reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.6.2007, Michal Učeň, recenze
Chladicí podložky pod notebooky zatím nemají moc velký úspěch díky nedůvěře uživatelů v jejich účinek. Proto jsme se rozhodli prolomit bariéry a zjistit jejich efektivitu chlazení v praxi. Minule jsme se věnovali konstrukci, dnes se podíváme na testy chlazení.
Mr.B | 3.12.20099:36
moj Asus A9T zacina chladit pri 58 stupnoch 4800 otacok a ide az do 68 stupnov 6200 otacok , dal som mu pastu MX­-2 a zaciatocne teploty boli 63 stupnov maximum, v noci je 6200­-6500 otacok MOC HLUKU... chcem nejake chladenie ktore bude chladit stale a potichu, moj notbuk kazdu chvilku zapina a vypina chladenie co TIEZ dost vadi, mal som v rukach notbuky ktore boli tiche a fukali von studeny vzduch
Odpovědět0  0
Iron_Storm (30) | 10.9.200912:12
paradni test, udelal o vsech vyrobcich paradni prehled, jasna volba je thermaltake..

hlavni duvod proc bych ale premyslel nad podlozkou je, ze zchlazenim notebooku ho ztissi. notebooky jsou obvzlaste hlucne pri vyssich teplotach a je to velmi neprijemne. a supertichy thermaltake vypada ideaelne
Odpovědět0  0
Ford 12 | 19.7.200920:00
Dobry den uvazuji o koupi teto chladici podlozky zalman nc 1000 ale zajimalo by me jestli se da pouzit na 17 palcovy notbook ktery ma rozmery 260 sirka a 380delka jestli nebude vadit ze bude presahovat dekuji za odpoved.
Odpovědět0  0
yarco (2) | 3.12.200911:24
NC1000­-ka je na 17­" notebook mala.
Ja ju mam na 15.4­" a na sirku ntbk presahuje podlozku, 17­-ka by sa podla mna uz nevosla.

K 17­" ntbk si treba pozriet niektory z novsich modelov od Zalmana ­- NC1500 ­(15.4­") alebo NC2000 ­(17­").
Odpovědět0  0
Ford 12 | 19.7.200915:54
Dobry den uvazuji o koupi teto chladici podlozky ale zajimalo by me jestli se da pouzit na 17 palcovy notbook ktery ma rozmery 260 sirka a 380delka jestli nebude vadit ze bude presahovat dekuji za odpoved.
Odpovědět0  0
Jodi | 23.11.200712:45
Mal by som taky dotaz. celkom ma zaujala tato podlozka.
Hladal som skor niaku tvrdu podlozku pod notas ale aj toto by bola mozno schodna cesta.
Ale zaujimalo by ma ako by sa asi spravala pod mojim 17­'­' notasom. Kedze ma rozmer 40*30 a podlozka len 35*30, ci by tych 5cm tam velmi nechybalo. casto s nim lezim v postely a mam ho bud na bruchu alebo na nohach.
Co by ste mi poradili??
Tu je obrazok z niakeho nemeckeho testu ako by sa mal moj notas zahrievat:
http:­/­/www.notebookjournal.de­/storage­/show­/image­/image46eaa04157d38
tie stupne nesedia ale rozmiestnenie najteplejsich casti ano.
Odpovědět0  0
yarco (2) | 21.6.20077:59
Viete mi niekto napisat, ake su rozmery tej plochy Zalmana, na ktoru sa kladie ntbk? T.j. bez toho obleho previsu v zadnej casti.
Uvazujem o jeho kupe k 15.4­" ntbk Acer 3032 WLMi, no neviem, ci by mi tam vosiel ­(Acer podla manualu ma rozmery 36.3x27.8­). Vacsiu verziu tejto podlozky som na stranke Zalmana nenasiel.
Vdaka.
Odpovědět0  0
brun0 | 15.6.200714:11
jedna technicka: napadlo autora, ze ak nesiel 3dm 05­(co je vzhladom na konfiguraciu pochopoitelne­), mohol by ist 03 alebo 01.
este by som rad vedel, aku mam ixoft pevnost, resp. makkost. nemoze sa stat, ze na kolenach sa po zahriati ­"rozleje­" a nebude v kontakte s ntb. dakujem.
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 15.6.200717:46
Napadlo, nicméně jsem použil takové zatížení, jaké jsem použil a myslím že pro potřebu testu to stačilo a výsledky jsou objektivní ­- podmínky byly u všech podložek stejné.

