Stačí se podívat na jakékoliv 20 let staré auto. Koroze, opotřebení podvozku, ale taky třeba prosezené sedačky, prošoupaná látka, koberce, plastové díly, kabelové svazky hlavně ve dveřích, ale i všechna těsnění, tím pádem i konektory, zámky atd. Airbag má taky životnost 10 let a pak by se měl vyměnit, kdo z vás to udělal?
Spíše bych to v budoucnu viděl na modulární auta, kde se bude dát baterie pronajmout a (relativně) snadno vyměnit, takže člověk koupí auto bez ní mnohem levněji a častěji.
Kdyby měla mít výdrž 25k cyklů, tak je to 70 let každodenního plného nabití a vybití a byla by na 80% kapacity, tedy stále plně použitelná pro domácí zálohu. To je z dnešního pohledu naprosté sci-fi
Odpovědět0 1
"To je z dnešního pohledu naprosté sci-fi "
Úplně sci-fi to není, tohle (20+ tisíc cyklů) baterie Li-Ion LTO zvládají bez problémů už dnes. Klidně se tím přijeďte projet do Ostravy.
Odpovědět1 0
Proto to po 3-5-7 letech běžný zákazník prodá někomu méně náročnému, který to prodá někomu ještě méně náročnému...
Ten když půjde s částkou odpovídající průměrnému platu koupit auto, tak co že zázrak čekat nemůže a s mnohými problémy počítá... Já podobnou šlupku kupoval, když jsem dával auto do servisu, kde i s čekáním v kolejce než mi ho tam vezmou znamenalo půl roku bez auta, pojišťovna mi nabídla 5 dní a "schválená" půjčovna medvídka asi za čtyřku na den...
Při nízkých nárocích, na popojíždění do práce a podobně se dá i takový "vrak" provozovat za relativně směšný peníz a na daný účel to stačí a pokud z výfuku nepadají brikety, neteče z toho olej, tak se to dá považovat za relativně ekologické. Dost závad jde vyřešit za pár peněz. U BEV pokud dojde na baterku, tak je v takovém případě konec když cena opravy násobně překoná hodnotu vozejčku...
Odpovědět1 0
"provozovat za relativně směšný peníz"
Krám co skončí na půl roku v servisu, moc provozovat nejde, natož za lený peníz..
U elektroaut není dostatek lidí co by to kvalifikovaně opravili...
Odpovědět0 0
V servisu skončilo rok staré auto po živelní události, šlupku jsem koupil jako náhradní 17 let starou.
Těch 400km/týden to zvládalo v pohodě, na delší cestu by se mi v tom nechtělo, ale kolem komína to může ještě spoustu let sloužit, dokud se nevysere něco co bude vyžadovat větší investici.
Kvalifikovaných lidí je dnes málo i na nová elektronikou prošpikovaná ICE, v autorizovaném servisu jsou z poloviny měniči dílů, kteří vám vymění půl auta, než přijdou na to co to je, takže za pár desítek let může být problém opravit cokoliv...
Odpovědět1 0
Tak teoreticky se baterka přece nemusí nutně dožít tak akorát životnosti auta. Kdyby se pořešila degradace v čase a udělali se z baterek nějaké snadno vyměnitelné moduly, tak by stačilo, po vysokém nájezdu, či morálním zastarání auta prostě přehodit baterky do nového a jedu dál... Případně baterky pronajímat, jako to třeba dělá tuším NIO? Kdyžtak mě opravte. Každopádně vysoká životnost baterie by v případě modulů mohla být hodně velkou výhodou.
Odpovědět1 0
"tak by stačilo, po vysokém nájezdu, či morálním zastarání auta prostě přehodit baterky do nového a jedu dál..."
Moc nevím, proč byste si do auta dával 20 let starou baterku. V novém autě bude větší a přitom lehčí. Ta baterka může dožít jinde, ale v novém autě? To nedává moc smysl.
Odpovědět1 0
Když by měla stejné parametry tak proč ne? Proč znovu platit za něco co už mám (třeba jako ose)?
Odpovědět1 0
Protože velmi pravděpodobně vývoj záhadně neustane a za těch 20 let ty stejné parametry mít nebude.
Odpovědět1 1
Spíš ta baterka odejde. Ne na počet cyklů ale prostě stářím..
Odpovědět1 0
Protože na tu tvoji baterku z auta se těší nejeden majitel fotovoltaického systému.
Odpovědět0 0
Ještě dodám, že by to byla win/win situace, co se výrobce aut (prodá více) a zákazníka (ušetří) týče. Akorát baterkáři by na tom byli biti.
