>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
Test lowendu a mainstreamu ATI a NVIDIA
28.11.2007, Petr Papež, recenze
Dnes přinášíme srovnání levných i středně drahých grafik. Jmenovitě ATI Radeon HD 2400 (PRO a XT), HD 2600 (PRO a XT), X1950 GT s 256MB i 512MB paměti, HD 3850 256 MB (novinka). Konkurencí jsou NVIDIA GeForce 8400 GS, 8500 GT, 8600 (GT a GTS) a 8800 GT 512 MB.
Kapitoly článku:
- Test lowendu a mainstreamu ATI a NVIDIA
- Sapphire X1950 GT 256 MB
- PowerColor Radeon X1950 GT 512 MB
- Gigabyte GV-RX24P256H Radeon HD 2400 PRO 256 MB
- Gigabyte GV-RX24T256HP Radeon HD 2400 XT 256 MB
- Sapphire HD 2600 PRO 256MB
- Gigabyte GV-RX26P512H Radeon HD 2600 PRO 512MB
- ATI Radeon HD 3850 256 MB
- ASUS EN8400GS/HTP/256M/A 256 MB
- ASUS EN8500GT Silent HTP/256M/A a MSI NX8500GT-TD256EH/D2 256 MB
- Gigabyte GV-NX85T256H 256 MB
- ZOTAC GeForce GF8800GT 512MB DDR3 Dual DVI/HDTV AMP!
- Testovací sestava, testovací metodika
- Bioshock (DX9), TC's R6: Vegas (DX9), World in Conflict (DX9)
- Prey (OGL), MoHA (DX10), CoH (DX10), Hellgate London (DX9)
- CB's Jericho (DX9), Timeshift demo (DX10), Crysis SP Demo a Crysis (DX9)
- Kvalita vykreslování grafických karet
- Minisouboj GeForce 8800 GT vs. Radeon HD 3850, ovladače, test s pomalejším CPU
- Spotřeba, hlučnost, výkon, poměr cena/výkon, cena karet
- Závěr
Minisouboj GeForce 8800 GT 512 MB vs. Radeon HD 3850 256 MB
Pojďme se podívat na nerovný souboj dvou velmi žhavých karet. Předem musím zdůraznit, že Radeon HD 3850 256 MB není karta, která by měla GeForce 8800 GT přímo konkurovat. Od toho je tu 512MB varianta Radeonu HD 3850, ale ještě blíže Radeon HD 3870 512 MB.
Hra | Crysis | World in Conflict | |||||
API | DirectX 9 | DirectX 10 | DirectX 9 | ||||
1600x1200, MED | 1600x1200, MED, 4xFSAA | 1600x1200, HIGH | 1280x960, MED | 1280x960, VH | 1600x1200, MAX | 1600x1200, MAX, 4xFSAA | |
8800 GT | 61,5 | 45,1 | 31 | 70,7 | 21,1 | 46 | 36 |
3850 | 44,8 | 3 - 5 | 18,17 | 60,7 | 11,7 | 32 | 17 |
% | 72,8% | 0,0% | 58,6% | 85,9% | 55,5% | 69,6% | 47,2% |
Hra | Prey | F.E.A.R. PM | Bioshock | Company of Heroes | |||
API | OpenGL | DirectX 9 | DirectX 9 | DirectX 9 | |||
1600x1200, MAX | 1600x1200, MAX, 4xFSAA | 1600x1200, MAX | 1600x1200, MAX, 4xFSAA | 1600x1200, MAX | 1600x1200, MAX | 1600x1200, MAX, 4xFSAA | |
8800 GT | 112 | 82 | 94 | 48 | 60 | 37,7 | 32,2 |
3850 | 80 | 44 | 49 | 27 | 50 | 33,7 | 17,2 |
% | 71,4% | 53,7% | 52,1% | 56,3% | 83,3% | 89,4% | 53,4% |
Celkem | NVIDIA GeForce 8800 GT 512 MB | ATI Radeon HD 3850 256 MB | |||||
100% | 64,1% |
Výsledné skóre je bráno ze všech údajů vyjma Crysis (1600x1200, MED; 4xFSAA, 1600x1200, HIGH a 1280x960, MED). Pokud se podivujete nad zvláštním číslem u druhého sloupečku Crysis, je to způsobeno buď malou pamětí akcelerátoru ATI nebo méně pravděpodobně problémem v ovladačích. FPS se pohybují okolo 4, což má ke hratelnosti opravdu daleko.
