Výkon 31 grafických karet, část I. - low-end (do 3000Kč)
18.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Tento týden přichází na Svět Hardware další z megatestů a tentokrát se budeme zabývat grafickými kartami pro PCI Express. Celkem se nám sešlo 31 modelů od ATi a nVidie a postupně se na ně podíváme v závislosti na ceně. Karet z low-endu máme celkem 9 a k nim jsme přidali ještě Radeon X1300Pro, který dorazil z ATi minulý týden.
Kapitoly článku:
- Výkon 31 grafických karet, část I. - low-end (do 3000Kč)
- Novinka - ATi Radeon X1300Pro
- Grafické karty ATi
- Grafické karty nVidia
- Testovací sestava a metodika
- Syntetické benchmarky
- Testy fillrate, vertex a pixel shaderů
- Half-Life 2, Far Cry
- Painkiller: BOOH, UT2004
- Splinter Cell, Serious Sam SE
- Doom 3, Wolfenstein ET
- Shrnutí výsledků a průměrný výkon
- Poměr cena/výkon a vyhodnocení
Situace na trhu s grafickými kartami začíná být v poslední době velmi nepřehledná, a tak jsme se rozhodli přinést další megatest grafických karet, který by měl do této oblasti přinést pořádek. Celkem jsme dostali na test 31 modelů, takže jejich srovnání v jednom článku nepřipadá v úvahu. Proto se s tímto testem budete setkávat v průběhu tohoto týdne, kdy vám postupně představíme grafiky s cenou od 1500Kč do nějakých 32 tisíc Kč (SLI). Tři články budou pojednávat o jednotlivých segmentech trhu, čtvrtý článek příští pondělí pak bude takový bonus s mnoha zajímavými informacemi plynoucími z testů.
Hned na začátek megatestu musím zdůraznit, že je zaměřen čistě na výkon v hrách. Nenaleznete zde tedy informace o hlučnosti chladičů, kvalitě 2D výstupu ani kvalitě anti-aliasingu, stejně tak vám tato recenze neřekne nic o jednotlivých výrobcích grafických karet. Zato se ale dočkáte velmi podrobného rozboru výkonu většiny dostupných modelů, které jsou určeny pro hraní. Začněme tedy low-endem.
Odkazy na další části srovnání:
Zvažujete-li nákup low-endové grafické karty, asi víte, do čeho jdete. V současnosti se platformy se sběrnicí PCI Express dostávají do velmi rozumných cenových relací, ale "výkonných" integrovaných grafik je pomálu. Máte možnost spoléhat na intelovský GMA900 nebo Radeon Xpress 200 od ATi, příp. sáhnout k novému GeForce 6150/nForce 430 od nVidie, ale další čipsety již nic zajímavého nenabízejí. Pokud si tedy chcete alespoň občas něco zahrát, je dobré se poohlédnout právě po levné grafické kartě.
Do low-endu jsem zahrnul všechny grafiky, jejichž cena nepřekračuje 3000Kč a navíc je zde i Radeon X1300Pro, jehož cena je sice vyšší, ale do low-endu míří. Nemusíte zde hledat grafiky do 1000Kč jako je GeForce MX4000 nebo Radeon 7500, protože nejnižšími zastoupenými modely jsou 64-bitový Radeon X300 a GeForce 6200, tedy obojí nové generace grafik (spíše jejich derivace). Již asi tušíte, jak jsou na tom takovéto karty s grafickým výkonem, ale o tom si povíme dále ve výkonnostních testech. Ale co je výhodou je podpora DirectX 9.0 u všech testovaných modelů, což dříve v tomto segmentu rozhodně standardem nebylo.
Když se podíváme na portfolium testovaných karet (viz další dvě strany), tak uvidíme, že některé modely tu jsou s námi již pěkně dlouho, zatímco jiné jen pár týdnů. Nejstarší jsou Radeony X300SE a X300, v případě nVidie pak GeForce 6200. Oběma těmto kartám byla ale přidána do vínku technologie, která díky vysoké propustnosti sběrnice PCI Express x16 zvyšuje jejich chabý výkon.
Schéma technologie TurboCache
nVidia pojmenovala tuto technologii TurboCache a obsáhla ji do jádra NV44, o kterém si povíme více na další straně, ATi pak nazvalo podobný přístup jako HyperMemory. Oba tato systémy pracují v základě stejně - místo velké kapacity paměti integrované na grafické kartě je její šířka sběrnice a velikost omezena a data nad tuto kapacitu jsou ukládána prostřednictvím rychlé sběrnice PCI Express do paměti systémové. U AGP bylo možné provádět AGP texturing, ovšem z paměti šlo pouze číst. U PCI Express umějí karty do RAMky i zapisovat, takže ji lze použít jako plnohodnotný frame buffer a mezipaměť.
Zatímco TurboCache je technikou většinově na hardwarové úrovni, u HyperMemory, které je od nVidie z marketingových důvodů spíše okopírováno, je provoz realizován přes ovladače. Tento odlišný přístup se velkou měrou odráží na výkonu, jak uvidíte v dnešním článku. Výhodou TurboCache a HyperMemory je logicky omezení nákladů na výrobu grafické karty, na druhou stranu si tyto technologie ukrajují systémovou paměť, která pak může na low-endových systémech chybět. To jsme ale při testování nijak výrazně nepocítili.
Když spláchneme ze scény TurboCache a HyperMemory, mnoho nového se toho v oblasti low-endu za poslední dobu neudálo. Nicméně, jednou z nich je např. GeForce 6600LE, kterou máme zahrnutou v testu. Tato karta je odlehčenou GeForce 6600, a to odlehčenou o 4 pixel pipelines. Její frekvence zůstávají stejné jako u ostatních 256MB "šesttisícšestistovek", tedy 300/250MHz.
Další novinkou je GeForce 6500, která je už spíše takovou rychlokvaškou reagující na Radeony X550. Překvapivě se nejedná o odvozeninu od GeForce 6600 (NV43), ale od GeForce 6200 TurboCache (NV44). Na rozdíl od ní má ale veškerou paměť vlastní a frekvence této novinky jsou 400/350MHz. Bohužel obsahuje jen 64-bitovou sběrnici.
U ATi nastala nedávno jediná změna v sortimentu, a to přidání Radeonu X550XT s jádrem RV410. Jak jistě tušíte, nejde tedy o vylepšený Radeon X550 (jádro RV370), ale o zhoršený Radeon X700. Parametry jsou ale velmi příjemné - 4 pixel pipelines, 6 vertex shaderů a takty 400/432MHz. Cenu zatím neznáme.
A pak je tu samozřejmě Radeon X1300Pro, jemuž jsem věnoval samotnou kapitolu v tomto článku. Pozn.: Tato karta je zařazena i do zítřejšího testu mainstreamu, protože cena je prozatím kolem 3200Kč. V obou dílech je přítomna z důvodu odlišené metodiky.
A nyní nám již nic nebrání v tom, abychom se podívali na 10 testovaných grafických karet.
Hned na začátek megatestu musím zdůraznit, že je zaměřen čistě na výkon v hrách. Nenaleznete zde tedy informace o hlučnosti chladičů, kvalitě 2D výstupu ani kvalitě anti-aliasingu, stejně tak vám tato recenze neřekne nic o jednotlivých výrobcích grafických karet. Zato se ale dočkáte velmi podrobného rozboru výkonu většiny dostupných modelů, které jsou určeny pro hraní. Začněme tedy low-endem.
Odkazy na další části srovnání:
- Výkon 31 grafických karet, část II. - mainstream (do 7000Kč)
- Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
Low-end - nízká cena, nízký výkon
Zvažujete-li nákup low-endové grafické karty, asi víte, do čeho jdete. V současnosti se platformy se sběrnicí PCI Express dostávají do velmi rozumných cenových relací, ale "výkonných" integrovaných grafik je pomálu. Máte možnost spoléhat na intelovský GMA900 nebo Radeon Xpress 200 od ATi, příp. sáhnout k novému GeForce 6150/nForce 430 od nVidie, ale další čipsety již nic zajímavého nenabízejí. Pokud si tedy chcete alespoň občas něco zahrát, je dobré se poohlédnout právě po levné grafické kartě.
