reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
6.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Možná jste před měsícem zažili bombastické titulky o tom, jak snížení dotací na elektromobily v Norsku extrémně snížilo jejich prodeje o 96 %. Když si čísla vyložíte špatně, můžete dojít i k takovému nesmyslu. Únor však ukazuje, jak se věci mají.
congi (317) | 7.3.202311:16
..kde jsou výrazné postihy klasických spalovacích aut...tohle je proste hnus, donutit kohokoliv vzdat se sveho vozu, ktereho treba vyuziva jen parkrat za mesic jen na to nejdulezitejsi, pod zasadne zkreslenou zaminkou cistciho vzduchu je hrozne...to same reseni stari vozoveho parku, kdy by nejradsi aby vsichni meli jen par let stare auta s posledni emisni tridou a je jim uplne jedno kolik odpadu a zplodin by to ve vysledku vygenerelovalo, konzumni styl zivota je ta nejvetsi ekologicka zatez pro nasi planetu
Odpovědět5  1
Budman (251) | 6.3.202321:14
Ten článek je takové dlouhé povídání o ničem ­- samozřejmě, že propad o 96% byl nesmysl a autor to správně popsal, jak ono číslo vzniklo, bylo to takové klasické vytržení z kontextu a vhodná interpretace pro clickbait titulky. Ale na nějaké celkové objektivnější hodnocení dopadu to není ani tak, protože Norsko má trh extrémně deformovaný a tohle zvýhodnění bylo jedno z nejmenších. Hodnotit by se dalo jedině, kdyby odstranili všechna zvýhodnění i znevýhodnění z BEV i ICE a teprve pak by se vidělo, co by si lidé vybrali... celý článek se dal vlastně shrnout do posledního odstavce :­-­)
Odpovědět11  0
thegrid (255) | 6.3.202323:53
Nj autor článku je více než nadšený do elektroaut. Ale alespoň se člověk dozví neco jiného než o PC.
Odpovědět3  3
Milan Šurkala (4500) | 7.3.20237:26
Nejsem nadšený do elektroaut. Naopak, sám jsem zastáncem točivých atmosférických benzínů pěkně s manuálem. Nicméně mou prací je uvádět věci do kontextu a snažit se přinášet co nejobjektivnější pohledy na věc. A pokud někdo tvrdí, že se prodeje kvůli výpadku dotací snížily o 96 % a že bublina EV úplně praskla, přitom se hned následující měsíc ukáže, že prodeje EV jsou za daný měsíc v celé historii země rekordně vysoké ­(a to navzdory třem důvodům, proč by to tak být nemělo­), tak to napíšu. Nebudu si přece přiohýbat realitu tak, aby to vyhovovalo tomu, čemu fandím ­(kdybych tu měl psát o tom, čemu fandím, tak byste tu našli spíše GT86 než elektroauto­).
Odpovědět0  0
Akulacz (201) | 6.3.202318:06
No pokud zdaní ICE tak že jsou dražší než BEV i v těch nižších třídách tak se nedivte že je moc lidí nekupuje...
Odpovědět1  0
MilanDka (6) | 6.3.202320:25
Tak ono se to bude dít i ve zbytku Evropy. Minimálně od roku 2025. Možná to nebude přímo daň za ICE, ale palivo prostě i díky povolenkám bude tak drahé, že to spousta lidí neutáhne.
Odpovědět0  1
pevan (40) | 6.3.202323:15
Ona je taky otázka, co se bude dít s cenou elektřiny, ne každý má dům se soláry na střeše a k tomu mega na nové auto. A jak znám politiky, oni už něco vymyslí, jak dostat prašule z lidí, když se nebude prodávat tolik benzínu a nafty. Jen tak zběžně mne napadá třeba silniční daň pro všechny, vzhledem k počtu šmíráků v nových autech taky může přijít zpoplatnění každého ujetého kilometru, teď v Anglii přišli s jejich patnáctiminutovými oblastmi ­( https:­/­/www.idnes.cz­/zpravy­/zahranicni­/patnactiminutova­-mesta­-svoboda­-klima­-velka­-britanie­-lockdown.A230228_174024_zahranicni_jhr­), tam už je počítáno s nemalou částkou za vjezd auta a vybírat to budou automatem s kamerami. Ekologistům už vadí i BEV, protože se jim práší z pneumatik, to se taky zpoplatní. Jo, budeme chodit pěšky, nebo na kole. To bude paráda, hlavně pro invalidy a starší lidi. A až nedorazí rychlá, protože se jí po cestě vybily baterky, to pak bude vrchol civilizace.
Odpovědět3  0
vilcoo (88) | 7.3.20237:31
akoze preco by sa mali autu rychlej vybit baterky? tie auta preziju drvivu cast zivota na stojisku,kde sa ajtak nabija bateria kvoli pristrojom v aute,,, si myslite,ze su taki tupci,aby si nenabijali aj trakcnu bateriu?
Odpovědět0  1
pevan (40) | 7.3.202310:01
Ona sanitka většinu času stojí? To jste asi spadnul z jahody na znak, ne? Sanitka většinu času JEDE. Ta elektrická zbytek času nabíjí. A dojezd EV není žádný zázrak, pokud nejsou ideální podmínky.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4500) | 7.3.202319:32
Co jsem četl, tak pražský rekord byl 9500 km za měsíc ­(tj. 300 km denně­). Obvykle to je okolo 30­-60 tisíc km ročně ­(80­-160 km denně­).

WAS testoval elektrickou sanitku v Evropě a výsledky z více než půlročního testování byly: denně ujela cca 90 km, průměrný výjezd cca 17 km. Na jedno nabití baterky by měl dojezd dosahovat 150­-200km ­(tedy na jedno nabití by měla zvládnout cca 8 výjezdů bez toho, aniž by viděla nabíječku­). 20­-30minutové připojení na 22kW nabíječku dobilo 30 km, tedy další dva výjezdy ­(takže je potřeba, aby ta sanitka byla na nabíječce cca 60­-90 minut denně v průměru, takže v nejhorším případě řekněme 3 hodiny?­) Nejsem si jist, zda jsou sanitky 21 hodin v terénu.
Odpovědět1  1
pevan (40) | 7.3.202321:45
Ale to ani nemusí ­(i když se klidně vsaďte, že ve velkých městech jsou v provozu klidně skoro celý den­/noc­), ale takový malý, hezký příklad z praxe: Na Šumavě, někde kolem Domažlic, na dřevorubce spadne strom. Ono to je do nejbližší okresní nemocnice v Klatovech ­"jen­" kolem padesáti kilometrů, ale výškové převýšení je docela slušné, polní cesty taky nic moc a on najednou ten dojezd ­"až­" 200km je najednou poloviční. No, takže saniťák se sice, možná, dostane k pacientovi, ale do nemocnice už ho taky nemusí dovézt. Tohle se stalo loni někdy v listopadu, bylo to i v novinách. Jenže tam jela spalovací sanita, takže v klidu dojela tam, i zpět. S elektrickou, navíc v zimě...
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4500) | 7.3.202322:26
No jestli je to do kopce tam, tak ono je to pak zpět z kopce, ne? To už tu bylo s těmi elektrickými náklaďáky. Výjezd na kopec výrazně zvýšil spotřebu, baterie se mnohem rychleji vybíjela. No jenže když vyjel na kopec, tak ho také musel sjet. Po 45 kilometrech jízdy dolů z kopce měl dojezd ještě o 45 km delší než na vrcholu kopce. Tak proč by nedojel do nemocnice, když by z kopce nejenže nespotřebovával energii, ale dokonce se dobíjel? Úplně zapomínáte na rekuperaci. A pokud ten kopec nebude dolů tak moc prudký, aby se baterie výrazněji dobíjela, no tak pak také opačný směrem ten kopec není ani natolik prudký, aby se výrazněji vybíjela.
Odpovědět1  2
pevan (40) | 8.3.20239:47
Asi jste už dlouho nebyl na Šumavě. To není do jednoho kopce nahoru a pak z toho samého kopce dolů. Tam jsou těch kopců stovky a je sakra rozdíl jet po hladkém asfaltu, nebo po typické rozbité místní komunikaci, nebo polňačce. Tam ten dojezd fakt nezvýšíte, spíš naopak.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (4500) | 8.3.202310:10
"To není do jednoho kopce nahoru a pak z toho samého kopce dolů.­"

A ono to snad hraje nějakou roli? Do dlouhého kopce spotřeba stoupat nebude, ale do stejně prudkého krátkého kopce ano? Z dlouhého táhlého kopce to rekuperovat bude, ale z krátkého stejně prudkého kopce ne? Proč?