Odpovědět0 0
Jenom taková úvaha k poznámce: 500tkm najede jen promile automobilů. Jako uživatel ojetin, nechávám auto sešrotovat v momentě kdy nepřiměřeně proreznou nosné části konstrukce, potažmo o něco menší koroze v kombinaci s velkou závadou třeba motoru. Pokud by někdo chtěl vyrobit auto co 40 let nezrezne a ujede 1 mil. km, tak já se s ním rád budu vozit pořád. Chci jenom naznačit, že by vyrobci nemuseli nasedat na zažité plánované zastarávání a vyrobit i auta pro vyšší nájezdy. Obzvlášť když celou elektrifikaci aut táhne myšlenka na ekologii !
Odpovědět2 1
"Pokud by někdo chtěl vyrobit auto co 40 let nezrezne a ujede 1 mil. km, tak já se s ním rád budu vozit pořád. "
Vy možná ano, spousta jiných lidí ne. Spousta lidí prodává auta, která jsou naprosto v pořádku a chtějí novější. 40 let staré, to je Škoda 120 (ale i kdyby třeba auta jako Fiat Uno, Ford Sierra, Peugeot 205/309...) I kdyby ta auta nebyla ani trochu rezavá, v něčem takovém Vám většina lidí nebude chtít jezdit (komfort, bezpečnost,...). Máte tu skupinu lidí, kteří si nemohou dovolit dražší auto a jezdí v těch starších, ale těch také není nekonečno. Zapomínáte na morální zastarávání. Že je výrobek ještě funkční, ještě neznamená, že ho někdo bude i používat.
"Chci jenom naznačit, že by vyrobci nemuseli nasedat na zažité plánované zastarávání a vyrobit i auta pro vyšší nájezdy."
Životnost nových aut (průměrné nájezdy za životnost) se obecně spíše prodlužuje, ne zkracuje.
Odpovědět1 2
"... většina lidí nebude chtít jezdit (komfort, bezpečnost,...)."
Myslíte, že sa ešte niekam výrazne posunie komfort a bezpečnosť?
Odpovědět4 3
Ano, Vy o tom snad pochybujete?
Odpovědět3 3
Trochu som skeptický. Čiže pasívna a aktívna bezpečnosť samotného auta, lebo po 20 rokoch si myslím, nič prevratné neudeje.
Skúste načrtnúť, kam sa ten komfort a konkrétne na aute posunie. Nie také to, že autá budú jazdiť samé a tým pádom bezpečnosť stúpne. Myslím tým priamo bezpečnosť samotného auta. A fantasmagórie, že lepšie materiály, kroťte, lebo materiály z letectva a kozmonautiky nikto nezaplatí.
Odpovědět4 1
autonomní řízení? Lehnout si a spát při cestě? Luxus.
Odpovědět1 1
A byt sesrotovany v posteli pri bouracce do auta s sviticimi majaky. Rakev zadarmo, cool.
Autonomni rizeni je hype ktery se nam snazi prodat Tesla, akorat si lidi neuvedomuji ze to ridi AI - umela idiocie. A ze se to nema jmenovat autopilot, ale asistent. A ta si neporadi v opravdu hustem snezeni, pri projizdeni hejnem sarancat atd.
Tomu nerikam pokrok, ale blahovost.
Odpovědět3 1
trošku mi připomínáte takový to jak lidé rozbíjeli stroje protože jim brali práci. Dneska se běžte podívat do automobilky kolik robotů tam kompletuje vozidla. Taky byl určitě někdo kdo říkal, že to je špatně a dneska?
Pamatuju si exkurzi ve wolfsburgu ve VW: "proč tady máte robota na zavírání zadního kufru? To by mohl přece dělat člověk."
odpověď: "nemohl, člověk prostě zapomene, nebo odejde na záchod, robot se nikdy nesplete a závírá ty kufry spolehlivě 24/7/365"
Tím bych diskuzi nad autonomním řízení uzavřel s tím, že ano auta budou stále luxusnější a luxusnější.
Odpovědět1 3
Autonomné riadenie nepovažujem za luxus. To je len technická vychytávka. Ale ja som sa pôvodne nepýtal na luxus, reagoval som, že bude vyšší komfort a bezpečnosť. Luxus môžete mať aj dnes. Stačí mať dostatok peňazí.
Ale pokiaľ sa spomína ten komfort a bezpečnosť, tak je dôležité, aby nešla na úkor toho hore aj cena. Pretože v momente ak toto bude, tak sa prestanú v takom objeme predávať autá a závody môžu zavrieť a budú sa vyrábať fakt už len tie luxusné ako kusová výroba.
Už teraz je problém s predajom nových áut, pretože ceny stúpajú a o ľudových cenách sa už nedá hovoriť.
