Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test 8 high-endových grafik: 2. část - testy, závěr

4.7.2007, Petr Papež, recenze
Test 8 high-endových grafik: 2. část - testy, závěr
Dnes se podíváme na testy a vyhodnocení našeho testu high-endových grafik, který jsme včera začali představením účastníků (GeForce 8800 Ultra, 8800 GTX, 8800 GTS 640MB a 320MB, 7900 GTX, ATI Radeon HD2900 XT, X1950 XTX / XT). Podíváme se i na testy hlučnosti.

Závěr


Je to poprvé, co můžeme přímo srovnat výkon grafických karet v DirectX 10. Je to ovšem také poprvé, kdy je vývoj her pod novým aplikačním rozhraním pod tak velkou podporou obou hlavních tahounů grafického segmentu. DirectX 10 patch pro Call of Juarez byl sponzorován ATI a jako takový byl přizpůsoben architektuře čipu R600. Lost Planet je hra, o které je dobře známo, že s vývojem velmi pomáhala NVIDIA. Zbývají nám tedy pouze dva "nezávislé" testy. Colin McRae's DiRT by neměl být sponzorován žádnou z těchto společností. Naopak Company of Heroes je sice podporován NVIDIÍ, ale engine vždy více seděl ATI. To platí i v DirectX 10 verzi této hry.

Ze dvou herních enginů nelze v žádném případě dělat závěry o vhodnosti této generace karet pro DirectX 10. Proto si ještě nějakou dobu musíme počkat. Ale nastane ta doba vůbec někdy? Podle dokumentů firmy NVIDIA je touto společností podporováno mnoho next-gen her a zůstává otázkou, zda i management ATI v tomto směru nějak pracuje. Kvalitní hardware je bez softwarové podpory ničím. Doufejme, že management ATI pracuje na plné obrátky. Monopol by nebyl dobrý pro fanoušky ani jednoho tábora.



Softwarová podpora, to je klíč k dnešnímu testu. Ani jedna strana nemá čistý štít, ačkoliv ATI je na tom hůře. Ze strany NVIDIE nelze nezmínit problémy s novým patchem pro Company of Heroes na DirectX 10, omlouvou je datum vydání tohoto patche. To není nic proti nové nové grafické kartě ATI. Nastaly propady s použitým anti-aliasingem (krásným příkladem je X3:Reunion), vypadávající/chybějící textury (např. v Colin McRae's Dirt, kde vypadávají především textury aut) či nestabilita (náhodné padání her). Všechny tyto problémy bych čekal u méně známých výrobců, kteří jimi trpěli (neúspěch mnoha desktopových karet XGI Volari či S3 byl zapříčiněn především tímto problémem).





Hlavním testovaným parametrem dnešního článku je výkon ve stále převládajícím DirectX 9. V této kategorii máme jasného vítěze - NVIDIA GeForce 8800 Ultra. Tato karta dnes nemá žádnou konkurenci. Výkonnostně je na tom velmi dobře i NVIDIA GeForce 8800 GTX, která zaostává pouze v jednotkách procent. Konečně na třetím místě je i jiná značka grafických karet - ATI Radeon HD 2900 XT. Na paty jí šlape 640MB verze NVIDIA GeForce 8800 GTS. Protože jsou obě karty cenově srovnatelné, má nový Radeon lepší poměr cena/výkon. Přestože 320MB varianta je hned o schůdek níže, cenou bojuje o dobrý kus níže. NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB má z těch nejvýkonnějších karet druhý nejlepší poměr cena/výkon.

Jak jsme již jednou psali, ATI Radeon X1950 XTX je dnes "mrtvá" karta s nepříliš dobrým výkonem a vysokou cenou. V závěsu je hned sesterská karta, která disponuje naprosto opačným parametrem cena/výkon. ATI Radeon X1950 XT je tou dolní cenovou hranicí highendu. Díky tomu nabízí skvělý poměr cena/výkon. Poslední kartou je NVIDIA GeForce 7900 GTX, jež nabízí podobný výkon jako ATI Radeon X1950 XT, ovšem za mnohem vyšší cenu.

Cenové rozdělení karet je tak značné, že favorita nelze doporučit přímo. Pouze se vyhněte dnes už pomalým NVIDIA GeForce 7900 GTX a ATI Radeon X1950 XTX. Určitě mnoho z Vás čeká na odpověď na otázku:
"Mám koupit tu novou ATInu nebo GTSku s 640 MB paměti?". Odpověď opravdu není jednoduchá a jako vždy záleží především na Vás. ATI Radeon HD 2900 XT nabízí výborný výkon s příslibem jeho dalšího růstu s novými ovladači a architektonickou výhodou pro DirectX 10. Na stranu druhou jeho chladič je téměř nutné vyměnit, ovladače v tomto stádiu nejsou rozhodně ideální a navíc je zde nepříjemná spotřeba ve 3D. S NVIDIÍ GeForce 8800 GTS 640MB je to opačně. Chladič je tichý a ovladače odladěnější. S novými ovladači už se nedá čekat žádný významný nárůst výkonu ani s příchodem DirectX 10 a spotřeba karty je nižší.

