reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
13.5.2023, Milan Šurkala, aktualita
Pomalu se přechází na elektrický pohon i u těžké nákladní dopravy. Aby to mohlo fungovat, je potřeba zajistit dostatečně rychlé nabíjení v rámci povinných přestávek. Společnosti Scania a ABB to nyní testují.
Tech-boy.lukas (1249) | 14.5.202311:37
Dotaz, co mán tento článek společného s IT? krom toho že je redaktor maniak do akumulátorů, a doma má nejspíše i sekeru na akumulátory
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4487) | 14.5.202311:57
Pokud jste si toho nevšiml, už dlouhou dobu se na SWH věnujeme i robotice včetně jejího využití v dopravě, propojování IT s dopravou a její budoucnosti obecně, nemluvě o akumulátorových technologiích, které ovlivňují nejen onu dopravu, ale také IT zařízení ­(telefony, notebooky,...­). Máme tu na to i speciální rubriku https:­/­/www.svethardware.cz­/akumulatory­-ev­/ ­(stejně jako se třeba věnujeme průzkumu vesmíru už také pěknou řádku let a i ta má vlastní rubriku https:­/­/www.svethardware.cz­/pruzkum­-vesmiru­/ a není to přímo IT­).

Nevím tedy, kde jste přišel na to, že jsem maniak do akumulátorů. Je to prostě jedno z témat, kterému se na SHW už dlouhodobě věnujeme. Že o tom píšu, protože je to jedno z témat tohoto serveru, neznamená, že jsem do toho maniak. Navíc čtenosti těchto článků ukazují, že to čtenáře dost zajímá.
Odpovědět1  1
Tech-boy.lukas (1249) | 14.5.202313:34
S tím že nevíte kde jsem přišel na to že jste aku maniak si děláte srandu že? Myslím že to může potvrdit 90% čtenářů tohoto serveru.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4487) | 15.5.20239:43
No podle toho, o čem všem tu na stránkách SHW píšu, tak musím být zároveň maniak do AMD i Intelu zároveň, v GPU do AMD i Nvidie zároveň, maniak do Applu i Androidu, maniak do Twitteru, kryptoměn, vesmírných raket a určitě mám vesmírnou raketu od Elona Muska doma v garáži :­-­), na zahradě mi stojí jaderná elektrárna, větrná i solární, kolem toho létám vlastním elektrickým letadlem, když o tom přece tolik píšu, je to přece logické... Vzpamatujte se. Že o tom píšu, nic neznamená.
Odpovědět1  0
Budman (251) | 13.5.202321:47
Jako teorie s těma přestávkama je hezká, ale hlavně to předpokládá, že ta nabíječka bude při příjezdu neobsazená... což se při nějakým rozšíření docela obávám, že nebude tak často a při těhle výkonech si neumím moc hustou síť podobných nabíječek představit, natož pak nějaký huby s x stojany. Další věc je, že rychlonabíjení je ta nejdražší energie a to s kamionovou dopravou moc dokupy nejde...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4487) | 14.5.20238:37
Hlavně bych nezapomínal na to, že se tady mění poskytovatel služby. Automobilka se stává současně poskytovatelem ­"pohonných hmot­" a jde o záležitost, která je součástí marketingu auta. Neprodává se už jen auto, ale i ty služby k němu. Nelze to srovnávat se situací v ICE, ta je trochu odlišná ­(ten, kdo staví ta odpočívadla, je úplně jiný subjekt s jinou motivací­). Řešení nabíjení je nyní součástí toho, co si kupuje zákazník, podobně jak to máte u Tesly s jejími Superchargery. Proč je Tesla tak úspěšná? Mimo jiné i proto, že vedle auta zajišťuje zákazníkům i síť nabíječek. Totéž se děje zde.