Odpovědět1 0
"Luxus môžete mať aj dnes. Stačí mať dostatok peňazí. "
Jenže ty luxusní prvky se probojovávají časem do nižších tříd. To, co bylo v roce 2000 luxusem a musel jste na to mít ten dostatek peněz, o kterém mluvíte, je dnes standardem i u levných aut. Takže je stále se kam vyvíjet.
"tak je dôležité, aby nešla na úkor toho hore aj cena. "
No to sice ano, ale cena aut se dlouhodobě snižuje v poměru k platům. Třeba v roce 1998 stála základní Felicie LX 1.3/40kW 270 tisíc Kč. Průměrný plat byl 11.700 Kč, to je 23měsíců. Dnes je základní Fabie 1.0/59kW za 400 tisíc (což je sice o polovinu více), v akční edici 130 let od 365 tisíc, jenže průměrný plat je 46,6 tisíc Kč. Takže to máme 8,6, resp. 7,8 měsíců. Ta auta jsou dnes 3krát levnější než v roce 1998.
V roce 1998 pro Vás byla nová základní Felicie asi tak nedostupná, jako dnes elektrický Enyaq.
Odpovědět0 1
V současné době také žádné auto nikde na světě nemůže jezdit plně autonomně, i když máš autonomní režim zapnutý, vždy tam musí být řidič a být připraven zasáhnout, zodpovědnost za případné problémy jdou za řidičem.
Autonomně dnes jezdí třeba metro, kde ani není strojvůdce aby zasáhl, autonomně do nějaké míry létají letadla, posádka stále přítomná pro převzetí řízení...
Odpovědět1 0
To už máme. Říká se tomu autobus.
Odpovědět0 0
autobus nejede tam kam chci já.
Odpovědět0 0
Ten kousek dojdeš
Odpovědět0 1
Nic krotit nemusíme, i materiály karoserií se vyvíjejí a nemusí jít o „kosmické” materiály, k oceli třeba stále roste podíl například hliníku nebo hořčíku. 😉
Komfort? Každej musí při pohledu na exteriér a hlavně interiér 20yo auta a dnešního auta vidět ten rozdíl, ten posun. Komfort sedaček, design palubních desek, infotainment místo kazetovýho/CD rádia, nebo třeba "drobnost" jako je 5G místo 3G pro komunikaci a navigaci, atd. atd. tehdejších a dnešních aut (aut ve stejné cenové relaci) je celkem zjevný. Nemluvě o bezklíčovém startování, elektronickém otevírání kufru, elektronickém dovírání dveří. A tohle bude pokračovat, že je obtížný najít hromadu konkrétních příkladů je pochopitelné, vynálezce mobilního telefonu si též nedokázal představit něco jako smartphone.. Každopádně, třeba s tím 3G kdysi a 5G dnes, časem přijde 6G, 7G.., tak třeba už jen v tom vývoj, postupný vývoj a zvyšování efektivity elektromotorů, nebo oněch baterií je taky jistota. To stejné brzdy, nebo třeba bezdrátové nabíjení, na kterém se též intenzivně pracuje. Zvyšující výkon čipů taky přinese nové možnosti, né jen v onom autonomním řízení, ale třeba i asistentech. Nebo světla.., kolik aut mělo před 20 lety LEDky? Nic lepšího jak dnešní LEDky už vážně nevymyslí? A to je jen zlomek, na který jsem si takhle v rychlosti vzpomněl. Takže asi tak. 😏✌️
Odpovědět3 2
Jezdím do práce Focusem 2002 tudíž 22 let staré auto. Něco málo jsem najezdil s Octavií 2024 jakožto služebním autem. Oproti 20 let starému autu mi vyhovoval nižší hluk, lepší světla a tempomat (ten byl bohužel adaptivní). Jinak je focus ve všech ohledech lepší. Ano je to SUBJEKTIVNÍ názor. Vždy budou lidé co mění auta za nové, to je dobře, od koho bychom mi kupovali ojetiny. Myšlenka byla posunout tu ekologii na úroveň "nejlepší auto je to co se nemuselo vyrobit". Pan Šurkala zmínil v článku, že nájezd přes 500tkm už nemusí být pro akumulátory relevantní, protože málokteré auto se ho dožije. Já si naopak myslím, že by mohl být hodně relevantní, protože vidím pohonou jednotku elektromobilu jako spolehlivější. Ano na autě s věkem přibývá i jiných závad, ale nemyslím si, že někdo šrotuje auto, kvůli vůlím na podvozku nebo špatným tlumičům. Všechny tyto opravy se s věkem auromobilu zlevňují. Pokud by vyrobci měli zájem postavit k tomu zbytek, který to vydrží, bylo by to velice ekologické. A skvělé pro konzervy jako já. Ještě bych zmínil že jsem přesvědčen, že nájezdy aut se prodlužují s nynějšími 20 letmými auty, ale předpokládám, že to nebude trend s přibývajícími ekologickými opatřeními, které spalovacím motorům moc nepřejí.
