Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení

15.3.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení
Minulý týden jsem provedl malý update výkonu ovladačů ForceWare 71.84 beta a nyní přichází ještě jedno podstatné doplnění. Za prvé se ForceWare 71.84 staly oficiálními a za druhé jsem je namísto GeForce 6600 otestoval na GeForce 6600GT. A věřte, že výsledky jsou opravdu velmi velmi zajímavé!
Kapitoly článku:
  1. Test ForceWare 71.84 na GeForce 6600GT - zázračné zrychlení
  2. Herní testy s FSAA a celkové srovnání
U velkého testu 8 verzí ovladačů ForceWare a modifikací se někteří čtenáři ozvali, že malé rozdíly mezi jednotlivými verzemi driverů jsou způsobeny příliš rychlou kartou GeForce 6800GT, takže nejsou výsledky objektivní. Proto jsem se rozhodl provést testy ještě s jednou kartu, tentokrát zastupující nižší mainstream - GeForce 6600. Srovnal jsem ForceWare 66.93, což jsou poslední oficiální WHQL a nové 71.84 beta, které se objevily nedávno na stránkách nVidie.

Doplněno! Tento test byl sice zveřejněn celkem nedávno (týden zpátky), ovšem za tu dobu nastaly dvě důležité změny. ForceWare 71.84 získaly certifikaci WHQL a jsou nyní proto novými plně oficiálními drivery nVidie a za druhé jsem na nich přeměřil výsledky GeForce 6600GT, což bylo překvapení možná ještě větší. Navíc jsem se rozhodl použít nový typ grafů.

Testovací sestava

Testovalo se na naší referenční sestavě:
  • Základní deska Intel D925XCV (čipset i925X)
  • Procesor Intel Pentium 4 Extreme Edition 3,40GHz (Gallatin, 200MHz FSB, LGA775)
  • Paměť 2x Samsung 512MB DDR2-533, CAS 4
  • Grafická karta ASUS eXtreme N6600GT (128MB)
  • Grafická karta Leadtek WinFast PX6600 TD (128MB)
  • HDD Maxtor D740X 6L040J2 (40GB, 7200 ot./min)
  • Zdroj Fortron FSP350-60PN(PF)

Použitý operační systém byl Windows XP Professional Service Pack 2 s DirectX 9.0c a ovladače ForceWare 66.93 a 71.84. V 3DMarku 03 a 05 byly použity nejnovější patche, stejně jako ve všech testovaných hrách. Testy byly prováděny ve 32-bitové hloubce, a to u syntetických testů v rozlišení 1024x768, u herních ve třech rozlišeních.

Mezi jednotlivými instalacemi byla samozřejmě předchozí verze kompletně odebrána, a to včetně záznamů v registrech. V ovladačích bylo použito totožné nastavení, ačkoliv to ovlivňuje výkon jen velmi málo (nepočítáme-li FSAA, AF, V-Sync apod.). Podívejme se tedy již na grafy s výkonem.

Syntetické testy





Zde je jasně vidět, na co nVidia zaměřuje své síly. Jak jsem již zmínil v předchozí recenzi s osmi verzemi ovladačů, je to klasický marketingový postup, který se mi ale vůbec nelíbí. Chápu samozřejmě postoj nVidie, ale myslím, že by se tato energie měla investovat spíše do herních optimalizací. V 3DMarku03 zaznamenala verze ovladačů 71.84 nárůst +12%, v 3DMarku05 pak +10%.





Dále jsem vybral dva dílčí testy z 3DMarku03, na kterých je nejlépe vidět, kde nové ovladače nahání body. Je to v DirectX 9.0, která je použita pro poslední herní test (Mother Nature) a také test Pixel Shaderu 2.0. Ostatní testy, např. Vertex shader, neznamenají pro FW 71.84 prakticky žádný nárůst výkonu.

Herní testy - základní nastavení

Doom 3




Doom 3, se kterým testy vždy začínám, pro mě byl opravdu velkým překvapením. Zatímco na GeForce 6600 byl nárůst výkonu v této hře nepatrný, s GeForce 6600GT dělají ForceWare 71.84 díru do světa. V základním nastavení tak dokázaly ovladače zrychlit o 44%, v nižších rozlišeních pak o 19%, resp. 7%. A to je pořádně znát.

Far Cry




Ve Far Cry také zaznamenaly nové ovladače na GT verzi oblíbené 6600 poměrně dobrý nárůst. Vyjádřeno v procentech se podařilo zrychlit kartu o 4-20%, což se hlavně v rozlišení 1024x768 pozná. Naproti tomu obyčejná GeForce 6600 nezaznamenala prakticky žádný nárůst.

Half-Life 2




Skoro až brutální nárůst výkonu nastal v Half-Life 2, kde s původní verzí ovladačů GeForce 6600GT pokulhávala. S ForceWare 71.84 zrychlila karta ve všech rozlišeních minimálně o 21%, v 1024x768 je to dokonce 35%! Hratelnost v náročných úsecích tak podstatně vzroste.

Unreal Tournament 2004




ForceWare 66.93 znamenaly pro GeForce 6600GT smrt v Unreal Tournamentu 2004, což prozrazují i výsledky, kdy se fps nepřehouplo přes hodnotu 45. Nyní se ale podařilo zvýšit výkon na tu správnou úroveň a zrychlení 30-44% je prostě neuvěřitelné. nVidie, jen tak dál!

Splinter Cell




V další hře, tentokrát D3D Splinter Cellu, se také novinka projeví, a to až o 14,5%. Opět je vidět rozdíl mezi GeForce 6600 a 6600GT, který ale ve vyšších rozlišeních splývá.

Wolfenstein: Enemy Territory



Další slušný nárůst se objevil i v multiplayerovém Wolfensteinovi, který jsem ovšem na GeForce 6600 netestoval a nemohu tedy porovnávat. Nicméně v 1024x768 jsou nové 71.84 velmi znatelné.