reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Další projekt solárního auta k nám míří z Německa. Sono Sion má být především překvapivě levným vozem za zhruba 30 tisíc EUR, který nyní ukázal svou produkční verzi. Sluneční energie by měla vůz v průměru nabít na 112 kilometrů týdně.
luky_pribyl (95) | 29.7.202214:39
Sice jsem za současné technologické úrovně a při současném energetickém mixu kritik elektroautomobility, ale v tomto případě nechápu tak negativní reakce zde v diskuzi. Dokonce se rozcházím v názoru i s lidmi, se kterými je jindy 100% shoda. Mně toto totiž nepřijde úplně špatné. NENÍ TO ALE PRO KAŽDÉHO. Je spousta řidičů, kteří najedou za rok skoro prd. Poslední léta patřím mezi ně. Ne že bych si to auto běžel koupit, ale můj dojez by to pokrylo cca z 80% ­(to uvažuji situaci, kdy občas ujedu dlouhé cesty najednou, jinak by mi to stačilo s rezervou­). Jasně, pokud parkujete v garáži a do práce jezdíte do podzemní garáže, tak je toto auto vyloženě nesmysl. Ale pokud Bydlíte na venkově, parkujete na dvoře nebo zahradě a jezdíte do práce 5 nebo 15 km, kde parkujete zase venku, tak už to začíná být zajímavé. Nemluvě o situaci, kdy do práce nedojíždíte autem, ale jen jedete párkrát týdně pá desítek km na nákupy. Máte spoustu důchodců z venkova, kteří jen sem tam nakoupí ve větším městě, nebo lidí na venkově, kteří nedojíždějí do práce denně, nebo jen do vedlejší vesnice. Takže určitě jsou lidé, pro které to je velice zajímavé. Jasně, asi to nebude třetina trhu. Ale to výrobce asi nepotřebuje. Navíc je to první vlaštovka. Až třeba přidají na okénka perovskity a tím se třeba o polovinu zvětší celkový výkon panelů, tak to už začne být zajímavé pro hodně lidí. Máme tu nějaký průměrný nájezd. Ale ten je průměrný. Hodně lidí najede do 10 000 km ročně. Takže dokud nenapálí daň za ujeté kilometry, docela dost to může ušetřit ­- což je relativní. Chtěl jsem tím říct, že s tou úsporou za dobíjení jsme na celkovém provozu srovnatelném s novou Fábií s tím, co projede. Dokud to nebude mít ­(skoro­) nehořlavé baterie tak si stejně nic podobného nekoupím, ale za pokrok jsem rád.
Odpovědět0  0
CooliPi (378) | 4.8.202210:54
Aby davala elektroauta smysl ­(a nepresouvala jen jinam vyfuk­), tak musi byt nabijena cistsi energii nez z uhli ­- tedy prebytky z fotovoltaik, jadro, voda­). Cekal jsem, kdo prijde s autem pokrytym FV calnky jako prvni ­- v produkcni verzi. Toto auto mi ­(pokud vyresime recyklovatelnost a dostupnost exotickych prvku nutnych k vyrobe­) prijde jako dobre reseni pro urcitou cast populace, ktera dojizdi ­- ale ne daleko, nebo zije nekde mimo mesto a potrebuje se do nej obcas dostat, nebo pro rodinu, ktera na vikend jede za mesto ­(a muze si k tomu i z auta pustit docela dost energie­). Souhlasim s lukym ­- a nemeli bychom videt porad ty prumery, podle kterych odsuzujeme marginalni technologie ­- prumer se sklada z celeho spektra vyuziti a myslim ze prave vykousnout tu cast z celeho gamutu ruznych zpusobu uziti auta a nabidnuti primerenych vlastnosti pro cilovou skupinu je cil.

Proste pekac na baterky, ktery se sam pomalu dobiji, odveze nakup, deti do skoly, proste priblizovadlo mi dava mnohem vetsi smysl nez nejake tahace ktere tahnou 2 tuny baterek navic, ktere se musi pripadne hasit. U tezkych stroju jako lokomotivy, tahace, traktory, kombajny si proste nebudeme moci dovolit elektromobilitu.

Uspech ovsem zavisi na tom, jak se to podari zlevnit, recyklovat a na dostupnosti materialu. A jeste ­- jen by me zajimalo, jak se bude panel na dverich chovat, kdyz do nej nejaka blondyna otevre dvere sveho auta a udela na panelu slic.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4501) | 12.8.20229:07
"Dokud to nebude mít ​­(skoro​­) nehořlavé baterie tak si stejně nic podobného nekoupím, ale za pokrok jsem rád.­"

No ale tohle přece má LFP baterie, ty jsou vůči požáru podstatně více odolné než ostatní lithiové akumulátory.
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1254) | 26.7.202210:51
Nechápu tyto aku nesmysly, navíc firma z německa. Nemá náhodou evropa cca 4 měsíce za rok zataženo? Tak jsou ty panely jen zátěž. Ale i malobsahové motory si své zákazníky našli, tak možná i tento nesmysl. Hodně lidí chce za jízdy hypnotizovat zbývající kapacitu, a doufat že dojede. Pak to v zimě postaví doma před panelák, pokryje to sníh a ráno to bude hypnotizovat znovu. A napájení toho domu jsem nějak nepobral, to má měnič?
Odpovědět2  2
eMKejx (89) | 26.7.202212:17
ale nabije ti to pomaly velky prd co sa tyka baraku... ked na to pozeram tak to v com isli novinari pred par mesiacmi vypada to rovnako, len v predprodukcom tam bol mach na palubke ak si dobre spominam...
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4501) | 26.7.202212:42
Proč prd? I polovina z 54 kWh je stále energie na mnoho dní, nemluvě o 11kW výstupu.
Odpovědět2  0
Jardadoma (1505) | 26.7.202210:18
Pokud by to měl být vůz na popojíždění po městě, tak by měl být jednomístný, maximálně dvoumístný.
Odpovědět3  0
sroobik (602) | 26.7.202213:52
presne tak, elektricke auta mali byt zo zaciatku styl ­"maly smart­" za 5000€ s 200km dojazdom. Kludne maximalka 50. Za 20­-30 rokov by sa to rozsirilo. Vacsie auta by kludne mohli byt nepredajne pre FO a kupovali by ich iba firmy na prenajom. Chces ist na dialnicu, prenajmes si ­"velke auto­" s 1000km dojazdom.
Odpovědět1  3
Milan Šurkala (4501) | 26.7.202215:07
"presne tak, elektricke auta mali byt zo zaciatku styl ​­"maly smart​­" za 5000€ s 200km dojazdom.­"

Nesmysl, vysvětlovali jsme si to tu už několikrát. Je to drahá technologie, ta se v malých autech ze začátku nemůže zaplatit. Je to jednoduchá matematika a historie navíc nefunkčnost Vaší strategie opakovaně prokázala. Jak byste chtěl mít třeba v roce 2010 lidové autíčko za 5000 EUR, když Vás jedna kWh baterky stála asi 800 EUR? Za 5000 EUR byste mohl mít tak 6 kWh. To Vám na 200km dojezd nebude stačit, ani kdybyste se rozkrájel. V tu dobu to zkoušel třeba Peugeot s Ionem, 16 kWh ­(vynásobte si to 800 EURy, dojdete k 13 tisícům EUR jen v baterce­), a to máte jen dojezd 150 km a stálo to 900 tisíc Kč ­(30000 EUR­). Menší auto by mohlo být kapánek úspornější, ale cenu byste z 30 na 5 tisíc EUR nedostal. Opravdu nee. Jakože fakt opravdu nee.

Měli jsme tu např. maličký Renault Twizy, který částečně odpovídal tomu, co navrhujete. 6,1kWh baterka, 80 km­/h, ale papírový dojezd jen 100 km, cena bez baterky­(!­) 7000 EUR ­(ta se pronajímala­), případně 350 tisíc Kč s baterkou ­(cca 13000 EUR­). Prodeje tragické, nikdo to nechtěl. Jak by to mohlo být za 5000 EUR, když to bez baterky stálo 7000? Jak? 6kWh×800 EUR = cca 5000 EUR, to máte 12000 EUR, což odpovídá. Jenže na 200km dojezd byste potřeboval tak 12­-15kWh, tedy dalších 5000­-6000 EUR. Takže tak 18­-19 tisíc EUR. 5000 EUR? Jakože fakt opravdu nee. Tím se začít nemohlo. Ostatně se to zkoušelo. Mnohokrát. Opravdu mnohokrát.