Odpovědět3 1
"Myšlenka byla posunout tu ekologii na úroveň "nejlepší auto je to co se nemuselo vyrobit"."
S tím lze souhlasit, ale lidé prostě vždy budou chtít technologicky vyspělejší auto. To už tak nějak mají v povaze. Najdete výjimky všude, ale prostě kdybyste tu měl naprosto bezvadně jezdící 40 let stará auta, stejně by spousta lidí šli do těch novějších. Řekněme, že byste tu měl stále milion naprosto krásných nezrezlých Škod 120. Opravdu si myslíte, že by v nich lidé jezdili? Nemyslím si. Pořád zapomínáte na morální životnost. Ta hraje roli, ať se nám to líbí nebo ne.
"Ano na autě s věkem přibývá i jiných závad, ale nemyslím si, že někdo šrotuje auto, kvůli vůlím na podvozku nebo špatným tlumičům. Všechny tyto opravy se s věkem auromobilu zlevňují."
Jsou sice levnější, ale jejich počet roste. Ty věci, sebevíc kvalitní, podléhají opotřebení. A v určité době se to začne tak skládat k sobě, že to už nemá smysl opravovat (takže se to šrotuje nebo se to stává nebezpečným).
Odpovědět2 0
Zejmena kdyz chcete vymenit zarovku ve svetlometu a zjistite, ze musite sroubovakerm do podbehu, pak vyndate 5kg vazici blok s CAN sbernici a vlastne to nedokazete opravit takze musite vymenit za stejny kus od vyrobce za 75000 Kc (Audi A6 nebo A8 tusim). Kalibrace v autoservisu asi nutna, protoze ridici jednotka neprijme nahradni svetlomet bez overeni a zapisu diagnostikou pres CAN do hlavni rj.
Trochu si z toho utahuji, ale tak nejak to vidim. Ve starych plechovkach clovek neumrel v busi protoze to jelo dokud to jelo. Dneska to auto dostane hysterak z toho, ze se mu zkratuje CAN sbernice, nebo si nezapnete pas.
Odpovědět3 0
To se mi také nelíbí, že se to takto vyvíjí. Ale ať se nám to líbí nebo ne, morální životnost je morální životnost, a lidé přesto budou chtít jezdit v novějších autech.
Odpovědět0 1
Problém s morálnou životnosťou je, že sa znižuje, ale ceny rastú. To mi je potom na prd komfortnejšie auto.
Odpovědět1 0
Když chci vyměnit žárovku tak zajedu do servisu, už schánět ekvivalentní žárovku stojí víc než servis který to leckdy udělá na počkání za pár minut. U LED/Laser světel bude asi vůbec problém sehnat jednotlivé LED na výměnu na kdejaké benzínce tak jak H4 nebo H7 žárovku.
Odpovědět0 0
Hlavně se všude básní o využití toho akumulátoru v autě na hromadu jiných věcí než jen pohon auta...
Odpovědět0 0
"k oceli třeba stále roste podíl například hliníku nebo hořčíku. 😉 "
Je, to je v pyrotechnice a vyborne to hori. Od jakeho procenta vahy shori auto samo od zapaleni cigaretou? ;-)
Odpovědět0 1
"Nie také to, že autá budú jazdiť samé a tým pádom bezpečnosť stúpne."
No jenže právě třeba ti jízdní asistenti jsou významným komfortním prvkem, který se postupně probojuje do nižších tříd a ve vyšších získá další funkce navíc. Standardem se může stát autonomní parkování (už dnes má kdejaké auto asistenta parkování, některé už i to autonomní), možná i bezdrátové nabíjení a automatické připojení, zaplacení... A tak to platí i pro ostatní. To, co dnes máte v luxusních autech, budete mít za 20 let jako standard (ne nadarmo se říká, že Mercedes S je ukázkou toho, co za 20-25 let budeme mít i v běžném autě nejnižších tříd). Takže se podívejte na výbavu a technologické novinky S-Class, abyste věděl, co budete mít za 20 let v Dacii.
Takže ještě větší propojení s internetem, ať už jde o automobilové funkce nebo zábavu pro pasažéry, ještě rozsáhlejší možnosti vzdálené ovládání přes telefon a hlasem, ještě komfortnější sezení, V2X komunikace, lepší světla (adaptivní světla i v nižších třídách),...
Co se týče bezpečnosti, tak tam se to také vyvíjí. I ty materiály se stále zlepšují, to nemusí být hned kosmická technologie. Ale třeba zrovna Tesly využívají konceptů z konstrukce raket, čímž vylepšily bezpečnost a snížily hmotnost, aniž by to vyžadovalo přímo kosmické materiály. Tuhost karosérií se stále zlepšuje, pořád se přichází na nové možnosti, jak to tvarovat a udělat tužším. Nyní se s výpomocí AI mohou najít další nové způsoby, jak to posunout dál. Nevím proč by se to zrovna v roce 2025 mělo zastavit. Vždy jste na vrcholu a vždy je ten vrchol překonán. Tohle může být dále spojeno se spolehlivějšími asistenty...
Se podívejte, jak vypadala auta v roce 2004-2005 a kde jsme dnes. Třeba moje auto z konce roku 2006 neumí ani přehrát MP3, a to je auto střední třídy ve střední výbavě. Dnes se auto bezdrátově připojí k telefonu, přehraje playlist ze Spotify a ještě ho bezdrátově nabije.
Odpovědět2 2
A třeba jednou začnou výrobci běžně používat vyhřívané čelní sklo, což je u Fordu ve střední třídě (Puma) běžná výbava. Nevím, co s tím mají ostatní za problém...
Odpovědět3 0
Tal zbytek lidí si prostě v autě zapne topení..
Odpovědět0 3
Vyhřívání předního okna mají snad všechny auta ne? A jestli ho některé automobilka nemá, tak by bylo lepší se kolem takové automobilky ani nepohybovat a koupit si japonce.
Odpovědět0 2
Vyhřívání předního okna a foukání teplého vzduchu na přední okno jsou dvě různé věci.
Odpovědět5 0
úplně jednoduše výhřev okna je dostupný velice dlouho, ale opět je to o té ceně ;) Lidé si nekupují jedničkové Fóbie bez předehřevu, protože jsou masochisti ;)
Zkuste si poptat výměnu obyč skla vs. vyhřívaného anebo elektronické tlumiče/měchy vs. klasika atd. atd.
Realita je taková, že sweet spotu jsme už dávno dosáhli před víc jak dvěma dekádami i v oblasti komfortu a naopak v některých ohledech dochází i ke zhoršení.
Zbytek "asistentů" je fajn, ale vede k prohlubování debilizace lidstava. Tohle se prostě zákonitě časem projeví..
Poslední neduch je infotainment, ale ten se dá vyměnit v celku snadno, anebo modernizaci řešit mobilním zařízením..
Odpovědět3 0
"To, co dnes máte v luxusních autech, budete mít za 20 let jako standard (ne nadarmo se říká, že Mercedes S je ukázkou toho, co za 20-25 let budeme mít i v běžném autě nejnižších tříd). Takže se podívejte na výbavu a technologické novinky S-Class, abyste věděl, co budete mít za 20 let v Dacii."
No a aj ďalej čo píšete, ono je to pekné, ale o 20 rokov aj tá Dacia bude stáť ako ten Mercedes. Stačí si pozrieť rast cien tých Dacii. Prečo asi rástla? Lebo sa výbavou chcela dostať na strednú triedu. Vy tvrdíte, že o 20 rokov to bude všade bežné. Možno hej, ale nie zadarmo. Na to nezabúdajte.
No a to s vašim autom je mi ľúto, že to nevedelo prehrať MP3. Zhodou okolností som kupoval r.v. 2006 Hyundai (a neviem čo rozumiete pod strednou triedou, ale malo to okná všetky elektrické, späťáky vyhrievané, obyčajnú manuálnu klímu) a mal autorádio Pioneer a vedel prehrávať aj z CD nahraté MP3 pesničky, takže na jedno CD šlo už vytvoriť peknú fonotéku. Možno len vy si nahovárate, že bolo stredná trieda.
Odpovědět1 0
"No a aj ďalej čo píšete, ono je to pekné, ale o 20 rokov aj tá Dacia bude stáť ako ten Mercedes. "
A proč by měla? Ceny aut se vůči platům (ale i celé kupní síle) neustále snižují. Vždyť je to vývoj od doby, kdy vymysleli auta.
"Vy tvrdíte, že o 20 rokov to bude všade bežné. Možno hej, ale nie zadarmo. Na to nezabúdajte. "
No právě, že to bude levnější. Za ABS jste v roce 1980 u Mercedesu připlácel 2200 DM, to je 6 % ceny nového vozu. Dnes by to znamenalo cca 180-200 tisíc Kč. Jenže dnes to máte v každém autě (jasně, tvoří to část ceny toho vozu, ale rozhodně ne tolik).
