Pojmy
Object Pascal Programovací jazyk, který vznikl jako rozšíření velmi populárního výukového programovacího jazyka Pascal. Rozšíření spočívá v podpoře OOP (objektově orientovaného programování). Základní syntaxe jazyka zůstává shodná s Pascalem. Nejpoužívanějším vývojovým prostředím pro Object Pascal je Delphi 7 společnosti Borland. Object Pascal si díky své syntaxi ponechal jednoduchost Pascalu, což umožnilo jeho rozšíření mezi méně odbornou programátorskou veřejnost. Přesto se však stále používá v mnoha firmách na profesionální úrovni, což dokazuje jeho stále nezanedbatelnou použitelnost.
OCZ OCZ Technology - firma vstoupila na trh v srpnu roku 2000 a nyní patří mezi největší výrobce paměťových modulů na světě. Společnost OCZ Technology vznikla k tomu, aby vyráběla ty nejrychlejší (High-End) a spolehlivé DDR a RDRAM moduly. Produkty samozřejmě nezůstaly jen u paměťových modulů, ale společnost rozšířila sortiment o chladiče, zdroje, flash disky, ... a před nedávnem firma vstoupila i na trh s grafickými kartami. OCZ vyvinulo a jako první realizovalo ULN technologie. Odkaz na výrobce: http://www.ocztechnology.com. Naše články o společnosti OCZ.
OEM Original Equipment Manufacturer - toto označení nesou výrobky, které nejsou určeny pro konečného zákazníka. Tyto produkty jsou vytvořeny pro producenty, kteří je pak často prodávají přímo pod svou obchodní značkou. Typickými OEM výrobky v oboru IT jsou základní desky, monitory, myši, klávesnice, reproduktory atp. Termínem OEM se někdy označují i přímo výrobci, kteří se zabývají výrobou převážně OEM produktů. Setkat se také můžeme se pojmem OEM licence, která se používá u operačních systémů dodávaných přímo s počítačem.
OGG 1) Ogg projekt - projekt, který si klade za cíl vytvořit svobodný software pro digitální multimédia.
2) Ogg jako formát - Datový formát Ogg propagovaný nadací Xiph.org byl vytvořen jako výchozí materiál větší iniciativy, která si klade za cíl vyvinout komponenty pro kódování a dekódování multimediálního obsahu, přičemž tyto komponenty budou svobodně dostupné a svobodně reimplementovatelné v softwaru (BSD licence). Formát Ogg je definován v RFC 3533 a jeho MIME typ application/ogg v RFC 3534. Různé části projektu jsou zamýšleny jako alternativy k nesvobodným standardům, jakými jsou kodeky MPEG, Real, QuickTime, Windows Media; formáty RIFF – WAV a AVI. Po stránce kvality je zvukový kodek na přibližně na stejné úrovni jako konkurenční formát Microsoftu Windows Media Audio. Oba jsou kvalitnější, než dnes již zastaralý, ale stále nejpoužívanější formát mp3.
OLED Organic light-emitting diode - organická LED dioda. Jedná se o technologii, kdy je LED dioda vyrobena z organického materiálu, díky čemuž lze vyrobit i opravdu miniaturní LED diody - jednotlivé body, které mohou klidně tvořit i velký, plněbarevný displej. Tato technologie má několik obrovských výhod. Výroba OLED displejů je ve své podstatě naprosto triviální. Jednotlivé body jsou navíc samy zdrojem světla, tudíž OLED displeje nevyžadují žádné podsvícení. Výhodou pak může být i skutečnost, že OLED displej může mít v praxi podobu průhledné, ohebné fólie, která bude zobrazovat obraz. Je pouze otázkou času, kdy se výrobní technologie zvládne natolik, že OLED displeje začnou vytlačovat dnes tolik rozšířené LCD displeje. Dnes se s OLED displeji setkáme například u MP3 přehrávačů, některých mobilních telefonů apod.
OLPC One Laptop Per Child - projekt zaměřený na rozvoj gramotnosti a vzdělání hlavně v rozvojových státech (Afrika atp.) - volně přeloženo jako notebook pro každé dítě. Původně se mělo jednat o (sub)notebook za maximálně sto dolarů (známý též jako XO-1), ale této mety se alespoň prozatím nepodařilo dosáhnout a cena se pohybuje o něco výše (o vlastní projekt stodolarového notebooku se pokouší Indie). Celý notebook je konstruován s ohledem na cenu, minimální spotřebu elektrické energie, sdílení konektivity (notebooky mezi sebou dovedou vytvořit WiFi síť), jednoduché používání pro děti a horší podmínky v kterých bude používán (vlhkost, prašnost, velké výkyvy teplot atp.).
Omega Drivers Populární alternativní ovladače pro grafické karty nVidia a AMD (ATi). Vycházejí z původních Catalystů nebo ForceWare, publikovány bývají s určitým zpožděním, nehodí se tedy pro použití s horkými novinkami od obou firem. Přesto mohou být dobrou a někdy i výkonnější alternativou, pokud nechcete nebo nemůžete používat oficiální ovladače. Jsou vhodné i pro notebooky, protože obsahují podporu pro mobilní čipy včetně aktivace šetřících funkcí. V současné době jsou podporovány operační systémy Windows XP/2000 a Vista 32 bit, pro nVidia karty i Vista 64 bit. Podpora pro Win 98/ME (stejně jako pro karty 3dfx) již byla ukončena. Ovladače naleznete na adrese http://www.omegadrivers.net.
OOP Zkratka pro Object Oriented Programming, čili objektově orientované programování. Jde o programovací techniku, která s každým prvkem pracuje jako s tzv. objektem, jež má určité snadno nastavitelné vlastnosti. Většina dnes běžně používaných programovacích jazyků zahrnuje podporu objektového přístupu. Mezi plně objektově orientované jazyky patří například známá Java. Ne všechny jazyky jsou však plně objektové. Například rovněž velmi hojně používané C++ obsahuje podporu objektového přístupu, není ale „omezeno“ pouze na objektový zápis.
OOXML Office Open XML je nový formát firmy Microsoft pro kancelářské programy. Jedná se o XML formát zabalený kompresním algoritmem ZIP. Soubory bodou označeny příponou .xlss; .docx nebo .pptx. Microsoft se snaží o prosazení tohoto formátu jako ISO normy, což se setkalo s velkým odporem na různých stranách vzhledem ke způsobu vytvoření tohoto standardu (např. nesmírně komplikovaná dokumentace)
Open Source Software Open Source Software (OSS) je software s otevřeným zdrojovým kódem. Při dodržení určitých podmínek je možno zdrojový kód legálně prohlížet a upravovat.
OpenGL Open Graphics Library - označení pro grafické API, využívané například v počítačových hrách jako obdoba Direct3D. OpenGL bylo vytvořeno společností SGI (Silicon Graphics Inc.) a veřejnosti se představilo v roce 1992. V současné době je OpenGL k dispozici ve verzi 2.1 (ze srpna 2006) a jedná se o druhé nejpoužívanější API (po Direct3D) pro tvorbu počítačových her.
OpenOffice.org Též pod zkratkou OOo - balík kancelářských aplikací, který je šířen jako svobodný software pod licencí LGPL nebo SISSL. Je komukoli dostupný zdarma a schopný fungovat na operačních systémech Microsoft Windows, systémech typu Unix, a Mac OS X. OOo je založen na zdrojovém kódu starší verze StarOffice, kterou zveřejnil SUN s úmyslem prolomit dominanci balíku Microsoft Office a umožnit SUNu rychlý vývoj při nízkých nákladech. Součástí OOo verzr 1.1.4. je:
  • Writer (textový procesor)
  • Draw (grafický editor)
  • Matematický kalkulátor Math
  • Calc (tabulkový kalkulátor)
  • Databázové uživatelské nástroje
  • Vizuální editor HTML
  • Záznamník maker
  • StarOffice Basic
  • Impress (program na přípravu prezentací)
  • Export a import formátů Microsoft Word a DocBook XML, export formátů PDF a Macromedia Flash
OpenOffice.org od verze 2.0 plně používá a podporuje otevřený souborový formát OpenDocument. Dokáže však načítat i soubory v mnohých dalších formátech a do mnoha jiných také ukládat, samozřejmě i do formátů kancelářského balíku Microsoft Office. Domácí stránka projektu.
OPM Optimized Power Management - v překladu optimalizované řízení spotřeby. Zlepšuje nebo-li optimalizuje efektivitu využíváné elektrické energie. Je to soubor znalostí a dovedností k aplikaci technologií sloužících k co možná nejnižší spotřebě, využívaná především u procesorů, kde se projevuje nejčastěji snižováním taktu a napětí v okamžicích bez zátěže, vypínáním jednotlivých jader apod.
Opteron Označení pro serverové procesory společnosti AMD. První AMD Opteron byl představen uveden na trh 22. dubna 2003 a byl to zároveň první zástupce architektury K8. Přestože byl Opteron navržen primárně jako serverový procesor (původně byl také pouze pro socket 940), po vydání verze pro socket 939 (která navíc používala klasické paměti bez ECC korekce chyb) se tento procesor stal velmi oblíbený i u hráčů a overclockerů, díky dobrým možnostem pro přetaktování (konkrétně Opteron 144). V současné jsou na trhu již nové Opterony architektury K10 s jádrem Barcelona.
Optical cable Optické kabely se používají na velké vzdálenosti a disponují vysokými přenosovými rychlostmi. Přenos dat zajišťuje modulovaný světelný paprsek. Kabel je tvořen skleněným vláknem obklopeným ochranným pláštěm. Vlákno je složeno z jádra a odrazné vrstvy. Tyto části se liší svými optickými vlastnostmi. Jádrem se světelné paprsky šíří a na odrazné vrstvě, která působí jako zrcadlo, se odráží zpět do jádra. Kolem vlákna je zpevňující ochranný plášť, a ten pak pokrývá vnější plastová izolace. Rozlišujeme dva druhy optického kabelu: jednovidový (singlemode) a vícevidový (multimode). Jednovidové vlákno přenáší pouze jeden paprsek, ale mnohem rychleji. Na vzdálenost 1000 km je přenosová rychlost zhruba 2,5 Gbps a na 1 km je to asi 40 Gbps. Tento druh se používá na delší vzdálenosti, je patřičně dražší a jeho tloušťka je 7 až 10 µm. Vícevidové vlákno přenáší více paprsků najednou (dochází k disperzi světla). Přenosová rychlost je 16 Gbps na 1 km. Jeho troušťka je zhruba 50-80 µm. Používá se jen na kratší vzdálenosti, protože při délce větší jak 1 km je přenos kvůli vzájemnému ovlivňování paprsků nepřesný. Na každém konci optického kabelu je potřeba "tvarovače signálu", který převede světelný paprsky na elektrický signál. Optické trasy se skládají z vysílače a přijímače. Jako zdroj jsou v optických vysílačích používány dva typy zářičů: LED diody a laserové diody. V dnešní době se už však od LED zářičů postupně ustupuje. V optických sítích nejsou tak vysoké ztráty jako v klasických sítích, přesto však k nim dochází: cca až 2dB na 1000m a až 2dB na spoj.
ORDVAC ORDVAC (Ordnance Discrete Variable Automatic Computer) byl sálový počítač první generace, vybudovaný pro Balistickou výzkumnou laboratoř Armády Spojených států amerických v Aberdeen Proving Ground v Marylandu za pomoci Univerzity v Illinois. Založen byl na architektuře IAS (Institute for Advanced Study, Institut pokročilých studií) od Johna von Neumanna, která se později stala známá jako von Neumannovo schéma, a jako první počítač měl kompilátor. Uveden do provozu byl na jaře roku 1951 za účelem výpočtu balistických křivek. ORDVAC sestával z 2 178 elektronek, hlavní paměť (Williamsova trubice) měla kapacitu 1024 balíků dat o délce 40 bitů. Počítač byl asynchronní, nepracoval tedy s centrálním časovačem, ale další instrukce se začala vykonávat po skončení první. Sčítání trvalo 72 µs, násobení 732 µs. Podobně jako BRLESC používal vlastní šestnáctkovou sadu, kde namísto A B C D E F reprezentovala čísla od 10 do 15 písmena K S N J F L.
