Velký test 10x GeForce 6600: popis karet

Velký test 10x GeForce 6600: popis karet
, , recenze
Pro velkou popularitu levných grafických karet jsme se rozhodli pro Vás připravit velký test modelů s jádrem GeForce 6600. Ty nejen že stojí pod 5000 Kč, ale navíc jdou skvěle přetaktovat a dostat z nich tak výrazně lepší výkon. V testu se podíváme na tichost chlazení, dodávané příslušenství, kvalitu výstupu a částečně i rychlost.
reklama
Usoudili jsme, že už máte dost recenzí hi-endových grafik, a tak přichází řada na něco stravitelnějšího pro běžného uživatele. Rozhodli jsme se udělat test jednoho z nejzajímavějších segmentů současnosti - nižší mainstream pro PCI Express, představovaný grafickou kartou nVidia GeForce 6600. O té jste již jistě slyšeli dost, takže nebude test zaměřen ani tak na výkon, jako na vlastnosti jednotlivých testovaných modelů.

Tento článek obsahuje detailní popisy a obrázky testovaných grafických karet. Vzájemné srovnání v několika kategoriích (přetaktování, chlazení, multimédia, software atp.) naleznete v druhé části - Velký test 10x GeForce 6600: testy a srovnání.

Upgrade na PCI Express a levná karta? Proč ne!

Někteří z Vás si možná řeknou, že pokud plánujete nákup levné grafické karty, nemá smysl brát kompletní novou platformu včetně základní desky, případně dalších komponent. Co si budeme povídat, motherboardy s PCIe jsou na tom cenově stále ještě výše než AGP, ovšem to se bude nadále měnit. Již se začínají objevovat levnější desky se Socketem 754 a PCIe, což je v kombinaci se Sempronem s jádrem Palermo skvělá nabídka.




Levné desky pro PCI Express (cca 2800 Kč vč. DPH) - Soltek SL-915P-G a MSI K8N Neo3-F

Nicméně, v čem tkví přínos PCIe oproti AGP? Jedním slovem - budoucnost. Prakticky všechny nové grafické čipy budou vyráběny s nativní podporou PCIe a pro použití na AGP bude potřeba můstku (HSI nebo Rialto). Navíc nabízí PCIe až 4x vyšší propustnost než AGP, čehož začnou dle mého názoru vývojáři brzy využívat. Koupit dnes novou grafickou kartu pro AGP mi přijde zbytečné.

GeForce 6600 - levně, ale kvalitně

Grafická karta GeForce 6600 je postavena na jádře NV43, které si nVidia nechává vyrábět 0,11mikronovým procesem u TSMC. Na čipu je celkem 143 milionů tranzistorů, což je děsivé číslo - je to např. více než mají Pentia 4 s jádrem Prescott (1MB L2) a více než měly GPU dřívějšího hi-endu (Radeon 9800, GeForce FX 5900 apod.). Díky 110 nanometrům by měla GeForce 6600 méně hřát, ale počet tranzistorů to bohatě nahrazuje, bohužel.

Jádro obsahuje celkem 3 vertex pipelines a 8 pixel pipelines (s 1 TMU na každé), což je v čipu zafixováno i fyzicky. Paměťová sběrnice je 128-bitová a používá klasické paměti DDR, v drtivé většině případů v balení TSOP. Zajímavé jsou frekvence - standardní frekvence jádra je 300MHz (někteří výrobci taktují výše), ale frekvence pamětí není pevně daná. Nicméně prakticky všichni používají 250MHz nebo 275MHz, tedy 500/550MHz efektivně.



Z technologií je dobré opět zmínit podporu DirectX 9 Shader Model 3.0, což konkurenční Radeony neumí. Dále obsahuje GeForce 6600 technologii UltraShadow II, která slouží programátorům k omezení hloubky scény, ve které budou vykreslovány stíny (Doom 3). Dobré je zmínit i IntelliSample 3.0, jehož starostí je anti-aliasing (max. 8x FSAA jako kombinace 4x RGMS a 2x SS) a anizotropní filtrování. GF6600 mají také funkční hardwarovou akceleraci videa zvanou PureVideo, kvůli které patří ve své oblasti k té nejlepší sortě.