Rozetneme tento uzel, naše volba by padla na ATI Radeon HD 2900 XT. Proč? Protože nabízí téměř to co NVIDIA GeForce 8800 GTS 640MB, ale její možnosti jsou mnohem dále. Nemluvíme jen o výkonu a jeho teoretickém stoupání. Spotřeba je sice ve 3D u nového Radeonu vyšší, ale ve 2D, kde tráví většina uživatelů svůj čas, je nižší. Ventilátor je ve 2D módu téměř neslyšitelný, stejně jako u karet NVIDIA. Přehrávání HD videa je momentálně na stejné úrovni. Kdo ví, co nás čeká v budoucnu?




Ocenění BEST OF TEST získává NVIDIA GeForce 8800 Ultra za nekompromisní výkon. Logo ocenění je ke stažení zde.




Ocenění TREFA získává NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB za skvělý poměr cena/výkon v highendu. Logo ocenění je ke stažení zde.


----------------------------

English translation of the conclusion

----------------------------

It's the first time we can compare performance of contemporary highend graphic cards under DirectX 10 API. It's also the first time when game development is hugely supported by both giants of graphic segment. Call of Juarez DirectX 10 patch was sponsored by ATI and as such it matches R600 architecture better then G80s. Lost Planet is known for being developed and supported by NVIDIA. This leaves us two "independent" benchmarks. Colin McRae's DiRT isn't paid by any of these companies. In contrast, Company of Heroes is "NVIDIA's" game, but its game engine fits ATI's architecture better. DirectX 10 update didn't change anything at this point. It's impossible to make a real conclusion about applicability of actual graphics cards for DirectX 10 from two game engines. As we say: "Don't catch your chickens before they're hatched." But will there ever be the time of "unsupported" and independent benchmarks? There are many next-gen games developed under NVIDIA's wings, according to their documents. And what about ATI? Even high-end hardware without software is only a bunch of electronic components. Hopefully ATI's management is working at maximum. Monopoly is not good for anyone.


Software support. This is the key for the test. Neither NVIDIA, nor ATI has clean sheet. We encountered a problem with NVIDIA graphic cards when running new Company of Heroes 1.7 patch which enables DirectX 10 in this game. Fortunately, there is an apology. The patch is fresh from the oven, so the NVIDIA's development team wasn't able to include it in the new set of drivers. ATI's case is different. Enabling anti-aliasing leads to performance drops (very nice example is X3: Reunion), lost/missing textures (e.g. Colin McRae's DiRT is missing car textures) or instability (random game crashes). All these problems wouldn't surprise in connection with "worse" manufacturers (remember the failures of many desktop XGI Volari cards or S3 graphic cards).


The main feature we're looking for is DirectX 9 performance. Winner of this round is clear - NVIDIA GeForce 8800 Ultra. It has no real competitor. NVIDIA GeForce 8800 GTX is another well-performing card which stays behind just a few percents. Finally, the third position is guarded by another manufacturer - ATI and Radeon HD 2900 XT. Another post holds 640MB version of NVIDIA GeForce 8800GTS. The new Radeon has better performance to price ratio because of the same price as NVIDIA GeForce 8800 GTS 640MB. Although the 320MB type of GTS is just below in our performance list, in price segment it fights much lower. NVIDIA 8800 GTS 320MB is the second considering the performance to price ratio. ATI Radeon X1950 XTX is nowadays a "dead" card with unexceptional performance and very high price. Another place occupies XTX's slower sister with completely opposite performance to price ratio. ATI Radeon X1950 XT is in price much more accessible than other tested high-end cards. Thanks to its price this card has very nice performance to price ratio. The last graphic card is NVIDIA GeForce 7900 GTX which offers similar performance to ATI Radeon X1950 XT, though its price is much higher.

Price range of all the cards is varied, so we can't really recommend one of these cards over the others. Make sure not to buy NVIDIA GeForce 7900 GTX and ATI Radeon X1950 XTX. Both of them are overpriced. Many of you are waiting for answer to the question: "Which one should I buy - the new ATI card or GTS with 640 MB memory?". The answer isn't easy and it lies (as usual) on your shoulders. ATI Radeon HD 2900 XT offers high performance, possibly with further growth through upcoming drivers and architectural advantage for DirectX 10. However, its cooler needs to be replaced, drivers are not ideal at all and power consumption in 3D mode isn't low at all. NVIDIA GeForce 8800 GTS 640MB is quite the opposite. Its cooler is quiet and drivers are more stable. We can't expect performance boost with new drivers even with DirectX 10 approach and power consumption is lower when compared to the Radeon.

To help you with your decision, our choice would be ATI Radeon HD 2900 XT. Why? Because both cards' features are almost identical at this time but the Radeon's potential is much higher. We're not speaking about performance and its growth only. Power consumption is in 3D mode higher. When comes to 2D, where majority of users spend most of their time, it's all the same. Criticized fan is in 2D mode almost as quiet as NVIDIA's. HD playback is at the same level. Who knows what the future holds?




BEST OF TEST award wins NVIDIA GeForce 8800 Ultra for its ultimate performance. Logo of the award can be downloaded here.




TREFA award wins NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB for very nice performance/price ratio. Logo of the award can be downloaded here.