iXoft po změně skupenství moc nezměkne, lze jej bez problémů použít na kolenou i delší dobu. Před změnou jsou uvnitř jakési hrudky, po zahřátí spíše hmota, ale nikoliv přímo tekutina. Obal je celkem pevný, myslím, že ztráta kontaktu s notebookem nehrozí.
Odpovědět0  0
Boguš (916) | 19.6.20076:27
.... teoreticky pokud se hmota nechala roztopit, alespoň z půlky a pak třeba přes noc nechala zchladit pod bookem, pěkně by se vytvarovala podle noutu. Byla by to jaké si forma ... tu pak strčit do ledničky jak tu někdo psal výše, hehe nebo rouvnou do mražáku .... a bezkonkurenční chlazení je na světě ..... :)
Odpovědět0  0
shal2222 | 14.6.200722:23
Nebrání pasivní podložky v přistupu vzduchu? Můj notebook má otvor pro nasávání chladného vzduchu zespodu, tedy by mě zajímalo, jestli pasivní podložka nemůže bránit přísunu chladného vzduchu a tedy jestli právě naopak nemůže způsobovat přehřání.
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 15.6.200717:47
Výsledky potvrzují, že to výrazný vliv nemá ­(alespoň u iXoftu­). Větráček má přístup vzduchu sice omezen, ale podložka to asi vynahradí chladícím účinkem.
Odpovědět0  0
shal2222 | 15.6.200718:11
Díky
Odpovědět0  0
pold.1k | 14.6.200712:30
mam macbook pro,

jeho konstrukce je udelana tak, ze i telo chladi ­(je z hliniku, takze oproti vetsine konkurenci mi prijde ze je v tomhle fakt vyborny ­) jen..prece jen se pri praci vetracky zapnou az na 4500 a tak premyslim o podlozce zalman.. myslim ze kombinace odvodu tepla a myho nb pro bude dobre..jen zajimalo by me ale,jak moc je podlozka hlasita? muzete nekdo napsat prosim?
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 14.6.200722:31
Zalman při testu hlučný moc nebyl, sice pár bodíků na tomto parametru ztratil, ale víceméně to při práci neobtěžuje a alespoň v případě testovaného notebooku byly více slyšet větráčky notebooku než podložky.
Odpovědět0  0
CyberDeath | 14.6.200711:32
Tento Extra levny notebook ma pravdepodobne velmi odflakle sve vnitrni chlazeni.Ja sam vlastnim Futjitsu­-Siemens s Core Duo a bez chladici podlozky mi pri hrani 3D her vyleze teplota az na 85°C zatimco s chladici podlozkou Revoltec RNC 1000 mi teplota na procesoru vystoupa na max 73­-74°C :­-)
Odpovědět0  0
Miko (230) | 14.6.200711:50
má tento příspěvek mimo vychloubání i informační hodnotu? Vy máte stejný notebook jako autor k dispozici abyste prohlásil, že testovaný ­(nejsem si jist, že přímo autorův­) je defektní či dokonce, že přímo teploty jsou nesmyslné? Nebo alespoň srovnatelné komponenty v jiné značce NB?
Odpovědět0  0
ptipi_ | 13.6.200715:22
Speciálně u iXoftu je imho důležité změřit dlouhodobější výkon při zatížení. Z logiky totiž vyplývá, že se za nějakou dobu podložka zahřeje a buď přestane chladit, nebo dokonce začne zahřívat. Proto bych se rád zeptal autora ­- jak se podložka chová při dlouhodobé zátěži­(řekněme přehrání jednoho celovečerního filmu­).

