Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
3.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Žádný software není bez chyb (no snad jen Hello World), což známe velmi dobře např. z operačních systémů. Velký boj s tím ale svádí výrobci automobilů, kteří se nyní musí stát vývojáři, a vůbec jim to nejde. Volvo je jedním takovým příkladem.
vaclav2211 (390) | 3.7.202416:25
3x huraaaa, Cinskemu volvu :P
Odpovědět0  0
maraou (469) | 3.7.202422:32
Bohužel tohle je bolest většiny klasických automobilek. Vzpomeňme na VW id.3 která se přes půl roku vyraběla na sklad a čekalo se až dají dohromady alespoň teochu použitelný SW.
Scala svého času vyžadovala zastavit u cesty vypnout a zapnout motor, aby funkce znovu ožily. Francouzi mají tragický infotaiment dodnes. Fiat dtto.

Klasický přístup, každá funkcionalita je izolována v separátních řídících jednotkách jichž jsou desítky a komunikují přes relativně úzký CAN bus.

Při rostoucím objemu požadavků to padá na hubu. Když se neodhadne bod kdy je potřeba překopat celou architekturu tak se vývojáři plácají v optimalizacích zátěže sběrnice aby pak jednotlivé jednotky nemají dost informací pro stabilní chod řetězce.

No klasické automobilky nemají rádi revoluce a raději šolíchají co fungovalo minulou generaci. Pak jednou narazí.
Odpovědět2  0
Dzambor (41) | 9.7.202422:09
to je pravda, žiaľ tragédia od prechodu spínačov k centralizácii na obrazovku a milión animácii čo ani netreba a nastavovania si hádam ešte aj vyhrievania vajec...potom to takto dopadá. Hlavne celý systém CAN­-BUS je už relatívne zastaralý a nevhodný na to množstvo jednotiek v aute. Ak ma pamäť neklame tak Tesla začala využívať popri CAN zbernici LAN na zabezpečenie rýchleho prenosu dát medzi jednotkami. Som zvedavý kedy to docvakne automobilkám a tie nezmysly, že ovládanie klimatizácie schovám do menu a tam do 35 podmenu čo potom narúša sústredenie zrušia a prejde sa opäť na jednoduché tlačítko. To sa dá nájsť aj po pamäti a netreba dávať oči dole zo sledovania premávky.
Odpovědět2  0
eMKejx (107) | 10.7.202420:04
Renault s Google si myslim to uz taka tragedia nie je, ale ok, neviem co ma pred volantom, no displej v strede a funkcnost prostredia uz je podla mna skvela.
Odpovědět0  0
eMKejx (107) | 3.7.20249:19
pekna hanba v roku 2024 aby to nedokazali flashnut cez dealerske zastupenia. a tolko chvali davaju tie ytb kanali na tie auta, ked ich mali na jednu jazdu.
Odpovědět0  2
Milan Šurkala (4820) | 3.7.20249:30
"hanba v roku 2024 aby to nedokazali flashnut cez dealerske zastupenia­"

Co pořád máte s tím flashnutím? Ta auta se přece sama aktualizují přes internet, tohle přece dávno k dealerům pro aktualizaci softwaru nejezdí, je přece rok 2024, sám to říkáte. Problém není v tom, že by nebyli schopni to flashnout, ale že nejsou schopni naprogramovat software do aut, který by nebyl bez závažných chyb.
Odpovědět9  0
michalosss (52) | 12.7.20248:01
Samozřejmě, že většina aut na aktualizaci jezdí, těch jednotek na aktulaizaci tam máte více, něco je aktualizovatelné uživatelsky, ale ta hlavní jednotka se musí dělat v servisu :)
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1629) | 3.7.20249:11
A to tam není možnost jednoduše, třeba z USB flash, nahrát nový software? Nebo tam ta možnost je, ale automobilka není schopná jej dodat?
Odpovědět0  4
Milan Šurkala (4820) | 3.7.20249:20
"třeba z USB flash, nahrát nový software?­"