Felicie měla před lety posilovač řízení za příplatek (13 tisíc, v řeči dnešních čísel by to bylo 29 tisíc), klimu za příplatek (25 tisíc, dnes 64 tisíc), airbagy za příplatek (20 tisíc, dnes 44 tisíc), ABS za příplatek (20 tisíc, dnes 44 tisíc, už tehdy výrazně levněji než předtím v Mercedesu), elektrická ovládání oken za příplatek (7 tisíc, dnes 15 tisíc),... Jenom tyhle funkce, které dnes máte v základní výbavě, by v řeči dnešních peněz byly za 196 tisíc Kč.
Auta jsou stále levnější a levnější. Uvědomte si, že když srovnáte platy z roku 1998 a dnešní, tak ta Felicie za 270 tisíc by dnes byla za 1,07 milionu Kč. Dokonce i když to vezmeme podle inflace jako takové, tedy do toho započteme "zdražování" komplexně a kupní sílu peněz, tak s inflací by ta Felicie vyšla na 600 tisíc Kč. Přitom základní Fabie je za 400 tisíc, v akčním modelu "130 let" za 365 tisíc. Koupit si nové auto je dnes snazší než kdysi.
"Možno len vy si nahovárate, že bolo stredná trieda."
Honda Accord je střední třída. Japonci byli v některých prvcích výbavy poněkud pozadu.
Odpovědět0 0
"A proč by měla? Ceny aut se vůči platům (ale i celé kupní síle) neustále snižují. Vždyť je to vývoj od doby, kdy vymysleli auta. "
To platí ale jen díky tomu, že roste průměrná mzda většinou víc než inflace... Jinak z hlediska ceny auta jako takové to už nějakou dobu neplatí. Po započítání inflace bych naopak za stejné auto jako v roce 2012 zaplatil o něco víc. Pokud bych koupil obdobu na elektriku tak za 2x tolik. (a nebavím se o drahých autech ale o těch "lidových"). Jinak cena (přepočítání na hodnotu peněz) víceméně stagnuje.
A mimochodem poslední felicie co měli posilovač řízení za příplatek byly k mání na přelomu tisíciletí. (to je už čtvrt století zpět!) A většinu těch nových vychytávek a asistentů buch si raději odpustil a radeji si místo nich nrátil rezervu.
Odpovědět1 0
Ano posune. Stále se posouvá.
Komfort: Lidé nespatřují v automobilu prostředek dopravy z bodu A do bodu B v určitém časovém horizontu a určitými náklady. Automobil mimo důkaz společenského statusu vnímají jako relaxační zónu. Úroveň pohodlí ve vozidle je vyšší než kdekoliv jinde. Má "potřeba" komfortu svůj bod nasycení nebo jako u peněz a pocitu moci takový není? (Nestačí mít sedačku, která netlačí, je potřeba mít anatomicky tvarovanou sedačku, to také nestačí, je potřeba mít vyhřívanou sedačku, to také nestačí, je potřeba mít odvětrávanou sedačku...)
Bezpečnost: Posouvá se bezpečnost? Navzdory konstrukčním řešením jdoucími proti bezpečnosti jsou implementovány automatické systémy, které ji naopak o něco více zvyšují. Ale asi se dostáváme, možná v ní již jsme, do oblasti, kdy nicotné zvýšení je podmíněno velmi vysokými náklady jak na vývoj, tak i na implementaci.
Odpovědět0 0
Samozřejmě, já třeba loni měnil auto, staré už mi přišlo nepohodlné, když jsem jezdil se ženiným novějším mi to došlo, taky mi chyběl CarPlay, jako bonus mám některé komfortní prvky, jako asistent rozjezdu do kopce, parkovací kameru, a nějaké ty bezpečnostní asistenty navíc, o pasivní bezpečnosti novějšího auta ani nemluvě.
Pořád mám kam jít, v tom autě není par věcí, které bych uvítal ale nepovažoval jsem je za dealbreaker jako vyhřívané sedačky, vyhřívaný volant, automatická vícezónová klimatizace (je jen manuál, jednozónový), nemá to adaptivní tempomat, CarPlay je jen drátový, nemá ani odkládací prostor na telefon s bezdrátovým nabíjením. boční zrcátka se automaticky při zaparkování nesklápí a nemá to v nich upozornění na auto v mrtvém úhlu.. nečte to dopravní značky, nemám head up displej, nemá to elektricky stavěné sedačky a volat s pamětí pro více řidičů (manželka a já), nepodporuje nastavení infotaimentu, grafiky budíků, nastavení palubních systémů skrz CarPlay (po připojení se auto nastaví na tvůj setup, vyměníš auto - stejný model, fyzicky jiný kus, máš to nastaveno stejně), nemám bezklíčové startování, natož aplikaci k autu.
To jsou věci, které dnes v autě můžeš mít, natož co nového a vylepšeného přijde až budu za pár let zase uvažovat o něčem modernějším.