Právě jako jediná mě zaujala, ale pokud po hodině přestane chladit, tak je vcelku k ničemu.
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 13.6.200716:56
iXoft jsem schválně ještě přeměřoval, zejména pak u měření zchlazení notebooku jsem to nechal běžet delší dobu ve stejném zatížení a větší rozdíl, případně úplné zastavení odvodu tepla jsem nezaznamenal. Možná by to bylo znát u notebooků s větším zahříváním, protože u tohoto modelu došlo ­(alespoň podle hmatu­) k pouze částečné přeměně skupenství. Tuhle podložku jsem však měl možnost zkusit i na výrazně lepším notebooku od Asusu, kde to mělo podobný účinek a přitom se notebook při běžném provozu zahřívá mnohem více než testovaný model.
Odpovědět0  0
Miko (230) | 13.6.200719:27
Ač notebook nemám a podložka mě k ničemu není, přesto je to zajímavý nápad a mám dotaz:
Za jak dlouho se asi při pokojové teplotě podložka zregeneruje?
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 13.6.200723:33
Regeneraci podložky jsem moc nesledoval, ale myslím že do hodiny je to opět v pevném stavu určitě.
Notebook měl nasávání taky ze spodní strany, nějak mu to nevadilo, ikdyž logicky by mělo.
Odpovědět0  0
Miko (230) | 14.6.20079:32
díky :­) Už mě jen napadá co dát podložku před použitím do lednice, ale to už je magořina O:­-)
Odpovědět0  0
majorSK | 13.6.200719:48
Ako je to s nasávaním vzduchu? Nebude mať vetráčik NB problém nasať vzduch, keďže podložka nemá žiadne otvory ­(tu vidím achillovku riešenia IXoft­)? Resp. ako to bolo u NB použitého v teste? Odkiaľ nasával vzduch?
Odpovědět0  0
feke (16) | 13.6.200722:10
tohle taky zrovna moc nechápu­-zřejmě to je reálně použitelné pouze pro notebooky, které mají sání i vývod chladiče z boku a ne ze spodu.... jinak by se nejspíše tou podložkou ­"ucpal­" a neproudil by tam vzduch.. :­-)
Odpovědět0  0
markjag (7) | 13.6.200723:21
Moj HP nx7300 sa zahrieva zospodu v prednej casti strasne. Nasavanie ma zospodu. Zastokrat ho berem dopostele a nasavanie sa ucpe a NB je mozno este viac horucejsi, ale ide :­) . Verim ze ak by ho davam do postele s tou podlozkou, tak je to lepsie ako bez nej.
Odpovědět0  0
markjag (7) | 13.6.200723:21
A vlastne je to jedina z recenzovanych podloziek co by sa do postele dala dat bez problemov. Len ten design mi moc nesedi...
Odpovědět0  0
tomcop | 14.6.20078:40
Ja si myslim, ze aj ten Zalman je OK. Co sa tyka toho Thermaltake iXoft, tam je ten ­"problem­", ze ked sa zahreje, zmeni skupenstvo a je treba ochladit. Niekde som cital, ze tato podlozka je pouzitelna niekde okolo 90min, podla mna je to skvely napad a ona zase nie je upne rovna, takze otvory na NB urcite neupcha, ked si vsimnete, je vlnita, to prave kvoli tomu.
Odpovědět0  0
Wolfsteen | 13.6.200715:00
Mám nb fsc amilo pro s C2D a využívám ho na ripování filmů a samo že se při tom dost zahřívá. Přísun vzduchu jsem vyřešil tak, že nb postavím na krabičku od dvd ­(ta plastová kulatá­) a je to. Teplo se neakumuluje mezi stolem a nb a chladič cpu stále nasává chladný vzduch. Je to jednoduché a nic mě to nestojí:­-)
Odpovědět0  0
feke (16) | 13.6.200714:00
Nyní používám už 19 měsíců ACER 3032 s grafikou X700 a bez chladicí podložky se dost dobře nedá provozovat delší dobu na plný výkon, dochází k intenzivnímu zahřívání stolu pod notebookem a následně se zvyšuje teplota celého notebooku ­-HDD až 65st, CPU a grafika 90 ­(mluvím o novém, nezaprášeném a provozovaném na stole­) taky u této řady díky teplotě často odešel HDD... Zakoupil sem chladicí podložku NOTEPAL od coolermaster v ceně asi 1100 a přineslo to snížení celkové teploty, na HDD asi na 57, CPU a grafika kolem 80. následně sem chladič ­"přizpůsobil­". Na vrchní stranu chladiče ­( horní a obě boční hrany­) sem nalepil těsnění do oken ­- profil D, tím sem dosáhl měkčího uložení celého notebooku na chladiči, ale hlavně ted vzduch, který tlačí chladič pod notebook, prochází pod celým notasem a vychází kolem přední hrany ven, výsledkem je mnohem efektivnější chlazení celé spodní strany notebooku, hlavně v místě HDD a grafiky. Teplota HDD je nyní kolem 44­-52 a CPU i grafika se pohybuje normálně kolem 50, max kolem 70st.. tedy další velmi výrazný nárust efektivity chlazení :­-­)
U notebooku se těmito podložkami chladí POUZE spodní strana. Pro celkovou účinnost je velmi důležité, aby byl proud vzduchu, který tlačí větráčky chladící podložky, usměrněn pod notebookem tak, aby chladil co největší část spodní strany.
Pokud se chladicí podložka individuálně upraví, tak výsledek chlazení stojí opravdu za to :­-­)

