reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SpaceX bude muset upravit motory, než bude moci vozit astronauty k ISS

3.2.2017, Jan Vítek, aktualita
SpaceX bude muset upravit motory, než bude moci vozit astronauty k ISS
Zpráva pro americký kongres obsahuje závěry zkoumání, které provedla US Government Accountability Office. Zjistilo se, že turbopumpy v motorech Merlin využívaných firmou SpaceX mohou selhat, což by mělo fatální dopad.
Lidé z US Government Accountability Office zkoumali pro Commercial Crew Program americké NASA technickou způsobilost zařízení firem SpaceX a Boeing k tomu, aby mohla v budoucnu vynášet nejen náklad, ale už i astronauty k vesmírné stanici ISS. Jedná se především o problémy s turbopumpami v motorech Merlin v raketách Falcon 9, které mají za úkol pomocí turbín pumpovat palivo do spalovacích komor. Jak se zjistilo, lopatky těchto turbín by mohly praskat, což je pochopitelně zcela zásadní nedostatek, který by mohl způsobit velkou katastrofu.



NASA tak očekává, že motory v raketách Falcon 9 projdou příslušnými úpravami, než vůbec povolí firmě SpaceX pro ni vynášet lidi do vesmíru. Mluvčí SpaceX John Tayler k tomu řekl, že turbíny mají být dostatečně robustní na to, aby začaly praskat. Nicméně firma se chystá jejich design modifikovat tak, aby něco takového už vůbec nehrozilo a NASA mohla být spokojena. SpaceX s tím prý již dříve počítala jako s úpravou pro svou finální verzi rakety Falcon 9, takže půjde o jeden z rozdílů motoru Merlin 1D++ oproti starší verzi Merlin 1D+. Nové motory budou použity v raketách Falcon 9 Block 5, které později nahradí dnešní verzi Falcon 9 Full Thrust a zajistit mají také snazší návrat prvního stupně raket zpět na zem či plovoucí plošinu. Dle Elona Muska by Falcon 9 Block 5 měla poprvé letět ještě letos.

Jsou tu ale i další problémy, které bude Commercial Crew Program chtít vyřešit. V případě firmy Boeing jde třeba o spolehlivost padákového systému, který má za úkol dopravit posádku bezpečně zpět na zem. To vše je v souladu s úmyslem NASA zajistit, aby pravděpodobnost ztráty posádky při nehodě byla přinejhorším 1:270. Do toho se ale počítá i zásah vyšší moci, jako je třeba zásah mikrometeoritem. Plánují se také další opatření, jak zajistit ještě vyšší bezpečnost a uvažuje se o rutinních prohlídkách návratových lodí přímo na orbitě, aby se NASA přesvědčila, že jsou dobře připraveny pro vstup do atmosféry a přistání. Nejde už tak ani o design samotných raket a vesmírných lodí, jako spíše o další opatření pro zajištění bezpečnosti.

Co se týče prvních pilotovaných letů, pak Boeing takovou misi vypraví nejdříve v srpnu roku 2018 a SpaceX si jako cíl vybrala květen 2018. Je třeba říci, že nová zpráva pro kongres by v případě firmy SpaceX neměla toto cílové datum ohrozit, neboť požaduje něco, s čím firma už předtím počítala. Nicméně zda SpaceX opravdu vyšle lidi do vesmíru v květnu příštího roku, to není ani tak vůbec jisté.

Zdroj: Ars Technica
reklama