Test lowendu a mainstreamu ATI a NVIDIA

Test lowendu a mainstreamu ATI a NVIDIA
, , recenze
Dnes přinášíme srovnání levných i středně drahých grafik. Jmenovitě ATI Radeon HD 2400 (PRO a XT), HD 2600 (PRO a XT), X1950 GT s 256MB i 512MB paměti, HD 3850 256 MB (novinka). Konkurencí jsou NVIDIA GeForce 8400 GS, 8500 GT, 8600 (GT a GTS) a 8800 GT 512 MB.
K oblíbeným
reklama

Minisouboj GeForce 8800 GT 512 MB vs. Radeon HD 3850 256 MB


Pojďme se podívat na nerovný souboj dvou velmi žhavých karet. Předem musím zdůraznit, že Radeon HD 3850 256 MB není karta, která by měla GeForce 8800 GT přímo konkurovat. Od toho je tu 512MB varianta Radeonu HD 3850, ale ještě blíže Radeon HD 3870 512 MB.

Hra
Crysis
World in Conflict
API
DirectX 9
DirectX 10
DirectX 9
Ikona Odkaz na databázi
1600x1200, MED
1600x1200, MED, 4xFSAA
1600x1200, HIGH
1280x960, MED
1280x960, VH
1600x1200, MAX
1600x1200, MAX, 4xFSAA
8800 GT
61,5
45,1
31
70,7
21,1
46
36
3850
44,8
3 - 5
18,17
60,7
11,7
32
17
%
72,8%
0,0%
58,6%
85,9%
55,5%
69,6%
47,2%
Hra
Prey
F.E.A.R. PM
Bioshock
Company of Heroes 
API
OpenGL
DirectX 9
DirectX 9
DirectX 9
Ikona Odkaz na databázi
1600x1200, MAX
1600x1200, MAX, 4xFSAA
1600x1200, MAX
1600x1200, MAX, 4xFSAA
1600x1200, MAX
1600x1200, MAX
1600x1200, MAX, 4xFSAA
8800 GT
112
82
94
48
60
37,7
32,2
3850
80
44
49
27
50
33,7
17,2
%
71,4%
53,7%
52,1%
56,3%
83,3%
89,4%
53,4%
Celkem
NVIDIA GeForce 8800 GT 512 MB
ATI Radeon HD 3850 256 MB
100%
64,1%


Výsledné skóre je bráno ze všech údajů vyjma Crysis (1600x1200, MED; 4xFSAA, 1600x1200, HIGH a 1280x960, MED). Pokud se podivujete nad zvláštním číslem u druhého sloupečku Crysis, je to způsobeno buď malou pamětí akcelerátoru ATI nebo méně pravděpodobně problémem v ovladačích. FPS se pohybují okolo 4, což má ke hratelnosti opravdu daleko.

Výsledek? Vezmeme-li konečnou cenu s DPH pro GeForce 8800 GT 6000,- Kč a pro Radeon HD 3850 4000,- Kč, podává Radeon stejný poměr cena/výkon jako NVIDIA GeForce 8800 GT. To je skvělý výsledek jestliže přihlédneme k tomu, že výše zmíněné testy jsou laděné nepatrně více "pro NVIDII" a jsou v rozlišeních, kam není Radeon až tak směřován.


Ovladače


Možná až příliš se poslední dobou namluvilo o kvalitě ovladačů grafických karet. ATI je stále kritizována za celkovou kvalitu a NVIDIA pro změnu za přílišné "optimalizace". Alespoň tak to nazvali autoři z EliteBastards. Projevuje se zpožděným vykreslováním odrazu okolního prostředí na vodě. Chyba či optimalizační technika (říkejte tomu jak chcete) byla přítomna v beta ovladačích NVIDIA ForceWare 169.04. Žádné nové (či novější) ovladače tímto neduhem netrpí (viz. nový článek na výše zmíněném webu - zde). Asi již nemá smysl tento případ rozebírat.


Chyba nebo optimalizace? I instalace ovladačů občas zazlobí. Instalace ovladače ATI na Windows Vista 32-bit.

Zarazila nás kritika NVIDIE po všech fórech a nenávistivé hlášky mnoha uživatelů. Koukneme-li se totiž na stranu druhou, také to zrovna není nádhera. Hotfix opravující chod Crysis na kartách ATI vyšel až téměř tři týdny po vydání SP demoverze, o MP demoverzi ani nemluvě. V době oficiálního vydání plné verze taktéž k dispozici nebyl. A občas karty ATI prostě Crysis nebraly viz. níže:


Vypadávající textury či objekty u karet ATI s ovladači Catylyst 7.10. Naštěstí se tak děje bez vlivu na výkon a zřídka.


Test s pomalejším CPU


Rozhodli jsme se spravit i několik ukázkových testů s procesorem Intel Core 2 Duo X6800 s deaktivovaným jedním jádrem a násobičem sníženým na 6x. Výsledná frekvence procesoru je 1600 MHz. Na rozdíl od levných procesorů mu zůstává 4 MB L2 cache a komunikace pomocí 1066 MHz FSB sběrnice.

