Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis
8.11.2006, Michal Talanda, článek
Dnes, 8. listopadu, uvádí oficiálně nVidia po 4 letech vývoje novou generaci grafických karet GeForce 8. Jak vypadá zbrusu nová architektura, jaké má požadavky na systém a co všechno přinese? Předem můžeme říci, že se jedná o revoluci na poli grafických karet.
Kapitoly článku:
- Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis
- Architektura GPU
- Filtrování a vyhlazování
- Technologie a výkon
- Hodnocení a závěr
- Dodatek: galerie screenshotů
Jestliže jsme kdysi slavili výročí revoluce 7. listopadu, ode dneška je vše jinak. Revolučním dnem všech počítačových nadšenců se stává listopad 8., kdy byla uvedena první DirectX 10 grafická karta. Sice se u toho nestřílelo z Aurory, ale zato je tváří této události místo plešatého revolucionáře s bradkou tato lepá děva :-)
Tak jsme se pokochali pohledem na Adrianne Curry a zpátky k faktům. Trochu ve stínu nového GPU zůstává fakt, že zároveň s ním uvádí nVidia i nové chipsety nForce 650i / 680i, které vypadají také velmi slibně (obzvláště přístup k pamětem by měl být díky technologii EPP rychlý).
Na GeForce 8 pracovala nVidia několik let. Vývoj započal už v roce 2002 a poměrně dlouho tak běžel paralelně s GeForce 7. Důvod je nasnadě – zatímco sedmičková řada byla z architektonického hlediska jen mírnou evolucí předchozí řady, osmičková je postavena na zcela nové architektuře. Tato architektura je natolik flexibilní, že by měla nabídnout vysoký výkon jak v DirectX 10, tak i se staršími verzemi.
Možná se podivujete, proč se rozplývám nad tak samozřejmou věcí, jako je zpětná kompatibilita. Faktem je, že rozdíl mezi DX 9 a 10 je asi největší, jaký kdy mezi dvěmi verzemi DirectX byl (snad jedině příchod DX 8 a pixel shaderů se s tím dá srovnávat). Microsoft (s pomocí nVidie, která na vývoji DX 10 pilně spolupracovala) zde totiž bourá klasické paradigma renderovací pipeline a přichází s mnohem flexibilnějším konceptem, což je pro GPU samozřejmě výrazně tvrdší oříšek. Pojďme se tedy podívat, jak se s tím inženýři v Kalifornii dokázali poprat.
Nový čip - střídmé logo ukrývá nejvýkonnější GPU současnosti
Pokud si pročítáte tabulku odshora dolů, jdete od dobrých zpráv k těm špatným. Výkon je opravdu impozantní (pro srovnání je v tabulce současný jednojádrový top model nVidie 7900 GTX). Bohužel téměř dvouapůlnásobný počet tranzistorů při zachování 90nm výrobního procesu si vybírá krutou daň v podobě spotřeby a dvouslotového chlazení. Je opravdu škoda, že nVidia trochu zaspala v přechodu na 80nm proces.
G80 umí pracovat s DDR1, DDR2, DDR3, GDDR3 i GDDR4 pamětmi. Osobně bych byl raději, kdyby tam podpora čehokoli slabšího než DDR3 chyběla, protože použití DDR2 či dokonce DDR1 u případných low-end čipů bude výrazně znehodnocovat výhody G80 architektury.
Příjemná změna oproti uvedení 7800 GTX je nabídka hned dvou modelů a také relativně přijatelná doporučená cena.
Nový král - nVidia GeForce 8800 GTX
Silnější z obou GeForce 8800 sestřiček je GTXko, které je impozantní nejen svým výkonem. Karta je dlouhá skoro 27cm – dle nVidie by se tedy měla vejít do většiny “enthusiast-class” skříní. Co je však ještě pikantnější, je přítomnost hned dvou konektorů pro přídavné napájení. Jelikož dle specifikace je PCIe sběrnice schopna dodat 75W a přídavný konektor taktéž po 75W, musí být špičková spotřeba karty přes 150W. Osobně jsem tedy v testech velmi zvědav na kolonky “hluk”, “teplota ve skříni” a “stabilita”.
Pohled zezadu - dvouslotové chlazení je smutnou leč očekávanou realitou
GeForce 8800 GTS - rozdíl v délce je viditelný na první pohled
GTSko je o poznání kratší (má délku zhruba 23cm) a to hlavně díky skromnější napájecí části. Je přítomen pouze jeden konektor pro přídavné napájení, takže spotřeba se vejde do 150W. Pravděpodobně se jedná o G80 čipy, kde některá část nebyla plně funkční – nasvědčuje tomu stejný počet tranzistorů spolu s informací o neosazených paměťových modulech. GTX má na desce osazených všech 12, GTS pouze deset s tím, že pozice dvou neosazených se u různých karet liší (patrně dle toho, která část čipu je nefunkční).
Tak jsme se pokochali pohledem na Adrianne Curry a zpátky k faktům. Trochu ve stínu nového GPU zůstává fakt, že zároveň s ním uvádí nVidia i nové chipsety nForce 650i / 680i, které vypadají také velmi slibně (obzvláště přístup k pamětem by měl být díky technologii EPP rychlý).
