Valve SteamOS Beta v praxi
12.2.2014, Jan Vítek, recenze
Valve se nechce spokojit pouze s vlastním herním ekosystémem Steam a vyvíjí rovnou operační systém SteamOS, který je již šířen mezi veřejnost v podobě betaverze. Každý si jej tedy může vyzkoušet, ovšem je dobré předtím vědět, co můžeme očekávat.
Kapitoly článku:
- Valve SteamOS Beta v praxi
- Instalace SteamOS
- Zkušenosti se SteamOS
V dnešním článku se tedy podíváme na SteamOS i z praktického hlediska. Valve nám totiž umožňuje nainstalovat si jej na vlastní počítač, ovšem dnes je stále na stránkách výrobce k dispozici jeho betaverze, jejíž instalace není zrovna standardní. Na to se ale podíváme v druhé kapitole.
Co vůbec je SteamOS? Jedná se o linuxový systém, který je konkrétně odvozen od systému Debian 7 (Wheezy). Valve tedy staví na jádru tohoto systému, což pro uživatele znamená i jistou volnost, která se týká přístupu ke zdrojovému kódu, nicméně celý SteamOS nemá licenci Open Source. Obsahuje totiž známý Steam Client stejně jako ovladače třetích stran. Samotný holý systém ale je otevřený.
Systém SteamOS byl představen minulý rok a ještě dříve Gabe Newell, spoluzakladatel firmy Valve, mluvil na LinuxConu o budoucnosti hraní, která má dle něj patřit Linuxu a open source. Následně byl 23. září představen samotný SteamOS. Ve Valve totiž dle vlastních slov přišli na to, že nejlepší pro ně i zákazníky bude, když představí systém, který bude obalovat samotný Steam a půjde o čistý a specializovaný herní systém. NVIDIA zanedlouho vyjádřila firmě Valve podporu s pomocí nové knihovny GameWorks, která zahrnuje i PhysX, OptiX, VisualFX a další. Není tedy divu, že v této době SteamOS Beta podporuje pouze grafické karty NVIDIA, ovšem brzy má následovat i podpora grafických čipů AMD a Intel.
- původní podoba Steam Controlleru -
Netrvalo dlouho a začaly se objevovat nové informace týkající se Steam Machines - PC se SteamOS a také Steam Controller - herním ovladači. Se Steam Machines je to velmi jednoduché. Jedná se PC, jejichž specifikace jsou vhodné pro běh SteamOS a hraní her, takže prostě výkonné herní počítače. Je tedy pochopitelné, že řada výrobců neváhala a ohlásila vlastní Steam Machine. Dohromady k tomu nepotřebují nic, mohou klidně jen namísto původního operačního systému nainstalovat SteamOS a mají hotovo, i když Valve by dle svého prototypu evidentně raději, kdyby Steam Machines připomínaly spíše konzole než desktopové PC. To proto, že se chce se SteamOS usídilit nejen v kobkách hráčů PC her, ale také v obývacích pokojích, kde vládnou právě konzole.
- původní podoba Steam Controlleru -
Steam Controller je takovým malým důkazem, že Valve útočí na herní konzole, kterým vládnou gamepady a ne klávesnice a myši. Dle původních informací jsme se měli dočkat dvou kruhových touchpadů, nějakých interních senzorů (akcelerometry) a také prostředního dotykového displeje. Novější informace však hovoří o tom, že dotyková obrazovka nebude, nebo že se možná dočkáme více verzí tohoto ovladače. Vše má tedy ještě svůj čas, stejně jako samotný operační systém SteamOS, na nějž se zaměříme v dalších kapitolách.
Co vůbec je SteamOS? Jedná se o linuxový systém, který je konkrétně odvozen od systému Debian 7 (Wheezy). Valve tedy staví na jádru tohoto systému, což pro uživatele znamená i jistou volnost, která se týká přístupu ke zdrojovému kódu, nicméně celý SteamOS nemá licenci Open Source. Obsahuje totiž známý Steam Client stejně jako ovladače třetích stran. Samotný holý systém ale je otevřený.
Systém SteamOS byl představen minulý rok a ještě dříve Gabe Newell, spoluzakladatel firmy Valve, mluvil na LinuxConu o budoucnosti hraní, která má dle něj patřit Linuxu a open source. Následně byl 23. září představen samotný SteamOS. Ve Valve totiž dle vlastních slov přišli na to, že nejlepší pro ně i zákazníky bude, když představí systém, který bude obalovat samotný Steam a půjde o čistý a specializovaný herní systém. NVIDIA zanedlouho vyjádřila firmě Valve podporu s pomocí nové knihovny GameWorks, která zahrnuje i PhysX, OptiX, VisualFX a další. Není tedy divu, že v této době SteamOS Beta podporuje pouze grafické karty NVIDIA, ovšem brzy má následovat i podpora grafických čipů AMD a Intel.
- původní podoba Steam Controlleru -
Netrvalo dlouho a začaly se objevovat nové informace týkající se Steam Machines - PC se SteamOS a také Steam Controller - herním ovladači. Se Steam Machines je to velmi jednoduché. Jedná se PC, jejichž specifikace jsou vhodné pro běh SteamOS a hraní her, takže prostě výkonné herní počítače. Je tedy pochopitelné, že řada výrobců neváhala a ohlásila vlastní Steam Machine. Dohromady k tomu nepotřebují nic, mohou klidně jen namísto původního operačního systému nainstalovat SteamOS a mají hotovo, i když Valve by dle svého prototypu evidentně raději, kdyby Steam Machines připomínaly spíše konzole než desktopové PC. To proto, že se chce se SteamOS usídilit nejen v kobkách hráčů PC her, ale také v obývacích pokojích, kde vládnou právě konzole.
- původní podoba Steam Controlleru -
Steam Controller je takovým malým důkazem, že Valve útočí na herní konzole, kterým vládnou gamepady a ne klávesnice a myši. Dle původních informací jsme se měli dočkat dvou kruhových touchpadů, nějakých interních senzorů (akcelerometry) a také prostředního dotykového displeje. Novější informace však hovoří o tom, že dotyková obrazovka nebude, nebo že se možná dočkáme více verzí tohoto ovladače. Vše má tedy ještě svůj čas, stejně jako samotný operační systém SteamOS, na nějž se zaměříme v dalších kapitolách.