Odpovědět0 0
Měl jsem kdysi dávno X5 a ta mi nepohodlná nepřišla ;)
AA/Carplay si i do starého auta doděláte za "pár".
Rozjíždění do kopce mi nečiní problém ani s manuálem, ale automat s tím určitě nemá problém ;)
Jasně Favorit či 120 to bylo hodně špatné ohledně pasivní bezpečnosti, ale bratr v 90´ boural a Fáčko vykouslé do půlky a Ford jen proražený chladič.
Vícezónovou klimošku mám v autech taky velice dlouho a není to něco z čeho bych si sedl na zadek.
Ostatně skoro vše vyjmenované existuje dlouhou a bylo to vždy jen o tom "rozpočtu"
Lidé opravdu nejsou masochisté, že každé mrazivé ráno škrábou okna svých jedničkových "Fóbií". Prostě je to o tom rozpočtu..
Stejně je většina v podstatě nepotřebná a jen další "kruvítka". Věšina problému s mými vozy nebyla mechaniského původu, ale obvykle problém s elektroinstalací.
Odpovědět4 0
"Životnost nových aut (průměrné nájezdy za životnost) se obecně spíše prodlužuje, ne zkracuje. "
Ale to neni zivotnost, ale najezd. Zivotnost se diky ztencovani dilu zkracuje, protoze po proreznuti to jde do kopru rychle. Naopak je tlak na vice kurvitek v autech, u VW v Nemecku je pozadavek na konstruktery, aby plasty zacaly vrzat jiz po 3 letech a ne po 5 jako drive (to je od meho informatora z Skoda VW ktery tam jezdil).
Kdyby melo auto modularni system pro infotainment (coz byla puvodne sachta pro radio, dnes by to mohly byt i kabelove trasy pro ruzne dobijeci konektory a LAN) tak nebude moralne zastaravat, jen se vymeni ridici jednotka. Jenze to automobilky nechteji, protoze je drobna ale zasadni chyba v regulacich.
Automobilka vydelava prodejem noveho vozu a pak na nahradnich dilech. Na nahradnich dilech si vydela to same, co dostane za prodej vozu. Cili se presouvame do oblasti vytvoreni zavislosti na vyrobci, tam jsou zisky. Ktera automobilka nevytvori zavislost na svych nahradnich dilech, tak casem zkrachuje.
Chyba je v regulaci. Proste neplatime za funkcnost, ale jen za funkcnost v ramci zakonne zaruky. To je u vsech vyrobku, nejen u aut. A proto se porad vyhazuje spousta srotu, zacina to hnedle po zaruce. Kdyby byly automobilky odmenovany za auta, ktera se ne*erou, tak by je take vyrabely. Pripadne lehce opravitelne. Asi jako kdyz doktori jsou placeni za to, aby lecili. Ne aby vylecili nebo nemuseli vubec lecit.
Mame holt spatnou verzi kapitalismu a upgrade na "lepsi" to jen zhorsi. Chtelo by to downgrade na verzi z dob, kdy se pocitalo s opravitelnosti. To jest zadne svetlomety zaklinene do narazniku ktere se rozsypou pri nejmensim tuknuti, zadne multihadicove komplety, ktere se musi vymenovat jako celek, zadne multisvazkove kabelove svazky (dtto). Pristupnost ke sroubum, aby se to dalo v rozumnem case vymontovat z auta pri oprave (dnes je cena prace na oprave treba z 1/2 az 2/3 dana prave dobou nutnou k premontovani dilu). U baterii jakbysmet. Zakonem naridit automobilkam, aby drzely dily dele nez 10 let (aspon co vim tak musi po dobu 10 let mit dily), ale vytvorit model platby od vlastniku aut k automobilkam ve forme pojisteni na existenci dilu. Proste neco jako pojistovna ktera ale drzi dily. Ale musela by dostavat rocne platby za toto pojisteni od pojistenych ridicu. Takze s nadsazkou, neco jako povinne ruceni - na dily.
Chci se ale vratit k te baterii. Jako pozitivni bych videl spise to, ze pri rychlonabijeni se nebude 3x zhorsovat opotrebeni baterie (nedavno tu byl clanek na toto tema) a ze mozna baterie nebude tak nachylna na teplotu (alespon pri nabijeni). Muzete tyto moje dohady nejak potvrdit ci vyvratit? Pokud by toto byl hlavni prinos nove baterie, tak to ma vliv spise na zpusob vyuziti elektromobilu - dojezd, planovani nabijeni apod.
A jeste kdyby to pomalu horelo ci radeji vubec, tak by to byla ta spravna trefa.
Odpovědět2 1
Na autech se toho kazí dost, nejen motor, pak se už nevyplatí opravovat. Stejně tomu je u elektroaut.
