Základní deska OCTEK Rhino i815e-ACP
8.6.2001, Marek Darmo, recenze

Octek Rhino 815e-ACP je základní deska určená pro procesory Intel Pentium III a Celeron do Socket 370. Je postavena na intelovském čipsetu i815E s grafikou i754 3D. Výhodou je široká možnost v nastavení frekvence a napětí procesoru...
Kapitoly článku:
- Základní deska OCTEK Rhino i815e-ACP
- Výsledky testů SiSoft Sandra a 3DMark
- Testy spolupráce s HDD a zhodnocení
Testovaná konfigurace
Testy základní desky probíhaly v následující sestavě:
Procesor Intel Pentium III 733 MHz
Paměť 128 MB SDRAM PC133
Pevný disk 30GB WesterDigital WDAC300BB
(využita integrovaná grafika)
a grafická karta Inno3D GeForce 2 MX400 32MB AGP
SiSoft Sandra 2001
CPU Benchmark
Provedením testu Dhrystone dostaneme počet provedených operací s celými čísly za sekundu násobený milionem. U testu Whetstone je to opět počet provedených operací v milionech, tentokráte se však výpočty provádějí s plovoucí desetinou čárkou.

CPU Multi-Media Benchmark
Během testování dochází k vytváření obrazu pomocí fraktálních výpočtů. Ty jsou prováděny jak s pevnou tak i s plovoucí desetinnou čárkou a jsou při nich využity multimediální instrukce procesoru.

Memory Benchmark
Pomocí tohoto testu se měří propustnost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty vyjadřují počet megabajtů přenesených za sekundu.

3D Mark 2001 verze 1.1
Tento program pracuje pod rozhraním DirectX. Během prvních šesti testů, které jsou zaměřeny na rychlost vykreslování, dochází k renderování 30 sekundové sekvence a je měřena rychlost zobrazování snímků za sekundu (FPS). Výsledná hodnota se získá jako součet všech šesti FPS vynásobená koeficientem 12. Při srovnání se řídíme pravidlem, že vyšší hodnota značí i vyšší výkon.
Výsledky testů při využití integrované grafiky:
Integrovaná grafická karta:
Integrovaná grafická karta (lépe řečeno grafický čip) sdílí 1MB systémové paměti. Hodnota přidělené paměti je fixní, nedá se nikde nastavit, ani v biosu a je na velikosti systémové paměti nezávislá. Co je však zajímavé: tato deska využívá technologie DVMT (Dynamic Video Memory Technology), která dokáže dynamicky přidělit systémovou paměť v závislosti na skutečné potřebě aplikace.
Jak dalece tato technologie pracuje se mi nepodařilo zjistit, neboť například 3DMark 2001 umožnil při využití onboard grafické karty testovat barevnou hloubku pouze v 16-ti bitech. AGP port však podporuje osazení tak zvaným 4MB AIMM modulem, což je přídavná paměť přidělená výhradně onboard grafice. Je využívána jako cache při komunikaci mezi procesorem, systémovou pamětí a samotnou on-board grafickou kartou. Bohužel v době testování jsme neměli možnost získat tento modul a nemohl být tedy posouzen skutečný přínos po osazení modulem AIMM.
Výsledky testů při využití grafické karty Inno3D GeForce 2 MX400 32MB:
Jak je podle testů až dramaticky patrné, teprve výborná grafická karta přidá této desce „běžící na 133 MHz systémové sběrnici s procesorem iP733“ pořádný šmrnc.
Testy základní desky probíhaly v následující sestavě:
Procesor Intel Pentium III 733 MHz
Paměť 128 MB SDRAM PC133
Pevný disk 30GB WesterDigital WDAC300BB
(využita integrovaná grafika)
a grafická karta Inno3D GeForce 2 MX400 32MB AGP
SiSoft Sandra 2001
CPU Benchmark
Provedením testu Dhrystone dostaneme počet provedených operací s celými čísly za sekundu násobený milionem. U testu Whetstone je to opět počet provedených operací v milionech, tentokráte se však výpočty provádějí s plovoucí desetinou čárkou.

CPU Multi-Media Benchmark
Během testování dochází k vytváření obrazu pomocí fraktálních výpočtů. Ty jsou prováděny jak s pevnou tak i s plovoucí desetinnou čárkou a jsou při nich využity multimediální instrukce procesoru.

Memory Benchmark
Pomocí tohoto testu se měří propustnost paměťové sběrnice. Výsledné hodnoty vyjadřují počet megabajtů přenesených za sekundu.

3D Mark 2001 verze 1.1
Tento program pracuje pod rozhraním DirectX. Během prvních šesti testů, které jsou zaměřeny na rychlost vykreslování, dochází k renderování 30 sekundové sekvence a je měřena rychlost zobrazování snímků za sekundu (FPS). Výsledná hodnota se získá jako součet všech šesti FPS vynásobená koeficientem 12. Při srovnání se řídíme pravidlem, že vyšší hodnota značí i vyšší výkon.
Výsledky testů při využití integrované grafiky:
![]() | bar. hloubka | 3Dmark |
640 x 480 | 16 | 866 |
800 x 600 | 16 | 700 |
1024 x 768 | 16 | 542 |
1280 x 1024 | 16 | 337 |
Integrovaná grafická karta:
Integrovaná grafická karta (lépe řečeno grafický čip) sdílí 1MB systémové paměti. Hodnota přidělené paměti je fixní, nedá se nikde nastavit, ani v biosu a je na velikosti systémové paměti nezávislá. Co je však zajímavé: tato deska využívá technologie DVMT (Dynamic Video Memory Technology), která dokáže dynamicky přidělit systémovou paměť v závislosti na skutečné potřebě aplikace.
Jak dalece tato technologie pracuje se mi nepodařilo zjistit, neboť například 3DMark 2001 umožnil při využití onboard grafické karty testovat barevnou hloubku pouze v 16-ti bitech. AGP port však podporuje osazení tak zvaným 4MB AIMM modulem, což je přídavná paměť přidělená výhradně onboard grafice. Je využívána jako cache při komunikaci mezi procesorem, systémovou pamětí a samotnou on-board grafickou kartou. Bohužel v době testování jsme neměli možnost získat tento modul a nemohl být tedy posouzen skutečný přínos po osazení modulem AIMM.
Výsledky testů při využití grafické karty Inno3D GeForce 2 MX400 32MB:
![]() | 16bitů | 32bitů |
640 x 480 | 2648 | 2582 |
800 x 600 | 2604 | 2418 |
1024 x 768 | 2361 | 2020 |
1280 x 1024 | 1950 | 1490 |
Jak je podle testů až dramaticky patrné, teprve výborná grafická karta přidá této desce „běžící na 133 MHz systémové sběrnici s procesorem iP733“ pořádný šmrnc.