Těším se až bude Optimus umět pořádně chodit. V chůzi zatím na Atlase vůbec nemá. V chůzi zatím spíš připomíná asi 20 roku starého Hondu Asimo. Pomalu po rovině.
Odpovědět0 0
By mě zajímalo, reaguiji na autonomní auta. Jak bude vyřešeno držení se v pruhu v zimě. U všech aut co jsem seděl i mé se řídí pruhy, ale ty v zimě nejsou vidět. I v létě jsem často požádán když autonomní řízení použiju, abych si vzal volant bo pruhy nevidí, a co cesty kde pruhy nejsou vůbec?
Odpovědět1 0
Těžko říci (mluví se o různých V2V, HD mapách, a spoustě dalších věcí, které jsou občas v kurzu trochu více, někdy trochu méně). Každopádně něco jiného jsou jednoduché systémy ADAS pro udržování v jízdním pruhu a něco jiné ty pokročilejší. Nelze srovnávat ADAS (SAE2) v normálním autě a autonomní auta (SAE4), které jezdí bez řidiče. BTW., základní jízdu po silnicích bez pruhů zvládne Tesla už dnes.
Odpovědět2 0
1, To, že Tesla zvládne jet po silnicích bez značení, můžete vidět na mnoha videích.
2, Já se tu ale nebavím o těchto ADAS (SAE2), ale o SAE4, které už v provozu jsou.
Odpovědět0 0
1. někdy stále nezvládá standardní situace a kdyby to dávala bezchybně, tak už se chlubí "5" ;) Taky občas dokážu trefit koš z půlky hřiště, ale nedám to 1000x po sobě a někdy ani 2x ..jen u toho hoby házení to ničemu nevadí ;)
2. Tak ona ta "4" má Šalamonskou definici, není potřeba mj. řidiče, ale nemusí fungovat, takže buď tam ponechají možnost převzít řízení, anebo se prostě bude stát :D
Odpovědět0 0
Já neříkám že je FSD od Tesly bezchybný, to není ani zdaleka. Jen ale ukazuje, že k autonomnímu řízení na silnicích není nutně potřeba čar, a to už dokonce dnes.
Odpovědět0 0
a taky je vidět na mnoha videich, jeva majáky napertu to do nich 😝
Odpovědět0 0
Ono staci i blbej asistent, ktery ti brani "v kolizi", pokud jedes prilis blizko neceho. Za specifickych podminek, napr, jedes po uzcke ceste, ktera je ohranicena z obou stran, tak ti asistent zacne strhavat volant na druhou stranu, coz ma za nasledek, ze se vyrypes na te druhe strane.
Tupe nasazeni technologii, nikdy nic nevyresi.
Odpovědět0 0
Už jsem zažil fantomové brždění na vlastní kůži a není to nic příjemného ani bezpečného. Na druhou stranu je to už tak ojedinělý jev, že někteří to předvádí sami o osobě mnohem častěji a to platí i o ostatních asistentech :D
Snad se tohle s dostatečným výpočetním výkonem podaří uspokojivě pořešit, aby to zbytečně nekecalo do řízení..
Odpovědět0 0
mě se to zatím nestalo (nejspíše tím že mám reakci auta velmi potlačenou) ale už mi to říkalo mnoho lidí že mu auto z ničehonic šláplo na brzdu (a článků je plno, kdy si třeba myslelo že auto na bilbordu je reálné atd.). A ano to bude docela nepříjemné, proto mám třeba vypnuté autonomní řízení. Bo sice mám poslední slovo, nemusím se z autem přetahovat o volant. 😁 ale i tak mi to drobné šťouchání jak se pokouší řídit vadí.
Odpovědět0 0
já třeba nechápu některé co po tom čekají, pokud chci být pasažér tak volím mhd. Já mám asistenci nastavenou velmi řidičšky, zasáhne jen v případě že udělám botu a něco přehlédnu, a nebo to autu nechám po čas pokud něco šteluji v infotamentu, dnes je tam toho tak moc že to jinak nejde. A toto nejde třeba vyřešit ani hlasovým ovládáním, bo sám neznám název .mp3 který tam má dát.
Odpovědět0 0
Tak se podívejte, kolik se po silnicích prohání Boltů a podobných. Taky jsou to pasažéři a nevolí MHD. Zájem o tento druh individuální dopravy není vůbec malý.
Odpovědět0 0
Tak asi měl na mysli ne pouze MHD ale i jiné druhy "zprostředkované" nikoliv individuální dopravy. Bolt nebo taxík je dost podobná záležitost jen ne hromadná, pouze se liší komfort, soukromí a možnost upravit trasu i časy ale pořád vás někdo veze a vy mu za to zacvakáte určitý obnos. Robotaxi má smysl jen pro toho kdo nesnese v autě ani toho řidiče, ale hlavně pro ty firmy, které doufají že toho řidiče nebudou muset platit...