Jelikož se jedná především o test nižšího mainstreamu, je i nastavení her tomu přizpůsobené a i při procesoru v plné síle mohou být silnější grafické karty limitovány. Především se jedná o rozlišení 1024x768 a grafické karty s cenou od 2 500,- Kč vč. DPH výše. Berte toto v úvahu (např. výsledek takovéhoto testu s NVIDIA GeForce 8800 GT není zcela přesný, ale ukazuje například vliv GK při hraní strategických her).

Pro čtenáře, kteří se nechtějí probírat hromadou tabulek zde máme připravený graf. Graf ukazuje grafický výkon v procentech. Při 100% je výkon grafické karty stejný s oslabeným procesorem (1,6 GHz, jednojádro, 4MB L2 cache, 1066 MHz FSB) jako s procesorem v plné síle (2,93 GHz, dvoujádro, 4MB L2 cache, 1066 MHz FSB). S klesajícími procenty je grafický výkon čím dál tím více limitován procesorem. Např. 80,7% u NVIDIA GeForce 8600 GTS znamená, že grafická karta poskytuje s oslabeným procesorem 80,7% svého výkonu v porovnání s výkonem s plnohodnotným procesorem.



Co ke grafu dodat? Snad jen známou větu, že čím je grafická karta rychlejší, tím ji slabý procesor více limituje. Z výsledků jasně vyplývá, že nějnáročnější na procesor je strategická hra World in Conflict, naopak F.E.A.R. PM je na procesoru poměrně nezávislý.


Pro ty zvídavější: Chápeme, že tabulky nepatří k tomu nejstravitelnějšímu, co lze vytvořit, ale svojí úlohu zastávají na výbornou.

U karet ATI chybí test Crysis a to z toho důvodu, že by testování vyžadovalo neustálé střídání ovaldačů Catalyst 7.10 a 7.11 beta (Crysis hotfix), což není z časových důvodů možné provést.


Vysvětlivky:
  • Zelená - hra Prey (OpenGL)
  • Červená - hra F.E.A.R. Perseus Mandate (DirectX 9)
  • Modrá - hra World in Conflict (DirectX 9)
  • Fialová - hra Crysis (DirectX 9)
  • CPU1 je výkon s jednojádrovým procesorem na frekvenci 1,6 GHz.
  • CPU2 je výkon s dvoujádrovým procesorem na frekvenci 2,93 GHz.
  • Řádka Rozdíl udává zpomalení grafického výkonu při použití pomalejšího CPU oproti rychlejšímu CPU.
  • Zdaleka nejdůležitější kolonka Celkem udává jak brzdí procesor grafickou kartu. Je-li v kolonce 100%, je výkon ve hrách 100% závislý na grafické kartě. Čím se procento snižuje, je čím dál tím větší brzdou slabý procesor.

8400 GS
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
CPU1
13
10
23
17
12
20
13
CPU2
13
10
24
17
12
20
13
Rozdíl
100,0%
100,0%
95,8%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
10x7
12x10
12x10 AA
12x10 MED
12x10 LOW
Celkem
CPU1
12
10
6
8,7
19,5
98,9%
CPU2
13
10
6
8,7
19,7
Rozdíl
92,3%
100,0%
100,0%
100,0%
99,0%

8500 GT
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
CPU1
25
17
34
24
16
26
17
CPU2
25
17
35
24
16
26
17
Rozdíl
100,0%
100,0%
97,1%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
10x7
12x10
12x10 AA
12x10 MED
12x10 LOW
Celkem
CPU1
14
11
9
9,6
25,4
99,2%
CPU2
15
11
9
9,6
25,4
Rozdíl
93,3%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%

8600 GT
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
CPU1
43
31
65
48
35
54
36
CPU2
43
31
74
48
36
54
36
Rozdíl
100,0%
100,0%
87,8%
100,0%
97,2%
100,0%
100,0%
10x7
12x10
12x10 AA
12x10 MED
12x10 LOW
Celkem
CPU1
22
19
16
24,1
52,9
88,6%
CPU2
38
31
22
24,1
61,3
Rozdíl
57,9%
61,3%
72,7%
100,0%
86,3%

8600 GTS
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
CPU1
54
40
70
54
40
65
46
CPU2
60
42
90
60
43
68
46
Rozdíl
90,0%
95,2%
77,8%
90,0%
93,0%
95,6%
100,0%
10x7
12x10
12x10 AA
12x10 MED
12x10 LOW
Celkem
CPU1
19
18
18
27,1
53
80,7%
CPU2
45
36
28
27,8
73,3
Rozdíl
42,2%
50,0%
64,3%
97,5%
72,3%