Výsledek? Vezmeme-li konečnou cenu s DPH pro GeForce 8800 GT 6000,- Kč a pro Radeon HD 3850 4000,- Kč, podává Radeon stejný poměr cena/výkon jako NVIDIA GeForce 8800 GT. To je skvělý výsledek jestliže přihlédneme k tomu, že výše zmíněné testy jsou laděné nepatrně více "pro NVIDII" a jsou v rozlišeních, kam není Radeon až tak směřován.
Ovladače
Možná až příliš se poslední dobou namluvilo o kvalitě ovladačů grafických karet. ATI je stále kritizována za celkovou kvalitu a NVIDIA pro změnu za přílišné "optimalizace". Alespoň tak to nazvali autoři z EliteBastards. Projevuje se zpožděným vykreslováním odrazu okolního prostředí na vodě. Chyba či optimalizační technika (říkejte tomu jak chcete) byla přítomna v beta ovladačích NVIDIA ForceWare 169.04. Žádné nové (či novější) ovladače tímto neduhem netrpí (viz. nový článek na výše zmíněném webu - zde). Asi již nemá smysl tento případ rozebírat.
Chyba nebo optimalizace? I instalace ovladačů občas zazlobí. Instalace ovladače ATI na Windows Vista 32-bit.
Zarazila nás kritika NVIDIE po všech fórech a nenávistivé hlášky mnoha uživatelů. Koukneme-li se totiž na stranu druhou, také to zrovna není nádhera. Hotfix opravující chod Crysis na kartách ATI vyšel až téměř tři týdny po vydání SP demoverze, o MP demoverzi ani nemluvě. V době oficiálního vydání plné verze taktéž k dispozici nebyl. A občas karty ATI prostě Crysis nebraly viz. níže:
Vypadávající textury či objekty u karet ATI s ovladači Catylyst 7.10. Naštěstí se tak děje bez vlivu na výkon a zřídka.
Test s pomalejším CPU
Rozhodli jsme se spravit i několik ukázkových testů s procesorem Intel Core 2 Duo X6800 s deaktivovaným jedním jádrem a násobičem sníženým na 6x. Výsledná frekvence procesoru je 1600 MHz. Na rozdíl od levných procesorů mu zůstává 4 MB L2 cache a komunikace pomocí 1066 MHz FSB sběrnice.
Jelikož se jedná především o test nižšího mainstreamu, je i nastavení her tomu přizpůsobené a i při procesoru v plné síle mohou být silnější grafické karty limitovány. Především se jedná o rozlišení 1024x768 a grafické karty s cenou od 2 500,- Kč vč. DPH výše. Berte toto v úvahu (např. výsledek takovéhoto testu s NVIDIA GeForce 8800 GT není zcela přesný, ale ukazuje například vliv GK při hraní strategických her).
Pro čtenáře, kteří se nechtějí probírat hromadou tabulek zde máme připravený graf. Graf ukazuje grafický výkon v procentech. Při 100% je výkon grafické karty stejný s oslabeným procesorem (1,6 GHz, jednojádro, 4MB L2 cache, 1066 MHz FSB) jako s procesorem v plné síle (2,93 GHz, dvoujádro, 4MB L2 cache, 1066 MHz FSB). S klesajícími procenty je grafický výkon čím dál tím více limitován procesorem. Např. 80,7% u NVIDIA GeForce 8600 GTS znamená, že grafická karta poskytuje s oslabeným procesorem 80,7% svého výkonu v porovnání s výkonem s plnohodnotným procesorem.
Co ke grafu dodat? Snad jen známou větu, že čím je grafická karta rychlejší, tím ji slabý procesor více limituje. Z výsledků jasně vyplývá, že nějnáročnější na procesor je strategická hra World in Conflict, naopak F.E.A.R. PM je na procesoru poměrně nezávislý.
