Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
3.2.2021, Jan Vítek, aktualita
SpaceX ukazuje, že i když už běžně zvládá přistávání hlavních stupňů raket Falcon 9 a hned při prvním letu rakety Falcon Heavy předvedlo i synchronizované přistání dvou jejích stupňů, Starship představuje něco úplně jiného. 
Jardadoma (1526) | 5.2.202114:42
Ještě trochu potrénovat v Kerbalu :o)
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1136) | 3.2.202118:46
V článku chybí info. že se nepovedl zážeh druhého motoru nutného pro zabrždění, ale aspoň že to vědí někteří v diskuzi. Vždyť je to vidět i na videu nasa ze spodu a k tomu máme i česky odborně komentovaná videa.
Odpovědět0  0
Cemada (1210) | 3.2.202113:34
Sice to zase nevyšlo, ale když si vezmeme že to co zkouší je naprostý unikát ­(nerezová raketa, po řízeném pádu překlopení do svislé polohy a přistání na fleku­) tak je to zase slušně úspěšný test.

Kolikrát tahle dopadl Falcon 9?
A nakonec jaké z toho bylo super video ­" Jak nepřistávat s raketou­" nebo jak se to jmenovalo :­-)
Odpovědět0  0
batmaster (699) | 3.2.202110:11
Taky jsem koukal ­"na živo­". Krása.

Jen se jim při přistání zase nepodařilo účinně zažehnout dva motory, které jsou pro manévr nezbytné. V prvním případě jim nestačilo palivo. Co se stalo teď se ještě neví.
Sice se ­"o nic nejedná­" ­(je to test­), ale myslím, že je to určitě mrzí, protože nemohou prozkoumat konstrukci lodi po zátěži, přilepené destičky tepelné ochrany ani ­"letěné­" motory. Ocelový plášť taky není zadarmo, ale těch 6 raptorů je podle mě dost mrzí.

Tak snad SN 10 bude 100% úspěšná.
Odpovědět5  0
wrah666 (6205) | 3.2.202113:49
Před pár lety se bralo za naprosto nemožné, aby letěl víckrát první stupeň. Dneska Muskovi přistávají spodní stupně Falconu s prakticky 100% úspěšností a zvládnou i 5 startů. ­(neví se, kolik dalších by zvládly­) Starship má za sebou druhý podstatnější test a zatím se holt učí, jak s těmi tunami zacházet. Však je to kráva o délce něco přes 50 metrů a i zcela prázdná váží kolik tun.. A přistává na plameni, ne jako leztadlo na křídlech. Věřím, že se naučí. Minulee to bouchlo kvůli tlaku, tentokrát očividně nedobrzdili. Docela věřím, že příště už to dají.
Odpovědět2  0
madpavel (364) | 3.2.202114:24
Také věřím, že se jim to dříve nebo později povede. Je to kompletně jiná raketa, jiné motory a to přistávání je také jiné než na Falconu. Když testovali jenom ­"silo­", tak s tím přistát dokázali, teď se Starship je tam navíc ten manévr překlopení a zatím to hold ještě nemají dobře vypočítané...
Jinak minimálně jeden F9 má už za sebou 8 startů a myslím, že pár dalších bude na čísle větším než 5.
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 3.2.202115:14
Äkorát, že to silo skočilo 150m. A zůstalo skoro kolmo. Tohle je 15­-20 kilometrů, plus kus vertikálního letu. Dost jiná sranda. Ale i já jim věřím. Musk v životě dokázal už kolikrát nemožnost změnit na realitu. Nebylo představitelné posílat peníze jen tak, mimo banku, natož bez poplatků. Musk udělal Paypal. Nebylo představitelné, že bude lítat ­"velká­" soukromá raketa ­(malé létaly, defakto upravené scudy­), natož že bude znovu přistávat, natož že bude vozit lidi. Bum, spaceX. Nebylo možné, že by se prodával eketromobil zza tržní cenu, bez pobídek, dotací, úlev.. Bum, Tesla je nejhodnotnější automobilka na světě. ­(Byť pravda, je to ekologická asi jako dopálení špinavé bomby někde ve velkoměstě­) I boring company mi zní zajímavě. Brutálně masivní využití razících štítů stejného modelu, rozměru atd, by mělo tunely neskutečně zlevnit. Dnešní příšernou cenu dělá to, že se jednoho modelu prodá třeba 15­-20 kusů.. Rozpočítá se do toho příšerná cena za vývoj, plus to, že se prakticky každý kus oproti ­"sérii­" nějjak upravil.. Každý náhradní díl stojí XY, plus se v případě nutnosti dováží jako zvláštní zakázka přes půl zeměkoule, jeden každý kus umí řádně ovládat jen pár lidí atd.. Sjednoť to tak, že se jednoho modelu, 100% shodného vyrobí 2000 kusů a budou vrtat na celém světě a cena půjde šíleně dolu. Náklady na vývoj prakticky zmizí. Stejné díry, stejné díly, člověk skončí tady a může přejít támhle a druhý den normálně nastoupit do směny, žádné složité školení.. Já fakt věřím, že mu to vyjde i u SS.
Odpovědět1  0
blue.sun (268) | 3.2.202121:22
Zatím ­"jen­" 10 km a to je možná ten problém. Restart zkoušeli 1,5 km nad zemí a to je pozdě, když se něco nepovede. Když umí tak dobře řídit tah motoru, že ta raketa dokáže viset jen tak ve vzduchu, mohou nastartovat dříve a dobrzdit postupně.
Odpovědět0  0
batmaster (699) | 3.2.202115:51
Jak sem psal nahoře. Vypočítané to mají dobře. Simulace zvládnou tyto výpočty v pohodě. Jen se jim nepodařilo restartovat druhý motor. Pro přistání jsou potřeba dva. ;)
Odpovědět1  0
Zubik1000CZ (323) | 3.2.20219:54
škoda, že se nepodařilo přistát.
Odpovědět0  0
madpavel (364) | 3.2.20219:48
Včera jsem se na to živě koukal, je to pěkná podívaná! Pokud si to dobře vybavuji, tak říkali, že test SN10 by měl být tento měsíc.
Odpovědět0  0
KurtF (25) | 3.2.202111:09
az jim da FAA zelenou...
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.