Navíc, celá záležitost má ještě spoustu dalších dílčích řešení, u kterých uvidíme, jak se to celé vyvine. Např. bezdrátové nabíjení ze silnice. Pokud bude dostupné, snížíte nutnost být připojený na nabíječce v rámci pauzy a buď můžete chytnout jakékoli místo nebo se můžete spokojit s pomalejším nabíjením. V2G je další záležitost. Stojící auto může být nejen konzumentem energie, ale když už je nabité ­(v rámci dlouhé přestávky­), zásobárnou energie pro ty vozy, které se nabíjí v přestávce krátké. Stojící auto se pak stává prostředkem pro vydělávání peněz.
Odpovědět0  2
Budman (251) | 14.5.202315:30
Ale to je přeci jedno, kdo bude zřizovatelem, to maximálně může ovlivnit cenu dobíjení ­(a stále bude pravděpodobně platit, že rychlodobíjení bude nejdražší­), tady se jedná hlavně hlavně o tu síť, vytvářet síť s megawatovými nabíječkami už je úplně něco jiného než to, co se buduje teď ­(ostatně kolik máme třeba u nás nabíjecích hubů s aspoň 250kW výkony a několika stojany schopnými tento výkon dodávat najednou?­)

Ty dílčí řešení jsou zase pro změnu trochu scifi, bezdrátový přenos v silnicích je utopie, neumíme u nás udělat ani běžný asfaltový povrch, aby vydržel pár let a ekonomika bezdrátu je v tomto případě nesmyslná. A nějaké přelévání energie sem tam je takové podivné a spíš mi to připomíná mokré sny z powerpointových prezentací než reálně použitelný koncept
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4487) | 15.5.202310:25
"Ale to je přeci jedno, kdo bude zřizovatelem, to maximálně může ovlivnit cenu dobíjení­"

Ale to je přece naprosto zásadní. Dnešní odpočívadla nejsou žádný výraznější byznys. Budujete je spíše proto, že musíte, ne proto, že chcete. I proto jich je nedostatek. Buduje snad Scania, MAN, Mercedes, Volvo odpočívadla pro ICE trucky? Nevím o tom. Ale tyto firmy budují odpočívadla a nabíječky pro elektrotrucky, protože řešení nabíjení je součástí celého balíčku ­(neprodávají už jen auto, prodávají auto jako službu, tedy auto i řešení jeho provozu­) podobně jako u Tesly ta firma řeší nejen auto, ale i jeho nabíjení díky Superchargerům. Buduje stát síť rychlonabíječek pro elektroauta, ačkoli o tom furt mluví, že se to má udělat? Ne, nebuduje. Dělá to především soukromý sektor a mnohdy právě ten, který je tvořen výrobci těch samotných aut a různými joint venture na ně napojenými.

"kolik máme třeba u nás nabíjecích hubů s aspoň 250kW výkony a několika stojany schopnými tento výkon dodávat najednou?​­"

Tu se přece bavíme o situaci budoucí, ne dnešní. Těžko mohou ty nabíječky už stát, když ta JV vznikla před několika měsíci.

"bezdrátový přenos v silnicích je utopie, neumíme u nás udělat ani běžný asfaltový povrch, aby vydržel pár let a ekonomika bezdrátu je v tomto případě nesmyslná­"

A to je právě zas to samé. Mění se Vám tady poskytovatel služby. Tady do toho zasáhne spíše soukromý sektor než stát ­(otázkou je, jak v kterých zemích­). A jestli se to soukromému sektoru má vyplatit, tak to musí fungovat. Konečně je tu řešení pro to, abychom měli kvalitní silnice, protože to nemusí stavět stát z našich daní, ale přičiní se o to soukromý sektor, který se na rozdíl od státu snažit, aby mu to přinášelo peníze, tedy to musí fungovat a být kvalitní. Když to fungovat nebude, tak nevydělá.

" A nějaké přelévání energie sem tam je takové podivné a spíš mi to připomíná mokré sny z powerpointových prezentací než reálně použitelný koncept ­"

A přesto jsou místa, kde to už funguje dnes a majitelé na tom reálně vydělávají.

