Zotac GeForce GT 240 AMP! - nejlepší GT 240 na trhu
, Petr Štefek, recenze

Když jsem poprvé recenzoval GeForce GT 240, tak jsem si příliš servítky nebral a výsledek nebyl pro samotnou kartu příliš pozitivní. Dnes se GeForce GT 240 pokusí o nápravu reputace modelem od společnosti Zotac, a to rovnou v OC edici AMP!.
Kapitoly článku:
- Zotac GeForce GT 240 AMP! - nejlepší GT 240 na trhu
- Zotac GeForce GT 240 AMP! Edition - bližší pohled
- Testovací sestava a testy
- Battleforge
- Call of Duty: World at War
- Crysis Warhead
- Fracry 2
- F.E.A.R. 2: Project Origin
- S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
- Tom Clancy's H.A.W.X.
- World in Conflict: Soviet Assault
- Spotřeba
- Závěr - nepřekročíš stínu svého
GeForce GT 240 neměla a nemá na růžích ustláno, protože jednoduše existují grafické karty, které jsou pro běžného hráče podstatně zajímavější. Ať už se jedná o do úmoru omýlaný Radeon HD 4850 nebo GeForce 9800GT, které obě stojí o pár stovek více a nabízejí podstatně vyšší výkon.

V oblasti low-endu nebudeme polemizovat nad podporami DirectX 11 (v našem případě DirectX 10.1), protože nám zde jednoduše nejsou k ničemu a každá low-endová grafická karta si vystačí s DirectX 10. Nic jiného nepotřebuje ani nevyužije. GeForce GT 240 měla být důchovním nástupcem výše zmiňované GeForce 9600 GT, což se úplně nepovedlo, protože starý model je vůči standardně taktované GeForce GT 240 v každé hře podstatně výkonnější.
Nově příchozí GeForce zatnul tipec velmi pravděpodobně opravdu malý pixel fillrate, který ani DirectX 10.1 nenahradí. Počet stream procesorů je stejný (96) a počet texturovacích jednotek je u nového modelu poloviční.
Dnes se ale omezíme na kategorii okolo 2 tisíc korun a GeForce GT 240 od společnosti Zotac srovnáme se stejně cenově položenými kartami. Mezi nimi samozřejmě bude již pomalu archaická a značně morálně zastaralá GeForce 9600 GT, která ne a ne jít do důchodu. Pro Nvidii a GeForce GT 240 je to skoro jako překročit svůj vlastní stín. GeForce 9600 GT má totiž papírově značně navrch (především v pixel fillrate) a tak se velmi dobře taktuje.

V oblasti low-endu nebudeme polemizovat nad podporami DirectX 11 (v našem případě DirectX 10.1), protože nám zde jednoduše nejsou k ničemu a každá low-endová grafická karta si vystačí s DirectX 10. Nic jiného nepotřebuje ani nevyužije. GeForce GT 240 měla být důchovním nástupcem výše zmiňované GeForce 9600 GT, což se úplně nepovedlo, protože starý model je vůči standardně taktované GeForce GT 240 v každé hře podstatně výkonnější.
Nově příchozí GeForce zatnul tipec velmi pravděpodobně opravdu malý pixel fillrate, který ani DirectX 10.1 nenahradí. Počet stream procesorů je stejný (96) a počet texturovacích jednotek je u nového modelu poloviční.
Grafická karta | GeForce GT 220 | GeForce GT 240 | Zotac GT 240 AMP! |
GPU | GT216 | GT215 | GT215 |
Počet tranzistorů | 3xx mil. | 727 mil. | 727 mil. |
Výrobní technologie | 40 nm | 40 nm | 40 nm |
Frekvence jádra | 625 MHz | 550 MHz | 600 MHz |
Frekvence shaderů | 1 360 MHz | 1 360 MHz | 1 480 MHz |
Počet shaderů | 48 (1D) | 96 (1D) | 96 (1D) |
Pixel fillrate | 5 000 Mpix/s | 4 400 Mpix/s | 4 800 Mpix/s |
Texel fillrate | 10 000 Mtex/s | 17 600 Mtex/s | 19 200 Mtex/s |
Počet RBE | 8 | 8 | 8 |
Počet TMU | 16 | 32 | 32 |
Velikost paměti | až 1024 MB GDDR3/5 | 512 MB GDDR5 | 512 MB GDDR5 |
Frekvence paměti | 1 600 MHz | 3 400 MHz | 4 000 MHz |
Šířka sběrnice | 128-bit | 128-bit | 128-bit |
Propustnost sběrnice | 25 660 MB/s | 54 400 MB/s | 64 000 MB/s |
Verze DirectX | DirectX 10.1 | DirectX 10.1 | DirectX 10.1 |