Podívejte, dám velmi jednoduchý příklad ­(a ještě bez rekuperace, ať to máme ještě jednodušší­). Na rovině 20kWh­/100km, do kopce 40 kWh­/100km, z kopce 0 kWh­/100km. Pokud budete mít 20 km dlouhý kopec ­(spotřebujete 8 kWh­), pak 10 km rovinky ­(spotřebujete 2 kWh­) a 20 km z kopce ­(spotřebujete 0 kWh­), tak ujedete 50 km a spotřebujete celkem 10 kWh.

A teď mějme 200 metrů dlouhý kopec ­(spotřebujete 0,08 kWh­), 100 metrů rovinku ­(spotřebujete 0,02 kWh­) a 200 metrů dolů z kopce ­(spotřebujete 0 kWh­). Ujedete 500 metrů, spotřebujete 0,1 kWh. Když takových kopců budete mít 100, co se stane? Ujedete 50 km se spotřebou 10 kWh. Stejně jako v předchozím případě. Jaký rozdíl tam dělají ty stovky kopců? Je jedno jak je dlouhý. To, co spotřebujete navíc směrem nahoru, zase částečně získáváte směrem dolů. Je jedno, zda je to jeden 20km kopec nebo 100 200metrových.
Odpovědět1  1
paja666 (128) | 8.3.202310:22
Kdyz jsme u tech kopcu, jen si tak rikam, jak to bude vypadat v zime treba na hranicich v Krusnych horach, kdyz tam ty kamiony budou na elektriku :­-D Napadne snih ­(necekane v zime­) a bude tam stat kolona kamionu pres noc, pak dalsi den a co se asi stane? Budou tam stat dal, nez jim nekdo pritahne snuru z nabijecky? :­-D
Odpovědět1  0
pevan (40) | 8.3.202317:37
OK, tak ještě jednou a pomalu, jo? Získáte leda tak houby s octem, protože slavná rekuperace nefunguje pro nízké rychlosti, které jsou v těchto oblastech, notabene v zimě nutné. To zaprvé. Zadruhé: Těch 40 kWh je pro krásnou, rovnou, hladkou silnici. Po tom tankodromu, co se vyskytuje na horských komunikacích nejen na Šumavě, je spotřeba reálně násobná a je ale úplně jedno, jestli tam jede spalovací auto, nebo baterkáč. A to nemluvím o té drobnosti, že baterkáč je o dost těžší, tedy se bude třeba z bahna vyhrabávat fakt dost blbě. Možná proto mají i ty sanitky pro tyhle oblasti terénní úpravu, kde jde spotřeba opět silně nahoru. Takže hodně štěstí s obhajobou neobhajitelného.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4500) | 8.3.202319:08
Aha, Vám nedošlo, že ta čísla jsem vzal jen pro ilustraci konceptu, abych vysvětlil, že auto má dolů z kopce nižší spotřebu než v opačném směru. A navíc jsem tam do toho ani tu rekuperaci netahal, aby to bylo jednodušší na pochopení.

Takže ještě jednou. Jak se bud lišit spotřeba pokud pojedu jeden velký kopec nahoru a pak ho sjedu dolů od situace, když to rozdělím na 100 kopečků a cestou nahoru a dolů strávím úplně stejný počet kilometrů? Tohle funguje podobně i u ICE bez rekuperace. Cestou nahoru máte spotřebu vyšší než cestou dolů a je jedno, jak je ten kopec velký ­(záleží akorát na rychlosti­). Pokud se šplháte 50 km do kopce a spotřeba Vám vzroste třeba na dvojnásobek, tak cestou dolů Vám ta spotřeba klesne. A úplně stejně to bude fungovat i na kopci 50metrovém. U ICE může cestou dolů klesnout spotřeba max. na nulu, u BEV dokonce do záporu, protože může rekuperovat ­(ale i když nebude, tak v situaci, kdy je ICE na nule, bude na nule také­). I to ICE bude mít z kopce nižší spotřebu než do kopce. Na dlouhém i krátkém.

