www.svethardware.cz
>
>
>

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI

Výkon 31 grafických karet, část III. - high-end a SLI
, , recenze
Posledních 12 grafických karet z našeho výběru, konkrétně 8 karet a 4 SLI konfigurace, jsou objektem testování tohoto dílu. Výsledky jsou v některých hrách opravdu drtivé, protože kombinace dvou GeForce 7800GTX je velmi mocná. Do srovnání jsme zahrnuli i nový Radeon X1800XL s jádrem R520 od ATi!
reklama
High-end. Tato různě zkomolovaná zkratka znamená jediné - grafické karty z "vysokého konce", čili ty nejvýkonnější modely na trhu. V tomto článku, který uzavírá dílčí testy grafických karet na Světu Hardware, najdete všechny karty s 16 a více pixel pipelines, jejichž cena se pohybuje v rozmezí zhruba 8 až 32 tisíc Kč. Máte pravdu, mezi 7 a 8 tisíci mám menší bublinu, ale ono se v ní prakticky nic nenachází.

Odkazy na předchozí články srovnání:

Hi-end buduje značku



Všichni ví, že nejvíce se prodávají karty mainstreamu. Ovšem hi-endové karty mají naprosto nezastupitelnou roli pro ATi i nVidii, a to hned z několika důvodů. Za prvé uvádějí nové technologie a architekturu, která je následně "okleštěna" a použita do levnějších karet. Když uvedu příklad z dneška, tak nová R520 je základem pro low-endový Radeon X1300Pro a na technologii dosud neuvedené R580 již dnes staví Radeon X1600XT.

Druhou věcí je v nadpisu zmíněné budování značky. V praxi to vypadá tak, že se mezi lidmi rozkřikne informace o skóre 12 tisíc bodů GeForce 7800GTX SLI v 3DMarku05 a karta se tak i s technologií SLI dostane do podvědomí lidí. Nikoho již nezajímá, že si tuto konfiguraci za 30 tisíc Kč v praxi nikdo nepořídí, ovšem tak to prostě funguje (viz tento test).




Za třetí bod bych označil to, že si prodejem hi-endových karet firmy nechají zaplatit dlouhodobý vývoj architektury, který není zrovna nejlevnějším parametrem v účetnictví. Kdybyste se totiž zajímali o skutečnou cenu grafického čipu, došli byste k číslu, které není v dolarech trojciferná, ale jeho hodnota je pod částkou $100.

Většina hi-endových karet v tomto testu vsází na hrubou sílu a objevuje se u nich velký paralelismus. Karet s 16 pixel pipelines je ještě hodně a patří mezi ně i Radeon X1800XL nebo GeForce 6600GT v SLI módu. Nové GeForce 7 již mají pixel pipelines 20, resp. 24 a po zapojení dvou karet do systému se dostáváme až k neuvěřitelným 48 jednotkám.

Velké čipy hodně hřejí



Problém, se kterým se musí náruživí hráči smířit, je horko, které hi-endové karty produkují. Je to jednoduché - k vysokému výkonu potřebujete hodně výpočetních jednotek na co nejvyšších taktech, což jsou hlavní dva faktory ovlivňující spotřebu (počet tranzistorů a frekvence).

Třetím bodem je pak výrobní proces. Obecně platí, že čím menší výrobní proces (rozuměj velikost jednoho tranzistorů nebo jeho hradla), tak tím menší napětí je potřeba k jeho přepnutí a vzhledem k opravdu vysokým proudům, které jádrem protékají, je každá setina voltu znát. Takže 90nm proces by měl spotřebovat méně než 110nm a ten zase méně než 130nm… Ovšem ne vždy je tomu tak (viz spotřeba Radeonu X1800XT).


