reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Výkon 31 grafických karet, část I. - low-end (do 3000Kč)

18.10.2005, Zdeněk Kabát, recenze
Výkon 31 grafických karet, část I. - low-end (do 3000Kč)
Tento týden přichází na Svět Hardware další z megatestů a tentokrát se budeme zabývat grafickými kartami pro PCI Express. Celkem se nám sešlo 31 modelů od ATi a nVidie a postupně se na ně podíváme v závislosti na ceně. Karet z low-endu máme celkem 9 a k nim jsme přidali ještě Radeon X1300Pro, který dorazil z ATi minulý týden.
Následující testy jsou vytažené z rozšířených testů jednotlivých syntetických benchmarků od Futuremarku a taktéž si je rozebereme detailněji v pondělí. Přesto je ale zajímavé jednotlivé karty srovnat již nyní.



Fillrate vyjadřuje rychlost karty vyplňovat pixely na připravený geometrický mode, nebo-li objekt otexturovat. V případě 3DMarku05 velmi přesně odpovídá teoretickým hodnotám, což je vidět na číslech zaokrouhlených blízko stovce. Když si spočtete 4 x frekvence jádra, vyjdou vám hodnoty jako u multitexturingu.



Testy vertex shaderu, tedy jednotky pro geometrické operace, je jasnou parketou pro grafické karty ATi. Projevuje se to hlavně v 3DMarku05, kde i jinak slabý Radeon X300 poráží všechny nVidie. 64-bitové karty zde mají zjevnou nevýhodu.



Pixel shadery jsou pro změnu výpočetní jednotky určené k operacím s pixely jako je osvětlení, stínování, různé odlesky, bump mapping, normálové mapování apod. Jeho výkon na nových grafikách je ve většině případů lepší na GeForce, ovšem zde musí ustoupit hrubé síle Radeonu X1300Pro (frekvence 600/400 jsou přeci jen síla).



Přestože se jedná o starý test z 3DMarku2001 SE, Environment bump mapping testuje schopnosti karty používat tento typ mapování, kdy je na nějaký objekt nanášen podle environment mapy obraz nějaké jiné textury. Může se využívat např. u odrazů krajiny na hladině jezera apod. A výkon? Raději nekomentovat :-)



V testu Point Sprites z 3DMarku2001 SE také dominuje X1300Pro, ovšem 128-bitové GeForce jsou na tom tentokrát velmi dobře. Podle výsledků ve fps je ale vidět, že tento test je stále poměrně aktuální.



Další benchmark, který komplexně zatěžuje pixel i vertex shadery, je Ragtroll z 3DMarku03. Výsledky nechám bez komentáře.
reklama