Navíc zapomínáte, že u BEV je výsledná spotřeba více závislá na rychlosti, což je nevýhoda ve vysokých rychlostech, ale výhoda v těch nízkých. Takže tu sám protlačujete situaci, kdy bude ten BEV ve výhodě, protože ICE v nízkých rychlostech na nízkých rychlostech svou spotřebu dramaticky zvyšuje ­(je tam zoufale neefektivní­), což u BEV tak moc neplatí.

Příklad. Mám tu grafy několika ICE.
1, Při 100 km­/h spotřeba 6,5 litru. Při 40km­/h 5,2 ­(na pětku­), 5,8 ­(na čtyřku­), 6,3 ­(na trojku­), 8,7 ­(na dvojku­) a 16 ­(na jedničku­). Při rychlosti 20 km­/h 8,6 ­(na dvojku­), 14,3 ­(na jedničku­). Při 10 km­/h na jedničku 16,2 litru.
2, Při 100 km­/h spotřeba 5,2 litru. Při 40km­/h 3,3 ­(na šestku­), 3,5 ­(na pětku­), 3,9 ­(na čtyřku­), 4,5 ­(na trojku­), 6,2 ­(na dvojku­) a 13,1 ­(na jedničku­). Při rychlosti 20 km­/h 4,6 ­(na trojku­), 5,8 ­(na dvojku­), 9,7 na jedničku. A při 10 km­/h 9,5 na jedničku.

A teď BEV.
1, Při rychlosti 100 km­/h 12,5kWh­/100km, při 40 km­/h 5,3kWh, při 20 km­/h 4,7 kWh, při 10 km­/h 4,8 kWh
2, Při rychlosti 100 km­/h 16,1kWh­/100km, při 40 km­/h 8,7kWh, při 20 km­/h 8,7kWh, při 10 km­/h 10,5 kWh
3, Při rychlosti 100 km­/h 21,5kWh­/100km, při 40 km­/h 14,9kWh, při 20 km­/h 13,8kWh, při 10 km­/h 31 kWh
4, Při rychlosti 100 km­/h 14kWh­/100km, při 40 km­/h 5,2kWh, při 20 km­/h 7,8kWh, při 10 km­/h 20,1 kWh

Co tu tedy vidíme?

Situace 10 km­/h: ICE bere při 10km­/h rychlosti ­(na jedničku­) o 80­-150 % více než při 100 km­/h. BEV bere při 10 km­/h i od ­-60 % do +45% než při 100 km­/h ­(v průměru +116% vs ­-2%­)
Situace 20 km­/h: ICE bere při 20km­/h rychlosti ­(na dvojku­) o cca 10­-30 % více než při 100 km­/h. BEV bere při 20 km­/h o 35­-65 % méně než při 100 km­/h ­(v průměru +22% vs ­-47%­)
Situace 40 km­/h: ICE bere při 40km­/h rychlosti ­(na nejvyšší stupeň­) o cca 20­-35 % méně než při 100 km­/h. BEV bere při 40 km­/h o 45­-60 % méně než při 100 km­/h ­(v průměru ­-28% vs ­-49%)
Odpovědět1  0
pevan (40) | 8.3.202319:46
Pořád tu omíláte teoretické úspory baterkáče, které ale fungují na ideální, hladké asfaltce. Ty vaše úspory při nízké rychlosti ale nějak nefungují, když je: pod nulou, sníh, rozbitá silnice. Tedy reálný stav v odlehlých oblastech, kde ten váš ­"až­" 200km dojezd je v praxi sotva poloviční. Takže, prosím, neoperujte teoretickými čísly za ideálních podmínek, ty se v praxi prostě nevyskytují, nebo jen výjimečně. A když už jsme u té vaší tabulky, co tedy ten sloupeček při 10km­/h? To nám najednou dojezd klesne na nějakých skvělých 30 km, ne? Zvláštní, to se u spalováku nějak neděje. A klidně si ověřte, že posledních 10 kilometrů ta sanita nepojede rychleji, protože to neuřídí ani terminátor.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4500) | 8.3.202320:14
"A když už jsme u té vaší tabulky, co tedy ten sloupeček při 10km​­/h? To nám najednou dojezd klesne na nějakých skvělých 30 km, ne?­"

Rozumíte vůbec té tabulce? Kde jste přišel na 30 km? Vždyť to má při 10 km­/h zhruba stejnou spotřebu jako při 100 km­/h. Některé více, některé méně, max. zvýšení spotřeby při 10 km­/h bylo o 45 %, což je snížení dojezdu o 30 %, tedy při 150km dojezdu by to bylo na 105 km, a to byste musel celou dobu ploužit 10km­/h rychlostí ­- tedy by ta sanitka takto musela jet 10,5 hodiny!

Jak se tam tak moc může snižovat dojezd? To je spotřeba na vzdálenost. Nebudu brát nejlepší BEV, ale to druhé nejlepší z tabulky, ať máte aspoň trochu radost. U nejnižších rychlostí ­(10km­/h­) spotřeba klesla o 35 %, což znamená prodloužení dojezdu o 53 %. Takže při dojezdu 150 km by to při 10 km­/h ujelo 230 km. Fakt nevím, kde jste přišel na 30 km.

"Zvláštní, to se u spalováku nějak neděje. ­"

Jak, že neděje, vždyť Vám tam spotřeba na km vzrostla o 116 %. Tedy dojezd ICE sanitky by v takové rychlosti klesl na méně než polovinu ­(o 54 %­).

"A klidně si ověřte, že posledních 10 kilometrů ta sanita nepojede rychleji, protože to neuřídí ani terminátor.­"

Sanitka jede těch posledních 10 km opravdu hodinu???
Odpovědět0  0
pevan (40) | 8.3.202320:49
Při rychlosti 100 km​­/h 21,5kWh​­/100km, při 40 km​­/h 14,9kWh, při 20 km​­/h 13,8kWh, při 10 km​­/h 31 kWh
Tohel ale pořád platí na suché, hladké a rovné silnici, v reálu bude spotřeba klidně dvojnásobná. Sanita není zrovna nejlehčí, tedy jsem vzal tento řádek. A pořád je to jen auto do města, ne do horského prostředí, tam je spotřeba jinde už kvůli potřebě náhonu na všechna kola, uzávěrce diferenciálu a podobně. Takže když spočítáme, že při nějakých 50­-60km­/h má dojezd 150­-200km a bere nějakých 16 kWh, je kapacita baterie asi 30 kWh. A když tedy vezmeme těch 31 kWh na krásné, rovné, hladké asfaltce a s pohonem na přední kola, bude to na horské silnici ve sněhu tak 60 ­- 70 kWh. OK, dojezd by byl asi 40 km. Fakt úžasný pokrok, když obyčejná Niva, kterou tam taky používají, dojede na nádrž i v tomhle terénu 5x tolik. A ano, jsou situace, kdy ta sanita jede těch posledních 10 km skoro hodinu, protože to rychleji nejde. Doktora tam berou obvykle sněžným skůtrem, nebo lesnickou technikou, sanita dojede až pak.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4500) | 8.3.202321:08
"Takže když spočítáme, že při nějakých 50​­-60km​­/h má dojezd 150​­-200km a bere nějakých 16 kWh, je kapacita baterie asi 30 kWh.­"

Kde chodíte na taková čísla? Co jsem viděl elektrické sanitky, tak většinou měly cca 80­-120kWh baterku ­(pouze vyloženě městské byly třeba na půlce­). Pokud normálně bere okolo 35 kWh­/100 km, tak při 10 km­/h to může být i méně, ale také více, řekněme kolem 50 kWh­/100km. V náročném terénu to stoupne, řekněme na 80kWh­/100 km ­(ale nezapomínejte, že když pojedete dolů, tak to při stejné rychlosti bude třeba 25 kWh­/100km­). I tak to máte s tou menší 80kWh baterkou 100 km v náročném terénu v rychlosti 10 km­/h. Kde proboha máte 100 km takového terénu v kuse, abyste tam musel jet pořád jen 10 km­/h? A ještě Vám pořád nepřijde divné, že abyste to takto vytřískal, musel byste tou rychlostí jet 10 hodin? 10 hodin! 10 hodin!!! Vám to opravdu nepřijde divné???

Vždyť je to jednoduchá matematika. Spotřeba 80 kWh­/100 km. Máte 80kWh baterku ­(a to raději nepočítám, že tam bude třeba 120kWh­). Kolik ujedete? Logicky 100 km. Jedete rychlostí 10 km­/h. Za kolik hodin ujedete rychlostí 10 km­/h těchto 100 km, na které máte energii v baterce? Logicky 10 hodin. Opravdu sanitka jede někde 10 hodin rychlostí 10 km­/h? Opravdu?
Odpovědět1  0
pevan (40) | 8.3.202321:28
OK, ať je po vašem, jsou to naprosto nejlepší stroje na světě, nic lepšího, než baterkáče nikdy nikdo nevymyslel a dojedou na jedno pětiminutové nabití na měsíc a zpět. Nikdy se nevybijí a i v tom nejhorším terénu dojedou v rekordním čase. A jen nedopatřením to lidi nechtějí, proto musí vševědoucí EK nařídit, že to bude jedný možný způsob dopravy. Tedy pro ty, kdo na to budou mít. Tak jo. Počkáme si na praxi, ale o takových případech se psát stejně nebude, protože to nebude ­"vhodné­". Přeji pěkný den.
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4500) | 8.3.202321:45
"jsou to naprosto nejlepší stroje na světě, nic lepšího, než baterkáče nikdy nikdo nevymyslel­"

Tohle přece nikdo netvrdí. Ale nemůžete tvrdit takové pitomosti, jako že sanitka pojede k pacientovi 10 hodin rychlostí 10 km­/h. Takže se ptám znova, Vám opravdu nepřijde divné jet k pacientovi v sanitce 10 hodin rychlostí 10 km­/h, aby se jí vybila ta baterka? Opravdu Vám to nepřijde divné? Já tu nemám potřebu protlačovat nějaké elektromobily, ale jsem proti nesmyslům, které si lidé vymýšlí na podporu něčeho ­(nebo proti něčemu­). Asi je má fantazie hodně omezená, ale nedokážu si představit, že se sanitka někam bude plahočit 10 hodin rychlostí 10 km­/h. Vy ano? Odpovězte upřímně, dokážete si to představit? Jet za pacientem 10 hodin rychlostí 10 km­/h?

"Počkáme si na praxi, ale o takových případech se psát stejně nebude, protože to nebude ​­"vhodné​­". Přeji pěkný den.­"

Tak to bude přesně naopak. Vždyť o každém prohřešku elektromobilu se píše horem dolem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4500) | 7.3.20237:40
"Jen tak zběžně mne napadá třeba silniční daň pro všechny, vzhledem k počtu šmíráků v nových autech taky může přijít zpoplatnění každého ujetého kilometru­"

Tak nějak to velmi pravděpodobně dopadne. Nicméně liší se to nějak zásadně od dnešního stavu? Dnes to přece platíte v ceně benzínu ­(daních k němu­), který spotřebováváte v závislosti na ujeté vzdálenosti ­(ale také spotřebě vozu­).
Odpovědět0  2
pevan (40) | 7.3.202310:03
Neliší, jen to šlape do bábovičky jasánkům, co vykřikují, jak je provoz BEV LEVNÝ, a vydávají to za jasnou výhodu proti ICE.
Odpovědět0  0
mslawa (11) | 7.3.20237:32
Ale dyť skoro všude píšou jaká je hustota dopravy, samá kolona atd. A když to bude drahé bude se jezdit podle toho jak jste bohatí nebo v nutnosti.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.