Savage 2000, GeForce 256, Ati Fury MAXX, Voodoo 4/5 - srovnání
24.11.1999, Jindřich Šaršon, zpráva

Kterou 3D katru vybrat?
Letošní podzim se toho na poli 3D grafických karet děje opravdu hodně. Začalo to uvedením grafického procesoru GeForce 256 od firmy nVidia, který zvládá kromě běžných operací i nemálo z toho, co musel dříve počítat procesor (např. transformace z 3D do 2D, podporu dynamických světelných zdrojů a pod.). Samozřejmě konkurence na sebe nenechala dlouho čekat, a tak i firmy S3 a 3Dfx oznámily své favority, kteří by mohli GeForce 256 konkurovat.
Například Savage2000 od S3 má kromě plně integrované podpory transformací a osvětlování (i když ta bude využita až u pozdějších modelů, více o T&L se dozvíte v mém včerejším článku) i velmi výkonný pipelining. Cenově však vychází Savage2000 levněji, takže budou karty s tímto čipem přístupné i těm, kteří mají poněkud hlouběji do kapsy.
Firma 3Dfx se svým čipem VSA-100 vzbudila různorodé reakce. Pravdou je, že absence T&L může být trochu handicapem, zvláště ve chvíli, kdy se objeví hry, které ho budou podporovat. Ovšem využitím výborné podpory paralelního zapojení více čipů VSA-100 na jedné kartě (max. 32) získáte několikanásobný výkon oproti konkurenci.
Nesmíme samozřejmě zapomenout na firmu ATI, která se svoji dvouprocesorovou ATI Fury MAXX rozhodně nezaostává. ATI také oznámila vývoj nového čipu, zatím známého pod jménem "Rage 6", který bude hardwarově podporovat T&L a s výkonem generování 45 miliónů texturovaných trojúhelníků (GeForce zvládá 15 miliónů) bude určitě solidním soupeřem.
Ale podívejme se trochu podrobněji na karty, které již jsou na trhu nebo by se měly v nejbližším půl roce objevit a které výrobce alespoň někde předvedl (t.j. nejedná se o parametry "vygenerované" výrobcem bez možnosti ověření). V následující tabulce jsou shrnuty vlastnosti GeForce 256, S3 Savage 2000, ATI Fury MAXX a 3Dfx Voodoo 4/5. Konečné rozhodnutí o tom, která karta je nejlepší nechávám samozřejmě na vás.
Dle Vr-Zone
Například Savage2000 od S3 má kromě plně integrované podpory transformací a osvětlování (i když ta bude využita až u pozdějších modelů, více o T&L se dozvíte v mém včerejším článku) i velmi výkonný pipelining. Cenově však vychází Savage2000 levněji, takže budou karty s tímto čipem přístupné i těm, kteří mají poněkud hlouběji do kapsy.
Firma 3Dfx se svým čipem VSA-100 vzbudila různorodé reakce. Pravdou je, že absence T&L může být trochu handicapem, zvláště ve chvíli, kdy se objeví hry, které ho budou podporovat. Ovšem využitím výborné podpory paralelního zapojení více čipů VSA-100 na jedné kartě (max. 32) získáte několikanásobný výkon oproti konkurenci.
Nesmíme samozřejmě zapomenout na firmu ATI, která se svoji dvouprocesorovou ATI Fury MAXX rozhodně nezaostává. ATI také oznámila vývoj nového čipu, zatím známého pod jménem "Rage 6", který bude hardwarově podporovat T&L a s výkonem generování 45 miliónů texturovaných trojúhelníků (GeForce zvládá 15 miliónů) bude určitě solidním soupeřem.
Ale podívejme se trochu podrobněji na karty, které již jsou na trhu nebo by se měly v nejbližším půl roce objevit a které výrobce alespoň někde předvedl (t.j. nejedná se o parametry "vygenerované" výrobcem bez možnosti ověření). V následující tabulce jsou shrnuty vlastnosti GeForce 256, S3 Savage 2000, ATI Fury MAXX a 3Dfx Voodoo 4/5. Konečné rozhodnutí o tom, která karta je nejlepší nechávám samozřejmě na vás.
karta | nVidia GeForce 256 | S3 Savage 2000 | ATI Rage Fury MAXX | 3Dfx Voodoo 4/5 |
čip | GeForce 256 4D GPU | S3TL | Dual ATI Rage 128 PRO | 3Dfx VSA-100 |
prac. kmitočet | 120MHz | 125MHz | 125MHz | 166-183MHz |
kmitočet paměti | 166Mhz | 155MHz | 143MHz | není ještě určeno |
dat. tok | 6.4GB/s | 3.2GB/s | 4GB/s | 3GB/s – 1 čip |
fill-rate | 480 Mp/s | 500Mp/s | 500MP/s | 333-367Mp/s – 1 čip |
trojúhelníků/sec | 15 miliónů | 10-20 miliónů | N/A | N/A |
T&L | ano | ano | ne | ne |
počet HW světel | 8 | 8 | N/A | N/A |
paměť | max. 128MB, podpora DDR RAM | max. 64MB, podpora DDR | 64MB SDRAM | max. 64MB RAM na 1 čip |
AGP | AGP 4x | AGP 4x/2x | AGP 4x/2x | AGP 4x |
RAMDAC | 350Mhz | 350MHz | 300MHz | 350MHz (400MHz se plánuje) |
2D rozlišení | 2048x1536 | 2048x1536 | 1920x1200 | 2948x1536 |
kompr. textur | ![]() | S3TC komprese | ![]() | 3Dfx FXT-1 a DXTC komprese |
Z-Buffer | 16/24/32 bit | 32 bit | 32 bit | 24 bit Z a W buffer |
stencil buffer | 8 bit | 8 bit | 8 bit | 8 bit |
antilaliasing | ne | ne | antial. čár | real-time celoobr. antilaliasing |
gr. rozhranní | OpenGL, DX7 | OpenGL, DX7 | OpenGL, DX7 | OpenGL, DX7 |
cena | $250 SDR, $350 DDR | $200 | $250-$270 | Voodoo 4 4500 - $180, V. 5 5500 - $300, V. 5 6000 - $600 |
dostupnost | nyní | Q1 2000 | leden 2000 | Q1 2000 |
Dle Vr-Zone