reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test 8 high-endových grafik: 2. část - testy, závěr

4.7.2007, Petr Papež, recenze
Test 8 high-endových grafik: 2. část - testy, závěr
Dnes se podíváme na testy a vyhodnocení našeho testu high-endových grafik, který jsme včera začali představením účastníků (GeForce 8800 Ultra, 8800 GTX, 8800 GTS 640MB a 320MB, 7900 GTX, ATI Radeon HD2900 XT, X1950 XTX / XT). Podíváme se i na testy hlučnosti.
Ano, dnes se spolu poprvé podíváme na nové grafické rozhraní DirectX 10. Prozatím ho podporují dvě řady grafických karet, série NVIDIA 8 a ATI HD 2xxx. V novém rozhraní by měla mít právě poslední zmiňovaná výhodu. Nejenže vyšla podstatně později, ale i její architektura byla údajně navržena již na DirectX 10. K dnešnímu dni není na trhu příliš DirectX 10 kompatibilních her či aplikací a ačkoliv se stav neustále zlepšuje, stále je majoritním API na trhu DirectX 9. Koukneme-li se na jednotlivé hry z pohledu testera, budeme zklamáni. Většina přiravovaných herních pecek je již v rukou nějakého výrobce grafických karet, který si optimalizaci právě na tu svou řadu pohlídá. Vždyť v reklamních materiálech NVIDIA najdeme množství her včetně Bioshock, Crysis, Age of Conan a dalších. Kanaďané v tomto směru zaspali dobu a jejich jediným větším DX10 projektem je již vydaný patch na westernovou akční hru Call of Juarez. Právě on způsobil nedávnou hádku mezi NVIDIÍ a Techlandem (autoři Call of Juarez), jež prosákla (čistě náhodou) i na veřejnost. Přečíst si jí můžete v angličtině zde.


Lost Planet (DX 10 Demo)


  • Vývojový tým: Capcom
  • Distributor: Capcom
  • Datum vydání: 26.6.2007
  • Typ hry: akční z pohledu třetí osoby
  • Engine: MT Framework
  • Render: DirectX 9/DirectX 10 (testováno na DirectX 10)

ATI Radeon HD 2900 XT hru odmítl spustit. Problémem je, že na této kartě nelze spustit tuto hru s anti-aliasingem, který je po nainstalování hned nastaven. I kdyby se podařilo hru spustit, karta by podle zahraničních recenzí měla mít s touto hrou problémy (vypadávající textury apod.).


Call of Juarez (DX 10 Demo)


  • Vývojový tým: Techland
  • Distributor: Ubisoft, Focus Home Interactive, Ascaron
  • Datum vydání: 15.9.2006
  • Typ hry: western, FPS
  • Engine: ChromeEngine, Open Dynamics Engine (fyzika)
  • Render: DirectX 9/ DirectX 10 (testováno na DirectX 10)



Colin McRae's Rally: Dirt


  • Vývojový tým: Codemasters
  • Distributor: Codemasters
  • Datum vydání: 15.6.2007
  • Typ hry: rally, arkáda
  • Engine: Neon Engine
  • Render: DirectX 9/ DirectX 10 (testováno na DirectX 10)

Než se podíváme na testy, řekněme něco k metodice. Měření probíhá vždy během jednoho závodu a provádí se několikrát, aby se ověřila správnost výsledků. Proč tak vysoká rozlišení a detaily? CMR bohužel není optimalizovaný na vícejádrové systémy a tedy se spoléhá jen a pouze na jedno jádro, což nemusí vždy stačit. Abychom zmenšili vliv procesoru na výsledky, jsou testována vysoká rozlišení s nejlepší možnou kvalitou obrazu. V reálném hraní pravděpodobně budete chtít používat detaily nižší.



Zde jsme se setkali s několika problémy. NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB naprosto nebyla schopná hru v takovémto rozlišení rozběhnout. Hra se spustila v jednotkách FPS a po chvilce stání na místě FPS vylétly do desítek, ale při sebemnším pohybu byl výkon opět mizerný. Pravděpodobně nestačila velikost paměti grafické karty. Navíc by takové měření nemělo smysl, proto zde najdete pouze výsledek na nízké detaily, kde je porovnán s HD 2900 XT. Při vysokém rozlišení 2048 x 1536 se objevil problém s ovladačem ATI, který takové rozlišení ve hře nenabídl, ačkoliv monitor ho zvládá.


Company of Heroes (DX10 1.7 patch)


  • Vývojový tým: Relic Entertainment
  • Distributor: THQ
  • Datum vydání hry: 14.9.2006
  • Datum vydání patche: červen 2007
  • Typ hry: realtime strategie
  • Engine: Essence engine
  • Render: DirectX 10

Výsledky nejsou v žádném případě porovnatelné s verzí pro DirectX 9. V tomto novém update nebylo aplikováno pouze nové rozhraní, byly přidány i mnohé detaily a zlepšena celková "vizáž" hry. Ovšem takové nároky už jsou na pováženou. S maximálními detaily (testované nastavení) je i na nejvýkonnější grafické kartě a velmi silném dvoujaderném procesoru hra v některých pasážích nehratelná.


Hra se s NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB zasekla při načítání.
reklama