Vždyť těch projektů malých lidových elektromobilů tu bylo za posledních 40 let tolik, až to pěkné není. Nikdy se to neujalo, protože to bylo nepraktické a příliš drahé vůči tomu, co to nabízelo. Podívejte se na auta odpovídající plus minus tomu, co navrhujete, z minulosti i současnosti a na ty ceny: Nissan Hypermini ­(29000 EUR­), ThinkCity ­(31000 EUR­), Peugeot Ion ­(30000 EUR­), REVA ­(10000 GBP­), CityEL ­(7500 EUR­). CityEl je asi nejblíž tomu, co chcete, ale jen se 70km dojezdem a za 20 let produkce jich prodali 5000. To je ­"úspěch­" jak blázen. Kolik by to tak stálo, kdyby to mělo ujet 200 km? To byste potřeboval 3krát tak velkou baterku, dalších 10 kWh, takže před 10 let asi 8000 EUR navíc ­(tedy výsledná cena 15000 EUR­). To máte historicky docela dobře prokázané, že to, co navrhujete, nefunguje. Vždyť to zkoušelo tolik firem. Žádná nedokázala dostat cenu na 5000 EUR a už vůbec ne prodat nějaká kvanta ­(zpravidla stovky aut­).

Pak přišla Tesla, konečně neměla ten hloupý nápad to cpát lidem, kteří nejsou ochotni to zaplatit, šla na opačný konec cenového spektra a dívejme se, kam to dotáhla. Pouze Čína se s Wulingem k něčemu takovému dostala. Ale také o mnoho let později, dnes, když cena baterek klesla na desetinu.
Odpovědět3  1
Jardadoma (1505) | 26.7.202216:04
Jak, drahá technologie?
Já myslel, že hlavně chceme zastavit globální oteplování!
Odpovědět1  0
CooliPi (378) | 4.8.202210:56
Globalni oteplovani se zaskobrtlo, za pandemie jsme moc neteplili, tak z toho udelali klimatickou zmenu, aby mohli strasit lidi nejen oteplovanim, ale i ochlazovanim ­- jakoukoliv zmenou.
Odpovědět0  0
sroobik (602) | 26.7.202216:54
kam to dotiahla? Bez dotacii elektroaut a naopak hadzania polien pod kolesa klasickych by to nikto nekupil. Staci ked dame spotrebnu dan na elektrinu do eaut, 100%, ok? Co na to povedia majitelia. Alebo zrusme dan v benzinovych autach, hned klesne cena za euro za liter, potom porovnavajme.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (4501) | 26.7.202217:32
A nějaká odpověď k tématu, o kterém jsme se tu bavili, by nebyla? Nicméně sám jste si naběhl, budiž. Takže Tesla a dotace. Jestli jsou dotace na elektromobily, tedy např. Teslu, tak přece byly dotace i na ta Vaše vysněná elektrická miniauta. Není tak? Teslu dotací až tak výrazně nezlevníte, ale takové miniauto, to s toutéž dotací srazí cenu výrazně, ne? Přesto to skoro nikdo s těmi samými dotacemi jako na Teslu nekupoval a nekupuje, ale mnohem dražší Teslu ano. Jak je to možné? Jak? Proč si miniauta s dotacemi nikdo nekupuje a paběrkovala s prodeji stovek kusů za několik let, ale předražených Tesel s dotacemi se prodávají statisíce ročně? Fakt nevidíte, že Vám to kulhá na všechny nohy? Vaši teorii máte prakticky ověřenou, že selhala. A ne jednou. To není žádné ­"co by kdyby­". To, co navrhujete, se zkoušelo. Zkoušelo se to mnohokrát. A vždy to pohořelo.

Lidové EV jako vstup na trh s elektromobily je nesmysl ­(a to hned z několika důvodů­). Snad žádná technologie nikdy nevstupovala na trh přes low­-end, protože jako novinka byla příšerně drahá. V high­-endu začaly mobilní telefony, LCD televize, OLED televize, 3D grafické karty, notebooky, mikrovlnky, ledničky, žárovky, digitální fotoaparáty,...

Doteď jste mi nevysvětlil, jak byste třeba v roce 2010, kdy smysluplná moderní EV začínala, chtěl mít vozítko s 200km dojezdem za 5000 EUR, když na 200km dojezd ­(a to papírový!­) potřebujete i u malého jednosedadlového ­"prdítka­" tak 12 kWh, což Vám při ceně 800 EUR za kWh dá skoro 10000 EUR za jednu součástku? Tak jak? Jak to šlo udělat? To by mě hodně zajímalo.

Vždycky všechny technologie do mainstreamu protlačí early­-adopteři, kteří kupují první kusy dané technologie, nedokonalé, s mnoha kompromisy a za naprosto nesmyslné částky. Díky těmto lidem se zaplatí vývoj, který technologii zlevní, zefektivní, protlačí do mainstreamu a postupně do low­-endu. Opačně to nefunguje, protože nemáte jak dosáhnout té nízké ceny. Nic není hned ze startu levné. Nemá jak. To se musí vyvinout, postavit na předchozích zkušenostech...
Odpovědět2  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.