Spotřeba nových grafik - převzato z www.xbitlabs.com

Zajímavý je také vztah výrobního procesu a frekvence. U nVidie, ač se proces neustále zmenšuje, dochází jen k velmi malým změnám maximální frekvence hi-endových čipů a GeForce 7800GTX může být ráda za svých 430MHz. U ATi je situace zajímavější. 130nm jádro R480 má cílovou frekvenci kolem 550-600MHz, novější 110nm R430 pak již jen 440-460MHz a nová 90nm R520 opět vyskočila na 625MHz. Velmi totiž záleží na rozmístění jednotlivých funkčních jednotek na čipu, což by mohl být problém R430. U Radeonu X1800 se to řešilo novým respinem jádra, které tak posunulo svou hranici o více než 100MHz.

Investice, která se (ne)zúročí



Kupovat hi-endovou kartu je věc každého z vás a já samozřejmě nebudu mudrovat, zda-li si máte dvě GeForce 7800GTX pořídit nebo nemáte. Jen bych zde rád konstatoval některá fakta, která by vám mohla k výběru pomoct.
  • Většinu současných her si v rozumném nastavení zahrajete i na grafické kartě za 6000 Kč (viz testy).
  • Poměr cena/výkon je tím horší, čím je karta dražší. U řešení jako je SLI nebo CrossFire musíte navíc počítat s novou základní deskou.
  • Do budoucna je ale dobré kupovat hi-end, protože hry jako F.E.A.R., Call of Duty 2, Serious Sam 2 apod. jsou hardwarově velmi rozmazlené.
  • I v dnešních hrách využijete také plnou sílu hi-endu, protože po zapnutí 6x/8x FSAA, 16x AF v rozlišení 1280x1024 a vyšším a případně HDR si budete jen a jen užívat grafických orgií.

Těch bodů by samozřejmě mohlo být ještě více, ale myslím, že si každý dokáže udělat obrázek sám.
reklama
Nejnovější články
Objevila se 87GB databáze uniklých hesel. Zjistěte, zda někdo zná to vaše Objevila se 87GB databáze uniklých hesel. Zjistěte, zda někdo zná to vaše
Každou chvíli dochází k nějakému bezpečnostnímu úniku a nyní se na Internetu objevila obrovská 87GB databáze e-mailů a přihlašovacích hesel. Chcete vědět, zda je mezi nimi i vaše heslo k některé službě?
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
G.Skill uvedl moduly Trident Z DDR4-3466 pro AMD G.Skill uvedl moduly Trident Z DDR4-3466 pro AMD
Výrobce pamětí G.Skill představil nové paměťové moduly Trident Z RGB DDR4-3466 ideální pro platformu AMD X399. Nabídne tedy vysokou frekvenci, RGB osvětlení a balení se čtyřmi moduly pro 4kanálové zapojení.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
USA vyšetřuje Huawei za krádež průmyslových tajemství od T-Mobile USA vyšetřuje Huawei za krádež průmyslových tajemství od T-Mobile
Huawei to opravdu nemá jednoduché. V USA jej totiž federální úřady vyšetřují v souvislostí s krádeží průmyslových tajemství z roku 2014. U civilního soudu byl za totéž přitom odsouzen už před dvěma lety.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
ECS SF110-A320 tenký desktop a HTPC s APU Ryzen ECS SF110-A320 tenký desktop a HTPC s APU Ryzen
Na CES 2019 se také objevil zajímavý počítač od firmy ECS, a sice model SF110-A320. Ten se řadí mezi PC formátu UCFF, čili ultra-compact form-factor a jako takový se bude hodit třeba na místo HTPC vybaveného APU Ryzen
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Asteroidy narážejí do Země více než dvakrát častěji než před 290 miliony lety Asteroidy narážejí do Země více než dvakrát častěji než před 290 miliony lety
Doba permu byla dle vědců studujících dopady asteroidů v minulosti mnohem klidnější než pozdější doba. Jak na to přišli? Jednoduše tím, že se podívali na povrch Měsíce, který tím odhaluje svou historii. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek