reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Sony chce s PS4 Pro útočit na PC, ne na Xbox

12.9.2016, Jan Vítek, aktualita
Sony chce s PS4 Pro útočit na PC, ne na Xbox
Do souboje mezi herními konzolemi jsme obvykle herní PC nemíchali, ovšem dle samotné firmy Sony už asi budeme muset. Ta totiž s konzolí PlayStation 4 Pro přišla ne kvůli Microsoftu a jeho Xboxu, ale právě kvůli rostoucímu výkonu PC.
Nová PlayStation 4 Pro přišla na svět teprve nedávno, i když dostupná bude tedy až od 10. listopadu za 399 dolarů. I tak ale přijde na trh alespoň rok před novou verzí Xboxu, kterou zatím známe pod projektem Scorpio. Co se týče výkonu, pak Microsoft aktuálně nabízí Xbox One S, který je pouze mírně výkonnější než původní verze a dosahuje 1,4 TFLOPS. To se na samotném hraní téměř neprojeví a grafická stránka her pochopitelně zůstává stejná. Už původní PlayStation 4 s výkonem 1,84 TFLOPS je tak výkonnější a nyní je tu verze pro s notně vylepšeným APU, které má výše taktovaná procesorová jádra a především moderní grafické jádro s architekturou Polaris, díky čemuž nabídne 4,2 TFLOPS. To je přesně třikrát více než Xbox One S.

PlayStation 4 Pro je vybavena APU vyráběným 16nm procesem FF+ ve firmě TSMC a má sice stále 8 CPU jader Jaguar a 8 GB hlavní paměti, ale jinak je podstatně vylepšeno. CPU jádra pracují na 2,1 GHz oproti 1,6 GHz, grafické jádro má nyní 36 CU oproti 18 (tzn. 2304 Stream procesorů) na frekvenci 911 MHz oproti 800 MHz. A pak tu máme paměti, jejichž takt vzrostl z efektivních 5,5 GHz na 6,8 GHz, což je sice jen 24% nárůst, ale k tomu bychom měli připočítat také schopnosti bezztrátové komprese architektury Polaris. Čili možnosti takové konzole můžeme přirovnat k PC vybavenému grafikou Radeon RX 480, i když rovnítko mezi ně dávat nelze. Přeci jen jde o jinou platformu.





Je ale jasné, že z hlediska výkonu je Microsoft a jeho Xbox One (S) prozatím zcela mimo a samotné Sony uvádí, že k vytvoření PlayStation 4 Pro jej nepřiměla konkurenční konzole, ale právě rostoucí výkon PC. Šéf divize Sony Interactive Entertainment, Andrew House, to potvrdil se slovy, že k vytvoření nové verze PS4 jej přiměly údaje o rostoucí popularitě hraní na PC. Dle těchto dat mohl zjistit, že v určitém momentu plánované životnosti PS4 začali hráči žádající kvalitní grafické ztvárnění her přesedat na PC a to se firmě Sony pochopitelně vůbec nelíbilo, a tak urychleně přišla s novou a podstatně výkonnější verzí, což jí ostatně muselo umožnit samotné AMD.

V případě Microsoftu nemusí přechod lidí od konzolí k PC tolik bolet, neboť v jeho případě jde "jen" o přesun od jedné jeho platformy k druhé, s čímž počítají právě i Windows 10 spojující herní PC s Xbox One v jeden ekosystém. Microsoft tak nemusí tolik spěchat a v klidu si může připravit novou konzoli pod projektem Scorpio, s níž bude reagovat na to, jak úspěšná či neúspěšná bude PS4 Pro.

Ještě se totiž ukáže, zda se Sony vydalo správnou cestou, v níž upřednostňuje vysoké rozlišení před vysokou snímkovací frekvencí. Počítá totiž s podporou her v rozlišení 4K, které pochopitelně ani hardware úrovně PS4 Pro nezvládne v 60 FPS. A zatím je také otázka, jak se ujme virtuální realita, která by již za rok měla být mnohem vyspělejší předvším z hlediska podpory ze strany vývojářů.

Zdroj: KitGuru
reklama