8800 GT
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
CPU1
75
74
76
76
75
109
101
CPU2
116
96
133
124
104
156
118
Rozdíl
64,7%
77,1%
57,1%
61,3%
72,1%
69,9%
85,6%
10x7
12x10
12x10 AA
12x10 MED
12x10 LOW
Celkem
CPU1
20
21
19
34,4
57,9
56,5%
CPU2
72
68
58
70,5
115
Rozdíl
27,8%
30,9%
32,8%
48,8%
50,3%

X1950 GT
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
54
42
69
56
33
50
37
18
18
15
78,2%
CPU2
59
45
78
61
35
56
38
50
41
27
Rozdíl
91,5%
93,3%
88,5%
91,8%
94,3%
89,3%
97,4%
36,0%
43,9%
55,6%

X1950 GT 512MB
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
58
46
73
61
49
52
37
19
17
15
76,9%
CPU2
63
48
86
68
53
58
40
51
41
28
Rozdíl
92,1%
95,8%
84,9%
89,7%
92,5%
89,7%
92,5%
37,3%
41,5%
53,6%

2400 PRO
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
12
9
20
15
11
12
8
13
9
5
99,5%
CPU2
12
9
21
15
11
12
8
13
9
5
Rozdíl
100,0%
100,0%
95,2%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%
100,0%

2400 XT
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
17
13
30
22
16
18
12
17
13
8
95,6%
CPU2
18
13
31
23
16
19
13
19
14
8
Rozdíl
94,4%
100,0%
96,8%
95,7%
100,0%
94,7%
92,3%
89,5%
92,9%
100,0%

2600 PRO
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
28
21
51
40
29
32
22
22
19
12
90,5%
CPU2
29
22
56
42
30
33
22
34
25
13
Rozdíl
96,6%
95,5%
91,1%
95,2%
96,7%
97,0%
100,0%
64,7%
76,0%
92,3%

2600 PRO 512 MB
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
26
20
48
37
27
30
20
20
18
11
88,7%
CPU2
27
21
53
40
29
32
21
33
23
12
Rozdíl
96,3%
95,2%
90,6%
92,5%
93,1%
93,8%
95,2%
60,6%
78,3%
91,7%

2600 XT
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
36
27
60
50
37
44
30
20
18
15
82,3%
CPU2
39
30
72
55
39
45
30
46
35
19
Rozdíl
92,3%
90,0%
83,3%
90,9%
94,9%
97,8%
100,0%
43,5%
51,4%
78,9%

 HD 3850
10x7 AA
12x10 AA
10x7
12x10
16x12
10x7
12x10
10x7
12x10
12x10 AA
Celkem
CPU1
63
55
66
66
63
88
71
18
19
17
65,8%
CPU2
77
59
105
99
80
106
74
70
67
41
Rozdíl
81,8%
93,2%
62,9%
66,7%
78,8%
83,0%
95,9%
25,7%
28,4%
41,5%
reklama
Nejnovější články
Microsoft opravuje chybu vypadávajícího internetu ve Windows 10 Microsoft opravuje chybu vypadávajícího internetu ve Windows 10
Před pár dny vyšla najevo informace, že aktualizace KB4535996 operačního systému Microsoft Windows 10 může způsobovat odpojování internetu. Dnes v době koronavirové pandemie je to velmi bolestivé, a tak tu máme urychlenou aktualizaci.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Mars možná nebyl nikdy celý rozžhavený, co to znamená pro život? Mars možná nebyl nikdy celý rozžhavený, co to znamená pro život?
Země kdysi dávno existovala jako jedna velká rozžhavená koule, na níž se mohl po jejím vychladnutí začít vyvíjet život. Mars ale možná takovou proměnou nikdy neprošel a je otázka, co to znamená pro jeho atmosféru a podmínky pro život.
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Microsoft si patentoval způsob využití mozkových vln pro těžbu kryptoměn Microsoft si patentoval způsob využití mozkových vln pro těžbu kryptoměn
Microsoft si nechal patentovat zatím jen nápad, jak využít nejen mozkové vlny pro tzv. Proof-of-Work algoritmus v blockchainu. Unikátní biologický otisk jednotlivce by se tak používal v systému kryptoměn. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek2 komentáře
Samsung do konce roku přestane vyrábět LCD a soustředí se na lepší technologie Samsung do konce roku přestane vyrábět LCD a soustředí se na lepší technologie
Společnost Samsung se chystá udělat významný krok, který by mohl zásadně změnit nejen trh s počítačovými monitory. Ještě letos chce zcela přestat s výrobou klasických LCD obrazovek a namísto nich nastoupí především QD-LED (QLED).
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Hackeři se vydávají za Gatese, na hacknutých YouTube účtech propaguji kryptoměny Hackeři se vydávají za Gatese, na hacknutých YouTube účtech propaguji kryptoměny
Nejen jménem Elona Muska se hackeři snaží propagovat scamy ve spojitosti s kryptoměnami. Nyní se terčem stal Bill Gates, za něhož se vydávají hackeři, kteří napadli několik desítek účtů na YouTube.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala