Velký test 10x GeForce 6600: popis karet
, Zdeněk Kabát, recenze

Pro velkou popularitu levných grafických karet jsme se rozhodli pro Vás připravit velký test modelů s jádrem GeForce 6600. Ty nejen že stojí pod 5000 Kč, ale navíc jdou skvěle přetaktovat a dostat z nich tak výrazně lepší výkon. V testu se podíváme na tichost chlazení, dodávané příslušenství, kvalitu výstupu a částečně i rychlost.

Kapitoly článku:
- Velký test 10x GeForce 6600: popis karet
- Albatron Trinity PC6600 128MB
- ASUS eXtreme N6600 256MB
- Club3D GeForce 6600 256MB
- Gainward Ultra/1760PCX Golden Sample 128MB
- Gigabyte GeForce 6600 Turbo 128MB
- Inno3D GeForce 6600 128MB
- Leadtek WinFast PX6600 TD 128MB
- MSI NX6600-VTD128E Diamond
- Prolink PixelView GF6600 Golden Limited 256MB
- XFX GeForce 6600 128MB
Usoudili jsme, že už máte dost recenzí hi-endových grafik, a tak přichází řada na něco stravitelnějšího pro běžného uživatele. Rozhodli jsme se udělat test jednoho z nejzajímavějších segmentů současnosti - nižší mainstream pro PCI Express, představovaný grafickou kartou nVidia GeForce 6600. O té jste již jistě slyšeli dost, takže nebude test zaměřen ani tak na výkon, jako na vlastnosti jednotlivých testovaných modelů.
Tento článek obsahuje detailní popisy a obrázky testovaných grafických karet. Vzájemné srovnání v několika kategoriích (přetaktování, chlazení, multimédia, software atp.) naleznete v druhé části - Velký test 10x GeForce 6600: testy a srovnání.
Upgrade na PCI Express a levná karta? Proč ne!
Někteří z Vás si možná řeknou, že pokud plánujete nákup levné grafické karty, nemá smysl brát kompletní novou platformu včetně základní desky, případně dalších komponent. Co si budeme povídat, motherboardy s PCIe jsou na tom cenově stále ještě výše než AGP, ovšem to se bude nadále měnit. Již se začínají objevovat levnější desky se Socketem 754 a PCIe, což je v kombinaci se Sempronem s jádrem Palermo skvělá nabídka.

Levné desky pro PCI Express (cca 2800 Kč vč. DPH) - Soltek SL-915P-G a MSI K8N Neo3-F
Nicméně, v čem tkví přínos PCIe oproti AGP? Jedním slovem - budoucnost. Prakticky všechny nové grafické čipy budou vyráběny s nativní podporou PCIe a pro použití na AGP bude potřeba můstku (HSI nebo Rialto). Navíc nabízí PCIe až 4x vyšší propustnost než AGP, čehož začnou dle mého názoru vývojáři brzy využívat. Koupit dnes novou grafickou kartu pro AGP mi přijde zbytečné.
GeForce 6600 - levně, ale kvalitně
Grafická karta GeForce 6600 je postavena na jádře NV43, které si nVidia nechává vyrábět 0,11mikronovým procesem u TSMC. Na čipu je celkem 143 milionů tranzistorů, což je děsivé číslo - je to např. více než mají Pentia 4 s jádrem Prescott (1MB L2) a více než měly GPU dřívějšího hi-endu (Radeon 9800, GeForce FX 5900 apod.). Díky 110 nanometrům by měla GeForce 6600 méně hřát, ale počet tranzistorů to bohatě nahrazuje, bohužel.
Jádro obsahuje celkem 3 vertex pipelines a 8 pixel pipelines (s 1 TMU na každé), což je v čipu zafixováno i fyzicky. Paměťová sběrnice je 128-bitová a používá klasické paměti DDR, v drtivé většině případů v balení TSOP. Zajímavé jsou frekvence - standardní frekvence jádra je 300MHz (někteří výrobci taktují výše), ale frekvence pamětí není pevně daná. Nicméně prakticky všichni používají 250MHz nebo 275MHz, tedy 500/550MHz efektivně.

Z technologií je dobré opět zmínit podporu DirectX 9 Shader Model 3.0, což konkurenční Radeony neumí. Dále obsahuje GeForce 6600 technologii UltraShadow II, která slouží programátorům k omezení hloubky scény, ve které budou vykreslovány stíny (Doom 3). Dobré je zmínit i IntelliSample 3.0, jehož starostí je anti-aliasing (max. 8x FSAA jako kombinace 4x RGMS a 2x SS) a anizotropní filtrování. GF6600 mají také funkční hardwarovou akceleraci videa zvanou PureVideo, kvůli které patří ve své oblasti k té nejlepší sortě.
V této první části jsem se zaměřil na popisy jednotlivých karet - nejen na barvu PCB, ale hlavně na hlučnost a účinnost chladiče, multimediální výstupy a samozřejmě i přetaktování. To je sice z velké části dílem náhody, ovšem něco o kartě také prozradí.
Jak přetaktovat aneb tweak v RivaTuneru
Ovladače ForceWare pro grafické karty nVidie mají jednu nepříjemnou vlastnost, která se nazývá interní test frekvencí. Znamená to, že při přetaktování, ať už přes CoolBits přímo v ovladačích nebo přes libovolnou jinou utilitu, je testováno, zda-li karta tyto frekvence zvládne. Protože to ale bývá často nesměrodatné, hodí se tuto ochranu vypnout. K tomu je nutné nainstalovat program RivaTuner, jenž jsem zároveň použil k samotnému přetaktování.

Na screenshotu vidíte jedinou věc, kterou musíte pro odstranění testu frekvencí udělat. V záložce Power User a položce RivaTuner 2.0 RC 15.4 NVIDIA Overclocking zadáte pro DisableInternalClockTest hodnotu 1. Pak jde již vše bez problémů.
Tento článek obsahuje detailní popisy a obrázky testovaných grafických karet. Vzájemné srovnání v několika kategoriích (přetaktování, chlazení, multimédia, software atp.) naleznete v druhé části - Velký test 10x GeForce 6600: testy a srovnání.
Upgrade na PCI Express a levná karta? Proč ne!
Někteří z Vás si možná řeknou, že pokud plánujete nákup levné grafické karty, nemá smysl brát kompletní novou platformu včetně základní desky, případně dalších komponent. Co si budeme povídat, motherboardy s PCIe jsou na tom cenově stále ještě výše než AGP, ovšem to se bude nadále měnit. Již se začínají objevovat levnější desky se Socketem 754 a PCIe, což je v kombinaci se Sempronem s jádrem Palermo skvělá nabídka.

Levné desky pro PCI Express (cca 2800 Kč vč. DPH) - Soltek SL-915P-G a MSI K8N Neo3-F
Nicméně, v čem tkví přínos PCIe oproti AGP? Jedním slovem - budoucnost. Prakticky všechny nové grafické čipy budou vyráběny s nativní podporou PCIe a pro použití na AGP bude potřeba můstku (HSI nebo Rialto). Navíc nabízí PCIe až 4x vyšší propustnost než AGP, čehož začnou dle mého názoru vývojáři brzy využívat. Koupit dnes novou grafickou kartu pro AGP mi přijde zbytečné.
GeForce 6600 - levně, ale kvalitně
Grafická karta GeForce 6600 je postavena na jádře NV43, které si nVidia nechává vyrábět 0,11mikronovým procesem u TSMC. Na čipu je celkem 143 milionů tranzistorů, což je děsivé číslo - je to např. více než mají Pentia 4 s jádrem Prescott (1MB L2) a více než měly GPU dřívějšího hi-endu (Radeon 9800, GeForce FX 5900 apod.). Díky 110 nanometrům by měla GeForce 6600 méně hřát, ale počet tranzistorů to bohatě nahrazuje, bohužel.
Jádro obsahuje celkem 3 vertex pipelines a 8 pixel pipelines (s 1 TMU na každé), což je v čipu zafixováno i fyzicky. Paměťová sběrnice je 128-bitová a používá klasické paměti DDR, v drtivé většině případů v balení TSOP. Zajímavé jsou frekvence - standardní frekvence jádra je 300MHz (někteří výrobci taktují výše), ale frekvence pamětí není pevně daná. Nicméně prakticky všichni používají 250MHz nebo 275MHz, tedy 500/550MHz efektivně.

Z technologií je dobré opět zmínit podporu DirectX 9 Shader Model 3.0, což konkurenční Radeony neumí. Dále obsahuje GeForce 6600 technologii UltraShadow II, která slouží programátorům k omezení hloubky scény, ve které budou vykreslovány stíny (Doom 3). Dobré je zmínit i IntelliSample 3.0, jehož starostí je anti-aliasing (max. 8x FSAA jako kombinace 4x RGMS a 2x SS) a anizotropní filtrování. GF6600 mají také funkční hardwarovou akceleraci videa zvanou PureVideo, kvůli které patří ve své oblasti k té nejlepší sortě.
![]() | ATi Radeon X600XT | nVidia GeForce 6600 | nVidia GeForce 6600 GT | ATi Radeon X700Pro |
Grafické jádro | RV380 | NV43 | RV410 | |
Výrobní proces | 0,13 mikronu | 0,11 mikronu, TSMC | 0,11 mikronu | |
Počet tranzistorů | 76 milionů | 146 milionů | ![]() | 120 milionů |
Frekvence jádra | 500MHz | 300MHz | 500MHz | 425MHz |
Frekvence paměti | 370MHz (740MHz DDR) | 250/275MHz (x2 DDR) | 500MHz (1GHz DDR) | 432MHz (864MHz DDR) |
Paměťová sběrnice | 128-bit DDR/2 | 128-bit DDR | 128-bit DDR3 | 128-bit DDR3 |
Propustnost pamětí | 11,8 GB/s | 8,0/8,8 GB/s | 16,0 GB/s | 13,8 GB/s |
Pixel fillrate | 2,0 Gpixel/s | 2,4 Gpixel/s | 4,0 Gpixel/s | 3,4 Gpixel/s |
Počet pixel pipeline | 4x1 | 8x1 | 8x1 | |
Počet vertex pipeline | 2 | 3 | 6 | |
Podpora DirectX | 9.0b SM2 | 9.0c (Shader Model 3.0) | 9.0b SM2 | |
Způsob FSAA | 6x MultiSampling | 4xRGMS+2xSS | 6x MultiSampling | |
Úspora šířky pásma | HyperZ III+ | LMA III | HyperZ III+ | |
Barevná komprese | 6:1 | ? | 8:1 | |
Z-komprese | 4:1 (24:1 při 6x FSAA) | ? | 8:1 (48:1 při 6x FSAA) | |
Optimalizace obrazu | SmoothVision 2.1 | IntelliSample 3.0 | SmoothVision HD |
V této první části jsem se zaměřil na popisy jednotlivých karet - nejen na barvu PCB, ale hlavně na hlučnost a účinnost chladiče, multimediální výstupy a samozřejmě i přetaktování. To je sice z velké části dílem náhody, ovšem něco o kartě také prozradí.
Jak přetaktovat aneb tweak v RivaTuneru
Ovladače ForceWare pro grafické karty nVidie mají jednu nepříjemnou vlastnost, která se nazývá interní test frekvencí. Znamená to, že při přetaktování, ať už přes CoolBits přímo v ovladačích nebo přes libovolnou jinou utilitu, je testováno, zda-li karta tyto frekvence zvládne. Protože to ale bývá často nesměrodatné, hodí se tuto ochranu vypnout. K tomu je nutné nainstalovat program RivaTuner, jenž jsem zároveň použil k samotnému přetaktování.

Na screenshotu vidíte jedinou věc, kterou musíte pro odstranění testu frekvencí udělat. V záložce Power User a položce RivaTuner 2.0 RC 15.4 NVIDIA Overclocking zadáte pro DisableInternalClockTest hodnotu 1. Pak jde již vše bez problémů.