Pro ty zvídavější: Chápeme, že tabulky nepatří k tomu nejstravitelnějšímu, co lze vytvořit, ale svojí úlohu zastávají na výbornou.
U karet ATI chybí test Crysis a to z toho důvodu, že by testování vyžadovalo neustálé střídání ovaldačů Catalyst 7.10 a 7.11 beta (Crysis hotfix), což není z časových důvodů možné provést.
Vysvětlivky:
- Zelená - hra Prey (OpenGL)
- Červená - hra F.E.A.R. Perseus Mandate (DirectX 9)
- Modrá - hra World in Conflict (DirectX 9)
- Fialová - hra Crysis (DirectX 9)
- CPU1 je výkon s jednojádrovým procesorem na frekvenci 1,6 GHz.
- CPU2 je výkon s dvoujádrovým procesorem na frekvenci 2,93 GHz.
- Řádka Rozdíl udává zpomalení grafického výkonu při použití pomalejšího CPU oproti rychlejšímu CPU.
- Zdaleka nejdůležitější kolonka Celkem udává jak brzdí procesor grafickou kartu. Je-li v kolonce 100%, je výkon ve hrách 100% závislý na grafické kartě. Čím se procento snižuje, je čím dál tím větší brzdou slabý procesor.
8400 GS | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 |
CPU1 | 13 | 10 | 23 | 17 | 12 | 20 | 13 |
CPU2 | 13 | 10 | 24 | 17 | 12 | 20 | 13 |
Rozdíl | 100,0% | 100,0% | 95,8% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
10x7 | 12x10 | 12x10 AA | 12x10 MED | 12x10 LOW | Celkem | ||
CPU1 | 12 | 10 | 6 | 8,7 | 19,5 | 98,9% | |
CPU2 | 13 | 10 | 6 | 8,7 | 19,7 | ||
Rozdíl | 92,3% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 99,0% |
8500 GT | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 |
CPU1 | 25 | 17 | 34 | 24 | 16 | 26 | 17 |
CPU2 | 25 | 17 | 35 | 24 | 16 | 26 | 17 |
Rozdíl | 100,0% | 100,0% | 97,1% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
10x7 | 12x10 | 12x10 AA | 12x10 MED | 12x10 LOW | Celkem | ||
CPU1 | 14 | 11 | 9 | 9,6 | 25,4 | 99,2% | |
CPU2 | 15 | 11 | 9 | 9,6 | 25,4 | ||
Rozdíl | 93,3% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
8600 GT | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 |
CPU1 | 43 | 31 | 65 | 48 | 35 | 54 | 36 |
CPU2 | 43 | 31 | 74 | 48 | 36 | 54 | 36 |
Rozdíl | 100,0% | 100,0% | 87,8% | 100,0% | 97,2% | 100,0% | 100,0% |
10x7 | 12x10 | 12x10 AA | 12x10 MED | 12x10 LOW | Celkem | ||
CPU1 | 22 | 19 | 16 | 24,1 | 52,9 | 88,6% | |
CPU2 | 38 | 31 | 22 | 24,1 | 61,3 | ||
Rozdíl | 57,9% | 61,3% | 72,7% | 100,0% | 86,3% |
8600 GTS | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 |
CPU1 | 54 | 40 | 70 | 54 | 40 | 65 | 46 |
CPU2 | 60 | 42 | 90 | 60 | 43 | 68 | 46 |
Rozdíl | 90,0% | 95,2% | 77,8% | 90,0% | 93,0% | 95,6% | 100,0% |
10x7 | 12x10 | 12x10 AA | 12x10 MED | 12x10 LOW | Celkem | ||
CPU1 | 19 | 18 | 18 | 27,1 | 53 | 80,7% | |
CPU2 | 45 | 36 | 28 | 27,8 | 73,3 | ||
Rozdíl | 42,2% | 50,0% | 64,3% | 97,5% | 72,3% |