Samozřejmě je taky vhodná softwarová úprava ­- automatická regulace frekvence procesoru a snížení napětí třeba pomocí RM clock a automatické podtaktování grafiky ve 2D režimu :­-)
Odpovědět0  0
Snowii999 | 13.6.200720:21
foto by nebylo? vypada to zajimave ­- mam 12­' NTB a o podlozce uvazuju a myslim, ze tohle by bylo dobre spojeni s tim vitezem testu :)
Odpovědět0  0
feke (16) | 13.6.200722:07
foto nemám, ale na 12­"NTB je tenhle chladič myslím zbytečně veliký ­- na okrajích by přesahoval..
PS. Prostě si představ, že na horní straně chladiče­-tam kde leží notebook, je na krajích nalepeno nějaké těsnění ­(mnohem lepší je gumový profil než nějaké molitanové­)...
Odpovědět0  0
Boguš (916) | 19.6.20076:21
... právě proto bych si Acer nekoupil ..... všichni z mého okolí co znám co měli Acera tak měli poruchu. Tam špatná DVD, tam blbla grafika, tak prasklé víko ......

.... Acery prostě nebrat .....
Odpovědět0  0
feke (16) | 19.6.20078:12
Kvalitu Aceru tady neřešíme :­-­)
Ale když už jsme u toho, faktem zůstává, že ACER je třetí nejprodávanější značka notebooku na světě a mají nejlepší poměr cena­/výkon.
PS. Nechci žádný flameware... :­-)
Odpovědět0  0
xtonda (57) | 13.6.200710:59
Píšete, že větráčky u této podložky odvádí teplý vzduch zpod notebooku, ale podle popisu a náčrtků na webu výrobce to je naopak, má být přiváděn vzduch pod notebook, takže jak je to doopravdy? Navíc tahle podložka má jediná rozumnou konstrukci, profukuje podstatná část plochy, ne jen dva náhodně umístěné větráčky, kdy je loterie jestli sednou na umístění větracích otvorů v NB.

Takže i když bych asi měl nějaké výhrady k metodice testu a k tomu, že nebyl použit jiný notebook, když tento nedokázal poskytnout teploty HDD, tak Zalman NC­-1000 je asi jediný produkt v testu, který mě přesvědčil, že může mít smysl a že bude díky konstrukci poskytovat slušné výsledky u různých notebooků.

Škoda jen, že to děrování není ještě více nahoru a do stran, sání k CPU je totiž na mém NB hodně v rohu, viz obrázek:

http:­/­/img193.echo.cx­/img193­/8895­/fbottom1ez.jpg
Odpovědět0  0
markjag (7) | 13.6.200710:58
Nepozna niekto tento chladic ­(SPEEZE PacificBreeze LED FAN­)? Je lacny a vyzera efektivne. Totiz mam notebook HP nx7400 a nx7300 a su teple zo spodu hlavne. Tento chladic by pod notebook fukal vanok vetru co vyzera podla mna efektivne. Chladic je vazne lacny, takze nad nim uvazujem,a le rad by som privital nejaku realnu skusenost.
Odpovědět0  0
Martin.n | 13.6.20076:38
protoze mi zacalo vadit jak mam hlucny vetrak na notebooku. Po delsi dobe hledani na trhu jsem prisel na to, ze podlozky nebudou to prave. Existuje jeden typ chlazeni, ktery je IMHO vice efektivni a zde neni zminen. Je to ventilatorek, ktery se pripne zezadu notebooku na mrizku chlazeni a vysava teply vzduch. Ma tichsi chod a tak setri CPU ventilator.