Ikona Odkaz na databázi
ATi Radeon X600XT
nVidia GeForce 6600
nVidia GeForce 6600 GT
ATi Radeon X700Pro
Grafické jádro
RV380
NV43
RV410
Výrobní proces
0,13 mikronu
0,11 mikronu, TSMC
0,11 mikronu
Počet tranzistorů
76 milionů
146 milionů
Ikona Odkaz na databázi
120 milionů
Frekvence jádra
500MHz
300MHz
500MHz
425MHz
Frekvence paměti
370MHz (740MHz DDR)
250/275MHz (x2 DDR)
500MHz (1GHz DDR)
432MHz (864MHz DDR)
Paměťová sběrnice
128-bit DDR/2
128-bit DDR
128-bit DDR3
128-bit DDR3
Propustnost pamětí
11,8 GB/s
8,0/8,8 GB/s
16,0 GB/s
13,8 GB/s
Pixel fillrate
2,0 Gpixel/s
2,4 Gpixel/s
4,0 Gpixel/s
3,4 Gpixel/s
Počet pixel pipeline
4x1
8x1
8x1
Počet vertex pipeline
2
3
6
Podpora DirectX
9.0b SM2
9.0c (Shader Model 3.0)
9.0b SM2
Způsob FSAA
6x MultiSampling
4xRGMS+2xSS
6x MultiSampling
Úspora šířky pásma
HyperZ III+
LMA III
HyperZ III+
Barevná komprese
6:1
?
8:1
Z-komprese
4:1 (24:1 při 6x FSAA)
?
8:1 (48:1 při 6x FSAA)
Optimalizace obrazu
SmoothVision 2.1
IntelliSample 3.0
SmoothVision HD

V této první části jsem se zaměřil na popisy jednotlivých karet - nejen na barvu PCB, ale hlavně na hlučnost a účinnost chladiče, multimediální výstupy a samozřejmě i přetaktování. To je sice z velké části dílem náhody, ovšem něco o kartě také prozradí.

Jak přetaktovat aneb tweak v RivaTuneru

Ovladače ForceWare pro grafické karty nVidie mají jednu nepříjemnou vlastnost, která se nazývá interní test frekvencí. Znamená to, že při přetaktování, ať už přes CoolBits přímo v ovladačích nebo přes libovolnou jinou utilitu, je testováno, zda-li karta tyto frekvence zvládne. Protože to ale bývá často nesměrodatné, hodí se tuto ochranu vypnout. K tomu je nutné nainstalovat program RivaTuner, jenž jsem zároveň použil k samotnému přetaktování.





Na screenshotu vidíte jedinou věc, kterou musíte pro odstranění testu frekvencí udělat. V záložce Power User a položce RivaTuner 2.0 RC 15.4 NVIDIA Overclocking zadáte pro DisableInternalClockTest hodnotu 1. Pak jde již vše bez problémů.
reklama
Nejnovější články
Orange Pi 3 zaútočí na Raspberry Pi 3 Orange Pi 3 zaútočí na Raspberry Pi 3
Konkurence pro počítače Raspberry Pi už je dost, ale další na výběr snad neuškodí. Nyní přichází model Orange Pi 3, který už dle svého názvu chce oslovit zákazníky, kteří by jinak mohli sáhnout po modelu Raspberry Pi 3. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
Fortnite se stává oblíbeným způsobem praní špinavých peněz Fortnite se stává oblíbeným způsobem praní špinavých peněz
Praní špinavých peněz přes herní a jiné podobné digitální platformy není ničím až tak novým. S rostoucí popularitou hry Fortnite se ale právě ta stává jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak vyčistit kradené peníze.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Autoři malwaru natěžili na počítačích obětí Monero za 57 mil. USD Autoři malwaru natěžili na počítačích obětí Monero za 57 mil. USD
Monero je nejoblíbenější kryptoměnou, pokud jde o cryptojacking, tedy jejich těžbu pomocí malwaru na napadených počítačích obětí, A jde o dosti výnosný byznys. Jedna studie totiž tvrdí, že si takto útočníci přišli na 57 milionů USD.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
GDPR udeřilo na Google, čeká jej pokuta 50 milionů EUR GDPR udeřilo na Google, čeká jej pokuta 50 milionů EUR
Google už opět vyhrává závod v rekordních pokutách. Francie mu za porušení nařízení GDPR napařila takovou pokutu, že dosavadní rekord za porušení nařízení GDPR překonala více než 100násobně.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Nightdive ukazují svůj pokrok na remaku System Shocku Nightdive ukazují svůj pokrok na remaku System Shocku
Vypadá to, že po téměř fatálním škobrtnutí jsou Nightdive Studios ve vývoji notně přepracovávaného System Shocku opět na správné cestě. Můžeme se tak i podívat na video, které ukazuje záběry z pre-alpha verze. 
Včera, aktualita, Jan Vítek