OSA Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním - název organizace, která vznikla již roku 1919, mající za cíl ochranu hudebních děl vázaných autorskými právy. Tato organizace v současnosti sdružuje a zastupuje více jak 5 000 skladatelů, nakladatelů, textařů a dalších osob vlastnící autorská práva k hudebním dílům. Tato organizace také stojí za zavedením často diskutovaných autorských poplatků.
OSD OnScreen Display je obecné označení pro servisní menu, které se zobrazuje přímo na obrazovce a slouží k nastavování všech parametrů. U monitorů je to například kontrast, jas, vyvážení barev a další. Nastavení je uloženo přímo v paměti zařízení. Předchůdcem OSD bylo analogové nastavování pomocí potenciometrů. OSD se také používá u TV, videí, DVD přehrávačů, projektorů, atp.
OSI Open Systems Interconnection - jedná se o referenční komunikační model vypracovaný v roce 1982 organizací pro normalizaci (ISO) a v roce 1984 ho přijala jako mezinárodní normu ISO 7498. Jedná se o doporučený model, který rozděluje vzájemnou komunikaci mezi počítači do sedmi souvisejících vrstev - tzv. OSI Model:
1. Fyzická vrstva (physical)
2. Linková vrstva (Data Link)
3. Síťová vrstva (Network)
4. Transportní vrstva (Transport)
5. Relační vrstva (Session)
6. Prezentační vrstva (Presentation)
7. Aplikační vrstva (Application)

Jednotlivé vrstvy vykonávají skupinu jasně definovaných funkcí potřebných pro komunikaci. Dokáží komunikovat vždy jen mezi sousedními vrstvami. Před samotným přesunem dat z jedné vrstvy do druhé dojde k rozdělení přenášených dat do jednotlivých paketů. V každé vrstvě se pak každému paketu přidávají záhlaví jednotlivých vrstev, které jsou nezbytné pro úspěšný datový přenos po síti.
OSPF OSPF (Open Shortest Path First) je protokol používaný pro interní routování uvnitř autonomního systému (AS). Byl vytvořen organizací IETF přibližně v letech 1988 až 1991. Autonomním systémem může být např. infrastruktura ISP - linky po republice nebo v menším měřítku například wifi síť v nějaké lokalitě. OSPF a dynamické routování obecně se používá v případech, kdy se cesta ven (default route) dá uskutečnit více než jednou trasou.

OSPF je tzv. link-state protokol, pomocí kterého si sousední routery prostřednictvím Hello paketů vyměňují informace o stavu linek, a každý z routerů v dané oblasti (area) zná celou topologii sítě. Výchozí konfigurace je Hello paket jednou za 10 sekund, a pokud nepřijde žádná odezva do 40 sekund, vyprší dead interval a linka je prohlášena za mrtvou. Poté následuje přepočet a router hledá cestu jinudy, nezapomene však informovat všechny své sousedy (neighbor). OSPF pozná opakovanou aktualizaci (cyklus), kdy neposílá dál. Také z mapy sítě vypočítá nejkratší cesty ke všem cílům.
OverDrive 1) Technologie snižující odezvu u LCD monitorů - typický překmit u odezvy "rise" (náběh) způsobený vyšším napětím, který elektronika do pixelů posílá.
2) Přetaktovací utilita zabudovaná přímo do oficiálních ovladačů pro kartu ATi (AMD) - Catalyst Control Center.
overlay Video overlay - překrývání videa. Jedná se o pomylsný most mezi přehrávaným videozáznamem a jeho výslednou kvalitou na zobrazovacím zařízení. Overlay vrstva pro video může být zpracovávána na SW nebo HW úrovni, důležité však je, že tato vrstva zajišťuje interpolaci videa (změnu rozlišení) a jeho optimální přizpůsobení (např. i zrušení prokládání) pro zobrazovací zařízení. Bez použití překryvného režimu video skokově ztratí kvalitu při použití jiného rozlišení, než defaultního (rozlišení, ve kterém je video zaznamenáno).
OvisLink Společnost OvisLink byla založena v roce 1993 na Taiwanu a zabývá se dodávkami síťových řešení. Více informací naleznete na stránkách: http://www.ovislink.com. Naše články o společnosti OvisLink.