Odpovědět0 0
Já odpovídám na otázku, co od toho kdo čeká, která tazateli nebyla jasná. Z pozice pasažéra, o čemž byl ten příspěvek, na který jsem reagoval, je to docela jasné. Je to alternativa služeb jako Bolt, když pasažérovi nevoní MHD. Lidé mají možnost využívat MHD, přesto mnozí volí Bolta už dnes. Tohle je "bezřidičskou" alternativou k němu.
Robotaxi může mít výhodu v nižší ceně (není třeba platit řidiče). Dá se však předpokládat, že se toto z nemalé části rozpustí do vyšší marže, takže bych rozhodně nečekal, že služby zlevní o celý plat řidiče.
Odpovědět0 0
No já chápu jeho otázku jako co že získají proti dnešním možnostem, s tím že tam použil ne úplně šťastně MHD...
U té ceny souhlasím že nižší může být ale je otázka o kolik, když bude potřeba dražší auto a stejně tam nějaký personál bude muset být(sice na více aut), kdo zastane věci co měl řidič na starost. I to soukromí možná bude sporné, jestli to bude uvnitř samá kamera.
Taky jestli to auto pozná že je znečištěné či úplně nevoní po nějakém unaveném pasažérovi, aby se ten následující nedivil...
Odpovědět1 0
proto se ptám co od toho lidi čekají, vy jste mi dal jasnou odpověď i když už jsem ji zhruba věděl, cena. Tak se i rozmohl vámi zmíněný bolt. Bo značka je, zabiju vás ale levně. Proto jsem zmínil mhd a ještě taxi, bo tam očekávám že řidič umí trochu řídit. Na rozdíl od vámi zminěného boltu, tam to hodnotím tak že dobrovolně cpu hlavu do gilotiny. Ale v porovnání autonomních aut i ten nejpitomnější řidič dovede zatím stále reagovat mnohem lépe než člověk. A ano řeknete si standardní situace vyřešit umí, přeci cesta je pokaždé standardní ne? A to jedno promile, čert pal člověk umře snad to nebudu já.
https://www.youtube.com/watch?v=Ofw3TeHRxcE
Odpovědět0 0
Ale v porovnání autonomních aut i ten nejpitomnější řidič dovede zatím stále reagovat mnohem lépe než člověk.
Nechapu
Odpovědět0 0
no tak zatím i blbej řidič dokáže lépe reagovat než autonomní auto, hlavně se nenechá zmýlit naprosto triviální věci, jako už se stalo. Třeba autonomní auto zabrzdilo na dálnici protože na bilbordu na mostě bylo auto a autonomní auto si myslelo že to je korektní auto a stojí před ním.
Odpovědět0 0
aha už chápu, to člověk tam nemá být
Odpovědět0 0
Autopilot dokáže jet líp než to vypadá. Ty příklady s tím autem na bilboardu nebo záhadné brždění jsou proto, že u autopilotů je kompromis bezpečnosti a rychlosti nastavený o moc víc k bezpečnosti než u průměrného člověka. Je to např proto že nehody autopilotů jsou moc sledovaný a dělaj jím špatnou reklamu. Tam kde to člověk při slabé nejistotě ještě projede, by autopilot čekal na mnohem větší jistotu. Tím nechci říct že i člověka splete auto na bilboardu, člověk chápe výhled před sebou líp ale víc riskuje a i díky tomu jede hezky plynule.
Odpovědět0 0
No bude tak špatný jak ho člověk naprogramuje nebo jak moc špatná data na učení dostane, případně pokud nebude dost výkonu ta data zpracovat.
Já věřím že v běžném provozu dokáže jet lépe než běžný člověk, dokonce i běžné krizové situace řešit rychleji. Průser je když přijde něco neočekávaného, na co chyběla data, nebo programátory nenapadlo že by mohlo nastat, případně souběh několika nestandardních situací. To pak zkušenější řidič dost často zvládne řešit lépe.
To že se na to upíra pohled více je z počátku dobře, ten tlak by měl pomoci ty nejzávažnější problémy odstranit dříve, než se to začne používat masově, zvláště když mnohde na to není ani připravena legislativa a ke škodám se ideálně nikdo hlásit nebude. I to dopravní značení bude muset být lepší...
Odpovědět0 0
proto ale píšu že se autonomie zatím plete, a to než bezpečnost může spíše znamenat smrt. Ono co asi nastane jak auto na dálnici prudce zabrzdí. A i proto jsem dalů to video, bo autonomní auto lze splést i tím že má člověk "stop" na tričku, jak říkám vše je zatím, jen prostě jako každou věc v poslední době tlačí vpřed, a u jiných věcí to třeba nevadí u toho se nic neděje, maximálně vyhozené peníze, ale tady jsou mrtvoly
Odpovědět0 0
Neznám statistiku, ale podle článků myslím že autonomní řízení má míň nehod než lidi.
Odpovědět0 0