Odpovědět0 0
Vtip se musí umět vyprávět, jinak vypravěč vyzní jako tragéd.
Odpovědět0 2
Zní to pěkně, ale je otázka jestli nedochází i k nějaké degradaci v čase, což někdy může mít větší vliv na parametry, než "opotřebování" při nabíjení a vybíjení a v laboratoři na to během testování nepřijdou.
Jinak těch 500k v našich podmínkách je docela žádoucí, takových 200k má dnes kdejaké auto po prvním majiteli (kterým je většinou nějaká firma)pak to někdo koupí v bazaru a už to naskakuje mnohem pomaleji, ale do 250k už by moc nezbývalo.
Takže když bude životnost 500k a 15 let, nebude muset mít strach koupit takové auto ani člověk se skrovným rozpočtem... A bude to i ekologické
Odpovědět4 0
"Zní to pěkně, ale je otázka jestli nedochází i k nějaké degradaci v čase, což někdy může mít větší vliv"
To se teprve uvidí, je dost možné, že tam něco takového bude taky.
"takových 200k má dnes kdejaké auto po prvním majiteli (kterým je většinou nějaká firma)pak to někdo koupí v bazaru a už to naskakuje mnohem pomaleji, ale do 250k už by moc nezbývalo. "
Tato auta po firmách jsou ta, která ty průměry tahají nahoru, ale je spoustu aut, která to naopak tahají dolů. V EU je ale průměrný nájezd aut, která se šrotují, jen okolo 200 tisíc km (v USA 250 tisíc km).
https://eu.zonerama.com/MilanSurkala/Photo/7256319/510544638
Tohle jsou data z UK. Po 350 tisíc km je tam už jen minimum dieselů, benzíny už se téměř nedostávají nad 250-300 tisíc km. Když se podíváme např. na 200 tisíc km, je vidět, že benzíny se šrotují v průměru mnohem dříve. Jistě tam budou nějaká zkreslení a mělo by to být o trochu posunuté, ale dvojnásobky to asi nebudou.
Dívám se třeba na ojetou 10letou škodovku (cokoli od Fabie po Superba s jakýmkoli motorem) na evropském trhu. Mediánová 10 let stará škodovka (datum registrace 2014) má najeto asi 135 tisíc km. Podobně je to třeba u Opelu (asi 130 tisíc), Renaultu (120-125 tisíc). Pokud bychom vzali to, co nalítá nejvíce, tedy např. naftový Passat, tak mediánový Passat z roku 2014 má lehce pod 200 tisíc km.
Odpovědět0 1
Jenže průměr znamená že když já sním celou husu tak my dva jsme průměrně oba najdení polovičkou husy.
Z hlediska hodnocení co to auto snese či mělo by snést nemá tak úplně vypovídající hodnotu ani ten medián.
Naopak jsou důležité ty hodnotu horní ve smyslu potřebuju vědět "co to snese". Malé nájezdy mají prostě auta či druhá auta do města...
Odpovědět2 1
"Jenže průměr znamená že když já sním celou husu tak my dva jsme průměrně oba najdení polovičkou husy."
Právě proto jsem tam dal ten graf, aby bylo vidět i to, kde je ta Vaše "horní hodnota". A půl milionu km nenajede skoro žádné auto, jsou to promile.
"Malé nájezdy mají prostě auta či druhá auta do města... "
Tak proč polovina naftových Passatů, což je naprosto ukázkové dálniční auto, nenajede ani po 10 letech přes 200 tisíc km. 80 % je pod 250 tisíc km. Navíc je známo, že s rostoucím věkem roční nájezdy klesají. Na půl milionu km se dostane naprostý zlomek. Promile.
Odpovědět1 2
Proč se mi na takovéto statistice něco nezdá? Vždyť podle toho by autobazary prakticky nikdy nemohly mít ty problémy se stáčením kilometrů co dřív měly..
Odpovědět2 1
Jj, poslední auto jsem koupil na konci května 2024, mělo 99910 Km když jsem do toho sedal na testovací jízdu, dnes má 100740 km, z toho už bylo jednou v servisu za 14k (servis s tím ujel 30, dalších 40 dala manželka aby to projela a nestálo to), kupoval jsem gumy za 8k, zato benzínu jsem tam nalil za 2 tisíce a ještě tam na 2-3sta km zbývá, část bych mohl odjet ženiným když stálo u baráku a neotřebovala ho, kdybych zbytek jezdil uberem, vyjde mě to levněji :D
Odpovědět0 0
jako jo :D Kdo ujede měsíčně ~ 100 km, tak to asi auto opravdu úplně nepotřebuje/nevyužije a lepší si půjčit (nebo ten "taxík") :D
Odpovědět0 0