Do low-endu jsem zahrnul všechny grafiky, jejichž cena nepřekračuje 3000Kč a navíc je zde i Radeon X1300Pro, jehož cena je sice vyšší, ale do low-endu míří. Nemusíte zde hledat grafiky do 1000Kč jako je GeForce MX4000 nebo Radeon 7500, protože nejnižšími zastoupenými modely jsou 64-bitový Radeon X300 a GeForce 6200, tedy obojí nové generace grafik (spíše jejich derivace). Již asi tušíte, jak jsou na tom takovéto karty s grafickým výkonem, ale o tom si povíme dále ve výkonnostních testech. Ale co je výhodou je podpora DirectX 9.0 u všech testovaných modelů, což dříve v tomto segmentu rozhodně standardem nebylo.
TurboCache a HyperMemory
Když se podíváme na portfolium testovaných karet (viz další dvě strany), tak uvidíme, že některé modely tu jsou s námi již pěkně dlouho, zatímco jiné jen pár týdnů. Nejstarší jsou Radeony X300SE a X300, v případě nVidie pak GeForce 6200. Oběma těmto kartám byla ale přidána do vínku technologie, která díky vysoké propustnosti sběrnice PCI Express x16 zvyšuje jejich chabý výkon.
Schéma technologie TurboCache
nVidia pojmenovala tuto technologii TurboCache a obsáhla ji do jádra NV44, o kterém si povíme více na další straně, ATi pak nazvalo podobný přístup jako HyperMemory. Oba tato systémy pracují v základě stejně - místo velké kapacity paměti integrované na grafické kartě je její šířka sběrnice a velikost omezena a data nad tuto kapacitu jsou ukládána prostřednictvím rychlé sběrnice PCI Express do paměti systémové. U AGP bylo možné provádět AGP texturing, ovšem z paměti šlo pouze číst. U PCI Express umějí karty do RAMky i zapisovat, takže ji lze použít jako plnohodnotný frame buffer a mezipaměť.
Zatímco TurboCache je technikou většinově na hardwarové úrovni, u HyperMemory, které je od nVidie z marketingových důvodů spíše okopírováno, je provoz realizován přes ovladače. Tento odlišný přístup se velkou měrou odráží na výkonu, jak uvidíte v dnešním článku. Výhodou TurboCache a HyperMemory je logicky omezení nákladů na výrobu grafické karty, na druhou stranu si tyto technologie ukrajují systémovou paměť, která pak může na low-endových systémech chybět. To jsme ale při testování nijak výrazně nepocítili.
Novinky v poslední době…
Když spláchneme ze scény TurboCache a HyperMemory, mnoho nového se toho v oblasti low-endu za poslední dobu neudálo. Nicméně, jednou z nich je např. GeForce 6600LE, kterou máme zahrnutou v testu. Tato karta je odlehčenou GeForce 6600, a to odlehčenou o 4 pixel pipelines. Její frekvence zůstávají stejné jako u ostatních 256MB "šesttisícšestistovek", tedy 300/250MHz.
Další novinkou je GeForce 6500, která je už spíše takovou rychlokvaškou reagující na Radeony X550. Překvapivě se nejedná o odvozeninu od GeForce 6600 (NV43), ale od GeForce 6200 TurboCache (NV44). Na rozdíl od ní má ale veškerou paměť vlastní a frekvence této novinky jsou 400/350MHz. Bohužel obsahuje jen 64-bitovou sběrnici.
U ATi nastala nedávno jediná změna v sortimentu, a to přidání Radeonu X550XT s jádrem RV410. Jak jistě tušíte, nejde tedy o vylepšený Radeon X550 (jádro RV370), ale o zhoršený Radeon X700. Parametry jsou ale velmi příjemné - 4 pixel pipelines, 6 vertex shaderů a takty 400/432MHz. Cenu zatím neznáme.
A pak je tu samozřejmě Radeon X1300Pro, jemuž jsem věnoval samotnou kapitolu v tomto článku. Pozn.: Tato karta je zařazena i do zítřejšího testu mainstreamu, protože cena je prozatím kolem 3200Kč. V obou dílech je přítomna z důvodu odlišené metodiky.
A nyní nám již nic nebrání v tom, abychom se podívali na 10 testovaných grafických karet.