reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Útok na vaši peněženku - Acer AL2016W

27.2.2006, Pavel Kovač, recenze
Útok na vaši peněženku - Acer AL2016W
Hledáte širokoúhlý monitor, ale nejste ochotni dát "majlant" za MVA/PVA panel? Pokud nepracujete s náročnými grafickými programy a toužíte především po monitoru pro sledování filmů a práci v systému, tak možná právě tento panel je pro vás to pravé.

Ovládání monitoru a OSD menu



Ovládání je naprosto jednoduché a OSD menu je přehledné, sice není obsáhlé a nelze nastavovat pokročilé funkce, jako je korekce gama, ale musíme si uvědomit, že monitor patří do nejnižší třídy firmy ACER. Graficky je menu natolik přehledné, že nejsou třeba jakékoli popisky k daným sekcím. To pokládám za elegantní řešení (je ale pravda, že textový režim má také něco do sebe).
  • Brightness /Contrast
    • Brightness
    • Contrast
    • Auto Level
  • Image Adjust
    • Focus
    • Phase
  • Position
    • H. Position
    • V. Position
  • Color
    • Varm
    • Cool
    • User
      • R
      • G
      • B
  • Language
    • Angličtina, Francouzština, Němčina, Italština, Španělština a Čínština
  • OSD Setup
    • OSD H-Position
    • OSD V-Position
    • OSD Timer
  • Aduto Config
  • Information
  • Factory Recall
  • Exit


Náhled OSD menu


Odezva



Ve specifikacích je udaná odezva 8ms, což monitor předurčuje i pro hraní her či podobné psí kousky. Je však jasné, že toto je ideální odezva měřená v labolatoři při jedné pro panel ideální změně. Jsme již však poučeni, a tak nám nezbývá nic jiného, než nechat projít testy a zhodnotit výsledky. Všechny zde uvedené hodnoty odezvy nemusí vyjadřovat skutečnou odezvu monitoru a slouží primárně pro porovnávání panelů mezi sebou.

Odezva typu grey-to-grey


Jedna z fotek odezvy grey-to-grey

Obnovovací frekvence
60Hz
Chyba způsobená obnovovací frekvencí
16,7ms
Čas závěrky
1/500s
Chyba způsobená časem závěrky
2ms

Počet fotek s třema čtverci
29
Počet fotek s čtyřma čtverci
15
Maximální odezva (tři čtverce)
50ms
Minimální odezva (dva čtverce)
33,3ms
Vážený průměr
39,0ms

Vzpomínáte na recenzi monitoru Fujitsu Siemens S20-1W? Ten měl také udávanou odezvu 8ms, avšak měření dopadlo podstatně lépe než u tohoto TN panelu. Odezva se ukázala téměř dvojnásobná oproti konkurenčnímu monitoru. Je to dáno tím, že technologie TN má hodně nevyvážené odezvy v různých tónech, technologie MVA/PVA je proti tomu naprosto perfektní. Takto dlouhá odezva je již hodně pozorovatelná a může se stát noční můrou profesionálních hráčů.

Ideální odezva


Jedna z fotek ideální odezvy

Počet fotek s třema čtverci
12
Počet fotek s čtyřma čtverci
26
Maximální odezva (tři čtverce)
50ms
Minimální odezva (dva čtverce)
33,3ms
Vážený průměr
44,7ms

Zde se stalo něco naprosto nečekaného. Ideální odezva je na tom ještě o něco hůře než odezva grey-to-grey, jak je vidět, tak panel nevyužívá žádnou technologii na urychlení odezvy (např. RTA), která by se na ideální odezvě jistě projevila.


Hraní her a sledování videa



Jakmile jsem pustil oblíbený prezentační kanál "Canal+ HD" v HDTV 1080i, tak sem si uvědomil, že monitor ani zde není zrovna tím nejlepším. Ona pomalá odezva se projevovala nepříjemným rozmazáním obrazu při rychlých scénách. Například sledování hokejového turnaje nebylo úplně ideální, puk se ztrácel a občas jsem nevěděl, kde přesně je. Ovšem přihlédneme-li k velmi nízké ceně, tak je tento monitor slušným zástupcem. (Jde o jeden z nejlevnějších širokoúhlých monitorů o úhlopříčce 20,1").

Co se týče hraní her, tak i zde jsem nebyl zrovna dvakrát spokojen. Hraní Half-Life 2 nebylo zrovna úžasným zážitkem. Ke zdvojené hran docházelo již při středně rychlých pohybech. Popisování hry Unreal Tournament 2004 snad ani není zapotřebí. Odezva není tolik znatelná jako u Half-Life 2, ale stále to není na uspokojivé hraní. Korunku tomu nasazuje fakt, že monitor neumožňuje zachovávat poměr stran, je sice pravda, že většina nových her již s tímto poměrem stran problémy nemá, ale pokud si budete chtít zahrát nějakou starší, tak prostě máte smůlu.


Pozorovací úhly



Technologie TN+Film je sice postarší, ale stále si drží své čestné místo na trhu. Přece jen to byla ona, kdo dal onen impuls k rozšíření LCD monitorů. Realita je však taková, že dnes nedokáže v drsné konkurenci udržet krok a na trhu ji drží pouze nízká cena.





Pohled pod úhlem 45° (Pro zvětšení klikněte)

I když je technologie postarší, tak si dokáže ještě při takovémto úhlu zachovat podání barev.


Pohled z levé strany (Pro zvětšení klikněte)

Pohled z levé strany prozrazuje jedno z hlavních úskalí technologie TN. Barvy jsou dost rozdílné a kontrast je ten tam.


Pohled pod úhlem 45° zespoda (Pro zvětšení klikněte)

Při pohledu pod úhlem 45° zespoda je pro panel naprosto smrtelný. Jakékoli sledování pod tímto úhlem je naprosto vyloučeno a jste rádi, že poznáte, jestli je monitor zapnutý či vypnutý.


Pohled zespoda (Pro zvětšení klikněte)

Při postupném zvětšování úhlu sice dojde k vrácení jasu a kontrastu, ale bohužel barvy jsou téměř invertované.
reklama