8800 GT | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 |
CPU1 | 75 | 74 | 76 | 76 | 75 | 109 | 101 |
CPU2 | 116 | 96 | 133 | 124 | 104 | 156 | 118 |
Rozdíl | 64,7% | 77,1% | 57,1% | 61,3% | 72,1% | 69,9% | 85,6% |
10x7 | 12x10 | 12x10 AA | 12x10 MED | 12x10 LOW | Celkem | ||
CPU1 | 20 | 21 | 19 | 34,4 | 57,9 | 56,5% | |
CPU2 | 72 | 68 | 58 | 70,5 | 115 | ||
Rozdíl | 27,8% | 30,9% | 32,8% | 48,8% | 50,3% |
X1950 GT | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 54 | 42 | 69 | 56 | 33 | 50 | 37 | 18 | 18 | 15 | 78,2% |
CPU2 | 59 | 45 | 78 | 61 | 35 | 56 | 38 | 50 | 41 | 27 | |
Rozdíl | 91,5% | 93,3% | 88,5% | 91,8% | 94,3% | 89,3% | 97,4% | 36,0% | 43,9% | 55,6% |
X1950 GT 512MB | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 58 | 46 | 73 | 61 | 49 | 52 | 37 | 19 | 17 | 15 | 76,9% |
CPU2 | 63 | 48 | 86 | 68 | 53 | 58 | 40 | 51 | 41 | 28 | |
Rozdíl | 92,1% | 95,8% | 84,9% | 89,7% | 92,5% | 89,7% | 92,5% | 37,3% | 41,5% | 53,6% |
2400 PRO | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 12 | 9 | 20 | 15 | 11 | 12 | 8 | 13 | 9 | 5 | 99,5% |
CPU2 | 12 | 9 | 21 | 15 | 11 | 12 | 8 | 13 | 9 | 5 | |
Rozdíl | 100,0% | 100,0% | 95,2% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
2400 XT | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 17 | 13 | 30 | 22 | 16 | 18 | 12 | 17 | 13 | 8 | 95,6% |
CPU2 | 18 | 13 | 31 | 23 | 16 | 19 | 13 | 19 | 14 | 8 | |
Rozdíl | 94,4% | 100,0% | 96,8% | 95,7% | 100,0% | 94,7% | 92,3% | 89,5% | 92,9% | 100,0% |
2600 PRO | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 28 | 21 | 51 | 40 | 29 | 32 | 22 | 22 | 19 | 12 | 90,5% |
CPU2 | 29 | 22 | 56 | 42 | 30 | 33 | 22 | 34 | 25 | 13 | |
Rozdíl | 96,6% | 95,5% | 91,1% | 95,2% | 96,7% | 97,0% | 100,0% | 64,7% | 76,0% | 92,3% |
2600 PRO 512 MB | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 26 | 20 | 48 | 37 | 27 | 30 | 20 | 20 | 18 | 11 | 88,7% |
CPU2 | 27 | 21 | 53 | 40 | 29 | 32 | 21 | 33 | 23 | 12 | |
Rozdíl | 96,3% | 95,2% | 90,6% | 92,5% | 93,1% | 93,8% | 95,2% | 60,6% | 78,3% | 91,7% |
2600 XT | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 36 | 27 | 60 | 50 | 37 | 44 | 30 | 20 | 18 | 15 | 82,3% |
CPU2 | 39 | 30 | 72 | 55 | 39 | 45 | 30 | 46 | 35 | 19 | |
Rozdíl | 92,3% | 90,0% | 83,3% | 90,9% | 94,9% | 97,8% | 100,0% | 43,5% | 51,4% | 78,9% |
HD 3850 | 10x7 AA | 12x10 AA | 10x7 | 12x10 | 16x12 | 10x7 | 12x10 | 10x7 | 12x10 | 12x10 AA | Celkem |
CPU1 | 63 | 55 | 66 | 66 | 63 | 88 | 71 | 18 | 19 | 17 | 65,8% |
CPU2 | 77 | 59 | 105 | 99 | 80 | 106 | 74 | 70 | 67 | 41 | |
Rozdíl | 81,8% | 93,2% | 62,9% | 66,7% | 78,8% | 83,0% | 95,9% | 25,7% | 28,4% | 41,5% |