Na GeForce 8 pracovala nVidia několik let. Vývoj započal už v roce 2002 a poměrně dlouho tak běžel paralelně s GeForce 7. Důvod je nasnadě – zatímco sedmičková řada byla z architektonického hlediska jen mírnou evolucí předchozí řady, osmičková je postavena na zcela nové architektuře. Tato architektura je natolik flexibilní, že by měla nabídnout vysoký výkon jak v DirectX 10, tak i se staršími verzemi.
Možná se podivujete, proč se rozplývám nad tak samozřejmou věcí, jako je zpětná kompatibilita. Faktem je, že rozdíl mezi DX 9 a 10 je asi největší, jaký kdy mezi dvěmi verzemi DirectX byl (snad jedině příchod DX 8 a pixel shaderů se s tím dá srovnávat). Microsoft (s pomocí nVidie, která na vývoji DX 10 pilně spolupracovala) zde totiž bourá klasické paradigma renderovací pipeline a přichází s mnohem flexibilnějším konceptem, což je pro GPU samozřejmě výrazně tvrdší oříšek. Pojďme se tedy podívat, jak se s tím inženýři v Kalifornii dokázali poprat.
Nový čip - střídmé logo ukrývá nejvýkonnější GPU současnosti
Specifikace
Následující tabulka nám srovnává nově uvedené karty s modelem 7900 GTX
Model | 8800GTX | 8800 GTS | 7900 GTX |
Počet tranzistorů | 681 milionů | 681 milionů | 279 milionů |
Počet shaderů | 128 | 96 | 8 vertex, 24 pixel |
Počet ROP | 6 (x8) | 5 (x8) | 16 |
Frekvence jádra | 575 MHz | 500 MHz | 650 MHz |
Frekvence shaderů | 1350 MHz | 1200 MHz | 650 MHz |
Frekvence paměti | 900 MHz | 800 MHz | 800 MHz |
Paměť | 768 MB GDDR3 | 640 MB GDDR3 | 512 MB GDDR3 |
Paměťový interface | 384 bitový | 320 bitový | 256 bitový |
Propustnost pamětí | 86,4 GB/s | 64 GB/s | 51,2 GB/s |
Fillrate | 36800 MTex/s | 24000 MTex/s | 15600 MTex/s |
Výrobní process | 90nm | 90nm | 90nm |
Výstupy | DL-DVI DL-DVI HDTV-out | DL-DVI DL-DVI HDTV-out | |
Zdroj - minimum | 450W, 30A na 12V větvi | 400W, 26A na 12V větvi | |
Doporučená cena | $599 | $449 |
Pokud si pročítáte tabulku odshora dolů, jdete od dobrých zpráv k těm špatným. Výkon je opravdu impozantní (pro srovnání je v tabulce současný jednojádrový top model nVidie 7900 GTX). Bohužel téměř dvouapůlnásobný počet tranzistorů při zachování 90nm výrobního procesu si vybírá krutou daň v podobě spotřeby a dvouslotového chlazení. Je opravdu škoda, že nVidia trochu zaspala v přechodu na 80nm proces.
G80 umí pracovat s DDR1, DDR2, DDR3, GDDR3 i GDDR4 pamětmi. Osobně bych byl raději, kdyby tam podpora čehokoli slabšího než DDR3 chyběla, protože použití DDR2 či dokonce DDR1 u případných low-end čipů bude výrazně znehodnocovat výhody G80 architektury.
Příjemná změna oproti uvedení 7800 GTX je nabídka hned dvou modelů a také relativně přijatelná doporučená cena.
Nový král - nVidia GeForce 8800 GTX
Silnější z obou GeForce 8800 sestřiček je GTXko, které je impozantní nejen svým výkonem. Karta je dlouhá skoro 27cm – dle nVidie by se tedy měla vejít do většiny “enthusiast-class” skříní. Co je však ještě pikantnější, je přítomnost hned dvou konektorů pro přídavné napájení. Jelikož dle specifikace je PCIe sběrnice schopna dodat 75W a přídavný konektor taktéž po 75W, musí být špičková spotřeba karty přes 150W. Osobně jsem tedy v testech velmi zvědav na kolonky “hluk”, “teplota ve skříni” a “stabilita”.
Pohled zezadu - dvouslotové chlazení je smutnou leč očekávanou realitou
GeForce 8800 GTS - rozdíl v délce je viditelný na první pohled
GTSko je o poznání kratší (má délku zhruba 23cm) a to hlavně díky skromnější napájecí části. Je přítomen pouze jeden konektor pro přídavné napájení, takže spotřeba se vejde do 150W. Pravděpodobně se jedná o G80 čipy, kde některá část nebyla plně funkční – nasvědčuje tomu stejný počet tranzistorů spolu s informací o neosazených paměťových modulech. GTX má na desce osazených všech 12, GTS pouze deset s tím, že pozice dvou neosazených se u různých karet liší (patrně dle toho, která část čipu je nefunkční).