reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Diskuze k článku: Servery do 40 000 Kč
10.12.2010, Radan Tuhý, článek
Pokud je potřeba koupit nový server a je k dispozici pouze omezený rozpočet, výběr konečného produktu se stává o něco obtížnější a složitější. Následující článek je zaměřen na možnosti, které máme s částkou 40 tisíc korun (bez DPH).
Jan Matúšek | 15.12.20109:20
V tabulce parametrů je několik nepřesností, které je třeba uvést na pravou míru:

DELL PowerEdge R210: server neumí redundantní napájecí zdroje ­- má 1x 250W
- navíc ma 2x Gb LAN

T110 umí max. 4x 3.5­" HDD, lze nakonfigurovat 4x 2TB, tedy v tabulce nesedí výsledná kapacita

Pro více tech. informací a možnosti serverů DELL se můžete podívat na stránky výrobce...

PowerEdge T110: http:­/­/dell.to­/gzDEoz
PowerEdge R210: http:­/­/dell.to­/dIXJdI
PERC řadiče: http:­/­/dell.to­/9Oeein
Odpovědět0  0
fleg | 13.12.201023:51
Ked som zbadal nadpis potesil som sa, predsa len clankov ohladom serverov nebyva vela, ale po precitani mam pocit, ze to pisal niekto snad z donutenia...a navyse, co sa tomu az tak ani velmi nerozumie.
Hrozne.
Sam pouzivam u seba v housingu jak skladacky, tak znackove riesenia. Ale myslim, ze pri 2U a 1U rieseniach ide viac vyhod uz smerom ku znacke, 3U skladacka je porovnatelna so znackou a u skrinkovych serveroch nie je ziaden problem. Dovody pre skladacku tu uz odzneli...za rovnaku cenu mam servre rovno 2 a reakcny cas, ktory mi neda ziadna znacka.
Mensim zakaznikom davam vsade skladacky, dovod je jednoduchy...cena. Uz len fakt, ze malej firme ­"nanutim­" linuxovy server, kde bezi Samba a oni si mozu veci zalohovat je dnes velke vitazstvo.
A este maly detail. Dell ma tiez HW raid, ten uckovy som pred pol rokom instaloval u zakaznika.
Odpovědět0  0
fleg | 13.12.201023:56
Sorry Dell beriem zpat, pozrel som sa a zakaznikovi som dodal trosku iny typ, moja chyba;o­).
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 10.12.201014:30
teraz som kupoval do skoly server. 6jadrovy x6 1055T, 4GB Ram, 1TB+2x 2TB disky, zalozny zdroj, bez softwaru pod 900€. Ok, nemam NBD zaruku, ale 900€ za vykonnejsiu zostavu s vacsimi diskmi vs vasich 40k czk = 1600€ :­) To si mozem kupit 2 servry a budem mat aj zalozny.
Odpovědět0  0
zabak11 | 10.12.201019:25
Dobrý den,
můžete sem hodit nějaký odkaz? diky
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 11.12.20101:18
odkaz na co? www.alza.cz?
Odpovědět0  0
zabak11 | 13.12.201015:47
No odkaz na konkretni sestavu, nebo to byla skladacka na koleni?
Odpovědět0  0
Miroslav Jindra (221) | 14.12.201018:19
Vyznam znackoveho serveru je hlavne v te zaruce, ze... skladacku si muze poridit mala firma, ale uz ne dost dobre velka, kde na tom bude bezet domena ­(tzn i tiskarny atd.­) a bude na tom zavisla hromada lidi.
Odpovědět0  0
janforman (2) | 14.12.201021:59
pokud firma visí na jednom serveru, už to samo o sobě považuju za nesmysl.
(naprostý hazard­)
kdy už konečně lidi pochopí že hardware je spotřebák... software ne.
ta záruka je vám zrovna v tomhle případě nanic... ­(prostě bude blackout­).
mně železo pod tím naprosto nezajímá, můžu použít klidně noname krám a nebo značkový server. já si na něj vybalím systém řádově během minut.
nebo si ho přemigruju jinam. jestli na tej lopatě pod tím je napsáno IBM
nebo Franta Vomáčka mě nezajímá. ­(když se mi nebude líbit zahodím ho)
Odpovědět0  0
odb (511) | 10.12.201020:04
Mam rad taketo duchaplne prispevky.
kupoval si hotovy server alebo si kupoval skladacku? To je rozdiel. Ak ho instalujes v ramci skoly, kde aj pracujes a nebezi na nom nic kriticke, tak je to ok. Ale skus taky server instalovat na druhy koniec republiky a nech ti na nom nieco zblbne. Taky vzdialeny manazment nezavisly na OS alebo NBD je na nezaplatenie a potom ten tvoj server ­"je ale vyhra­". Mas 6 jadier, ... ale co ti z toho, vykon nieje vsetko a cena tiez. Hovori ti nieco TCO ­(total cost of ownership­), asi nie lebo nakupna cena servera jedna z poloziek a nikdy by nemala byt na prvom mieste pri rozhodovani sa pri kupe servera. Chce to rozlisovat vhodnost riesenia podla toho kde a na co ma dany server sluzit. Nezhadzuj znackove serveri, lebo rovnako mozem zhadzovat aj ja ten tvoj. Tvoj server ma urcite plus ale aj znackovy a nieje tu ziaden jednoznacny vitaz.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 11.12.20101:16
samozrejme mam skladacku. Neviem preco by som robil server na opacny koniec republiky, ale ak by som, tak beriem znackovy s NBD, to je jasne. Ja si pocitac viem oservisovat sam, z mojich doterajsich skusenosti taky ­"server­" ­(nemam rad to pomenovanie, lebo si to ludia pletu s drahymi znackovymi pocitacmi­) zlozim, nainstalujem, nastavim a jedine co treba robit su win updaty. Napr. jeden taky mi tu doma v skrini ide uz cca 4 roky. Mohol som kupit za 40k czk podobny ako je tu v clanku, no miesto toho mam 2jadrovy A64 4200+ a ide mi vsetko co som chcel. Jo, po 3,5 roku mi odisiel zdroj, tak som ho vymenil, investicia 30€, a keby bol na opacnej strane republiky ako hovoris, tak este + benzin tam a spet. Ale stale menej ako dat 1600 za pomalsi pc s mensimi diskami.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 11.12.20101:22
a len pre istotu... nebavime sa o servroch vseobecne, bavime sa o 1cpu lowend servroch. Doma si zrejme 4­-8cpu server nepostavis.
Odpovědět0  0
mejlik (1) | 11.12.20102:38
ale ty starosti ;­-)
Odpovědět0  0
guzii'n | 11.12.20103:20
tvoje myšlení je krásně krátkozraký. až ti v tý tvojí skládačce odejde základní deska, jak to budeš řešit? koupíš si druhou novou, nebo budeš čekat až ti vyreklamujou tu ze serveru? Když ta deska vezme do křemíkovýho nebe i cpu, budeš kupovat i další cpu, nebo počkáš, až se ti vyreklamuje deska, aby jsi zjistil, že máš navíc vadný cpu?

tohle je klasický smýšlení člověka, kterej nikdy nedělal nic velkýho a ­(bez urážky­) si myslím, že tak jak to dělá je vše super. teď možná šetříš něčí peníze, ale časem to bude na úkor tvojeho času. časem dáš radši přednost klidnýmu spaní před ušetřenýma pár tisícema.
Odpovědět0  0
lumpma (4) | 11.12.20106:52
Pánové myslím že oba máte svou pravdu jen se dost míjite v použití. Základní otázkou je jestli se obejdu bez servru na dobu delší než např. 1 týden pokud vaše odpověď zní ne není co řešit a musíte si připlatit za server. Pokud ale zní ano tak na serveru nestojí ani váš život ani život firmy a tedy bych uvažoval o skládačce.
Co se týká poznámky o nedělání ničeho velkýho. Představ si že firma bude zaměstnávat 40 lidí v oddělení IT v síti je dejme tomu 20 serverů. a Ty jako vedoucí oddělení IT máš přijít za ředitelem a říct mu že si má připlatit za NBD čímž se firmě zvíší náklady např o 20 % . Věř že pokud ředitel bude ekonom tak ti řekne ano ale chci tu mít min 2 jména lidí které propustíme. Chci říct vždy je něco za něco a je to od kontrétního případu rozhodnout se jestli na tom záleží a nebo se půjde do rizika.
Odpovědět0  0
odb (511) | 11.12.201011:07
to mas pravdu a podbne som pisal aj ja moj prispevok. ale je tu jeden problem uzivatel sroobik hned zhodil znackove serveri ­(pozri si nazov jeho prispevku­). To je ten hlavny problem. Asi kazdy z nas bude suhlasit, ze zalezi na konkretnom pripade aky server je najvhodnejsi ale zhadzovat ine riesenie len na zaklade ceny nieje na mieste.

Nepouzil si idealny priklad lebo NBD zaruka urcite nezvysi naklady do takej miery. Na prvom mieste su celkove naklady, kde cena NBD zaruky nijako extremne nezvysi celkove naklady na prevadzku. Straty pri vypadku, energie a ludia su ovela nakladovejsie polozky pri prevadzke serverov. Ak sa riaditel pozera len na cenu nakupu HW, tak to je zly riaditel a nema komplexny prehlad o firme a nakladoch.

Osobne vo firme mam servery obycajne skladacky ­(nemame tam nic casovo kriticke a akukolvek poruchu som schopny do niekolkych hodin opravit­) ale u zakaznikov, kde musia servery fungovat 24h denne 365 dni v roku pouzivame znackove servery s NBD zarukou a kvalitnou vzdialenou spravou.
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 11.12.201014:55
:­) ja som nezhodil znackove servre ja som zhodil konkretne tie co su v clanku. Chapem tvoje argumenty, a uplne snimi suhlasim. Bojis sa o spolahlivost, tak za tych 1600 kupis 2 servre, jeden odide, hned uzaj zapnes druhy, ten prvy doriesis reklamacie atd, zatial pojde zalozny.
Odpovědět0  0
guzii'n | 11.12.201015:44
jak chceš řešit synchronizaci dat s tím druhým záložním serverem? jak a jak často? každou hodinu? bude to nějak omezovat výkon? pokud budeš mít hodinu mimo provoz poštovní server ­(po dobu zprovoznování záložního serveru­), jakej problém ve výsledku bude, že klienti pracují s hodinu nebo 2 hodiny starýma mailama a nemají aktuální data? jak pak budeš překlápět nový data na starej zprovozněnej server?
Odpovědět0  0
sroobik (599) | 11.12.201017:01
ako to budes riesit, ked sa ti pokazi napr ten HP server? Budes cakat 24 hodin kym ti pride servisak. Keby si mal zalozny server, tak okamzite zacnes riesit a povecme za 3 hodiny ho mas spojazdneny. Vypadok 2hod vs 24hod+doba servisu. Preco tu riesime taketo veci? ked mas kvalitne zelezo, tak na 99% sa riesia sw zavady, a tam ti NBD zaruka ani neviem aka zaruka nepomoze. To riesis ty.
Odpovědět0  0
janforman (2) | 12.12.201013:03
naprostý souhlas výpadek u značkového železa cca 24 hodin a víc je naprosto normální. kolikrát se povede i to že náhradní komponenta je dostupná pouze letecky kdoví­-kde.
u skládaného železa máte náhradu většinou okamžitě ­(vezme se cokoliv po ruce­).
navíc pokud někoho trápí a ohání se tím že potřebuje značkové železo kvůli výpadkům tak je amatér a měl by peníze raději investovat do kvalitního software. hardware je pouze lopata jakmile mě naštve zahodím jí a vezmu si jinou.
značkové servery jsou opravdu poměrně zbytečnost a u velkých nasazení se dost často ani nepoužívají ­(vysoká cena ­- vyhozené peníze­) tam jsou oblíbené skládačky Google ­- Gigabyte apod.
vyjímkou mohou být Blade Systémy které mají svoje opodstatnění.
Odpovědět0  0
Hexer(neprihlaseny) | 12.12.201022:57
Take jsem zastancem skladacek... myslim ze vyhody tady vypsali lide se stejnou tendenci...

Za ty penize jste schopni dostat dva identicke stroje... pokud se jeden poroucha staci vytahnout disky a pokracovat tam kde jste skoncili... pokud to odnesou disky tak vam ani vymena do 24h nepomuze... stejne budete muset lovit zalohy... ale budete je lovit a nahazovat az pote co vam nekdo doveze ty disky... a pokud to disky prezijou jste schopni je vytahnout z havarky a dat do nahradniho stroje do 30 minut... 30 minut a jede se dal :­)

Ja moc vyhod ve znackovych serverech nevidim... navic tady se jedna o reseni jednoho serveru na nejakou aplikaci ­(DB...ucetni soft...postovni server­)... to mi prijde jako plytvani penezi... :­)

Tam kde se jedna o kriticke aplikace ktere musi jit stuj co stuj je server to posledni co resite... musite zajistit hlavne privod energie ­(od UPSek az po naftove generatory­) nahradni konektivitu...a nakonec server neni server ale je to cluster... kde uz je vam jedno ktere zelezo hori... proste se odpoji a privezou vam nove ­(ano tady muzete ocenit 24h zasah...protoze zadna nehoda vas na 24h neodstavi od prace...­)

A tom to je... u tehle reseni vam servis do 24h nepomuze... protoze 24h stat nemuzete...je to prilis dlouha doba... tohle reseni je vhodne tam kde vypadek jednoho serveru neohrozuje chod aplikace a tedy vymena do 24h je dostatecna pohodlna a setri vam cas...
Odpovědět0  0
Rhinox | 13.12.201018:33
Souhlasim, take to tak delam, a taky me to uz jednou zachranilo! Za cenu za jakou mi server nabizel HP a IBM sem si udelal dve ­"skladacky­": jednu zanesl do serverovny, a druhou ponechal u sebe. Ten server co sem mel doma sem vzdycky vecer zapnul, pres rsync sesynchronizoval obrazy virtualnich stroju se serverem v serverovne ­(tak 3­-5GB dat denne­), a vypnul. Kdyz sem jednou zjistil ze server neni na internetu dostupnej, jenom sem doma prekonfiguroval ip­-adresy na zaloznim serveru, sbalil, nalozil do auta, zavezl k provajdru co mi server housuje, a vymenil. Cakum­-prask tri hodiny sem byl off­-line ­(btw odesel tehdy pametovej cip­). Ptam se, kterej znackovej vyrobce by dokazal takhle rychle reagovat?
Odpovědět0  0
czhunter (62) | 18.12.201012:51
24 hodin a to jen když máš štěstí a další den je ­"bussiness day­" ... pokud není, tak smůla a bude to třeba 72 hodin.
Odpovědět0  0
tequilla (14) | 10.12.201014:20
Třeba od Fujitsu Siemens Computers se dají sehnat zajímavé konfigurace a zajímavé promo nabídky. Nehledě na možnost bezplatně rozšířit záruku na doživotí po registraci na jejich webu. Pro malou a střední firmu mají řadu Primergy T1 a ta je dostupná v některých konfiguracích s Windows Server 2008 Foundation v ceně ­(k jiným se dá zakoupit za pár peněz­). Článek jako takový mi přijde hodně povrchní, probranej letem světem aby se neřeklo...servery jsou určitě zajímavé téma, které by si zasloužilo podrobnější rozpitvání.
Odpovědět1  0
Janci01 | 10.12.201015:42
No, Siemens tam uz nefiguruje :­) uz je to len Fujitsu technology solutions...
Aktualne s promom na Windows Foundation­/Standard za par drobnych...
Odpovědět0  0
tequilla (14) | 10.12.201019:34
Mě teď od nich zpětně došel certifikát a tam to bylo ještě postaru, tak nějak se mi to FSC zarylo do paměti :)
Odpovědět0  0
Vladimír Bobek | 10.12.201013:07
V clanku vubec neni zminena velikost disku jako parametr hodnoceni jednotlivych serveru, pise se pouze o vykonu.. ve vetsine konfiguraci jsou 146GB SAS disky,coz je vykonove mozna supr, ale kapacitne je to mizerie..
Odpovědět0  0
Jombo | 10.12.201011:59
Ten 1U Dell má Two redundant 1100W hot­-plug power supplies, takže tá zmienka nutnosti mať 2U server je mimo..
Odpovědět0  0
Radan Tuhý (44) | 10.12.201013:37
Dobry den, tato informace byla opravena.
Odpovědět0  0
odb (511) | 10.12.201020:22
U toho Dellu by som dal ako minus pouzitie 2x1100W zdrojov do takehoto servera. Zbytocne vyhodene peniaze. Ten server sa mozno ani cez 200W spotrebu nedostane a oni tam daju 1100W zdroje.
U servera HP boli vyzdvihnute rychle disky ale u servera IBM nie, hoci su tam pouzite rovnake disky.
U serverov IBM a HP nebolo dane ako plus pouzitie HW RAIDu. U servera IBM a tower servera nebola spomenuta moznost rozsirenia, ktora je vyssia ako u ostatnych serverov.

Vseobcne clanok bol pisani velmi jednoduchou formou. Chcelo na nom viacej zapracovat a porovnat serveri viacej do detailov.
Odpovědět1  0
Kolemjdouci | 10.12.201011:10
Prijde mi jako docela dost velky ulet nezahrnout tento parametr do hodnoceni.
Odpovědět0  0
Tosuja (41) | 10.12.201013:06
to bys musel napsat u vsech, ze maji. SATA a SAS disky jsou automaticky hotswap. Musi se s tim samozrejme poprat OS, coz dnes taky neni problem.
Odpovědět0  0
Vladimír Bobek | 10.12.201013:08
nejde jen o rozhrani sas­/sata, ale o to jestli je na hotswap pripraven case..
Odpovědět0  0
guzii`n | 10.12.20108:16
Proč udáváte nenainstalovaný operační systém v nevýhodách? Pokud vaše firma využívá linux, jakou využívá distribuci? Nemáte ji nějak upravenou tak, aby lépe vyhovovala vašemu nasazení? Pokud využíváte windows, jakou verzi s licencí na co přesně využíváte? Mě se zdá tahle nevýhoda jako jasný krok od výrobce. Proč vám vnucovat něco, co v 90% případů nebude odpovídat tomu, co klient vyžaduje?
Odpovědět2  0
gck23 | 10.12.20109:47
Presne tak, hlavne pokud beru mensi firmu a microsoft platformu, tak OEM win2008 standard, pripadne SBS 2008 standard stoji s 5 cal cca 13000 bez DPH, to by se pak do 40k shanelo mnohem hur
Odpovědět0  0
Sp@ce (2) | 10.12.201010:25
Souhlas, naprostá většina podobných serverů se ­"prožene­" přes jednoduchý konfigurátor, kde je možnost si samozřejmě vybrat vhodný OS i s požadovaným počtem přístupových licencí ­(taky každý z výrobců má v nabídce ještě cenově zvýhodněnou OEM verzi OS Win ­- tzv. ROK­). Navíc např. u HP teď ke každému serveru dávají druhý Microserver ­(takový chytřejší NAS­) v ceně cca 6. tis., zdarma.
Odpovědět0  0
Radan Tuhý (44) | 10.12.201010:17
Dobry den,
s pripominkou souhlasim, uvadet to jako nevyhodu bylo nedomysleno, clanek je nyni upraven tak, ze je tato ­"nevyhoda­" odebrana.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.