reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.4.2004, Zdeněk Kabát, recenze
Po velmi úspěšném testu derivací Radeonu 9600 jsme se rozhodli připravit něco podobného i pro čipy nVidia. Proto se v tomto týdnů setkáte se sérií článků, která má za úkol rozebrat podrobně mainstream nVidie, konkrétně grafické karty GeForce FX 5500, 5600 a 5700. V této první části se setkáte s pomalejšími, ale levnými kartami, konkrétně s modely GeForce FX 5500 (64-bit a 128-bit) a jednou FX 5600XT (64-bit).
DavesMan (187) | 27.4.20049:44
1. Na krabici Inno3D FX 5500 neni Dawn ale Dusk...
2. Pokud čip FX5500 je doopravdy je ­"zrachlená­" FX5200 a má pouze Accuview, tak v tom případě nedisponuje žádnými ­(color, Z, stencil­) kompresními technologiemi jelikož ty jsou součástí Intellisample ­(čili čip >= FX5600­).
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 27.4.200416:23
Ano, máte samozřejmě pravdu, FX 5500 žádné kompresní algoritmy nemá, proto pak nižší výkon oproti FX 5600XT. Tabulka už je opravena.
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 28.4.200411:10
No, musim uznat, že jsem Vás trochu mysifikoval, takže jsem zasurfoval a zjistil toto:
Všechny GeForce FX karty mají ­"LMA II Optimized­". Součástí toho je i komprese Z­-Bufferu 4:1 ­(omlouvám se ;­-­)­) a Fast Z­-Clear. Čili z toho vyplývá, že doopravdy i FX5200 a FX5500 mají kompresi Z­-Bufferu. Součástí LMA naopak NENÍ komprese frame­-bufferu ­(color compression­) ­- proto ten výkonostní propad při FSAA.
Intellisample ­(FX5600 a výše­) už kompresi frame­-bufferu samozřejmě obsahuje. Dále také vylepšuje kompresi Z­-Bufferu při FSAA. Teoreticky je pak možné při 4X FSAA s Intellisample dosáhnout kompresi až 16:1 ­(to se ale v reálu ovšem asi nikdy nestane­). Kompresní poměr pro frame­-buffer se mi zjistit nepodařilo.
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 28.4.200418:25
Tak teď se pomalu začínám ztrácet i já :­-­) Takze ­- LMA II je v čipech GeForce4, u GeForce FX navíc přibývá přídomek ­"Optimized Compression­". Pokud jste našel, že se jedná o Z­-kompresi, bude to asi pravda. Nicméně bych si nebyl jistý tím nárůstem při FSAA. Mám takový dojem, že to umí jen Radeony, ale možná je tomu jinak. V každém případě, komprese u nVidie jsou Lossless Z 4:1 a Color také 4:1 ­(IntelliSample­).
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 28.4.200421:40
No, je v tom pěknej bordel.
Každopádně:
LMA II ­- GeForce 4: komprese Z­-Bufferu 4:1
LMA II Optimized ­- GeForce FX: stejná komprese Z­-Bufferu 4:1 + asi nějaké další úpravy, protože LMA je souhrný název pro technologie nějak související s pamětí, atd.
Intellisample ­- GeForce FX >= 5600: komprese frame­-bufferu.
-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-
Potud bych to viděl, že to je na 99% pravda. Ovšem...komprimuje Intellisample color data jen při FSAA nebo i ­"normálně­"? Komprimuje navíc ještě více Z­-Buffer, když je použito FSAA? U NVIDIE se toho moc nedozvíme, ta má na stránkách údaje typu....Intellisample vám umožní hrát v 1600x1200x32bit s 8xFSAA i na kartě s 8­-bit sběrnicí taktovanou na 16 kHz...Ale kde potom hledat relevantní a hlavně korektní informace?
Odpovědět0  0
DavesMan (187) | 29.4.200411:44
Takže teď skutečně pravdivě:

GF 4: LMA II ­- Z­-komprese 4:1
GF FX: LMA II Optimized ­- Z­-komprese 4:1 ­(+ asi něco zrychlili, vylepšili ?­)
GF FX: od 5600 navíc Intellisample: color komprese 4:1 ­(na stránkách sice píšou ještě něco o Z­-bufferu, ale ve whitepaperu o tom neni ani zmínka, takže na 99% Intellisample se Z­-bufferem nemá co do činění­)

Tyto technologie samozřejmě zajišťují ještě spoustu dalších věcí, ale nás zajímá ta komprese....
Odpovědět0  0
lord_jajator | 26.4.200414:33
no divny cpat na Nvidie catalysty :o)
Odpovědět0  0
Konduktor | 26.4.200410:04
Co to ma znamenat? preco netestujete tie grafiky tiez hernymi benchmarkmi?? sice som necital clanok a mozno tam je tam niekde dovod uvedeny, ale toto. ved takt clovek nema ani predstavu ako to bezi v novych pixel shader hrach! co taky Far Cry? Preboha ved nikto z nas nehraje nejake blbe benchmarky typu 3d Mark atd. ale normalne hry!
Odpovědět0  0
Štěpán Mrázek (372) | 26.4.200414:50
Quake III Arena a Unreal vám nepřijdou jako benchmarky?
Odpovědět0  0
Konduktor | 26.4.200416:15
a co tak DX9 herne benchmarky na DX9 karty?
Odpovědět0  0
danno (335) | 26.4.200417:04
za to by som sa ozaj prihovaral, aj ked DX9 hier zase tolko nie je. a na far cry som este benchmark nevidel.
Odpovědět0  0
Howkey | 26.4.200419:35
Nezlobte se na me, ale tohle jsou nic nerikajici benchmarky. Kdyz si nekdo bude kupovat novou kartu, tak ho spis bude zajimat jak si bude vest napriklad ve zminovanem Far Cry! Nehlede na to, ze existuje treba Aquamark nebo GunMetal!
Odpovědět0  0
Zdeněk Kabát (474) | 26.4.200421:15
Tak aby se neřeklo něco k tomu také řeknu. Na test jsem měl omezenou dobu a jen tak tak jsem stíhal otestovat všech 9 grafických karet v tolika nastaveních v těchto benchmarcích. AquaMarky jsou zastoupeny oba, GunMetal jsem nepoužil právě z důvodu časové náročnost, stejně jako X2, FFIX, DroneZ apod. V následujících recenzích ale pozměním metodiku a dočkáte se mnoha herních testů ­(kromě Far Cry to bude Halo, SS2, Jedi Knight 2, Splinter Cell atd.­).

Autor :)
Odpovědět0  0
To se divím, že to vůbec fungovalo, | 26.4.20046:46
s Catalysty 4.2 na deskách s chipsetem nVidia, to je tedy ATI u mě mistrem v psaní ovladačů!
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.