Odpovědět0  1
Budman (251) | 15.5.202312:51
Já o voze a vy o koze ­- já se celou dobu bavím o technologické realizovatelnosti nabíjecích odpočívadel s takovými výkony v návaznosti na trasy a potřeby kamionové dopravy

S těma huby jste to také nepochopil, já samozřejmě vím, že se bavíme o situaci budoucí, ale pro srovnání jsem se Vás právě ptal, kolik rychlonabíjecích hubů s více stojany aspoň 250kW ­(tj, čtvrtina výkonu oproti tomuto, které už existují několik let­) pro osobní auta u nás máme? Prakticky žádné... A vy se tu oháníte tím, že zde pro kamiony bude nějaká síť super mega rychlých nabíječek? Sorryjako, ale to není budoucnost, to je StarTrek

S těmi silnicemi je to stále nesmysl, neexistuje na to legislativa a pořád to není efektivní, jen přesun do soukromého sektoru z toho dobrou věc neudělá

"A přesto jsou místa, kde to už funguje dnes a majitelé na tom reálně vydělávají.­"
Elektrické golfové vozíky existují a fungují ke spokojenosti uživatelů už desítky let a přesto to nic neznamená pro jiné použití BEV ;­-­) Nelze z přísně omezeného použití aproximovat stejný výsledek v plošném nasazení
Odpovědět1  0
Tech-boy.lukas (1249) | 16.5.20238:23
Je zbytečné se přít, rádiby ekomaniaci si vždy najdou důvod jak to jde, i když to popírá logiku, jak finanční tak technickou. Co na tom bude hub s 10* stojany po 1MW a budou mít vlastní přípojku z elektrárny a domluveno kolik mohou odebrat. U nás si účtují ~10M za kilometr běžné dálnice, kolik zhruba bude stát s indukčním nabíjením, a bude už za 100 let
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4487) | 16.5.202310:27
No u nás to patrně moc rychle nebude. Ale znova, nezapomínejme, že tady se o výstavbu a financování postará spíše soukromý sektor ­(tady se Vám prostě mění subjekt, který se o to stará a který do toho investuje, aby mu to něco přineslo, proto je nesmysl na to aplikovat metriku dnešních řešení­). Myslím, že je docela rozdíl, když jde o státní zakázku a soukromá firma si tam napálí přestřelenou cenu, a když se o to postará soukromá firma, které to má vydělávat. Kolik za to platí stát, není ta cena, kterou to stojí danou firmu. Ani bych se nedivil, kdyby kilometr indukční dálnice vyšel firmu levněji, než kolik stojí kilometr běžné neindukční dálnice stát, který si to tou firmou nechá postavit.
Odpovědět0  0
Hnizdo (433) | 13.5.202316:11
požár takového trucku bude nesmírně zajímavý
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4487) | 13.5.202316:57
To ale bude záležet na tom, jaká baterie tam vlastně bude. Některým akumulátorům se zas až tak moc dobře hořet nechce.
Odpovědět0  1
Choakinek (1547) | 13.5.202313:45
Tisíce hlav mohlo řešit problémy v kapitalismu. Místo toho se kapitalismus zrušil, vystřídal ho socialismus. Aby hlavy měly nad čím přemýšlet, vymyslely se socialistické problémy.
Odpovědět1  0
Jardadoma (1502) | 13.5.202311:46
Snad to budou lepší konektory než u grafik NV.
Odpovědět2  1
vilcoo (88) | 13.5.202319:25
Ak to takto ďalej pôjde, tak ho časom začne používať aj NVIDIA s intelom
Odpovědět3  0
Jardadoma (1502) | 13.5.202320:06
Nebo tak :o)
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1249) | 14.5.20239:38
:­-)
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1249) | 14.5.20239:37
není to standard nvidie, ale obecný. Jen amd zatím nemělo potřebu ho použít.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.