Z USB Flash? Je rok 2024. Auta se už dávno ­(obzvlášť taková­) aktualizují přes internet sama. Problém je v tom, že nejsou schopni udělat software bez chyb. Forma aktualizace není problém, problém je chybějící bezchybná aktualizace.
Odpovědět7  0
eMKejx (107) | 3.7.20249:31
njn, ale predsa len dealer vie este spravit nejaku diagnostiku v pripade flashnutia, nez uzivatel pred barakom. Trebars to nahodne spustenie nudzoveho brzdenia, ved to je ohrozenie zivota a nie len osadky vozidla. to je poriadny fail.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4820) | 3.7.20249:36
No pořádný fail to je, ale dealer tady nehraje roli. Dealer nebude přeprogramovávat software auta, to je úloha pro úplně jiný tým úplně někde jinde, ne pro hardwarový tým, ale softwarový. A ten si to z toho auta stáhne přes internet, nepotřebuje k tomu dealera. Je rok 2024.
Odpovědět6  0
Jeriko (11) | 3.7.202411:41
Už je to tady v diskuzi aspoň třikrát, je rok 2024. Proč teda vykupujou auta místo aby to spravili OTA aktualizací, když máme rok 2024?

Jiná otázka ­- není to trochu v nepořádku u všech aut čekat, až se postupně znepojízdní, než aby se udělal mass recall a vrátily se peníze všem hned? Software mají snad stejný.
Odpovědět3  0
Milan Šurkala (4820) | 3.7.202413:10
Vždyť už na to bylo také třikrát odpovězeno proč. Protože nejsou schopni udělat tu funkční OTA aktualizaci. Kdyby ji byli schopni udělat ­(naprogramovat­) v rozumně blízké době, tak by ji naprogramovali a bezdrátově to do těch aut nahráli. Očividně je pro ně natolik problém udělat bezproblémový software, že to raději vykupují zpět.

Ohledně druhé otázky, ne každý chce to auto vracet ­(nevadí jim to tolik, aby ho vraceli­).
Odpovědět0  0
Jeriko (11) | 3.7.202413:27
Já tomu rozumím, ale chtěl jsem si rýpnout do argumentu ­"už je rok 2024­". To přece vůbec nic neznamená, jak vidíte, když dlouholetý zavedený výrobce není schopen vyrobit pojízdné auto.

Pro mne to je reálné pochopit, ale hrozně těžké přijmout, že se něco takového dnes může stát. Doufám aspoň, že FW týmy celou tu dobu prostě pracovaly na novém modelovém ročníku, kde většina těch chyb už bude napravená, zatímco na starý model nezbyla kapacita a nějak se to postupně uplácá tak, že nová verze ­(auta­) úplně nahradí tu starou a všichni budou spokojení.

> ne každý chce to auto vracet ​­(nevadí jim to tolik, aby ho vraceli​­).

OK, to je fér argument, že to může být určitá laxnost i ze strany zákazníka, ne jenom výrobce.
Odpovědět0  0
MasoxCZ (4) | 6.7.20248:18
Volvo UŽ NENÍ dlouholetý zavedený výrobce. Už pár let je to Číňan, který se teprve začíná učit, a pro urychlení převzal a ohnul to, co vytvořil původní majitel značky, a pokouší se pochopit jak to funguje a přidat k tomu svoje kraviny pro kolotočáře. Což je technicky podstatně horší přístup, než kdyby vyvíjeli od začátku a převzali jen estetickou stránku designu. Protože takhle musí obcházet omezení a vlastnosti, které jsou pro nová auta nevhodné.
Kolega si od nich na důchod auto koupil. Napřed 2 roky čekal, pak dostal střep který se vypnul na první křižovatce a museli ho odtáhnout zpátky na dílnu, a za rok a půl co to má ho měl nejdýl snad 2 měsíce v kuse. Přestalo mu fungovat dokonce i auto, co mu dali jako náhradní.
Odpovědět0  0
Dzambor (41) | 9.7.202422:15
Až tak pravda do nie je...celkovo čína do toho len naliala prachy a tento vývoj je ešte vo švédsku. Keď si to človek porovná napr. soft s čínskymi autami, tak čína programovať vie a vie programovať aj soft do tých áut. Tu v EU je dosť problém zohnať takých ľudí....lebo....radšej budem youtuber a robiť zo seba debila ako robiť niečo prínosné. Žiaľ čínu sme to naučili a teraz to bude ona učiť nás. Proste chýbajú kvalitní ľudia. Potom to tak dopadá ako to dopadá. Čo auto to kopec chýb. Nevyhýba sa to ani drahým a luxusným značkám.
Odpovědět1  1
Dzambor (41) | 9.7.202422:11
evidentne je tam asi dosť závažný bug keď sa rozhodli vykupovať autá a nebudú čakať odladenie softu a musia si to interne otestovať alebo ocertifikovať.
Odpovědět0  0
Hirogen (143) | 3.7.202415:48
Nebo to auto není schopné ani dojezdu do servisu...
:­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.