No nakonec jsem ho nekoupil. Volal jsem distributorovi NB a jejich technik mi dal radu a zadarmo. Vycistit mrizku od heatpipe, protoze se casem zanasi !! To me vubec nenapadlo. Tak jsem to udelal a voila... tichoslap.

Martin

P.S. Souhlasim s predchozim bod 4 opravdu taky hodne zalezi na umisteni otvoru. Kdyz nesedi je vykon podstatne utlumen.
Odpovědět0  0
Fikus Kukis (136) | 13.6.20079:33
To si teda objavil Ameriku :­-­)
Bohužial u menej kvalitných notebookov ­(Acer, Asus...­) to niekedy nestačí, pretože výrobca šetril na chladení a pri súčasnej záťaži CPU a GPU ­(hranie hier­) sa nb fakt poriadne hrejú. Vtedy takéto podložky veľmi pomôžu. Ja mám 17­" Toshibu, takže tento problém nemám, tam je miesta na chladiče dosť, ale pri menších modeloch s výkonnými komponentami by som ich určite odporučil. Dvojnásobne to platí ak tam máte 7200rpm disk.
Odpovědět0  0
Boguš (916) | 19.6.20076:18
... kolikrá je i ­"prasácky­" napojena heatpipe, takže špatně doléhá. Není marné do spojů přidat trochu dobré pasty ....
Odpovědět0  0
krox | 13.6.20076:20
Mám chladič velice podobný Vámi testovanému Revoltec Notebook Cooler RNC­-2000. Mé poznatky:
1­) Teplota CPU se snížila velice málo ­(protože se vypne CPU cooler stačí proudění vzduchu od chladiče­)
2­) Taktéž základní deska se moc neochladí
3­) Podstatnou věcí ale je, že díky podložce se snížila teplota HDD až o 10°C a tu považuji za velice důležitou!
4­) Protože mám k dispozici několik NB různých výrobců zkusil jsem podložku na všech = výsledky jsou různé záleží na uspořádání komponent NB a chladících otvorů!
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 13.6.20079:13
Jistě, uspořádání má na výsledek velký vliv a s umístěním otvorů máte pravdu. ­"Regulace­" umístění větráčků byla jenom u modelu Lian Li, ale i tak velmi omezená, což je trochu škoda. Na druhou stranu u pasivních chladičů je pozicování otvorů a větráčků dost technologicky složité.
Odpovědět0  0
mech13 (422) | 13.6.20071:28
proc nejsou meren teploty pevneho disku? ty by mohly byt zajimave a SMART je urcite meri...
a proc taky nebyl test aspon pulhodinoveho 100% zatizeni? prime + neco na seek pevnyho disku, treba ten antivir? nebo aspon smycka 3D marku?
a jak se vubec choval vetracek notebooku? nevim teda jak ten ASUS, ale muj notas zapina vetrak pri 51 stupnich na CPU a vypina se pri 48 a podle toho, jak by to zrovna sedlo do doby mereni, by na mem NB litaly teploty +­-3 stupne sem a tam...
po zhlednuti vysledku se mi to cely zda jako naprosta zbytecnost a tisickrat lepsi se mi jevi stahnout si RM clock a snizit napeti procesoru
Odpovědět0  0
Michal Učeň (68) | 13.6.20079:09
Zdravím, co se týká měření teploty HDD, bohužel se mi při testu nedařila u tohoto notebooku zjistit. 3D mark 05 neslo rozchodit, proto jsem zvolil zmíněné zatížení, které ovšem bylo vzhledem ke konfigurací pro notebook dostatečně velké. Těch HDD teplot je trošku škoda, nicméně myslím, že ostatní měřené teploty za stejných podmínek ­(ne­)funkčnost podložek dokazují dostatečně.
Odpovědět0  0
Boguš (916) | 19.6.20076:14
takový RM Clock ja je uvedeno výše a např Everest teplotu disku zobrazují .... a na netu bude spousta i jednoúčelových prográmků na měření teploty disku ...

... takže v čem je háček ...


Jinak mi tento test povrdil, že podložky jsou více méně zbytečnost. Pokud ji už bych měl mít, tak spíše kvůli HDD ... a to se z testu nedozvím, ikdyž dá se předpokládat, že výsledek by byl asi podobný .....
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.