozdíl mezi výrobci
- Metodika hodnocení, přetaktování, spotřeba
- Chlazení, příslušenství, speciality, cena
- Celkový počet bodů, poměr cena/bod, závěr
Testovací sestava
Ačkoliv je testovací sestava špičkou ve světě osobních počítačů, její výkon je dnes dostupný širokému okruhu zájemců. To vše díky fenomenálnímu přetaktování procesorů Core 2 Duo. Procesoru s frekvencí 2,93GHz sekundují 2GB paměti Corsair zapojené v dvoukanálovém režimu. Vše je usazené v základní desce MSI P965 Platinum s čipsetem Intel 965P. Sestavu napájí 600W zdroj CoolerMaster iGreen s vynikající účinností.
Do operačního systému Windows XP bylo nutné doinstalovat ovladače obou výrobců. Pro grafické karty ATI jsme použili nejnovější ovladače Catalyst 7.1. Grafické karty nVidia poháněly ovladače ForceWare 93.71. S nastavením kvality textur, Catalyst A.I. atp. se nehýbalo. Nastavení je tedy přesně takové, jaké si ho nastaví ovladače po nainstalování.
Testovací sestava | |
Procesor | Core 2 Extreme X6800 2.93GHz, 4MB L2 cache |
Operační paměť RAM | Corsair TWIN2X2048-6400PRO |
Zdroj | CoolerMaster iGreen Power 600W |
Pevný disk | Western Digital WD2500SD-01KCB0 250GB |
Vypalovací mechanika | Gigabyte GO-D1600E-B-RH |
Operační systém | Windows XP Professional Service Pack 2 |
Testovací metodika
Seznam testovaných her a benchmarků je shrnut v tabulce. Jak je vidět, oproti dřívějším testům přežil jediný zástupce OpenGL, Quake IV. Všechny ostatní hry fungují pod API od firmy Microsoft DirectX 3D. Syntetické testy 3Dmark jsou zastoupeny ve dvou provedeních od Futuremarku, jednom starším (3Dmark05) a druhém novějším (3Dmark06). Zatímco 3Dmark05 podporuje pouze Shader Model 2, novější verze obsahuje podporu i pro karty se shadery verze 3 (SM3 obsahují všechny dnes testované karty).
Způsob testování výkonu je u každé hry jiný. Dvě hry, F.E.A.R: EP a Company of Heroes, mají vestavěný svůj vlastní testovací nástroj, který ukazuje nejen průměrný počet snímků za sekundu, ale i nejnižší a nejvyšší počet vykreslených snímků. Videodemo hry X3:Reunion je volně ke stažení na internetu, v 231MB velkém *.exe souboru dostanete i nástroj na měření výkonu grafických karet.Výkon ve hře Quake IV lze snadno změřit pomocí utility z Guru3D.com. Call of Duty 2 a Battlefield 2142 obsahují potřebné nástroje k nahrání vlastního timedema. Nahrané timedemo jde následně v příslušné hře přehrát. Měření FPS se provádí skrz utilitu FRAPS. Ta se také používá k měření všech zbylých her, které neumí nahrát vlastní timedemo, ani nemají vlastní benchmark. Z her jsme vybrali náročné scény a změřili počet vykreslených snímků FPS. Všechny tyto testy proběhly třikrát a výsledky se poté zaokrouhlily.
API | Aplikace | Způsob testování |
DirectX | X3: Reunion | vlastní benchmark X3 Rolling Demo (zdarma ke stažení) |
FarCry | utilita Benchemall | |
Battlefield 2142 | timedemo v mapě Sidi Power Plant, měření FPS pomocí FRAPS | |
F.E.A.R: Extraction Point | vlastní vestavěný benchmark | |
Need for Speed: Carbon | měření FPS pomocí FRAPS | |
The Elder Scrolls 4: Oblivion | měření FPS pomocí FRAPS | |
Company of Heroes | vlastní vestavěný benchmark | |
Call of Duty 2 | timedemo v mapě DDay, měření FPS pomocí konzole | |
Dark Messiah of Might and Magic | měření FPS pomocí FRAPS | |
Tom Clancy’s Rainbow Six: Vegas | měření FPS pomocí FRAPS | |
OpenGL | Quake IV | HOC benchmark |
Syntetické | 3DMark05 | benchmark |
3DMark06 |
V testech se zapnutým vyhlazováním hran (Anti-Aliasing, AA) a anizotropním filtrováním (AF) jsme upřednostňovali vlastní nastavení hry. Pokud měla karta problémy, či AA nebo AF nešlo nastavit, změna nastavení proběhla v ovladačích.
X1650XT OC je HIS X1650XT IceQ Turbo Dual přetaktovaný na frekvenci 640MHz / 1540MHz.
3DMark05

3DMark06

X3: Reunion

